FANDOM

Irma Pince: "Czego tu szukasz, chłopcze? "
Harry Potter: "Niczego."
Irma Pince: "Więc lepiej stąd zmykaj. Wynoś się! Już!"
— wyrzucenie Harry'ego z biblioteki przez Irmę Pince[źródło]

Irma Pince (ur. przed 1974 r.) — czarownica nieznanego statusu krwi; bibliotekarka pracująca w Szkole Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie. Miała wielki szacunek do książek i pilnowała, aby w jej bibliotece panował ład i porządek, a nikt nie zakłócał ciszy, nawet poprzez zwykłe kichnięcie.

Biografia Edytuj

Wczesne życie Edytuj

Irma Pince urodziła się przed 1974 rokiem, gdzieś w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. W młodości prawdopodobnie uczęszczała do Szkoły Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie, gdzie była mieszkanką jednego z czterech domów.

Praca w Hogwarcie Edytuj

Po zakończeniu nauki, Irma została bibliotekarką Hogwartu. Urząd sprawować zaczęła prawdopodobnie za rządów Albusa Dumbledore'a. Była bardzo nie lubiana przez uczniów, z powodu surowego podejścia do traktowania książek i braku pomocy z jej strony przy szukaniu książek[1]. Przykładem jej surowego pzachowania jest brak tolerancji dla wnoszenia jedzenia do biblioteki, ponieważ bała się, że książki mogły zostać wtedy uszkodzone, nie pozwalała także rozmawiać, śmiać się, szeptać, kichać, biegać ani robić niczego, co mogłoby się wydawać jakkolwiek podejrzane. Była również znana z umieszczania dziwnych zaklęć w książkach w celu ich ochrony; na przykład, jedna kopia Teorii transmutacji transsubstancjalnej, oprócz zwykłych zaklęć dla księgozbioru bibliotecznego, została zaczarowana tak, aby uderzać czytelnika w głowę, kiedy zaczyna po niej bazgrać. Pani Pince sama wycierała półki z kurzu za pomocą miotełki z piór, którą wymachiwała na uczniów, kiedy wyglądali według niej podejrzliwie[1].

1991 − 1992 Edytuj

Poppyseam
Potrzebne im było dokładne, długie przeszukiwanie, bez pani Pince dyszącej im w karki.
— narrator o poszukiwaniach Nicolasa Flamela[źródło]

Gdy Harry Potter, Ronald Weasley i Hermiona Granger zaczęli naukę w Hogwarcie, pani Pince była już bibliotekarką. Kiedy poszukiwali informacji o Nicolasie Flamelu, postanowili nie prosić bibliotekarki o pomoc w obawie, że Irma przeszkodzi im w poszukiwaniu i ostrzeże profesora Snape`a[1]. Pewnego razu, w grudniu 1991 r., zobaczyła, jak Harry zbliża się do Działu Ksiąg Zakazanych i zapytała go, czego szuka. Kiedy odpowiedział "nic" bibliotekarka kazała mu wyjść.

1992 − 1993 Edytuj

W następnym roku szkolnym Madame Pince znalazła się wśród tłumu, który 31 października 1992 r. przeczytał wiadomość od dziedzica Slytherinu na korytarzu na drugim piętrze.

Jakiś czas później Hermiona Granger przybyła do biblioteki z notatką napisaną przez nowego nauczyciela Obrony Przed Czarną Magią, pozwalającą jej zdobyć Najsilniejsze eliksiry z Działu Ksiąg Zakazanych. Dała notkę pani Pince, choć niechętnie, ponieważ chciałą zachować autograf Lockharta. Pani Pince uważnie obejrzała notkę, szukając oznak fałszerstwa. Następnie udała się do Działu Ksiąg Zakazanych i przekazała Hermionie książkę, mimo że nadal była bardzo podejrzliwa.

Irma Pince

Była obecna na meczu quidditcha Slytherin kontra Gryffindor.

Pani Pince ucestniczyła w uroczystości na zakończenie roku, zajmowała wtedy miejsce obok profesora Severusa Snape`a przy stole dla nauczycieli. Razem ze wszystkimi świętowała pokonanie bazyliszka i odejście mało lubianego nauczyciela OPCM, Gilderoya Lockharta.

