FANDOM

Crystal 128 clock
Ta strona jest aktualnie edytowana przez użytkownika: Caairo11

Disambig-icon Ten artykuł dotyczy czynności. Zobacz też: inne znaczenie tego słowa.

Jak dotąd nie znamy zaklęcia, które by pozwalało czarodziejom latać samodzielnie, zachowując ludzką postać. Latać mogą tylko ci animagowie, którzy przemieniają się w latające stworzenia - a wiadomo, że nie jest ich wielu .(...) Lewitacja jest często spotykaną umiejętnością, ale naszym przodkom stanowczo nie wystarczała, jako że lewitujący czarodziej unosi się zaledwie pięć stóp nad ziemią. Chcieli więcej. Chcieli latać jak ptaki, nie obrastając przy tym piórami.
Kennilworthy Whisp[źródło]
HarryQuiditch

Harry lata na miotle

Latanie (ang. Flying) — kontrolowane unoszenie się w powietrzu.

Historia Edytuj

Czarodzieje, podobnie jak mugole, od zarania dziejów pragnęli latać, zazdroszcząc tej umiejętności ptakom. W odróżnieniu jednak od mugoli mogli przy realizacji tego marzenia posłużyć się magią, co doprowadziło do wynalezienia wielu sposobów magicznego poruszania się w powietrzu, czyli latania. Korzystając z posiadanych umiejętności oraz wykorzystując istniejące w magicznym świecie istoty czarodzieje z biegiem czasu wypracowali tyle sposobów latania, że ta umiejętność stała się wśród nich powszechna do tego stopnia, że nikogo nie dziwiła, a była wręcz przymusowo nauczana.

Rodzaje sposobów latania Edytuj

  • Latanie we własnej postaci i pod cudzą postacią
    • Animagowie
  • Latania wspomagane i niewspomagane

Latanie wspomagane Edytuj

Magiczne przedmioty Edytuj

Magiczne istoty Edytuj

Latanie niewspomagane Edytuj

A potem go zobaczył. Voldemort szybował ku nim, nie dosiadając miotły czy testrala, po prostu mknął w powietrzu jak strzęp dymu, jego twarz węża lśniła upiornie na tle ciemności, jego biała ręka unosiła ponownie różdżkę...
Harry Potter obserwujący swobodny lot Voldemorta[źródło]

Swobodny lot (ang.Unsupported flight) — zaklęcie lub magiczna technika, pozwalająca czarodziejom na latanie bez użycia miotły lub innego wsparcia.

Sposoby przemieszczania się zbliżone do latania Edytuj

Większość czarodziejów lata za pomocą specjalnie przystosowanych mioteł, jednak możliwe jest, że czarodziej może latać bez użycia żadnych magicznych przedmiotów. Jedynym zanotowanym w serii przypadkiem latania bez użycia miotły był pościg za Harrym podczas ucieczki z Privet Drive w tomie Harry Potter i Insygnia Śmierci. Wówczas to Harry, pośród lecących na miotłach śmierciożerców, ujrzał szybującego w powietrzu Voldemorta. Zszokował go ten widok, z czego możemy wnioskować, iż umiejętność ta była bardzo rzadka i możliwa do opanowania jedynie przez niezwykle potężnych czarodziejów. Możliwe też, że latanie było wynikiem eksperymentów z lewitacją, podobnie niebezpiecznych jak tworzenie horkruksów.

Hagrid w pierwszym tomie przywiózł Harry'ego na Privet Drive latającym motocyklem, który należał do Syriusza Blacka. Oznacza to, że miotły nie stanowiły jedynego środka transportu podniebnego w świecie magicznym. Innym latającym pojazdem był samochód Ford Anglia, należący do Artura Weasleya, który pojawił się w Harrym Potterze i Komnacie Tajemnic.

Znane osoby potrafiące latać Edytuj

Latanie na miotle wymagało pewnych umiejętności, jednak nie zaliczały się one jako umiejętności magiczne − refleks, zwinność, orientacja itp. Nie każdy czarodziej też potrafił latać - na pierwszej w serii lekcji latania Pani Hooch miotła Nevilla nie słuchała go. W serii o Harrym Potterze osób korzystających z mioteł pojawiło się naprawdę wiele, m.in.:

Pierwsza lekcja l

Pierwsza lekcja latania Harry'ego

Występowanie Edytuj