FANDOM

Gormlaith Gauntirlandzka czarownica czystej krwi, ciotka Isolt Sayre, założycielki Szkoły Magii i Czarodziejstwa Ilvermorny.

Biografia Edytuj

Wczesne lata Edytuj

Gormlaith Gaunt była daleką potomkinią Salazara Slytherina, jednego z założycieli Szkoły Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie. Urodziła się w irlandzkiej odnodze starożytnej rodziny Gauntów. Odziedziczyła po Slytherinie jego różdżkę i gorąco wierzyła w jego idee: wyższość czystości krwi nad umiejętnościami i pogardę dla mugoli. Gormlaith miała siostrę o imieniu Rionach. W wieku jedenastu lat rozpoczęła naukę w Hogwarcie – prawie pewny jest fakt, że została przydzielona do Slytherinu.

Porwanie i wychowanie Isolt Sayre Edytuj

Gormlaith nie znalazła męża i żyła sama ze swoją pogardą dla mugoli. Wstrętem napełniało ją zachowanie jej siostry, Rionach, która żyła razem z niemagiczną częścią społeczeństwa i nawet pomagała im dyskretnie przygotowując leki na rozmaite choroby. Gormlaith nie mogła dłużej patrzeć jak Rionach „bezcześci” czystą krew, dlatego wznieciła w jej chatce pożar. W jego wyniku Rionach zginęła, wraz z mężem, Williamem Sayre. Gormlaith „cudownie” ocaliła małą córeczkę pary, Isolt, urodzoną około 1603 roku. Liczyła, że uda jej się z młodej istotki wyplenić chęć pomocy mugolom i sprowadzić ją na „dobrą” drogę, którą w jej mniemaniu powinni pokonywać czarodzieje z takim rodowodem. Isolt zamieszkała z Gormlaith w sąsiedniej dolinie Coomcallee.

Gormlaith próbowała wychowywać Isolt na taką, jaką jej zdaniem powinna być. Sama dziewczyna w pewnym momencie zorientowała się, że ciotka stoi za podpaleniem jej rodzinnego domu, ale nie miała możliwości zbuntowania się przeciwko jej. Zmuszona była patrzeć, jak Gormlaith razi strasznymi klątwami zwierzęta i mugoli, których jedynym przewinieniem było przebywanie w określonym momencie zbyt blisko jej posiadłości. W rezultacie Isolt została znienawidzona przez miejscowe dzieciaki, które kiedyś ją lubiły, a teraz rzucały w nią kamieniami. Ponadto Gormlaith zabroniła Isolt uczęszczać do Szkoły Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie. Czarownica twierdziła, że nie jest to dobre miejsce dla osoby z czystą krwią, ponieważ niestety plany Salazara Slytherina spaliły na panewce i w szkole można spotkać mnóstwo zdrajców krwi i mugolaków. Isolt uważała ciotkę za szaloną i nie przestawała marzyć o Hogwarcie, do którego bardzo chciałaby chodzić.

Gormlaith nie pozwoliła Isolt nawet mieć różdżki. Kontrolowała siostrzenicę za pomocą czarnej magii przez dwanaście lat, do czasu, kiedy dziewczyna znalazła w sobie tyle siły i odwagi, aby przeciwstawić się znienawidzonej ciotce. Isolt ukradła Gormlaith różdżkę, zabrała także broszkę z węzłem gordyjskim, własność Rionach Sayre. Uciekła do Anglii, ale ciotka szybko wpadła na jej trop, więc przebrała się za chłopaka i pod zmienionym nazwiskiem udała się do Nowego Świata w 1620 roku.

Zemsta Gormlaith Edytuj

Isolt ułożyła sobie życie na nowym kontynencie, Ameryce. Była jedną z założycielek szkoły Ilvermorny, która z czasem zyskiwała coraz większą sławę. Pogłoski o szkole, której dyrektorka była nazwana Morrigan po sławnej irlandzkiej czarownicy trafiły do Gormlaith. Zaczęła ona coś podejrzewać, a przerodziło się to w pewność, kiedy dowiedziała się o nazwie placówki – w końcu Ilvermorny to stara nazwa domu, w którym w dzieciństwie zamieszkiwała z rodziną Isolt.

