FANDOM

Na pewno będzie chciał cię mieć w swojej kolekcji,Harry.Byłbyś jego klejnotem: Chłopiec, Który przeżył...
— Albus Dumbledore[źródło]
Kolekcja zdjęć Horacego Slughorna (ang. Horace Slughorn's Pictures Collection) — zbiór fotografii należących do Horacego Slughorna

HistoriaEdytuj

Horacy Slughorn po raz pierwszy zaczął pracę w Hogwarcie jako nauczyciel eliksirów w 1931. Został opiekunem Slytherinu i dość szybko stworzył wokół siebie elitarny klub uczniowski, nazwany Klubem Ślimaka[1]. Oficjalnie klub działał w celach integracyjnych i towarzyskich, jednakże prawdziwym powodem jego założenia przez Slughorna były jego ambicje. Kolekcja fotografii, jaką posiadał, jest nierozerwalnie związana z dziejami Klubu Ślimaka.

Dobór postaci do kolekcjiEdytuj

Lubi też towarzystwo ludzi słynnych, odnoszących sukcesy i mających władzę. Cieszy go poczucie, że ma wpływ na tych ludzi. Sam nigdy by nie chciał rządzić, woli pozostawać w cieniu...W Hogwarcie miał zawsze swoich ulubieńców, czasem ze względu na ich ambicje i inteligencję, innym razem ze względu na ich urok lub zdolności, i jakoś mu się udawało wybrać takich, którzy później porobili kariery w różnych dziedzinach
— Albus Dumbledore o Klubie Ślimaka[źródło]

Kol1

Stan Kolekcji z czasów Budleigh Babberton

Horacy Slughorn kolekcjonował  zdjęcia osób, które były członkami Klubu Ślimaka zarówno w czasie jego pierwszej rezydentury w Hogwarcie, w którym uczył od 1931 r. przez ok. 35 lat, jak i drugiej, która rozpoczęła się w 1996 r., i podczas której reaktywował swój Klub, który zaprzestał spotkań, gdy on sam przeszedł na emeryturę. Jednak tylko fotografie nielicznych członków klubu przechowywał i umieszczał w swojej kolekcji. Dotyczyło to tylko tych osób, które po ukończeniu Hogwartu zrobiły karierę lub stały się słynne z innych powodów. Umieszczał w niej jednak również zdjęcia tych uczniów, którzy nie zrobili kariery, ale których on lubił lub szanował, takich jak  Lily Evans czy Regulus Black.

Zmiany w kolekcjiEdytuj

KolHogw

Kolekcja w czasach drugiej rezydentury w Hogwarcie

Jako opiekun Slytherinu, Slughorn do Klubu zaprosił podczas swej pierwszej rezydentury wielu uczniów tego domu, którzy w tamtym czasie zapowiadali się na takich, którzy mogą zrobić karierę. Jednym z jego członków by Tom Marvolo Riddle, znany później jako Lord Voldemort, należeli do niego również późniejsi Śmierciożercy, tacy jak Lucjusz Malfoy, Avery, Nott Sr czy Lestrange. Można założyć, że ich zdjęcia, jeżeli znajdowały się w kolekcji, zostały z niej usunięte po tym, gdy Tom Riddle stał się Lordem Voldemortem.

Podwójne znaczenie kolekcjiEdytuj

KolCuffe

Barnabasz Cuffe

Kolekcja miała ogromne znaczenie dla Horacego Slughorna. Miał ją zawsze przy sobie, nawet w czasach, gdy ukrywał się przed śmierciożercami od 1995 roku[2], co tydzień zmieniając miejsce pobytu. Stanowiła pewnego rodzaju kronikę jego życiowych dokonań i jego dumę.

Jeszcze większe znaczenie kolekcja miała natomiast w pewnym momencie dla Albusa Dumbledore'a który słusznie się domyślił, że Horacy Slughorn bardzo chciałby dołączyć do niej swoje zdjęcie z Harrym Potterem. Dlatego właśnie zgodził się po raz kolejny zostać Mistrzem Eliksirów w swej dawnej szkole. Na tym bardzo zależało dyrektorowi, który liczył, że od przebywającego na stałe w szkole nauczyciela wydobędzie prawdziwą wersję jego wspomnienia[3].

WyglądEdytuj

KolGwe

Gwenog Jones

Zdjęcia z kolekcji oprawione były w ramki. Fotografie przedstawiały różne osoby w towarzystwie Horacego Slughorna, często w sytuacjach towarzyskich, lecz także znane postacie w innych scenach (np. było w niej zdjęcie Gwenog Jones podczas lotu na miotle, z dedykacją dla Slughorna, czy też zdjęcie Adriana w jego pracowni fotograficznej). Swoją kolekcję Slughorn zawsze ustawiał w eksponowanym miejscu, wejście do niej określał terminem "trafić na półkę". Kolekcja, jaką posiadał Slughorn podczas drugiej rezydentury w Hogwarcie liczyła 23 zdjęcia, w czasie gdy ukrywał się  w Budleigh Babberton - co najmniej 19 zdjęć[4].

Znane osoby ze zdjęć w kolekcjiEdytuj

KolUczen

==Korzyści związa

W wersji książkowej Księcia Półkrwi wymienieni są, jako osoby figurujące na zdjęciach:

Możliwe, że znajdują się na nich również:

KolReg

Regulus Black

W wersji filmowej pojawiają się na zdjęciach w kolekcji również m.inn.:

Korzyści związane z kolekcjąEdytuj

Kol4

Wielu osobom uwidocznionym na zdjęciach ze swojej kolekcji Horacy Slughorn w jakiś sposób pomógł, gdy rozpoczynali dorosłe życie po ukończeniu szkoły lub karierę. Odwdzięczały mu się one w różnoraki sposób. Były to drobne upominki - jak darmowe bilety ma mecze Harpii z Holyhead, które dostawał od ich kapitana, Gwenog Jones, czy też kosze ze słodyczami, które na każde urodziny przysyłał mu Ambrozjusz Flume, właściciel Miodowego Królestwa wdzięczny za to , że Slughorn polecił go Cyceronowi Harkissowi,który dał mu pierwsza posadę. Fotograf Adrian wykonywał, zapewne darmowo, zdjęcia np. na Świątecznym spotkaniu Klubu Ślimaka. Były jednak również korzyści dużo bardziej cenne: Dirk Cresswell, szef Urzędu Łączności z Goblinami informował byłego nauczyciela o tym, co się aktualnie dzieje w Banku Gringotta, zaś Barnabasz Cuffe, redaktor naczelny Proroka Codziennego kształtował swoje zdanie na temat bieżących wydarzeń m.in. pytając o opinię Horacego Slughorna.

WystępowanieEdytuj

Przypisy

  1. ''Slug'' w języku angielskim oznacza ''ślimak''. Nazwa klubu bezpośrednio odnosi się do nazwiska założyciela (Slughorn).
  2. Slughorn ukrywał się m.in. w miejscowości Budleigh Babberton, gdzie po raz pierwszy spotkał go Harry Potter.
  3. Albus Dumbledore poszukiwał już w tamtym czasie śladów Lorda Voldemorta i wspomnienie Slughorna było mu niezbędne w tych poszukiwaniach.
  4. W wersji książkowej Księcia Półkrwi mowa jest tylko o tym, że zdjęcia oprawione były w błyszczące ramki.
  5. Slughorn wspomina Regulusa Blacka zanim zaczyna przedstawiać Harry'emu osoby znajdujące się na zdjęciach z kolekcji. Podobnie jest z Dirkiem Cresswellem.