FANDOM

Crystal 128 clock
Ta strona jest aktualnie edytowana przez użytkownika: Natalkolx

Uwaga!
PeevesJKR
Do tego artykułu wkradł się Irytek i nabałaganił. Niektóre treści mogą budzić wątpliwości. Popraw je, jeśli możesz!
...A jeśli chodzi o mnie, to już byłem zapisany do Eton, ale okropnie się cieszę, że jednak trafiłem tutaj. Oczywiście, moja matka była trochę zawiedziona, ale podsunąłem jej książki Lockharta i chyba zaczęła rozumieć, ile można mieć korzyści z posiadania w rodzinie dobrze wyszkolonego czarodzieja...
— Justyn Finch-Fletchley o sobie w czasie rozmowy z Harrym, Ronem i Hermioną[źródło]

Justyn Finch–Fletchley (ur. 1979 lub 1980 r.[1] prawdopodobnie w Wielkiej Brytanii lub w Irlandii) — czarodziej mugolskiego pochodzenia; syn pani Finch-Fletchley. Uczeń Szkoły Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie w latach 19911997[3], gdzie został przydzielony do Hufflepuffu.

Na swoim drugim roku został spetryfikowany. W 1995 roku dołączył do Gwardii Dumbledore'a. Jego najbliżsi przyjaciele to Hanna Abbott i Ernie Macmillan.

Biografia Edytuj

Wczesne życie Edytuj

Justyn urodził się między 1 września 1979, a 31 sierpnia 1980 roku[1] w zamożnej, mugolskiej rodzinie. Chłopak został zapisany do Eton College - prywatnej szkoły z internatem[4]. Jednak, kiedy do domu rodziny Finch-Fletchley przyszedł specjalny wysłannik Szkoły Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie, plany dotyczące nauki w Eton zostały anulowane. Początkowo matka Justyna była zawiedziona wyborem swojego syna, ale kiedy chłopiec wręczył jej książki Gilderoya Lockharta zrozumiała, że jest to dobra decyzja.

Magiczne edukacja Edytuj

Pierwszy rok Edytuj

1 września 1991 roku, rozpoczął swoją magiczną edukację, wsiadając do pociągu Hogwart Express. W czasie ceremonii przydziału został przydzielony do Hufflepuffu. Pomimo obaw mamy, ucieszył się, że idzie do Hogwartu, zamiast Etonu do którego był zapisany. Historie wreszcie przekonały ją o zalecie posiadania wyszkolonego czarodzieja w rodzinie[4].

Drugi rok Edytuj

Justyn Finch-Fletchley. Wiem, kim jesteście... słynny Harry Potter... ty jesteś Hermiona Granger... która zawsze wszystko wie... i Ron Weasley. To był twój latający samochód, zgadza się?
— Justyn przedstawiając się trójce Gryfonów[źródło]
Justin, Hanna i Ernie

Justin uczęszczający na drugi rok, klasa transmutacji z Hanną Abbott i Ernim Macmillanem

Podczas pierwszych zajęć z zielarstwa na drugim roku, Puchon został przydzielony do tej samej skrzynki, co Harry Potter, Ron Weasley i Hermiona Granger. Dziarskim tonem przedstawił się trójce Gryfonów oraz przekazał im drobne informacje, które o nich wie. Justyn kontynuował rozmowę rozpoczynając temat nowego nauczyciela Obrony Przed Czarną Magią- Gilderoya Lockharta. Chłopak był pod wrażeniem umiejętności profesora, jak większość uczniów, uważał go za kogoś wielkiego i godnego podziwu. Jego wypowiedź została przerwana, ponieważ wszyscy uczniowie musieli założyć nauszniki oraz wykonać powierzone im zadanie przesadzenia madragor[4].

Lekcja Zielarstwa Justin

Justyn na lekcji zielarstwa

Puchon uczestniczył również w lekcji Obrony Przed Czarną Magią, kiedy to Lockhart wypuścił z klatki chochliki kornwalijskie, nad którymi nie potrafił później zapanować.

