Wikia

Harry Potter Wiki

Joanne Kathleen Rowling

Komentarze11
4233strony na
tej wiki

Przekierowano z J. K. Rowling

1077326

J.K. Rowling

Joanne Kathleen Rowling (właśc. Joanne Murray; ur. 31 lipca 1965 roku w Anglii) — autorka serii o nastoletnim czarodzieju Harrym Potterze. Oprócz Harry'ego Pottera napisała książki: Trafny wybórQuidditch przez wieki, Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć, Baśnie barda Beedle'a oraz Wołanie kukułki. Cały zysk ze sprzedaży przekazała na cele charytatywne, przez co straciła tytuł miliarderki.

Joanne Rowling wystąpiła na ceremonii otwarcia XXX Igrzysk Olimpijskich w Londynie w 2012 roku. W części związanej z literaturą angielską dziecięcą czytała cytat z Piotrusia Pana, a na scenie czarodziejki pokonywały wielką replikę Lorda Voldemorta.

Studiowała filologię francuską i klasyczną. Pomysł o Harrym Potterze zrodził się w jej głowie w czasie podróżowania pociągiem lini Manchester-Londyn. Została uhonorowana wieloma nagrodami takimi jak: Nagrodą Literacką Hansa Christiana Andersena, francuską Ligią Honorową i Orderem Uśmiechu. Założyła także stronę internetową o Harrym Potterze.

2013 roku Warner Bros. ogłosiło, że pracuje nad nowym filmem osaczonym w świecie magii, Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć. J.K. Rowling zajmuje się scenariuszem do tego filmu.

Harry Potter Edytuj

Seria składa się z siedmiu tomów :

ImięEdytuj

Przed publikacją Kamienia Filozoficznego jej wydawca, Publishing Bloomsbury, w obawie przed odstraszeniem potencjalnych czytelników damskim imieniem na okładce, zasugerował, aby podpisać książkę inicjałami, dodając drugie imię. Rowling wybrała imię swojej babci, Kathleen, chociaż sama nigdy go nie nosiła. Sama o sobie mówi Jo i dodaje, że w dzieciństwie pełnym imieniem zwracali się do niej tylko ci, którzy byli na nią źli.

TwórczośćEdytuj

J. K. Rowling napisała dwa utwory (żaden z nich nie został
Rowling j k photograph
wydany), zanim postanowiła stworzyć przygody Harry'ego Pottera. Na pomysł ten wpadła podczas czterogodzinnej jazdy pociągiem. Jak sama mówi, zanim osiągnęła cel swojej podróży, miała już gotowe postacie oraz znaczną część fabuły książki Harry Potter i Kamień Filozoficzny. Książkę skończyła pisać w Edynburgu po tym, jak rozpadło się jej małżeństwo z portugalskim dziennikarzem Jorge Arantesem.

Seria o Harrym Potterze przyniosła jej duże zyski, wskutek czego stała się jedną z najbardziej majętnych osób w kraju. Wielkość jej majątku w 2008 roku oszacowano na 740 mln funtów, czyli ok. 1,5 mld dolarów.

Wśród wielu nagród, którymi pisarka została uhonorowana, jest także międzynarodowe odznaczenie – Order Uśmiechu – przyznane przez polskich młodych czytelników w 2004.

Po premierze 7 tomu J. K. Rowling oznajmiła w wywiadzie, że ma zamiar napisać coś na kształt Historii Hogwartu, czyli wielką Encyklopedię Harry'ego Pottera.

Autorka bestsellerowych przygód o młodym czarodzieju aktualnie jest w trakcie pisania dwóch różnych książek niezwiązanych z Harrym Potterem, ale nie obiecuje, że którąkolwiek opublikuje. Jedna z powieści jest dla dzieci, druga zaś jest powieścią kryminalną dla dorosłych. Brytyjska pisarka studiowała grecką i rzymską mitologię i ma zamiar napisać na nowo i we własny sposób historię mitologicznego, greckiego bohatera Orfeusza.

We wrześniu 2013 roku oznajmiła, że pracuje nad pisaniem scenariusza do nowego dzieła związanego ze światem Harry'ego Pottera. Film ma dotyczyć wczesnej biografii Newtona Scamandera, autora Fantastycznych zwierząt i jak je znaleźć.

Życie prywatne Edytuj

Joanne Rowling jest żoną Neila Murraya, z którym pobrała się 26
JK-Rowling 1002500c
grudnia 2001 roku. Ma córkę z poprzedniego małżeństwa, Jessicę. Oprócz tego ma jeszcze dwójkę dzieci, syna Davida i córkę Mackenzie. W okresie poprzedzającym stworzenie serii „Harry Potter” cierpiała na depresję kliniczną.

Linki zewnętrzne Edytuj

Więcej od Wikii

Losowa wiki