1995 − 1996 Edytuj

W następnym roku szkolnym Irma nadal wykonywała swoje zwykłe obowiązki, chodząc między półkami biblioteki i dysząc nad karkiem wszystkim, którzy dotykali książek.

Podczas świąt wielkanocnych widziano ją, kiedy niosła stertę książek dla Hanny Abbot, która powtarzała materiał przed owutemami. Tego dnia znalazła Ginny Weasley i Harry`ego Pottera w bibliotece, jedzących czekoladę i wyrzuciła ich stamtąd.

1996 − 1997 Edytuj

W kolejnym roku szkolnym miała miejsce nieprzyjemna sytuacja. Około ósmej wieczorem bibliotekarka nakazała uczniom odłożyć książki na półki i opuścić bibliotekę. Kiedy mówiła Hermionie i Harry`emu, że powinni już wyjść, zobaczyła mocno sfatygowany podręcznik eliksirów dla zaawansowanych, który należał do Księcia Półkrwi. Rozwścieczona krzyknęła, że książka jest sprofanowana i skażona, wyglądała, jakby była bliska ataku i nie interesowało jej, że książka nie należała do księgozbioru biblioteki szkolnej.

Zzpince

Prawdopodobnie była obecna na pogrzebie Albusa Dumbledore'a.

1997 − 1998 Edytuj

Kiedy w następnym roku dyrektorem został Severus Snape i razem z rodzeństwem Carrow, Amycusem i Alecto, przejęli władzę nad szkołą, Irma pomagała chronić uczniów przed nimi. Możliwe, że brała udział w Bitwie o Hogwart 2 maja 1998r.

Wygląd Edytuj

Pince and Snape

Madame Pince z wyglądu przypominała wygłodniałego sępa. Była dość wysoką kobietą o surowych, brązowych oczach. Miała siwe włosy ale dość trudno było to zauważyć, ponieważ jej głowę prawie zawsze zdobił podłużny kapelusz. Prawdopodobnie były one wcześniej czarne lub brązowe. Podczas uczty w drugiej części filmu można przypuszczać, że była ona czterdziestolatką z dużą ilością zmarszczek i bladą cerą.

Osobowość Edytuj

Pani Pince była zgryźliwą kobietą o aparycji sępa. Pilnowała, aby w bibliotece panowała cisza i spokój, a uczniowie szanowali książki. Świadczy o tym między innymi wyproszenie Harry'ego i Ginny z biblioteki, kiedy mieli ze sobą czekoladowe jajka wielkanocne, a także jej reakcja na pomazaną książkę od eliksirów Księcia Półkrwi, którą miał przy sobie Harry. Mimo swojego charakteru widzimy w filmie jak się uśmiecha do uczniów podczas uczt w Wielkiej Sali i meczów quidditcha.

Relacje Edytuj

Argus Filch Edytuj

1 3 2

Irma miała dobre stosunki z woźnym Hogwartu − Argusem Filchem. Niektórzy uczniowie uważali, że mają romans. Posiadali bowiem podobne charaktery. Podczas pogrzebu Dumbledore'a widziano ich razem w sali wejściowej.

Ciekawostki Edytuj

  • W role Pani Pince wciela się Sally Mortemore.
  • Była postacią drugoplanową, a nawet epizodyczną. W filmie pojawiała się tylko parę razy w tle. Jej postać w książce także nie była zbyt rozbudowana.
  • Pomimo faktu, że jest stara w książkach i grach wideo, Sally Mortemore miała 41 lat w czasie kręcenia filmu i nie podjęto żadnych wysiłków, aby jej postać wyglądała na starszą.
  • W grze wideo Harry Potter i Komnata Tajemnic (gra) Irma ma rude włosy, a nie czarne.
  • Istnieje teoria mówiąca, że Irma Pince jest w rzeczywistości ukrywającą się Eileen Prince. Wskazuje na to jej zakrzywiony długi nos, czarne włosy, charakter bardzo przypominający ten Severusa Snape oraz to, że jej imię i nazwisko jest anagramem do "I am Prince". Teoria ta nigdy nie została potwierdzona.

Występowanie Edytuj

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Harry Potter i Kamień Filozoficzny (książka)
  2. Gdyby była w związku z Filchem, jak podejrzewali niektórzy studenci i zasugerowano w Insygniach Śmierci, byłoby bardzo mało prawdopodobne, że byłaby w związku małżeńskim.