Harry i Justyn wpadli na siebie na szkolnym korytarzu, kilka dni po spetryfikowaniu Pani Norris w Noc Duchów, Harry chciał się przywitać z Puchonem, jednak ten, widząc Pottera, uciekł w przeciwną stronę. Później Harry dowiedział się, że Justyn uwierzył w plotkę głoszoną przez Argus Filcha jakoby to, młody Gryfon był dziedzicem Slytherina i osobą odpowiedzialną za ataki.

Pewno uważasz, że to bardzo śmieszne, co?
— Justyn po wydarzeniu w Klubie Pojedynków[źródło]
Justin z wężem

Justyn uczęszczał do Klubu Pojedynków, założonego przez Gilderoya Lockharta. Lockhart powiedział, żeby poćwiczył pojedynkowanie się razem z Neville'em Longbottomem. Najwyraźniej, żaden z nich, nie był szczególnie dobry; pod koniec pierwszej rundy, obaj leżeli na podłodze i dyszeli (większość pozostałych uczniów nie była lepsza). Lockhart przyznał, że być może dobrze, byłoby, gdyby nauczył ich zaklęcia blokującego, w tym celu poprosił Justyna i Neville'a, aby zademonstrowali je klasie, ale Severus Snape stwierdził, że nie jest to dobry pomysł ze względu na brak, choćby najmniejszych, zdolności w rzucaniu zaklęć u Neville'a. W zamian, Snape zaproponował wybór Malfoya i Pottera- Lockhart zaaprobował ten pomysł. Podczas ich pojedynku, Draco użył zaklęcia Serpensortia, aby wyczarować węża. Lockhart próbował usunąć gada, jednak jego zaklęcie spowodowało, iż wąż podskoczył w powietrze i spadł na podłogę. Zwierzę zaczęło pełznąć prosto na Justyna, szykując się do ataku na chłopca. Zanim jednak stworzenie zdążyło zaatakować, Harry instynktownie przemówił do niego w mowie węży, aby zostawił Puchona w spokoju. Wąż uspokoił się i utkwił wzrok w Gryfonie. Potter uśmiechnął się do Finch-Fletchleya, jednak ten- nie rozumiejąc, co dokładnie powiedział jego rówieśnik- pomyślał, że Harry podjudzał węża. Zdenerwowany i wystraszony Puchon uciekł z Wielkiej Sali[5]. Wydarzenia z pierwszego spotkania Klubu Pojedynków tylko umocniły w wierze Justyna i jego przyjaciół z Hufflepuffu, że to Harry jest dziedzicem Slytherina, który wybrał właśnie Finch-Fletchleya na swoją kolejną ofiarę.

W każdym razie powiedziałam Justynowi, żeby się ukrył w naszym dormitorium. No bo jeśli Potter upatrzył go sobie na następną ofiarę, to lepiej niech się nie wychyla, przynajmniej przez jakiś czas. Justyn dobrze wiedział, że coś mu grozi od czasu, kiedy wygadał się Potterowi, że jego rodzice to mugole. Głupi, powiedział mu, że miał iść do Eton. Przecież czegoś takiego nie mówi się dziedzicowi Slytherina [...]
Ernie Macmillan opowiadający o Justynie grupie Puchonów[źródło]

Następnego dnia zajęcia z zielarstwa zostały odwołane z powodu śnieżycy, Ernie polecił Justynowi, aby ten nie wychodził z Pokój wspólny Hufflepuffu. Z jakiegoś powodu, chłopiec nie posłuchał rady kolegi i wybrał sięna przechadzkę po zamku. Na korytarzu spotkał Prawie Bezgłowego Nicka. Obydwaj zobaczyli, w tym miejscu, bazyliszka, Justyn został spetryfikowany (nie spojrzał bezpośrednio w oczy węża, a przez ciało Nicka)[5].