Gormlaith zakupiła różdżkę u Ollivanderów, którymi pogardzała, ale potrzebowała jej na miejsce ukradzionej różdżki Slytherina przekazywanej z pokolenia na pokolenie. Aby Isolt za szybko nie dowiedziała się o przybyciu Gormlaith do Ameryki, czarownica również przebrała się za mężczyznę. Podawała się co podłe, za Williama Sayre'a, ojca Isolt, który zginął w pożarze. Popłynęła do Ameryki statkiem Bonaventure i wyszła w Virginii, a następnie udała się do Massachusetts, gdzie znajdowało się Ilvermorny. Wkrótce, pewnej zimowej nocy, osiągnęła szczyt Mount Greylock. Gormlaith zamierzała zniszczyć dopiero co utworzoną szkołę kierując się swoim fanatycznym zapatrzeniem w czystość krwi i nienawiścią kierowaną do mugoli. Za cel postanowiła sobie zgładzenie Isolt i Jamesa, jej męża, zostawienie w gruzach drugiego Ilvermorny oraz odebranie im nowo narodzonych córeczek: Marthy i Rionach, jako ostatnich, w których płynęła czysta krew Gauntów. Gormlaith chciała na ich bazie spełnić swoje chore marzenie zbudowania wielkiej rodziny czystej krwi czarodziejów.

Gormlaith rzuciła na dom Ilvermorny starożytne zaklęcie dezaktywujące różdżkę Salazara Slytherina, a następnie urok wprawiający Isolt i Jamesa w bardzo głęboki, magiczny sen. Nie wiedziała jednak o istnieniu Chadwicka i Webstera Bootów, adopcyjnych synów Isolt, dlatego w żaden sposób im nie przeszkodziła, a nawet przypadkowo pomogła. Jej urok wypowiedziany w mowie węży, którym dezaktywowała różdżkę Slytherina wykonaną z rdzenia bazyliszka pobudził różdżki Bootów wykonane z rogu innego węża, Horned Serpent. Przedmioty te, czując zagrożenie dla swoich właścicieli zaczęły wykonywać takie same odgłosy, jakie zwykł wydawał w chwilach niebezpieczeństwa Horned Serpent.

Chadwick i Webster obudzili się i wyskoczyli natychmiast z łóżka. Isolt nie opowiadała nigdy nic im o Gormlaith, jednak Chadwick słyszał parę razy, jak adoptowana matka mówiła o niej do Jamesa. Kiedy zobaczył przez okno, że czarownica skrada się do ich posiadłości, zdecydował się ją powstrzymać, a Webstera wysłał po rodziców.

Chadwick bez strachu podjął pojedynek z Gormlaith. Po pięciu minutach wymieniania się zaklęciami, czarownica musiała przyznać, że chociaż była potężniejsza, chłopak naprawdę jest dobrze wyszkolony. W pewnym momencie przyznała, że szkodą byłoby, gdyby zabiła tak utalentowanego czarodzieja czystej krwi, więc posyłając na niego urok, który miał zniewolić mu umysł, pytała się o jego pochodzenie. Webster tymczasem nie mógł dobudzić zaklętych magicznie rodziców i przybiegł pomóc Chadwickowi. Chłopcy byli w przewadze liczebnej, a rdzenie ich różdżek połączyły się i ich moc wzrosła dziesięciokrotnie. Gormlaith była jednak nadal bardzo niebezpieczna. Pojedynek osiągnął niewyobrażalne rozmiary, aż Webster i Chadwick zostali wypchnięci do środka Ilvermorny.

