Wikia

Harry Potter Wiki

Irytek

Komentarze11
4230stron na
tej wiki
Wsadź mu paluszki do dziurek, rozkwaś nosek, wytargaj za uszka...
—Kpiny Irytka na widok bójki Zgredka i Stworka
Irytek
Irytek2
Informacje biograficzne
Tytuł(y) Duch
poltergeist
Pseudonim(y) Iryś
Wygląd zewnętrzny
Płeć Mężczyzna
Pozostałe informacje
Przynależność Hogwart
Irytek (ang. Peeves) — poltergeist, mieszkający w Hogwarcie. Największa zmora woźnego Argusa Filcha. Z największą przyjemnością utrudnia życie uczniom i personelowi Hogwartu; płata złośliwe i niezbyt mądre dowcipy, tak jak: zalewanie łazienki wodą, zalepianie dziurek od klucza, oblewanie uczniów wodą i atramentem. Uwielbia wywoływać chaos i zamieszanie. Niekończącą się walkę z Irytkiem zaczął pierwszy woźny Hogwartu powołany przez czterech założycieli, Hankerton Humble.

Wpływanie na IrytkaEdytuj

W historii Hogwartu widniały próby usunięcia Irytka z zamku, jednak wszystkie były nieudane, a niektóre także pogarszały zachowanie ducha. W 1876 roku Rancorous Carpe stworzył wymyślną pułapkę, jednak Irytek łatwo sobie z nią poradził wywołując jeszcze większy zamęt i zmuszając mieszkańców zamku do ewakuacji. Uspokojenie Irytka kosztowało Hogwart kilka przyzwoleń i wyrzeczeń: na przykład duchowi wolno było raz w tygodniu wziąć kąpiel w łazience chłopców, rzucać czerstwym chlebem oraz dostał on także nowy kapelusz. [1] Jedyną postacią, której tak naprawdę boi się Irytek, jest Krwawy Baron, lecz posiada również respekt przed Dumbledore'em. Wyjątkowo raz posłuchał się Freda i George'a Weasleyów, którzy uciekając ze szkoły polecili dręczyć Dolores Umbridge, tymczasową dyrektorkę Hogwartu.

WyglądEdytuj

Wyglądem przypomina małego człowieczka ze złośliwymi oczkami i szerokimi ustami. Unosi się w powietrzu, często krzyżując nogi. Potrafił stawać się niewidzialnym tak, jak Zgredek.

J.K. Rowling o IrytkuEdytuj

Tak. Irytka można porównać do źle działającej instalacji w bardzo starym budynku, a zważywszy, że Dumbledore jest znacznie lepszy w naprawach niż większość ludzi, może sprawić, że Irytek będzie „działać” lepiej przez parę tygodni, ale w końcu i tak zacznie „przeciekać” na nowo. Ale czy naprawdę byście chcieli żeby Irytek zniknął? Tak uczciwie?
— J.K. Rowling

Przypisy

CiekawostkiEdytuj

  • Jego postać została usunięta z filmu.

Więcej od Wikii

Losowa wiki