Wikia

Harry Potter Wiki

Helena Ravenclaw

5505stron na
tej wiki
Komentarze3
Helena Ravenclaw
Helena Ravenclaw
Informacje biograficzne
Data urodzenia 982 lub później[1]
Data śmierci XI wiek
Tytuł(y) duch, Dama
Wygląd zewnętrzny
Płeć Kobieta
Kolor oczu ciemne
Kolor włosów czarne
Rodzina
Rodzina Rowena Ravenclaw (matka)
Pozostałe informacje
Przynależność Ravenclaw

Rodzina Ravenclaw

Aktorka Nina Young (1-2)
Kelly Macdonald (7)
Miała na sobie długą do ziemi pelerynę, a włosy sięgały jej do pasa. Harry uznał, że musiała być piękna, ale była też wyniosła i dumna.
—Narrator o Helenie

Helena Ravenclaw — córka Roweny Ravenclaw, po śmierci znana jako Szara Dama, duch−rezydent Ravenclawu.

Biografia Edytuj

Za życia Edytuj

Helena Ravenclaw urodziła się w roku 982 lub później[1]. Prawdopodobnie żyła w zgodzie z założycielami Hogwartu − Godrykiem Gryffindorem, Helgą Hufflepuff, Salazarem Slytherinem oraz z matką.

Helena zazdroszcząc matce rozumu i szacunku jakim ją darzono, ukradła należący do niej diadem obdarzony magicznymi właściwościami. Wraz ze swoją zdobyczą uciekła do zacisznych lasów Albanii, by tam go ukryć.

Jakiś czas później matka Heleny, Rowena zapadła na śmiertelną chorobę. Pomimo zdrady córki, pragnęła ujrzeć ją po raz ostatni. Posłała więc Barona, aby ją odnalazł. Wiedziała, że z powodu miłości, jaką darzył Helenę, nie wróci, dopóki tego nie dokona. Dotarł do lasu, w którym się ukrywała, a kiedy odmówiła powrotu do domu, wpadł w szał i dźgnął ją nożem.

Po śmierci Helena Ravenclaw stała się duchem i zamieszkała w Hogwarcie, gdzie nie ujawniła swojej prawdziwej tożsamości i była nazywana Szarą Damą.

Barona, który odebrał jej życie, ogarnęła fala wyrzutów sumienia w chwilę po dokonaniu straszliwego czynu. Popełnił samobójstwo, używając tego samego noża, a po śmierci także i on stał się zjawą - skutą łańcuchami w ramach pokuty. Także i on został rezydentem Hogwartu, nosząc tam imię Krwawy Baron.

Helena

Helena

Byt jako duch Edytuj

Szara Dama zawsze była bardzo smutna w odróżnieniu od wesołego Prawie Bezgłowego Nicka. Nie rozmawiała ze studentami, a jej historii nie znał żaden z uczniów, a pewnie także nauczycieli. Robert Hilliard powiedział w 1991 roku jednak, że Szara Dama nie jest zbyt rozmowna, jednak kiedy któryś z Krukonów coś zgubi lub będzie potrzebował pomocy, ona jemu pomoże.

W latach 40. XX wieku Heleną Ravenclaw zainteresował się młody Tom Marvolo Riddle. Chłopak chciał zdobyć legendarną tiarę Roweny i zrobić z niej swojego horkruksa. Tom był obdarzony wielką charyzmą, udało mu się wydobyć informacje o schowaniu przedmiotu od Heleny i czym prędzej udał się Albanii. Helena była nieświadoma prawdziwych celów chłopaka, miała później duże wyrzuty sumienia.

2 maja 1998 roku do Heleny przybył Harry Potter, ponieważ chciał ją poprosić o informacje na temat diademu. Kobieta po zajściu z Tomem, nie chciała zdradzać kolejnemu człowiekowi swojego sekretu, zwłaszcza, że Potter nie był już taki przekonywujący. Ta jednak wyjawiła mu w końcu swoją historię i nakierowała Harry'ego na miejsce schowania diademu - w Pokoju Życzeń.

