FANDOM

Może w Gryffindorze,
Gdzie kwitnie męstwa cnota,
Gdzie króluje odwaga
I do wyczynów ochota.
Harry Potter i Kamień Filozoficzny (książka)

Gryffindor — jeden z czterech domów w Szkole Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie. Jego nazwa pochodzi od nazwiska Godryka Gryffindora, jednego z czworga legendarnych założycieli szkoły. Mieszkańców tego domu nazywano w gwarze uczniowskiej Gryfonami.

Wychowankowie Gryffindoru są znani ze stałego konkurowania ze Ślizgonami, uczniami domu Salazara Slytherina.

Pokój wspólny Edytuj

Pokój ten znajduje się w jednej z wież zamku Hogwart, na siódmym piętrze, do którego wejścia strzeże obraz olejny Grubej Damy, która jest ubrana w różową, jedwabną suknię. Umożliwia ona wejście tylko po wypowiedzeniu prawidłowego hasła (regularnie zmienianego).

Po wejściu przez próg można zauważyć duży salon z kominkiem i dwie klatki schodowe prowadzące do sypialni dziewcząt i chłopców. Na schody prowadzące do dormitoriów dziewcząt zostało rzucone zaklęcie, aby żaden z chłopców nie dostał się do ich sypialni. Takiego zaklęcia brak na schodach prowadzących do dormitoriów chłopców, ponieważ według przekonania założycieli "dziewczyny są bardziej godne zaufania".

Pokój jest bardzo wygodny, a członkowie domu Gryffindoru spotykają się tam ze względu na uroczystości czy też zwykłe zrelaksowanie po męczącym dniu nauki. Na ścianach widnieją portrety przedstawiające byłych uczniów Gryffindoru. W pomieszczeniu dominują kolory domu - czerwień i złoto.

Znani Gryfoni Edytuj

Historia Edytuj

Godryk Gryffindor

Godryk Gryffindor

Dom Godryka Gryffindora cieszy się szacunkiem świata czarodziejów od bez mała dziesięciu wieków...
Minerwa McGonagall do Gryfonów

Nazwa domu pochodzi od nazwiska założyciela — Godryka Gryffindora. Gryffindor przez wiele lat rywalizował z Salazarem Slytherinem, który chciał, aby do Hogwartu uczęszczali wyłącznie czarodzieje czystej krwi. Kłótnia na zawsze poróżniła przyjaciół. Wkrótce Slytherin opuścił szkołę, a Hogwart został podzielony na cztery domy: Ravenclaw, Hufflepuff, Slytherin i Gryffindor.

Cechy Edytuj

Lew

Lew w herbie Gryffindoru

Wychowankowie domu cechują się odwagą, rycerskością i determinacją, śmiałością, jak również umiejętnością zachowania zimnej krwi w trudnych sytuacjach.

Jego członkowie są zazwyczaj uważani za odważnych, choć czasem prowadzi to do lekkomyślności. Mogą być również zapalczywi. Warto zauważyć, że wielu studentów dołączyło do Gwardii Dumbledore'a i Zakonu Feniksa. Dla innych osób, jak również członków innych domów, Gryfoni często angażują się w „bezsensowne bohaterstwo”. Severus Snape uważał wielu Gryfonów za obłudnych i aroganckich, niebaczących się na przepisy.

Praktycznie od samego początku działalności szkoły można zauważyć zaciętą rywalizację między Ślizgonami i Gryfonami, która zapoczątkowana została konfliktem między założycielami: Slytherinem i Gryffindorem. Konflikt wynikał z poglądów Slytherina, który twierdził, że do Szkoły Magii i Czarodziejstwa powinni być przyjmowani tylko uczniowie czystej krwi.

Ślizgoni zazdrościli również Gryffindorowi posiadania w swoich szeregach Harry'ego Pottera i zwyciężania w większości sytuacji. Przykładami może być dodanie punktów Gryffindorowi w ostatniej chwili przez Dumbledore'a, który pozwolił Gryfonom zdobyć Puchar Domów w roku szkolnym 1991—1992, czy wybranie Harry'ego jako czwartego zawodnika w Turnieju Trójmagicznym.

Podczas Drugiej Wojny Gryfoni byli w większości przeciwnikami Voldemorta, a podczas bitwy o Hogwart, najwięcej uczniów z tego domu zastało aby bronić szkoły przed Czarnym Panem i jego poplecznikami.

Występowanie Edytuj

Zobacz także Edytuj

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Gryffindor