Justin spetryfikowany i Harry

Harry Potter klęczący obok spetryfikowanego Justyna

W tym samym czasie Harry szukał Justyna, aby wytłumaczyć mu, co tak naprawdę wydarzyło się poprzedniego dnia, podczas spotkania Klubu Pojedynków. Potter udał się do biblioteki, gdzie podsłuchał rozmowę grupki Puchonów- Ernie właśnie opowiadał o swoich przypuszczeniach dotyczących młodego Gryfona. W pewnym momencie Harry dołączył do rozmowy w celu wyjaśnienia sytuacji- chciał wytłumaczyć, iż nie starał się podpuszczać węża przeciwko Justynowi, a wręcz przeciwnie- jednak nie udało mu się przekonać grupki uczniów. Chłopak wybiegł z biblioteki, po krótkiej pogawędce z Hagridem, udał się na, znajdujący się piętro wyżej, korytarz. Będąc w połowie drogi, Harry, potknął się o spetryfikowane ciało Justyna, a następnie zauważył również czarnego i „jakby przydymionego” ducha Gryffindoru. Chwilę później, z klasy wyskoczył Irytek, który, zauważając spetryfikowane ciała ucznia i ducha, zaczął krzyczeć. Na dźwięk jego głosu, wszyscy uczniowie i nauczyciele zaczęli wychodzić na korytarz. Kiedy wszyscy, na rozkaz profesor McGonagall, wrócili do klas na korytarzu pojawił się Ernie, według którego, Harry został „złapany na gorącym uczynku”[5].

Justin petryfikowany

Spetryfikowany odwiedzony przez Rona Weasleya i Harry'ego Pottera

Profesorowie Flitwick i Sinistra zanieśli Puchona do Skrzydła szpitalnego, gdzie pozostał aż do wieczora 29 maja, kiedy Puchon i inne ofiary bazyliszka, zostały wyleczone za pomocą eliksiru z mandragor. Tego samego dnia, w Komnacie Tajemnic, Harry zabił bazyliszka, wieczorem rozpoczęła się Wielka Uczta, która trwała całą noc, podczas trwania uczty profesor McGonagall odwołała także wszystkie egzaminy. W międzyczasie, Justyn wstał od stołu Puchonów, po to, aby po raz kolejny przeprosić Harry'ego za podejrzewanie go o bycie sprawcą tych wszystkich ataków[6].

Trzeci i czwarty rok Edytuj

Po jego spetryfikowaniu, Justyn i Harry dobrze się dogadywali. Zmieniło się tylko krótko po, kiedy Harry był wybrany jako czwarty reprezentant w Turnieju Trójmagicznym w 1994 roku. Tak jak wielu puchonów z Ernim uważał, że Harry chciał ukraść chwałę starszego koledzie z ich domu, Cedriku Diggry'ego. W konsekwencji nie rozmawialli z nim podczas lekcji zielarstwa w dniu 2 listopada, kiedy ponownie przesadzali odbijające cebulki na tej samej tacy. Kiedy jedna z roślin uderzyła Harry'ego w twarz, śmiał się z niego[7].

Piąty rok Edytuj

W pierwszy weekend odbyła się wycieczka do Hogsmeade w dniu 5 października 1995 roku, gdzie Justyn, Ernie, Hanna i Susan poszli razem do Gospody pod Świńskim Łbem, aby wysłuchać propozycji Hermiony, odnośnie założenia sekretnej grupy uczącej obrony przed czarną magią prowadzonej przez Harry'ego. Kiedy Harry przyznał się, że zabił bazyliszka mieczem Godryka Gryffindora, Justin zagwizdał w zdziwieniu. Pod koniec spotkania, Justin i jego przyjaciele podpisali pergamin Hermiony, a tym samym zgadzali się na nie mówienie komukolwiek o grupie[8] .

640px-338689

Pierwsze spotkanie Gwardii Dumbledore'a, Justin wraz z przyjaciółmi

Wszyscy przyszli na pierwsze spotkanie Gwardii Dumbledore'a w Pokoju Życzeń. Podczas spotkania, Justin został złączony w parze z Luną Lovegood, aby poćwiczyć zaklęcie Expelliarmus. Jej wykonanie było niekonsekwentne -- czasami z powodzeniem rozbrajała Justina w innym razie, po prostu spowodowała, że jego włosy stanęły pionowo i jeszcze raz, sprawiła, że jego szaty podleciały nad jego głową, tak, że musiał wyplątać samego siebie z nich. Wykonanie zaklęć Justina było nieznane[9].

