FANDOM

Disambig-icon Ten artykuł dotyczy filmu. Zobacz też: inne znaczenie tego słowa.
Chłopiec, który przeżył, przyszedł po śmierć.
— Lord Voldemort
To już koniec
— Oficjalny slogan

Harry Potter i Insygnia Śmierci: część druga (ang. Harry Potter and the Deathly Hallows: Part II) — film fantasy na podstawie powieści J. K. Rowling o tym samym tytule. Scenariusz napisał Steven Kloves, wyreżyserował David Yates.

Fabuła Edytuj

Lord Voldemort zabiera Czarną Różdżkę z grobu Albusa Dumbledore’a. Po pogrzebie Zgredka Harry prosi o pomoc goblina Gryfka, chcąc wraz z Ronem i Hermioną włamać się do skarbca Bellatrix Lestrange, gdyż podejrzewa, że znajduje się tam Horkruks. Gryfek zgadza się w zamian za miecz Godryka Gryffindora.

W skarbcu Bellatriks Harry znajduje czarę Helgi Hufflepuff, zamienioną w horkruks. Gryfek zabiera miecz Gryffindora i pozostawia trójkę przyjaciół samych w podziemiach banku Gringotta. Młodzi czarodzieje uciekają przed ochroną banku na smoku, który pilnował wejścia do skarbca. Harry ma wizję, w której Voldemort zabija gobliny, w tym Gryfka, i pojmuje, że Voldemort jest świadomy kradzieży. Harry dowiaduje się również, że kolejny horkruks jest w Hogwarcie i jest związany z Roweną Rawenclaw. Następnie bohaterowie udają się do Hogsmeade, gdzie Aberforth Dumbledore pokazuje im tajne przejście prowadzące do Hogwartu znajdujące się za portretem jego zmarłej siostry.

Severus Snape, przypuszczając, że Harry jest w Hogwarcie, ostrzega pracowników i uczniów przed pomaganiem czarodziejowi pod groźbą kary. Harry w końcu konfrontuje się ze Snape'em, który ucieka po tym, jak Minerwa McGonagall wyzywa go na pojedynek. McGonagal mobilizuje społeczność Hogwartu do walki. Harry odnajduje ducha Heleny Ravenclaw (córki Roweny), która mówi mu, że horkruksem jest diadem jej matki. W Komnacie Tajemnic Hermiona niszczy czarę Helgi Hufflepuff, przebijając ją kłem bazyliszka. Przyjaciele rozpoczynają poszukiwania zaginionego diademu w Pokoju Życzeń, gdzie atakują ich Malfoy wraz z kolegami. Przez nieumiejętne rzucenie czaru dochodzi do pożaru, w którym ginie Crabbe, a Harry, Ron i Hermiona ratują pozostałych przeciwników. Chcąc zniszczyć odnaleziony w Pokoju Życzeń horkruks, Harry przebija go kłem bazyliszka. Armia Voldemorta zbliża się do Hogwartu. Harry przedostaje się do umysłu Czarnego Pana i zdaje sobie sprawę, że ostatnim horkruksem jest wąż Voldemorta – Nagini. Voldemort zabija Snape’a, chcąc zrobić z siebie właściciela Czarnej Różdżki. Przed śmiercią Snape prosi Harry’ego, żeby zabrał jego wspomnienia do myślodsiewni. W chaosie walki w Hogwarcie ginie Fred, Tonks i Lupin. Harry dowiaduje się, że Snape całe życie kochał jego matkę Lily Potter, a po jej śmierci współpracował potajemnie z Dumbledore'em, chroniąc Harry’ego. Harry pojmuje również, że śmierć byłego dyrektora Hogwartu z rąk Snape’a została zaplanowana przez samego Dumbledore'a oraz że łania, która doprowadziła go do miecza Gryffindora w lesie, była patronusem Snape’a.

