Fandom

Harry Potter Wiki

Komnata Tajemnic

7060stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze5 Udostępnij
Disambig-icon.png Ten artykuł dotyczy miejsca. Zobacz też: inne znaczenie tego słowa.
Stał na końcu bardzo długiej komnaty wypełnionej dziwną zielonkawą poświatą. Wysokie kamienne kolumny, ozdobione takimi samymi splecionymi wężami, wspierały sklepienie ginące w mroku, rzucając długie czarne cienie.
—Narrator[źródło]

Komnata Tajemnic (ang. Chamber of Secrets) — legendarna komnata znajdująca się na terenie Szkoły Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie, stworzona przez sławnego czarodzieja, Salazara Slytherina, jednego z założycieli szkoły.

Historia Edytuj

Powstanie Edytuj

Salazarslytherin.jpg

Salazar Slytherin − twórca Komnaty Tajemnic

Przez wiele lat czwórka założycieli Hogwartu (Godryk Gryffindor, Helga Hufflepuff, Rowena Ravenclaw i Salazar Slytherin) żyli w zgodzie. Po pewnym czasie Slytherin zażądał większej selekcji uczniów, czyli przyjmowania do szkoły tylko czarodziejów czystej krwi. Pozostali założyciele nie zgodzili się na to, a pomiędzy Slytherinem i Gryffindorem wybuchła kłótnia.

Wzburzony Slytherin postanowił opuścić zamek, lecz nim to uczynił, wybudował i zapieczętował pomieszczenie zwane Komnatą Tajemnic, w której rezydować miał bazyliszek – potwór mający oczyścić szkołę ze wszystkich szlam, charłaków i mieszańców. Otworzyć Komnatę i uwolnić bazyliszka mógł jedynie prawowity dziedzic Slytherina.

Początkowo Komnata Tajemnic miała służyć jako pomieszczenie do nauki czarów, które mogłyby być odrzucone przez resztę założycieli Hogwartu, czyli czarnej magii. Wystrój komnaty jest nieprzypadkowy. Gigantyczny posąg Slytherina miał ukazywać jego wielkość i wyniosłość ponad innych założycieli szkoły. Posągi węży natomiast miały symbolizować jego zdolność do mowy w języku węży. Zapieczętowanie komnaty i zrobienie z niej legowiska potwora nastąpiło po wyrzuceniu Slytherina ze szkoły.

Gdy Komnata została zbudowana, prowadził do niej szereg zapadni, ukrytych tuneli. W XVIII wieku hydraulika Hogwartu została rozbudowana. Wcześniej czarodzieje załatwiali swoje potrzeby tam, gdzie stali, a następnie usuwali nieczystości. Rozbudowywanie hydrauliki groziło zniszczeniem wejścia do Komnaty Tajemnic, gdyż zaplanowano w tym miejscu zbudować łazienkę. W tych czasach obecny był w szkole potomek Slytherina, a przodek Toma Riddle'a − Corvinus Gaunt. Dzięki niemu ukryte wejście zostało potajemnie ocalone i umiejscowione pośród nowoczesnej instalacji kanalizacyjnej.

Tumblr mcsfh3tOkJ1r23rngo1 500.png

Ostatnie wejście do Komnaty. U góry − Pottermore, na dole – filmowe.

Przez wieki istnienie komnaty uznawano za legendę. Wiele razy przeszukiwano szkołę, jednak jej nie znaleziono. Stało się to za sprawą tego, że nikt, kto jej poszukiwał nie był wężousty.

Pierwsze otwarcie Edytuj

  • Bazyliszek w Pottermore
  • Filmowy Bazyliszek
W 1942 roku Tom Riddle, będąc na piątym roku nauki w Hogwarcie, znalazł i otworzył komnatę. Potwór spetryfikował parę osób. W szkole wybuchła panika. W końcu bazyliszek zabił jedną dziewczynkę – Martę (zwaną później Jęczącą Martą).

Ówczesny dyrektor postanowił, że Hogwart zostanie zamknięty, chyba że Dziedzic Slytherina znajdzie się.

Tom nie chciał, by zamknięto szkołę (mieszkał w mugolskim sierocińcu, którego nienawidził). Ponownie zapieczętował więc komnatę, zaś winę zrzucił na Rubeusa Hagrida. Dyrektor uwierzył Tomowi, ponieważ półolbrzym znany był z zamiłowania do niebezpiecznych stworzeń. Hagrida wydalono, a Riddle dostał nagrodę za Specjalne Zasługi Dla Szkoły.

Drugie otwarcieEdytuj

Yy.jpg

Napis

W 1992 r. na ścianie znaleziono napis: „Komnata Tajemnic została otwarta, wrogowie dziedzica strzeżcie się!”