Gormlaith weszła do posiadłości, a Rionach i Martha zaczęły płakać. Dopiero to obudziło Jamesa i Isolt. Czarownica próbowała unieszkodliwić Gormlaith, która już kierowała się w stronę Riornach i Marthy, aczkolwiek gdy tylko machnęła różdżką, odkryła, że jest ona bezużyteczna jak zwykły patyk. Gormlaith więc bez żadnego oporu mogła przejść, a także ustawić Bootów i Isolt, tak aby słyszeli krzyk maluchów. James natomiast ustawił się obok łóżeczka, gotowy bronić dzieci własnym ciałem. Isolt myśląc, że wszystko jest już stracone, wołała w panice imię swojego ojca, Williama. Zamiast ojca, pojawił się jednak jej stary przyjaciel, pukwudgie William. W porę przeszył Gormlaith zatrutą strzałą i uratował rodzinę od niechybnego końca. Wszystkim co pozostało po niegdyś potężnej czarownicy była kupka popiołu i zwęglona różdżka z włóknem ze smoczego serca.

Wygląd fizyczny Edytuj

We wszystkich znanych przedstawieniach wyglądu Gormlaith pokazane było, że ma ona śmiertelnie bladą skórę, brązowe włosy i jest bardzo wychudzona. Jej opis jest uderzająco podobny do Toma Marvolo Riddle'a, którego była dalekim przodkiem: straszna twarz, przypominająca maskę oraz właściwie nieistniejące wargi. Lord Voldemort zmienił się pod wpływem uprawiania czarnej magii. Być może wygląd Gormlaith również uległ zmianie poprzez uprawienie strasznych czarodziejskich praktyk.

Cechy charakteru Edytuj

Gormlaith była typowym przykładem czarownicy, dla której czystość krwi jest nadrzędną wartością w ocenianiu wartości czarodzieja. Swoje nietolerancyjne poglądy nie zachowywała tylko dla siebie, ale próbowała je krzewić – najpierw zabijając swoją siostrę z mężem i zabierając jej dziecko, później napadając na drugie Ilvermorny w celu próby zabrania małych dziewczynek i wychowania ich po swojemu. Takie pojmowanie świata, które można ocenić jako okrutne i złe można porównać do Śmierciożerców, którzy rozpoczęli swoją działalność wiele wieków później. W przeciwieństwie do nich jednak, Gormlaith zawsze próbowała realizować swoje marzenia o wielkiej rodzinie czystej krwi sama. Nie znalazła w swoim otoczeniu grupy odbiorców, którzy by się z nią zgadzali, a próba zmiany świata samemu okazała się dla niej zgubna.

Magiczne umiejętności Edytuj

  • Zdecydowanie podstawową umiejętnością, jaką mogła poszczyć się Gormlaith Gaunt była szeroko pojęta czarna magia, tj. rzucanie klątw, doprowadzanie innych istot w magiczny sposób do bólu, cierpienia i śmierci. Przykładem jest postępowanie wobec zwierząt i mugoli, którzy zbyt blisko podeszli do jej chatki, Hag's Glen, których bez zastanowienia mordowała, a biedna Isolt musiała na to patrzeć. Kolejną umiejętnością w ramach czarnej magii może być kontrolowanie magicznego ognia, którym spaliła pierwsze Ilvermorny. Rionach i William byli czarodziejami, aczkolwiek nie poradzili sobie z płomieniami i zginęli. Natomiast Gormlaith potrafiła jakoś przez nie przejść „ocalając” Isolt.
  • Podczas ucieczki Isolt, mamy wzmiankę, że Gormlaith była mistrzynią w znajdowaniu tropów i śledzeniu, dlatego dziewczyna miała utrudnione zadania – musiała uciekać aż do Ameryki.
  • Gormlaith była też utalentowaną czarownicą w zakresie pojedynkowania, pokonała Chadwicka i Webstera w drodze do drugiego Ilvermorny, mimo że ich rdzenie różdżek połączyły się i miały dziesięciokrotnie większą moc niż zazwyczaj.

Za kulisami Edytuj

Występowanie Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki