FANDOM

Korytarz na trzecim piętrze Szkoły Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie (ang. Third Floor Corridor) — jeden z licznych korytarzy w Szkole Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie.

Umiejscowienie Edytuj

Albus Dumbledore opisując położenie korytarza w 1991 roku na uczcie powitalnej stwierdził, że jest on "po prawej". Nie jest to jednak zbyt precyzyjne określenie. Najprawdopodobniej korytarz połączony był z Wielkimi Schodami.

W serii Edytuj

Trzecie piętro2

Wejście do korytarza od strony Wielkich Schodów

W roku szkolnym 1991/1992 wejście na korytarz było zabronione. Powodem takiego zakazu był ukryty tam Kamień Filozoficzny, czyli potężny czarodziejski przedmiot, który pragnął zdobyć Lord Voldemort. W jednej z sal na piętrze znajdował się Puszek, trójgłowy pies stanowiący dodatkową ochronę kamienia. Innym zabezpieczeniem były przeszkody postawione przez wszystkich czarodziejów takie jak Diabelskie sidła czy też konieczność zwyciężenia w szachach czarodziejów.

Harry Potter i Ron Weasley pierwszy raz otarli się o korytarz na początku roku, kiedy pomylili przejścia i próbowali wejść przez drzwi do zakazanego miejsca. Sytuację zauważył Argus Filch i zatrzymał chłopaków nie wierząc im, że zrobili to przypadkowo. Wybawieniem dla nich było pojawienie się profesora Kwiryniusza Quirrella.

Jakiś czas potem, Draco Malfoy wyzwał Harry'ego na pojedynek czarodziejów, lecz nie stawił się, a jedynie dał cynk Filchowi. Harry, Ron, Hermiona Granger i Neville Longbottom w szalonym pędzie zaczęli uciekać z Izby Pamięci, gdy tylko usłyszeli kroki woźnego. Dotarli niechcący na trzecie piętro i spotkali się z Puszkiem. Cudem uciekli, a następnie zaczęli się zastanawiać co takiego strzeże pies. Ich zainteresowanie tematem nasiliło się po Halloween, kiedy to Severus Snape był na trzecim piętrze, a spotkanie z psem przypłacił dużą raną na nodze. Harry przypadkowo to zobaczył i zaczął mieć pewność, że Snape próbuje wykraść to co znajduje się pod trzecim piętrem. W rzeczywistości Snape tylko przeszkadzał w zdobyciu Kamienia Filozoficznego Quirrelowi.

Quirrell próbował zdobyć Kamień po raz kolejny pod koniec roku szkolnego, kiedy Dumbledore wyjechał do Londynu. Próbę tą jednak uniemożliwili mu Harry, Ron i Hermiona, którzy w odpowiednim czasie zorientowali się co się dzieje.

W następnym roku szkolnym, korytarz został ponownie oddany do użytku uczniom i nauczycielom, a dwa lata później przeszukiwany był przez Severusa Snape'a po odkryciu bytności Syriusza Blacka w szkole.

W grze Edytuj

Trzecie piętro3

Wygląd korytarza w piątej grze.

W trzeciej części gry - Harry Potter i więzień Azkabanu korytarz to po prostu duży pokój z regałami na książki, który prowadzi do Korytarza Gunhildy z Gorsemoor.

W piątej grze - Harry Potter i Zakon Feniksa przejście na korytarz prowadzi z Wielkich Schodów. Następnie schodzi się małymi, kręconymi schodami i wchodzi się do właściwego korytarza, który jest krótki, lekko zakrzywiony w lewo. Harry może tam naprawiać zbroje i podpalić w odpowiednim miejscu, aby zdobyć Punkty Odkrycia. Znajduje się tam też portret Borysa Szalonego, który strzeże tajnego przejścia na korytarz na drugim piętrze. Korytarz kończy się na krótkich schodach, które prowadzą do wejścia na Most Wiszący.

W szóstej części gry - Harry Potter i Książę Półkrwi wygląd korytarza zasadniczo nie zmienia się w porównaniu do piątej gry.

Za kulisami Edytuj

  • W pierwszym filmie z serii korytarz na trzecim piętrze jest jednym z tych, do których wchodzi się bezpośrednio z Wielkich Schodów.

Występowanie Edytuj

Hogwart
Lokalizacje znajdujące się na trzecim piętrze
Biblioteka · Hol Hesperiusa · Izba Pamięci · Klasa 2E · Klasa 34 · Klasa 72 · Klasa 3C · Klasa 3D · Klatka schodowa Turreta · Korytarz Gunhildy z Gorsemoor · Korytarz na trzecim piętrze · Korytarz serpentynowy · Korytarz zaklęć · Przejście w garbie jednookiej wiedźmy · Vastus Vestibule · Wejście do Wieży Zegarowej · Zbrojownia
Portrety, rzeźby i inne dzieła sztuki znajdujące się na trzecim piętrze
Bazyl Fronsac · Brutus Scrimgeour · Damara Dodderidge · Piani mnisi · Google Flange · Gunhilda z Gorsemoor · Helena Ravenclaw · Merwyn Złośliwy · Nicholas de Mimsy–Porpington · Pasterka · Temeritus Shanks · Valeria Myriadd