Następnie Harry odkrywa, że on również jest horkruksem Voldemorta i musi umrzeć, aby zniszczyć kawałek duszy Czarnego Pana. Harry idzie na spotkanie z Voldemortem do Zakazanego Lasu wraz z duchami swoich najbliższych, których ożywił przy pomocy Kamienia Wskrzeszenia. Voldemort rzuca na Harry’ego zaklęcie Avada Kedavra, po czym Harry znajduje się w stanie zawieszenia i odbywa rozmowę z Dumbledore'em, który go uświadamia, że Voldemort rzucając zaklęcie zniszczył horkruksa, ale nie zabił chłopca. Harry wraca do swojego ciała. Voldemort ogłasza pozorną śmierć Harry’ego i nawołuje Hogwart do kapitulacji. Kiedy okazuje się, że Harry jednak żyje, dochodzi znowu do walki, w której Neville Longbottomzabija Nagini mieczem Gryffindora, czyniąc z Voldemorta śmiertelnika. Harry zabija Voldemorta przy użyciu Czarnej Różdżki. Potem tłumaczy Hermionie i Ronowi, że jest on prawowitym właścicielem Czarnej Różdżki, ponieważ to on rozbroił Dracona, który z kolei rozbroił Dumbledore'a. Harry łamie Czarną Różdżkę i rzuca ją w przepaść.

Dziewiętnaście lat później, Harry i Ginny, Hermiona i Ron odprowadzają swoje dzieci na stację King’s Cross, gdzie czeka na nich pociąg jadący do Hogwartu.

Produkcja Edytuj

  • Film kręcono po części w Szkocji.
  • Dubler Daniela Radcliffe'a podczas kręcenia jednej ze scen, podczas wybuchu, uszkodził swoje ciało do tego stopnia, że musi poruszać się na wózku inwalidzkim.
  • Kręcenie filmu zaczęło się 15 lutego 2009 roku, a skończyło się 12 czerwca 2010 roku.
  • W wywiadzie powiedziano, że śmierć Severusa Snape'a będzie wzruszająca, podobno Alan Rickman tak wczuł się w rolę, że ta scena wyszła znakomicie.

Muzyka do filmu Edytuj

Data Premiery Edytuj

  • Harry Potter i Insygnia Śmierci: Część II - 15 lipca 2011: Od scen w Muszelce do końca Epilogu.