Ron twierdził, że Lucjusz Malfoy otworzył Komnatę Tajemnic, a potem nauczył Draco jak to się robi.

Okazało się to nieprawdą, ponieważ oboje z Harrym wypili eliksir wielosokowy (zamienili się w Crabba i Goyle'a), a Draco sam powiedział im, że nie wie, kto jest dziedzicem.

Tumblr lb5bl8GBN41qa6wqeo1 400.gif

Jej szkielet pozostanie w Komnacie na wieki

W szkole ponownie po 50 latach wybuchła panika. Nieznany potwór spetryfikował (czyli zamienił w kamień) kilka osób. Nikt nie czuł się bezpieczny. W Hogwarcie wprowadzono dodatkowe środki ostrożności: wszyscy uczniowie wracali do dormitoriów przed szóstą wieczorem, a na lekcje prowadzili uczniów nauczyciele. W końcu potwór porwał do komnaty Ginny Weasley, a na ścianie pojawił się napis: ,,Jej szkielet będzie spoczywał w komnacie na wieki".

Harry potter i komnata tajemnic 8.jpg

Harry i Ginny w Komnacie

Harry Potter i Ron Weasley, wraz z profesorem Lockhartem odnaleźli wejście do Komnaty (mieściło się w łazience dla dziewczyn) i weszli do samej komnaty. W podziemiach szkoły doszło do zawalenia się jednego z korytarzy i Harry dalej musiał iść sam. Gdy dotarł do Komnaty Tajemnic, spotkał tam szesnastoletniego Toma Riddle'a, a raczej jego wspomnienie zachowane w dzienniku. Tom napuścił na Harry'ego bazyliszka, lecz Harry zabił go. Potem pokonał Riddle'a niszcząc dziennik kłem bazyliszka, odnalazł i uratował Ginny. W końcu, dzięki pomocy Fawkesa, razem wrócili na górę.

Trzecie otwarcie Edytuj

Harry potter and the deathly hallows part 2 the chamber of secrets.jpg

Ron w Komnacie Tajemnic

2 maja 1998 roku Ron Weasley otwiera Komnatę i udaje się do niej wraz z Hermioną Granger, żeby jadem bazyliszka zniszczyć Puchar Helgi Hufflepuff (horkruks Voldemorta). Bazyliszka już nie było, więc nikomu się nic nie stało. Tylko Harry wiedział, że jego przyjaciele weszli do Komnaty. Ron nauczył się mowy węży właśnie od niego.

Budowa komnaty na potrzeby filmu Edytuj

Komnata na pozór wydaje się ogromna. Pozorem też jest woda w komnacie – wydaje się głęboka i mieć kilka metrów głębokości. Jednakże tak nie jest, bo ma tylko około 30 cm głębokości. Skąd więc złudzenie, że jest głęboka? Woda została zabarwiona na kolor czarny.

Takie pomieszczenie wymagało także wiele pracy – przy powstawaniu komnaty miało udział wiele osób: ok. 300 budowniczych, ok. 25 grafików, 5 artystów, 4 rzeźbiarzy, 4 dekoratorów i ich 20 pomocników.

Ofiary bazyliszka i komnaty Edytuj

Oraz: 11 nieznanych osób z okresu 1942 (spetryfikowane)

Występowanie Edytuj

Hogwart
Lokalizacje znajdujące się pod poziomem parteru w Hogwarcie

Hangar na łodzie · Przejście do hangaru na łodzie · Komnata Tajemnic · Mroczna Sala · Sala Przyjęcia Śmierci · Lochy · Korytarz Lochów · Loch numer pięć · Dungeon Pit · Zapomniana Jaskinia · Hol Hieroglifów · Piwnica Hogwartu · Piwnica Hufflepuffu · Kuchnia · Zagubiony Tunel · Północno-wschodni Korytarz Niższych Komnat · Wschodni Korytarz Niższych Komnat · Portretowy Korytarz Niższych Komnat · Przejście Poltergeista · Porticus Circumscriptus · Porticus Periculum · Porticus Imago · Porticus Medius · Piwnica eliksirów · Klasa eliksirów · Prowling Passage · Jaskinia quidditcha · Pokój Zagłady · Pokój Run · Gabinet Severusa Snape'a · Sklep · Jama ślimaka · Schody Slughorna · Stożkowa Krypta · Lochy Slytherinu · Dormitorium chłopców w lochach Slytherinu · Dormitorium dziewcząt w lochach Slytherinu · Tajna trasa do kuchni · Podziemne komnaty · Przedsionek Psot · Droga na dziedziniec

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Komnata Tajemnic

Więcej w Fandom

Losowa wiki