FANDOM

Korytarz na trzecim piętrze Szkoły Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie (ang. Third Floor Corridor) — jeden z licznych korytarzy w Szkole Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie.

Umiejscowienie Edytuj

Albus Dumbledore opisując położenie korytarza w 1991 roku na uczcie powitalnej stwierdził, że jest on "po prawej". Nie jest to jednak zbyt precyzyjne określenie. Najprawdopodobniej korytarz połączony był z Wielkimi Schodami.

W serii Edytuj

Trzecie piętro2

Wejście do korytarza od strony Wielkich Schodów

W roku szkolnym 1991/1992 wejście na korytarz było zabronione. Powodem takiego zakazu było ukrycie w Hogwarcie Kamienia Filozoficznego, czyli potężnego czarodziejskiego przedmiotu, który pragnął zdobyć Lord Voldemort. W jednej z sal na trzecim piętrze znajdował się Puszek, trójgłowy pies stanowiący dodatkową ochronę kamienia. Innym zabezpieczeniem były przeszkody postawione przez wszystkich czarodziejów takie jak Diabelskie sidła czy też konieczność zwyciężenia w szachach czarodziejów.

Harry Potter i Ron Weasley pierwszy raz otarli się o korytarz na początku roku, kiedy pomylili przejścia i próbowali wejść przez drzwi do zakazanego miejsca. Sytuację zauważył Argus Filch i zatrzymał chłopaków nie wierząc im, że zrobili to przypadkowo. Wybawieniem dla nich było pojawienie się profesora Kwiryniusza Quirrella[1].

Jakiś czas potem, Draco Malfoy wyzwał Harry'ego na pojedynek czarodziejów, lecz nie stawił się, a jedynie dał cynk Filchowi. Harry, Ron, Hermiona Granger i Neville Longbottom w szalonym pędzie zaczęli uciekać z Izby Pamięci, gdy tylko usłyszeli kroki woźnego. Dotarli niechcący na trzecie piętro, a Hermiona otworzyła zaklęciem Alohomora zamknięte drzwi. Przyjaciele, myśląc, że uniknęli zagrożenia spojrzeli w drugą stronę i zauważyli Puszka. Cudem uciekli, a następnie zaczęli się zastanawiać, co takiego strzeże pies[2]. Ich zainteresowanie tematem nasiliło się po Halloween, kiedy to Severus Snape był na trzecim piętrze, a spotkanie z psem przypłacił dużą raną na nodze. Harry przypadkowo to zobaczył i zaczął podejrzewać, że Snape próbuje wykraść to, co znajduje się pod trzecim piętrem. W rzeczywistości Snape tylko przeszkadzał w zdobyciu Kamienia Filozoficznego Quirrellowi.

Quirrell próbował zdobyć Kamień po raz kolejny pod koniec roku szkolnego, kiedy Dumbledore wyjechał do Londynu. Próbę tą jednak uniemożliwili mu Harry, Ron i Hermiona, którzy w odpowiednim czasie zorientowali się co się dzieje[3].

W następnym roku szkolnym, korytarz został ponownie oddany do użytku uczniom i nauczycielom, a dwa lata później przeszukiwany był przez Severusa Snape'a po odkryciu bytności Syriusza Blacka w szkole[4]. Również Snape był przeszkodą, kiedy Harry musiał przejść korytarzem w celu użycia tajnego przejścia za posągiem Gumhildy z Gorsemoor, aby dotrzeć do Hogsmeade - nauczyciel akurat patrolował to miejsce. Harry użył Mapy Huncwotów, aby upewnić się, że Snape wrócił już do swojego gabinetu[5].

W grze Edytuj

Trzecie piętro3

Wygląd korytarza w piątej grze.

W trzeciej części gry - Harry Potter i więzień Azkabanu korytarz to po prostu duży pokój z regałami na książki, który prowadzi do Korytarza Gunhildy z Gorsemoor.

W piątej grze - Harry Potter i Zakon Feniksa przejście na korytarz prowadzi z Wielkich Schodów. Następnie schodzi się małymi, kręconymi schodami i wchodzi się do właściwego korytarza, który jest krótki, lekko zakrzywiony w lewo. Harry może tam naprawiać zbroje i podpalić w odpowiednim miejscu, aby zdobyć Punkty Odkrycia. Znajduje się tam też portret Borysa Szalonego, który strzeże tajnego przejścia na korytarz na drugim piętrze. Korytarz kończy się na krótkich schodach, które prowadzą do wejścia na Most Wiszący.

W szóstej części gry - Harry Potter i Książę Półkrwi wygląd korytarza zasadniczo nie zmienia się w porównaniu do piątej gry.

Za kulisami Edytuj

  • W pierwszym filmie z serii korytarz na trzecim piętrze jest jednym z tych, do których wchodzi się bezpośrednio z Wielkich Schodów.

Występowanie Edytuj

Przypisy

Trzecie piętro Hogwartu

Klasy Klasa zaklęć i urokówKlasa obrony przed czarną magiąZaplecze klasy obrony przed czarną magiąKlasa numerologiiKlasa 34Klasa 72Klasa 3DKlasa na korytarzu zaklęćKlasa na korytarzu Gunhilmy z GorsemoorKlasa studiów nad ghulami
Korytarze Korytarz Gunhildy z GorsemoorKorytarz na trzecim piętrzeKorytarz serpentynowyKorytarz zaklęć
Komnaty Hol HesperiusaIzba PamięciPrzejście w garbie jednookiej wiedźmyVastus VestibuleWejście do Wieży ZegarowejZbrojowniaZgubione Różdżki
Schody i tajne przejścia Schody Mostu WiszącegoTajne przejście między korytarzami na pierwszym i trzecim piętrzeTajne przejście do Izby PamięciKlatka schodowa TurretaSchody między korytarzami drugiego i trzeciego piętraSchody między pierwszym piętrem a Korytarzem SerpentynowymSchody między dziedzińcem a Korytarzem Serpentynowym
Portrety i inne dzieła sztuki Damara DodderidgeGoogle FlangeBazyl FronsacGunhilda z GorsemoorMerwyn ZłośliwyValeria MyriaddNicholas de Mimsy–PorpingtonHelena RavenclawTemeritus ShanksPortret czarownicy w zieleniPortret czarodzieja w czerniPortret czarodzieja w czerwieniPortret czarownicy z włosami w stylu Pompadour