Efekty Specjalne Edytuj

Różnice między książką a filmem Edytuj

  • W filmie jest ukazana scena, jak boisko quidditcha w Hogwarcie zostaje podpalone podczas Bitwy o Hogwart (dodaje dramaturgi walki i strat).
  • W książce skarbiec Bellatriks Lestrange jest chroniony dwoma zaklęciami (Gemino i Flagrante), a w filmie tylko jednym (Gemino).
  • W filmie jest ukazana scena pocałunku Harry'ego i Ginny w czasie Bitwy o Hogwart. W książce takiej sceny nie ma.
  • Miejsce pocałunku Rona i Hermiony przeniesiono do Komnaty Tajemnic.
  • Różnica między Pokojem Życzeń w filmie, a w książce jest bardzo duża. W książce Draco Malfoy jest w tym pokoju z Vincentem Crabbe'em i Gregorym Goyle'em, a w filmie zamiast Crabbe'a pojawia się Blaise Zabini zastępując Vincenta na miejscu ,,goryla" Malfoya, ponieważ aktor grający Vincenta Crabbe'a - Jamie Waylett został aresztowany i skazany na 120 godzin prac społecznych za posiadanie marihuany. Co więcej Zabini zastąpił Goyle'a na miejscu uciekiniera z Pokoju Życzeń. Z tego też powodu zamiast Vincenta w filmie zginął Gregory, jako, że Crabbe się w filmie nie pojawił.
  • W filmie Garrick Ollivander jest dobrze zapoznany z Insygniami Śmierci, natomiast w książce nic nie wie na ten temat.
  • W tym filmie powróciły postacie ominięte w poprzednich filmach.
  • W filmie ostateczna walka pomiędzy Harrym i Lordem Voldemortem toczyła się niejako "na osobności", podczas gdy w książce walczą przy wszystkich. W filmie ostateczny pojedynek rozegrał się na dziedzińcu, podczas gdy w książce - w Wielkiej Sali.
  • Molly Weasley zabija Bellatriks Lestrange, zamieniając ją w skałę, po czym rozbijając na małe kawałki (nie używa klątwy Avada Kedavra).
  • Harry łamie Czarną Różdżkę i wyrzuca ją w przepaść bez uprzedniego naprawienia swojej (w książce jest napisane, że naprawia swoją jedenastocalową różdżkę z ostrokrzewu z rdzeniem z pióra pochodzącego z ogona feniksa Fawkesa, a Czarną Różdżkę chowa z powrotem do grobu Profesora Albusa Dumbledore'a).
  • W filmie Neville Longbottom mówi Harry'emu, że szaleje za Luną Lovegood, a w książce nie ma o tym słowa.
  • W filmie Malfoyowie uciekają przed śmiercią z rąk Lorda Voldemorta, a w książce zostają w Wielkiej Sali po bitwie.
  • W filmie miejscem śmierci Profesora Severusa Snape'a jest hangar dla łodzi, a nie Wrzeszcząca Chata.
  • W filmie Lord Voldemort rozpada się, w książce, gdy dowiedział się, że Harry jest panem Czarnej Różdżki, rzucił na niego klątwę Avada Kedavra, które odbiło się od zaklęcia rozbrajającego Expelliarmus rzuconego przez Harry'ego. Z powodu, iż różdżka nie słuchała Czarnego Pana, zaklęcie odbiło się i odrzucając go do tyłu uśmierciło go.
  • W filmie Lord Voldemort odczuwa ból po stracie horkruksa, a w książce nic nie odczuwa.
  • W filmie Harry Potter i Książę Półkrwi Ginny schowała podręcznik Księcia Półkrwi w Pokoju Życzeń i nie było widać popiersia z diademem Roweny Ravenclaw. Dlatego też w tej części diadem szeptał językiem węży, by Harry mógł go zlokalizować, został także zniszczony kłem bazyliszka, a potem kopnięty przez Rona do płonącego Pokoju Życzeń, a nie znaleziony na popiersiu i spalony przez Szatańską Pożogę.
  • W filmie Helena Ravenclaw wie, gdzie znajduje się diadem jej matki, a o jej istnieniu mówi Harry'emu Luna Lovegood, a nie, jak w książce, Prawie Bezgłowy Nick.
  • W filmie Snape walczy z Mcgonagal w Weilkiej sali przy wszystkich uczniach, w książce walka odbywa się na korytarzu, walczy z nim także Flitwick i Sprout,a walce przyglądaja się Luna i Harry spod peleryny niewidki.
  • W filmie Helenea mówi, że diadem ukryty jest w Pokoju życzeń, wksiążce opowiada jak go ukradła i ukryła w lesie w Albanii.
  • W filmie Luna nakierowuje Harrego na to by spytał niezyjących o diadem, w książce Harry sam na to wpada.
  • W filmie nie włączyły się do walki skrzaty domowe, centaury, gargulce, trolle, Graup, testrale i hipogryf.
  • W książce Harry opanował w końcu swój umysł i wnikał w jaźń Lorda Voldemorta świadomie i celowo, a nawet był zachęcany do tego w ostatecznej potrzebie przez Hermionę. W filmie do końca dzieje się to poza jego wolą.
  • W książce Harry świadomie rezygnuje ze ścigania się z Lordem Voldemortem o Czarną Różdżkę, w filmie dzieje się to całkowicie poza jego wolą.
  • W filmie Ślizgoni nie zostali ewakuowani, tylko zaprowadzeni do lochów przez Argusa Filcha. Nie było też ewakuacji niepełnoletnich uczniów.
  • W filmie to Lord Voldemort zabija Ministra Magii - Piusa Thicknesse'a.
  • W filmie Katie Bell i Cho Chang ukazane są jako uczennice. W książce są już absolwentkami, gdyż jako starsze o rok od Harry'ego, ukończyły szkołę rok wcześniej (podczas akcji VI części pt. Harry Potter i Książę Półkrwi).
  • W filmie, jedenastoletni James Potter nie nosi okularów. W książce wspomniane jest, że odziedziczył po ojcu wadę wzroku.
  • Kiedy Narcyza Malfoy ma sprawdzić czy Harry Potter żyje, w książce to Lord Voldemort każe jej to zrobić, a w filmie wyglądało to jakby zrobiła to z własnej woli.