Wygląd Edytuj

Helena za życia była wysoką kobietą,miała długie włosy do pasa i nosiła pelerynę do podłogi. Więcej o jej wyglądzie nie wiadomo.

Zachowanie Edytuj

Helena była po śmierci bardzo skryta,nie wydawała się często mówić o swojej przeszłości. W siódmej części poznajemy że jest nerwowa. Helena prawdopodobnie była też inteligentna. W filmach często czytała książki więc przypuszczenie może być prawdopodobne.

Etymologia Edytuj

  • "Helena" pochodzi od greckiego słowa "ελενη" (Eleni), co oznacza pochodnia lub corposant (źródło światła).
  • Eleni to imię świętej w Greckim Kościele Prawosławnym i nosi je wiele greckich dziewcząt.
  • Wiele duchów Szarej Damy jest znanych w różnych miejscach na terenie Anglii i Walii.

Relacje Edytuj

Z matką Edytuj

Helena najprawdopodobniej miała z matką dobre relacje do czasu, gdy ukradła jej diadem. Mimo to Ravenclaw chciała zobaczyć córkę, chociaż ta ją zdradziła. Gdy Helena ukradła diadem, Rowena udawała że nadal go ma, zapewne nie chcąc, by imię jej córki zostało zhańbione.

Z Luną Lovegood Edytuj

Mimo iż Luna i Helena w książce nie są przyjaciółkami, w filmie są. Helena przed rozmową z Harrym mówiła:

Luna jest miła... ale jednak się myli! Ja ci na pewno nie pomogę!
—Helena do Harry'ego mówiąc o Lunie.

Z czego można wywnioskować, że jednak były znajomymi.

Z Harrym Potterem Edytuj

Mimo iż Helena nie była na początku przyjaźnie nastawiona, pomogła mu w odnalezieniu diademu. Nakrzyczała na niego:

Wiem, co wyprawia i wiem, kim on jest! Zdeprawował to! Skalał czarną magią!(...)
—Helena do Harry'ego mówiąc o Lordzie Voldemorcie

Z młodym Tomem Riddlem Edytuj

Riddle najprawdopodobniej oczarował Helenę swoim wdziękiem, więc wyjawiła mu prawdę o diademie. Nigdzie nie było napisane, że są przyjaciółmi, można to jedynie przypuszczać.

Dziwny chłopiec, o dziwnym imieniu...(...)
—Helena o Tomie

Z założycielami Hogwartu Edytuj

Prawdopodobnie Helena miała dobre stosunki z założycielami Hogwartu, ponieważ jednym z nich była jej matka.

CiekawostkiEdytuj

Kelly as Grey Lady

Kelly Macdonald jako Szara Dama.

  • Postać Heleny pojawia się jedynie w pierwszym, drugim i ostatnim filmie.
  • Filmowa Helena jest przyjaciółką Luny Lovegood, o tejże przyjaźni nie ma jednak wzmianki w książce.
  • Szara Dama w pierwszych adaptacjach filmowych nosi przy sobie książkę, którą musiała mieć przy sobie w chwili śmierci.
  • Sukienka Heleny w siódmym filmie jest inna, niż w poprzednich tomach, co jest dość dziwne, bo duchy nie mogą zmieniać swoich ubrań.
  • W grze LEGO Harry Potter lata 5-7 Harry zanim wychodzi, całuje Szarą Damę w policzek.

Występowanie Edytuj

Przypisy

  1. 1,0 1,1 Biorąc pod uwagę, że Hogwart został założony około 993 roku n.e., i że Helena uczęszczała do niego, musiała mieć jedenaście lat do lub po założeniu szkoły. Tak więc najwcześniejszą datą, kiedy mogła prawdopodobnie się urodzić jest 982 rok.

Więcej od Wikii

Losowa wiki