FANDOM

Krzywołap (ang. Crookshanks) — pół kuguchar należący do Hermiony Granger.

Historia Edytuj

Wcześniejsze życie Edytuj

Prawdopodobnie jako kociątko trafił do Magicznej Menażerii, gdzie spędził dużo czasu, ponieważ nikt nie był zainteresowany jego kupnem.

1993/1994 Edytuj

Zakup przez Hermionę Edytuj

Krzywołapa poznajemy, gdy trio udaje się do Magicznej Menażerii. Ron zabiera tam też Parszywka, w celu zbadania szczura. W czasie rozmowy ze sprzedawczynią, kot rzuca się na zwierzątko, co powoduje ucieczkę gryzonia. Harry i Ron odnajdują go, gdy jednak wracają do sklepu, widzą tam Hermionę, która zamiast planowanej sowy, kupiła Krzywołapa.

Podróż do Szkoły Magii Edytuj

1 września udaje się ze swoją właścicielką do Hogwartu. Podczas podróży udaje mu się wydostać z koszyka, następnie wskakując Ronowi na kolana. Szczur chłopaka zareagował na ten fakt paniką. Gdy podczas przeszukania pociągu przez dementorów do przedziału wchodzi Neville, przypadkowo siada na kocie.

Życie w Hogwarcie Edytuj

Krzywołap wielokrotnie atakował Parszywka, nawet w obecności Rona. Próbował się też w tym celu dostać do dorminatorium chłopców w wieży Gryffindoru, co mu się początkowo nie udało, w Boże Narodzenie Hermiona sama jednak go tam wniosła. Ataki kota były powodem wielu kłótni między Ronem i Hermioną, największa z nich miała miejsce po zaginięciu Parszywka, połączonym z odkryciem przez Weasleya krwi na jego prześcieradle. Uważał on, że Krzywołap zjadł szczura, z czym nie zgadzała się Hermiona. Po tym wydarzeniu oboje nie odzywali się do siebie, do czasu odnalezienia gryzonia podczas wizyty w chatce Hagrida.

1995/1996 Edytuj

Krzywołap4

Książkowa wizja Krzywołapa

1995 roku Hermiona zabrała Krzywołapa na Grimmauld Place 12. W filmie porywał Uszy Dalekiego Zasięgu, którymi dzieci podsłuchiwały rozmowę członków Zakonu Feniksa.

1997/1998 Edytuj

Kiedy Harry, Ron i Hermiona wyruszyli na poszukiwania horkruksów Voldemorta, Krzywołap prawdopodobnie został w Norze. Możliwe, że po zakończeniu wojny wrócił do właścicielki.

Wygląd Edytuj

Krzywołapek

Krzywołap na Pottermore

Coś wielkiego i pomarańczowego spadło ze szczytu najwyższej klatki, wylądowało na jego głowie, po czym zeskoczyło na ladę, prychając wściekle na Parszywka (...). Kot miał gęste, puszyste futerko, ale z całą pewnością miał też krzywe łapy i dziwacznie spłaszczony pysk, jakby w pełnym biegu trafił w jakiś mur. Minę też miał niezbyt zachęcającą.
— Opis Krzywołapa w Magicznej Meranżerii.[źródło]

Był on rudym, podobnym do persa kotem o spłaszczonym pyszczku. Posiadał jasne oczy, jego futro było zaś w imbirowym kolorze. Był przez Harry'ego w pierwszej chwili porównywany do tygrysa.

Relacje Edytuj

Hermiona Granger Edytuj

Hermiona bardzo dobrze opiekowała się swoim kotem. Dbała o niego i uważała go za niewinnego, gdy szczur jej przyjaciela, Rona, zniknął bez śladu. Dziewczyna była przywiązana do Krzywołapa i zawsze stawała w jego obronie.

Harry Potter Edytuj

Syriusz Black Edytuj

Krzywołap bardzo przyjaźnił się z Blackiem, z którym się spotkał, kiedy ten pod postacią psa wałęsał się po błoniach Hogwartu. Więź, która się między nimi wytworzyła, była tak silna, że Krzywołap zaatakował Harry'ego, kiedy ten próbował zemścić się na Blacku za zabójstwo rodziców. Syriusz twierdził iż Hermiona wybrała sobię bardzo mądre zwierzę.

Peter Pettigrew Edytuj

Peter pod postacią szczura nie lubił się z Krzywołapem. Kot na zlecenie Syriusza Blacka miał złapać Petera i mu go przyprowadzić. Przerażony Peter pod postacią kota cały czas musiał uciekać przed Krzywołapem w obawie o schwytanie. Możliwe też, że Peter domyślał się, jakie kot ma intencje.

Ron Weasley Edytuj

Ron na początku nie przepadał za kotem, ze względu na Parszywka. Uważał, że Krzywołap jest niebezpieczny dla jego zwierzątka. Stale obwiniał Krzywołapa o wszelkie nieszczęścia, w tym także za zniknięcie jego szczura na trzecim roku nauki. W rzeczywistości jednak kot nie miał złych intencji, o czym Ron nie wiedział.

Za kulisami Edytuj

  • Crackerjack

    Crackerjack, jeden z kotów grających Krzywołapa

    Istnieje teoria twierdząca, że Krzywołap przed trafieniem do Magicznej Menażerii był kotem Potterów, o którym wspominała Lily w liście do Syriusza. Wyjaśniałoby to, dlaczego przyjaźnił się z Blackiem, a polował na Pettigrewa.
  • W ekranizacjach w jego rolę wcieliły się Crackerjack, Pumpkin i Prince.

Występowanie Edytuj