FANDOM

Impedimenta — zaklęcie, które jest zdolne zamrażania celów, odpychania i zasadniczo utrudniania postępu obiektowi na jakiś czas.

Opis i formuła zaklęciaEdytuj

Zaklęcie Impedimenta powoduje chwilowe, trwające ok. 10 sekund[1], i nagłe spowolnienie ofiary, przydatne szczególnie w pojedynkach. Formuła zaklęcia to Impedimenta, wymowa to impedimento.

Zaklęcie zwykle po prostu unieruchamia cel[2], może zostać również użyte, aby odrzucić cel do tyłu[3], a także może go lewitować[4].

Użycie w seriiEdytuj

Zaklęcie w serii po raz pierwszy pojawiło się w Harrym Potterze i Czarze Ognia, podczas ćwiczeń Hermiony i Rona z Harrym. Czar ten, według Hermiony i Rona, mógł pomóc Harry'emu w Turnieju Trójmagicznym. Podczas pojedynku z Voldemortem Harry tym zaklęciem, uratował sobie życie. Zaklęcie to następnie zostało użyte w Bitwie w Departamencie Tajemnic, a jego ofiarą padł wówczas Lucjusz Malfoy. W Harrym Potterze i Księciu Półkrwi, podczas Pierwszej Bitwy o Hogwart, Harry trafił tym zaklęciem w śmierciożercę atakującego Ginny.

Znani użytkownicy Edytuj

Etymologia Edytuj

Słowo Impedimento wywodzi się od łacińskiego słowa „impedimentum”, które znaczy „przeszkoda”.

Występowanie Edytuj

Przypisy