W drodze powrotnej do Londynu pod koniec piątego roku, Justin dzielił przedział z Ernym, Hanną, Susan, Anthonym Goldsteinem i Terrym Boottem, wszyscy byli członkami Gwardii Dumbledore'a. Malfoy, Crabbe i Goyle, gdy próbowali zaatakować Harry'ego tuż przy drzwiami do ich przedziału, kiedy wrócił z toalety. Zobaczyli to przez szybę i natychmiast przybyli Potterowi na pomoc, za pomoc wszystkich przekleństw, nauczonych ich przez cały rok, aż trzej sprawców przypominało trzy gigantyczne ślimaki. Justin i Ernie wyciągnęli ich do bagażnika będącego na półce, bowiem była to zemsta za nieprawne odjęcie punktów Hufflepuffu[10].

Wyciągnięty z edukacji (1997-1998) Edytuj

Justin nie mógł uczęszczać na swój siódmy rok nauki, ponieważ był czarodziejem mugolskiego pochodzenia i Hogwart był pod władzą Voldemorta. Prawdopodobnie był prześladowanych i poszukiwany przez komisje rejestracji mugolaków i szmalcowników, prawdopodobnie ukrywał się wraz z rodziną lub po prostu opuścił Wielką Brytanię i jej okolice. Nie wiadomo czy walczył w Bitwie o Hogwart i czy ją przeżył. Jeśli tak, to uczestniczył w zjeździe Gwardii Dumbledore'a na Mistrzostwa Świata w Quidditchu.

Wygląd Edytuj

Fincz

Justyn na Pottermore

Justin miał kręcone włosy[11].

Charakter Edytuj

Był towarzyskim, gadatliwym, wesołym i przyjacielskim chłopcem. Justin przyznawał, że nie jest szczególnie odważny. Tiara Przydziału przydzieliła go do Hufflepuffu, wskazuje na to, że był pracowity, lojalny i sprawiedliwy.

Prawdopodobnie był trochę naiwny i łatwo się zachwycał i był pod łatwym wpływem innym. Na przykład, bez granicznie wierzył we wszystkie opowieści Gilderoya Lockharta i bardzo go podziwiał. Był także pośród pierwszych, którzy wierzyli, że Harry Potter był dziedzicem Slytherinu (jeszcze, przed tym, za nim stało się jasne, że Harry jest weżoustny) i w konsekwencji uciekł od niego z widocznym przerażeniem.

Umiejętności Magiczne Edytuj

Obrona przed Czarną Magią: na swoim piątym roku Justin, był członkiem Gwardii Dumbledore'a i uczył się niektórych zaklęć obronnych, włącznie z rozbrajającymi czarami.

Etymologia Edytuj

  • Angielskie imię Justin wywodzi się od rzymskiego imienia Iustinus, który pochodzi od justusa, co oznacza właśnie po łacinie. To imię było nadawane co najmniej 8 świętych[12].
  • Finch jest rodzajem małego ptaka.
  • Fletchley może pochodzić od słowa fletcher, określającego wytwórcę strzał[13].

Relacje Edytuj

Hanna Abbott Edytuj

Hannah Abbott

Hanna Abbott

Justin i Hanna byli bliskimi przyjaciółmi podczas nauki w Szkole Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie. Poznali się w Hogwarcie, gdzie zostali przydzieleni do jednego domu. Podczas drugiego roku, kiedy Justin został spetryfikowany przez bazyliszka, Hanna pocieszała swojego przyjaciela Erniego Macmilliana. Na pewno bardzo martwiła się o Justina, kiedy ten został spetryfikowany. Justin i Hanna oboje należeli do Gwardii Dumbledore'a[8].

