FANDOM

Disambig-icon Ten artykuł dotyczy czynności. Zobacz też: inne znaczenie tego słowa.
Jak dotąd nie znamy zaklęcia, które by pozwalało czarodziejom latać samodzielnie, zachowując ludzką postać. Latać mogą tylko ci animagowie, którzy przemieniają się w latające stworzenia - a wiadomo, że nie jest ich wielu .(...) Lewitacja jest często spotykaną umiejętnością, ale naszym przodkom stanowczo nie wystarczała, jako że lewitujący czarodziej unosi się zaledwie pięć stóp nad ziemią. Chcieli więcej. Chcieli latać jak ptaki, nie obrastając przy tym piórami.
Kennilworthy Whisp[źródło]

Latanie (ang. Flying) — kontrolowane unoszenie się w powietrzu.

Historia Edytuj

HarryQuiditch

Harry lata na miotle

Czarodzieje, podobnie jak mugole, od zarania dziejów pragnęli latać, zazdroszcząc tej umiejętności ptakom. W odróżnieniu jednak od mugoli przy realizacji tego marzenia mogli posłużyć się magią, co doprowadziło do wynalezienia wielu sposobów magicznego poruszania się w powietrzu, czyli latania. Korzystając z posiadanych umiejętności oraz wykorzystując istniejące w magicznym świecie istoty, czarodzieje z biegiem czasu wypracowali tyle sposobów latania, że ta umiejętność stała się wśród nich powszechna do tego stopnia, że nikogo nie dziwiła, a była wręcz przymusowo nauczana.

Rodzaje sposobów latania Edytuj

We własnej i cudzej postaci Edytuj

Latanie we własnej postaci to lot, podczas którego czarodziej pozostaje we własnej, ludzkiej postaci. Do tej kategorii zaliczyć należy:

  • latanie na magicznych stworzeniach
  • latanie na magicznych przedmiotach
  • latanie niewspomagane

Latanie w cudzej postaci to przemieszczanie się czarodzieja w powietrzu pod postacią zwierzęcia:

  • animagowie przemieniający się w ptaki mogli pod ich postacią latać, zachowując w pełni swoją ludzką świadomość
  • czarodzieje, których transmutowano w ptaki mogli latać, jednak wówczas tracili na czas pozostawania pod postacią ptaka własną, ludzką świadomość[1][2].

Wspomagane i niewspomagane Edytuj

Przez lot wspomagany należy rozumieć przemieszczanie się czarodzieja w powietrzu przy użyciu magicznego przedmiotu lub stworzenia:

Do latania przystosowano jednak również przedmioty, które z założenia nie powinny wzbijać się w powietrze, a tą unikalną funkcję dodali im ich właściciele:

Jedynym odnotowanym przypadkiem lotu na magicznym stworzeniu bez jego zgody była ucieczka Harry'ego, Rona i Hermiony z Banku Gringotta na grzbiecie smoka - spiżobrzucha ukraińskiego. Nie jest wykluczone, że doświadczeni hodowcy mogli ułożyć do latania inne jeszcze gatunki magicznych stworzeń, zwłaszcza abraksany, aetonany i graniany, posiadające postać skrzydlatych koni.

Latanie niewspomagane Edytuj

A potem go zobaczył. Voldemort szybował ku nim, nie dosiadając miotły czy testrala, po prostu mknął w powietrzu jak strzęp dymu, jego twarz węża lśniła upiornie na tle ciemności, jego biała ręka unosiła ponownie różdżkę...
Harry Potter obserwujący swobodny lot Voldemorta[źródło]

Latanie niewspomagane (ang.Unsupported flight) to zaklęcie lub magiczna technika, pozwalająca czarodziejom na latanie bez użycia miotły lub innego wsparcia.

Jedynym zanotowanym w serii przypadkiem latania bez użycia miotły był pościg za Harrym podczas ucieczki z Privet Drive w tomie Harry Potter i Insygnia Śmierci. Wówczas to Harry, pośród lecących na miotłach śmierciożerców, ujrzał szybującego w powietrzu Voldemorta. Zszokował go ten widok, z czego możemy wnioskować, iż umiejętność ta była bardzo rzadka i możliwa do opanowania jedynie przez niezwykle potężnych czarodziejów. Możliwe też, że latanie było wynikiem eksperymentów z lewitacją, podobnie niebezpiecznych jak tworzenie horkruksów.

Znane osoby potrafiące latać Edytuj

Latanie na miotle wymagało pewnych umiejętności, jednak nie zaliczały się one jako umiejętności magiczne − refleks, zwinność, orientacja itp. Nie każdy czarodziej też potrafił latać - na pierwszej w serii lekcji latania Pani Hooch miotła Nevilla nie słuchała go. W serii o Harrym Potterze osób korzystających z mioteł pojawiło się naprawdę wiele, m.in.:

Pierwsza lekcja l

Pierwsza lekcja latania Harry'ego

Występowanie Edytuj

Przypisy

  1. Quidditch przez wieki
  2. Ponieważ czarodziej mógł transmutować w ptaka również mugola, ten jeden sposób magicznego latania był pośrednio dostępny również dla osób nie władających magią.
  3. Powóz wprawdzie był ciągnięty przez zaprzęg abraksanów, jednak musiał być również zaczarowany, gdyż w przeciwnym przypadku jedynie zwisałby na linach, na których był ciągnięty.