FANDOM

Komuś tak młodemu, jak ty może to wydać się niewiarygodne, ale dla Nicolasa i Perenelli to coś takiego, jak położyć się do łóżka po długim, bardzo długim dniu. Ostatecznie dla należycie zorganizowanego umysłu śmierć to tylko początek nowej wielkiej przygody. A ten Kamień... cóż, to wcale nie była taka wspaniała rzecz. Sam pomyśl: tyle pieniędzy i lat życia, ile zechcesz! Dwie rzeczy, których ludzkie istoty pragną najbardziej... Tylko że ludzie mają wrodzony talent do wybierania właśnie tego, co dla nich najgorsze.
Albus Dumbledore[źródło]

Kamień Filozoficzny (ang. Philosopher's Stone) — twór alchemiczny pod postacią kamienia, mający bardzo potężną magiczną moc. Stworzono go na przełomie I i II połowy XIV wieku w Anglii. Stworzył go francuski alchemik Nicolas Flamel.

Magiczna moc Edytuj

Kamień2

Kamień Filozoficzny w krypcie w Banku Grngotta

Kamień ten może zamieniać każdy metalowy przedmiot w złoto. Wytwarza się z niego także Eliksir Życia, którego zażywanie może przedłużyć żywot. Substancję tę zażywał zmarły w wieku sześciuset sześćdziesięciu sześciu lat Nicolas Flamel oraz jego żona Perenelle, która zmarła w wieku sześciuset pięćdziesięciu ośmiu lat.

Historia Edytuj

Najważniejszym celem starożytnej sztuki alchemii jest stworzenie Kamienia Filozofów, legendarnej substancji posiadającej zdumiewającą moc. Kamień ów zamienia każdy metal w najczystsze złoto. Wytwarza też Eliksir Życia, który daje nieśmiertelność temu kto go wypije. Kamień Filozofów pojawia się w wielu doniesieniach historycznych, ale jedyny Kamień, który istnieje do dziś, jest w posiadaniu pana Nicolasa Flamela, wybitnego alchemika i miłośnika opery. Pan Flamel, który w ubiegłym roku obchodził sześćset sześćdziesiąte piąte urodziny, prowadzi spokojne życie w hrabstwie Devon, razem ze swoją żoną Perenellą (sześćset pięćdziesiąt osiem lat)
— Zawartość jednej z ksiąg w bibliotece Hogwartu
Hpkf

Przez wieki Nicolas Flamel wytwarzał dla siebie i swojej żony Eliksir Życia. Kamień Filozoficzny trzymano w skrytce w Banku Gringotta.

31 lipca 1991 roku, na polecenie Albusa Dumbledore'a Rubeus Hagrid odebrał z banku Kamień i schował go w Hogwarcie, tuż przed tym, jak na polecenie Voldemorta włamał się tam Kwiryniusz Quirrell.

Kryjówką była klapa na trzecim piętrze. Każdy nauczyciel zastawił tam swoją pułapkę: Pomona Sprout dodała Diabelskie sidła, Filius Flitwick i Rolanda Hooch zaplanowali, aby złodziej kamienia musiał dosiąść miotły i złapać pasujący klucz do następnych drzwi.

FB IMG 1500899965979

Minerwa McGonagall od siebie dodała wielką szachownicę, aby przejść trzeba było wygrać partię szachów, zastępując pionki. Severus Snape wykorzystał logikę i dodał zagadkę z eliksirami (pominięte w filmie), a Quirrell umieścił tam trolla. Do tego Hagrid wykorzystał jeszcze Puszka, trójgłowego psa, który został strażnikiem wejścia. Uśpić można go było muzyką. Kamień, po konsultacji Albusa Dumbledore'a z Nicolasem Flamelem, został zniszczony w 1992 roku.

Za kulisami Edytuj

  • Kamień jest znany w amerykańskich książkach i filmach jako kamień czarnoksiężnika (z wyjątkiem Baśni Barda Beedle'a), gdzie jest wymieniony jako Kamień Filozoficzny.
  • Krytycy Insygniów Śmierci twierdzą, że Bard był zainspirowany tym, by stworzyć wskrzeszający zmarłych Kamień Wskrzeszenia z przedłużającego życie Kamienia Filozoficznego.
  • Po upływie 5 lat od zniszczenia kamienia, Harry zasugerował, że jeśli Voldemort miał obsesję na punkcie nieśmiertelności, mógł jeszcze stworzyć, albo skraść Kamień Filozoficzny, sugerując, że jeden, który był stworzony przez Flamela nie był wyjątkowy.
  • Gdy Gwardia Dumbledore'a spotkała się pierwszy raz w Gospodzie pod Świńskim Łbem, Neville Longbottom odwołał się do niego jako Kamień Filologiczny (w amerykańskich wydaniach Magiczny Kamień).
  • W dosłownym tłumaczeniu z wersji angielskiej (Philosopher's Stone) jest to "Kamień Filozofów"

Występowanie Edytuj

Philstone