Ernie Macmillan Edytuj

Justin i Ernie byli najlepszymi przyjaciółmi podczas lat szkolnych w Szkole Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie, obaj trafili do Hufflepuffu na pierwszym roku. Przyjaźnili się pomimo statusu krwi. Podczas drugiego roku, byli razem na klubie pojedynków. Kiedy Harry Potter rozmawiał z wężem, którego Draco Malfoy wyczarował, Ernie ochraniał Justina, ponieważ myślał, że Harry wskazuje wężowi Justina. Ernie był bardzo zdenerwowany, kiedy Justin został spetryfikowany. Za równo Ernie, Justin, jak i Hanna Abbott należeli do Gwardii Dumbledore'a[8]. Prawdopodobnie ich przyjaźń trwała do zakończenia magicznej edukacji i jeszcze dłużej[3].

Harry Potter Edytuj

Justin z Harrym

Justin z Harrym na drugim roku

Harry Potter i Justin byli na tym samym roku w Hogwarcie, tylko, że Justin był w Hufflepuffu, a Harry był w Gryffindorze, którego jednak kojarzył z widzenia. Bliżej spotkali się na lekcji zielarstwa na swoim drugim roku. Na tym samym roku na pierwszym spotkaniu klubu pojedynków, Justin widząc, jak Harry przemawia do węża w mowie węży, myślał, że chciał i zachęcił węża do zaatakowania go, co nie było prawdą, młody Potter chciał, żeby wąż zostawił Justina, nie zdawając sobie sprawy, że mówi w mowie węży. Młody puchon przeraził się tym i uciekł od niego, co umocniło jego wiarę i jego przyjaciół, ze Harry jest prawdziwym dziedzicem Slytherina. Gryfon szukał i chciał wyjaśnić nieporozumienie z Justina, zależało mu widocznie na dobrych relacjach z puchonem. Pod koniec tego roku, kiedy się wszystko wyjaśniło, Justin przeprosił gryfona za nieprawdziwe oskarżenia.

Harry5.5

Harry Potter na piątym roku

Ich przyjaźń trwała do czwartej klasy, gdzie się ochłodziła, kiedy Harry został wybrany na czwartego zawodnika Turnieju Trójmagicznego. Justyn wraz z wszystkimi puchonami, uważalł, że młody Potter chce odebrać chwałę starszego koledzie z ich domu, Cedrikowi Diggory'egmu, który był trzecim zawodnikiem Turnieju i pierwszym reprezentantem Hogwartu. Pod koniec czwartej klasy ich relacja, znowu się ociepliła. W kolejnym roku szkolnym Justyn został członkiem Gwardii Dumbledore'a, którego założycielką była - Hermiona Granger, a przywódcą Harry. Na spotkaniach uczył się zaklęć obronnych, uroków i nawet zaklęcia - patronusa. Na siódmym roku Harry nie mógł wrócić do Hogwartu, ponieważ był poszukiwany przez śmierciożerców, a Justyn tak samo, tylko, że on dodatkowo przez Komisję Rejestracji Mugolaków. Możliwe, że razem walczyli w Bitwie o Hogwart, jeśli tak, to razem pojawili się na zjeździe Gwardii Dumbledore'a na Mistrzostwach Świata w Quidditchu[14].

Ronald Weasley Edytuj

Justyn i Ronald Weasley były rówieśnikami podczas lat spędzonych w Hogwarcie, ale byli w dwóch różnych domach, Ron w Gryffindorze, a Justyn w Hufflepuffie. Ich pierwsze spotkanie skończyło się krótką i luźną pogawędkę[4]. Razem byli członkami Gwardii Dumbledore'a na swoim piątym roku. Relacje wydają się dobre. Możliwe, że razem walczyli w Bitwie o Hogwart.

Hermiona Granger Edytuj

Hermiona Granger00

Hermiona Granger

Justyn i Hermiona byli rówieśnikami w Hogwarcie, mieli taki sam status krwi. Relacje ich nie są, jednak bliżej znane, ale wydają się dobre. Przy ich pierwszym wdali się w krótką i luźną pogawędkę[4]. Justyn na swoim piątym roku dołączył do Gwardii Dumbledore'a, gdzie pomysłodawczynią oraz założycielką była Hermiona. Możliwe, że razem walczyli w Bitwie o Hogwart.

