FANDOM

Disambig-icon Ten artykuł dotyczy sztuki teatralnej. Zobacz też: inne znaczenia.
HPiPrzeklęteDziecko

Harry Potter i Przeklęte Dziecko (ang. Harry Potter and the Cursed Child) — sztuka teatralna, która miała swoją premierę 30 lipca 2016 roku na londyńskim West Endzie, w Palace Theatre. Była wystawiana w dwóch częściach[1].

Historia Edytuj

Historia opowiedziana w spektaklu została napisana w oparciu o nowe opowiadanie, przy którym współpracowała Joanne Kathleen Rowling[2]. Reżyserem został John Tiffany , a scenarzystą − Jack Thorne. Za scenografię odpowiadał Christine Jones, za efekty ruchome Steven Hoggett, za kostiumy Katrina Lindsay, za oświetlenie Neil Austin, za muzykę Imogen Heap, za efekty dźwiękowe Gareth Fry, a za efekty specjalne Jeremy Chernick. Producentami byli Sonia Friedman Productions, Colin Callender's Playground Entertainment i Harry Potter Theatrical Productions[2].

Rowling zapowiadała sztukę już w 2013 roku, ale początkowo miała być to historia Harry'ego, dorastającego u Dursleyów. Niedawno świat obiegła jednak informacja, że sztuka ta będzie opowiadać o czymś znacznie ciekawszym niż Dursleyowie − o życiu Lily i Jamesa Potterów sprzed ataku Lorda Voldemorta, która jednak okazała się plotką. Sztuka będzie opowiadała o losach najmłodszego syna Harry'ego, Albusa Severusa i będzie kontynuacją "Insygniów Śmierci".

Logo CC

Logo spektaklu.

26 lipca 2015 roku nastąpiło oficjalne zapowiedzenie sztuki i ogłoszenie jej tytułu. Autorka zareklamowała przedstawienie na swoim Twitterze, również tam Harry Potter Play ogłosiło, że sprzedaż biletów rozpocznie się tej jesieni.

26 września 2015 roku światło dzienne ujrzała informacja, iż sztuka będzie dwuczęściowa. 

22 października fani Pottera poznali oficjalną grafikę promującą spektakl. Zostały także ujawnione tytuły obu części sztuki, nazwanych tak samo, jak w przypadku filmowych "Insygniów Śmierci", tj. "Harry Potter i Przeklęte Dziecko: część pierwsza" oraz "Harry Potter i Przeklęte Dziecko: część druga".

23 października 2015 roku fani zostali poinformowani, że Harry Potter i Przeklęte Dziecko będzie oficjalnym sequelem Harry'ego Pottera i Insygniów Śmierci i tym samym ósmą częścią serii[3].

Książkowa wersja scenariusza została wydana 31 lipca 2016 roku, a w Polsce – 22 października 2016 roku. Podobnie jak w przypadku wydania angielskiego - z czasem zostanie wydana również edycja poszerzona scenariusza.

Obsada Edytuj

Osobny artykuł: Obsada sztuki Harry Potter i Przeklęte Dziecko.

Oryginalna obsada, West End Edytuj

Wśród tych nazwisk jest siedem dziecięcych aktorów, którzy będą na przemian odgrywać role[7].

Fabuła Edytuj

Sztuka "Harry Potter i Przeklęte Dziecko" opowiada o Albusie Severusie Potterze, który nie może poradzić sobie z presją, jaka ciąży na nim tylko i wyłącznie z powodu bycia synem wielkiego i popularnego Harry'ego Pottera. Sytuację pogarsza fakt, że trafił do Slytherinu, co spotkało się ze zdziwieniem sporej części społeczeństwa czarodziejskiego. Scena IV pierwszego aktu pokazuje najdobitniej, jak Albus jest szykanowany przez swoich własnych rówieśników. Nie jest także podobny do ojca - w szkole się izoluje, nie radzi sobie z nauką i rzucaniem zaklęć, nie potrafi latać na miotle. Jego jedyną podporą w bardzo trudnej sytuacji jest jego jedyny przyjaciel, Scorpius Malfoy. Chłopak również jest ciężko doświadczony przez los, stracił matkę już w wieku trzynastu lat, a plotki mówią, że jest w istocie synem Voldemorta.

Harry nie może znaleźć wspólnego języka ze swoim synem. W wakacje przed czwartym rokiem Albusa oddał mu kocyk, w którym został przyniesiony na Privet Drive. Albus nie tylko nie przyjął prezentu, ale zaczął kłótnię z ojcem, która doprowadziła do strasznych słów "ja także czasami żałuję, że jesteś moim synem".

Przypisy

Linki zewnętrzne Edytuj

Cykl Harry Potter autorstwa J.K. Rowling
Kamień Filozoficzny książka film gra soundtrack
Komnata Tajemnic książka film gra soundtrack
więzień Azkabanu książka film gra soundtrack
Czara Ognia książka film gra soundtrack
Zakon Feniksa książka film gra soundtrack
Książę Półkrwi książka film gra soundtrack
Insygnia Śmierci książka film cz.1

film cz.2

gra cz.1

gra cz.2

soundtrack cz.1

soundtrack cz.2

Przeklęte Dziecko książka sztuka (obsada)
Seria filmów Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć
Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć film scenariusz soundtrack
Zbrodnie Grindelwalda film
Inne książki
Inne gry

Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć
Quidditch przez wieki
Baśnie barda Beedle'a
Prequel serii Harry Potter
Pottermore Presents
Harry Potter Page to Screen: The Complete Filmmaking Journey
Harry Potter: Wyskakująca Księga
Harry Potter: The Character Vault
Harry Potter: The Creature Vault
Harry Potter: The Artifact Vault
Harry Potter Film Wizardry
The Case of Beasts: Explore the Film Wizardry of Fantastic Beasts and Where to Find Them

Wonderbook: Księga Czarów
Wonderbook: Księga Eliksirów
Harry Potter: Mistrzostwa świata w quidditchu
LEGO Creator: Harry Potter
LEGO Creator: Harry Potter and the Chamber of Secrets
LEGO Harry Potter: Lata 1-4
LEGO Harry Potter: Lata 5-7
LEGO Dimensions
Harry Potter for Kinect
Fantastic Beasts: Cases from the Wizarding World
Harry Potter: Gra Karciana

Inne Inne filmy

Oficjalna strona J.K. Rowling
Pottermore
Harry Potter: The Exhibition
The Making of Harry Potter
The Wizarding World of Harry Potter

Harry Potter i ja
Torebka królowej
J.K. Rowling: Rok z życia
Magiczne słowa: Opowieść o J.K. Rowling