Obsada Edytuj

Trio Edytuj

Personel Hogwartu Edytuj

Uczniowie Hogwartu Edytuj

Zakon Feniksa Edytuj

Śmierciożercy Edytuj

Szmalcownicy Edytuj

Ministerstwo MagiiEdytuj

Świat Magii Edytuj

Duchy i Widma Edytuj

Osoby pojawiające się we wspomnieniach Edytuj

Magiczne stworzenia Edytuj

Mugole Edytuj

Epilog Edytuj

Ekipa Edytuj

Wycięte role Edytuj

JulieWalters02

Obsada

Do filmu nie powróci Jamie Waylett grający Vincenta Crabbe'a ze względu na sprawę sądową o posiadanie narkotyków, więc Gregory Goyle zginie w filmie zabijając się zaklęciem Szatańska Pożoga.

Również 4 stycznia 2009 roku, portal SnitchSeeker poinformował, że Julie Christie i Shirley Henderson nie powtórzą ról Madame Rosmerty i Jęczącej Marty.

Epilog Edytuj

Jamie Christoper (zastępca reżysera) zawsze był za tym, by epilog był finałową sceną sfilmowanej sagi, ponieważ jest to bardzo ważny moment. Bohaterowie są już dorośli, i możemy zobaczyć, co się z nimi dzieje po 19 latach. – mówi Tom Felton, odtwórca roli Dracona Malfoya – Nie graliśmy jeszcze tej sceny, ale jesteśmy tym bardzo podekscytowani. Daniel i ja rozmawialiśmy o tym już wcześniej i bardzo chcemy zobaczyć jak będą wyglądać odgrywane przez nas postacie za 19 lat. Scena ta była nagrywana dwa razy - najpierw na King's Cross, lecz reżyser stwierdził, że lepiej jest ją nagrać w studiu, więc tak też zrobił. Zdjęcia z pierwszego podejścia można zobaczyć na YouTube.

Błędy Edytuj

  • Podczas gdy Harry, Ron i Hermiona byli w wodzie, po tym jak zeskoczyli ze smoka, Harry widział Helenę Ravenclaw, a parę chwil potem powiedział, że widział nie Helenę a Rowenę Ravenclaw.

Ciekawostki Edytuj

  • Moment, w którym Lord Voldemort przez chwilę obejmuje Dracona Malfoya nie był ujęty w scenariuszu i został zagrany spontanicznie.
  • W rolę nieznanego śmierciożercy wciela się Barry Huckfield, który wcielił się też w rolę mugolaka w poprzedniej części filmowej adaptacji Insygniów Śmierci.

Filmy Edytuj

Cykl Harry Potter autorstwa J.K. Rowling
Kamień Filozoficzny książka film gra soundtrack
Komnata Tajemnic książka film gra soundtrack
więzień Azkabanu książka film gra soundtrack
Czara Ognia książka film gra soundtrack
Zakon Feniksa książka film gra soundtrack
Książę Półkrwi książka film gra soundtrack
Insygnia Śmierci książka film cz.1

film cz.2

gra cz.1

gra cz.2

soundtrack cz.1

soundtrack cz.2

Przeklęte Dziecko książka sztuka (obsada)
Seria filmów Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć
Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć film scenariusz soundtrack
Zbrodnie Grindelwalda film
Inne książki
Inne gry

Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć
Quidditch przez wieki
Baśnie barda Beedle'a
Prequel serii Harry Potter
Pottermore Presents
Harry Potter Page to Screen: The Complete Filmmaking Journey
Harry Potter: Wyskakująca Księga
Harry Potter: The Character Vault
Harry Potter: The Creature Vault
Harry Potter: The Artifact Vault
Harry Potter Film Wizardry
The Case of Beasts: Explore the Film Wizardry of Fantastic Beasts and Where to Find Them

Wonderbook: Księga Czarów
Wonderbook: Księga Eliksirów
Harry Potter: Mistrzostwa świata w quidditchu
LEGO Creator: Harry Potter
LEGO Creator: Harry Potter and the Chamber of Secrets
LEGO Harry Potter: Lata 1-4
LEGO Harry Potter: Lata 5-7
LEGO Dimensions
Harry Potter for Kinect
Fantastic Beasts and Where to Find Them VR Experience
Fantastic Beasts: Cases from the Wizarding World
Harry Potter: Gra Karciana

Inne Inne filmy

Oficjalna strona J.K. Rowling
Pottermore
Harry Potter: The Exhibition
The Making of Harry Potter
The Wizarding World of Harry Potter

Harry Potter i ja
Torebka królowej
J.K. Rowling: Rok z życia
Magiczne słowa: Opowieść o J.K. Rowling