Fandom

Harry Potter Wiki

Irytek

6975stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze30 Udostępnij

Wsadź mu paluszki do dziurek, rozkwaś nosek, wytargaj za uszka...
—Kpiny Irytka na widok bójki Zgredka i Stworka

Irytek (ang. Peeves) — poltergeist mieszkający w Hogwarcie. Największa zmora woźnego Argusa Filcha. Z największą przyjemnością utrudnia życie uczniom i personelowi Hogwartu; płata złośliwe i niezbyt mądre dowcipy, takie jak: zalewanie łazienki wodą, zalepianie dziurek od klucza gumą do żucia, oblewanie uczniów wodą i atramentem. Uwielbia wywoływać chaos i zamieszanie. Niekończącą się walkę z Irytkiem zaczął pierwszy woźny Hogwartu powołany przez czterech założycieli: Hankerton Humble.

Wpływanie na IrytkaEdytuj

W historii Hogwartu widniały próby usunięcia Irytka z zamku, jednak wszystkie były nieudane, a niektóre także pogarszały zachowanie ducha. W 1876 roku Rancorous Carpe, stworzył wymyślną pułapkę, jednak Irytek łatwo sobie z nią poradził, wywołując jeszcze większy zamęt i zmuszając mieszkańców zamku do ewakuacji. Uspokojenie Irytka kosztowało Hogwart kilka przyzwoleń i wyrzeczeń: na przykład duchowi wolno było raz w tygodniu wziąć kąpiel w łazience chłopców, rzucać czerstwym chlebem oraz dostał on także nowy kapelusz[2]. Jedyną postacią, której tak naprawdę boi się Irytek, jest Krwawy Baron, lecz posiada również respekt przed Dumbledore'em. Wyjątkowo raz posłuchał się Freda i George'a Weasleyów, którzy uciekając ze szkoły polecili dręczyć Dolores Umbridge - tymczasową dyrektorkę Hogwartu.

WyglądEdytuj

Iryt Pottermore.png

Wyglądem przypomina małego człowieczka ze złośliwymi oczkami i szerokimi ustami. Unosi się w powietrzu, często krzyżując nogi. Potrafił stawać się niewidzialnym tak, jak Zgredek.

RelacjeEdytuj

Z Fredem i George'm WeasleyamiEdytuj

Fred i George Weasley'owie.jpg
Irytku, zrób jej piekło w naszym imieniu
Fred Weasley do Irytka podczas ucieczki ze szkoły[źródło]

Irytek nigdy nie okazywał bliźniakom szacunku i nie przepuścił okazji, aby zrobić im psikusa. Czasami Weasleyom udawało się namówić go do pomocy w zrobieniu jakiegoś dowcipu, ale była to rzadkość. Wszystkich mieszkańców Hogwartu zadziwiła postawa Irytka, kiedy w 1996 roku poltergeist zasalutował uciekającym bliźniakom. Fred poprosił do o zrobienie "piekła" Dolores Umbridge, z czego duszek się wywiązał, siejąc zamęt w szkole.

Z Argusem FilchemEdytuj

Filch.jpg
Co, nie uskarżałeś się na niego [Irytka] przez ćwierć stulecia? Idź i sprowadź go tutaj natychmiast!
Minerwa McGonagall do Argusa Filcha[źródło]

Argus Filch próbował pozbyć się Irytka ze szkoły przez dwadzieścia pięć lat. Aby rozzłościć woźnego, duch zamykał Panią Norris, kota Filcha w zbrojach. Z ochotą przystał na propozycję Prawie Bezgłowego Nicka i roztrzaskał komodę tuż nad biurem woźnego. Możliwe jest, że kontynuowali swoją wojnę po Bitwie o Hogwart.

Z Krwawym BaronemEdytuj

Krwawy baron.jpg

Krwawy Baron był jedyną osobą w Hogwarcie, której bał się Irytek. Percy Weasley mówił, że poltergeist słuchał tylko ducha Slytherinu. Nie wiadomo, czym Baron zasłużył sobie taki szacunek u Irytka. Podczas pierwszego roku w Hogwarcie Harry Potter naśladował głos Krwawego Barona, aby móc spokojnie chodzić po szkole bez towarzystwa złośliwego Irytka.

Z uczniami HogwartuEdytuj

Irytek często dokuczał uczniom. Z początkiem każdego roku szkolnego dawał się we znaki szczególnie pierwszorocznym, kiedy to wysypywał im kosze na śmieci na głowy, rzucał kredą lub znienacka łapał za nosy, krzycząc: "Mam twój nochal!". Nie oszczędzał również nauczycieli, co pokazał w 1996 roku, kiedy dyrektorem została Dolores Umbridge. Poltergeist niszczył przedmioty, gasił latarnie, zalał piętro szkoły i latał za Umbridge, strzelając głośno z malinowej gumy do żucia.

Potrafił zakraść się do nieużywanych klas i wypisać na tablicach niecenzuralne słowa, często śpiewał też własnoręcznie wymyślone piosenki. Irytek nigdy nie przegapił okazji, aby wywołać w szkole zamieszanie.

J.K. Rowling o IrytkuEdytuj

Tak. Irytka można porównać do źle działającej instalacji w bardzo starym budynku, a zważywszy, że Dumbledore jest znacznie lepszy w naprawach niż większość ludzi, może sprawić, że Irytek będzie „działać” lepiej przez parę tygodni, ale w końcu i tak zacznie „przeciekać” na nowo. Ale czy naprawdę byście chcieli żeby Irytek zniknął? Tak uczciwie?
— J.K. Rowling

CiekawostkiEdytuj

  • Jego postać została usunięta z filmu. W usuniętych scenach w Irytka wcielił się Rik Mayall.

Występowanie Edytuj

Przypisy

Więcej w Fandom

Losowa wiki