Za kulisami Edytuj

  • W książkach, Justin jest opisany z kręconymi włosami, podczas gdy w filmie ma proste, brązowe włosy.
  • Warto zauważyć, że trio utworzone przez Erniego, Hanne i Justina było całkiem podobne do trio utworzone przez Harry'ego, Hermiony i Rona. Obie trójki składają się przez członków różnych statusu krwi: Czysta (Ron, Ernie), Półkwi (Harry i Hanna) i mugolaki (Justin i Hermiona).
  • W grze wideo PS1 Komnaty Tajemnic, Justin był przedstawiony w książce Mówcy jako Krukon, zamiast Zielarstwego-koloru. To samo zdarzyło się Colinowi Creeverowi.
  • W wersji GBA grze wideo Komnata Tajemnic, Justyn Finch-Fletchley był podobnie przedstawiony jako uczeń Ravenclawu.
  • W Harry Potter i Komnata Tajemnic (film), Justina gra brytyjski aktor, Edward Randell. Mówi z bardzo charakterystycznym akcentem z wyższej klasy i wykorzystuje dość szykowne słowa i zwrotów, takich jak strasznie odważny i facet, pokazuje to, że pochodzi z rodziny wyższych sfer. Po raz pierwszy spotyka Harry'ego na spotkaniu Klubu Pojedynków, a nie na lekcji zielarstwa.

Występowanie Edytuj

Galeria Edytuj

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 Musiał urodzić się w tym czasie, ponieważ rozpoczął naukę w Hogwarcie w 1991.
  2. Lego Harry Potter: Lata 1-4
  3. 3,0 3,1 Justyn nie mógł wrócić na ostatni rok nauki z powodu tego, że Hogwart był pod władzą Lorda Voldemorta i był prawdopodobnie poszukiwany przez Komisję Rejestracji Mugolaków
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 4,4 Harry Potter i Komnata Tajemnic (książka), rozdział 6 ('Gilderoy Lockhart')
  5. 5,0 5,1 5,2 Harry Potter i Komnata Tajemnic (książka), rozdział 11 (Klub Pojedynków)
  6. Harry Potter i Komnata Tajemnic (książka), rozdz.18 (Nagroda Zgredka)
  7. Harry Potter i Czara Ognia (książka), rozdział.18 (Sprawdzanie różdżek)
  8. 8,0 8,1 8,2 Harry Potter i Zakon Feniksa (książka), rozdz.16 (W gospodzie Pod Świńskim Łbem)
  9. Harry Potter i Zakon Feniksa (książka), rozdz.18 (Gwardia Dumbledore'a)
  10. Harry Potter i Zakon Feniksa (książka), rozdz.38 (Początek drugiej wojny)
  11. Harry Potter i Komnata Tajemnic (książka) rozdz.6 (Gilderoy Lockhart) - Harry, Ron i Hermiona dołączyli do stolika zajętego przez kręcono włosego chłopca z Hufflepuffu, którego Harry znał z widzenia,ale nigdy nie rozmawiał z nim
  12. Za imieniem: Justin
  13. Znaczenie imion bohaterów Harry'ego Pottera
  14. Na Mistrzostwach Świata w Quidditchu pojawił każdy członek Gwardii Dumbledoee'a, któr przeżył II Bitwie o Hogwart, możemy domniemać, że przeżył ją i pojawił się na zjeździe, co jest możliwe

Członkowie Gwardii Dumbledore'a

Głowa gwardii Harry Potter
Członkowie Hanna Abbott · Katie Bell · Susan Bones · Terry Boot · Lavender Brown · Luca Caruso · Cho Chang · Michael Corner · Colin Creevey · Dennis Creevey · Marietta Edgecombe · Justin Finch-Fletchley · Seamus Finnigan · Anthony Goldstein · Hermiona Granger · Angelina Johnson · Lee Jordan · Neville Longbottom · Luna Lovegood · Ernest Macmillan · Padma Patil · Parvati Patil · Harry Potter · Zachariasz Smith · Alicja Spinnet · Dean Thomas · Alice Tolipan · Fred Weasley · George Weasley · Ginny Weasley · Ron Weasley · Nigel Wolpert