FANDOM

- Tak... to jest goblin - powiedział cicho Hagrid, kiedy kroczyli ku niemu po białych, kamiennych schodach. Goblin był prawie o głowę niższy od Harry’ego. Miał śniadą, chytrą twarz, spiczastą bródkę i, jak zauważył Harry, bardzo długie palce i stopy.
— Harry Potter i Kamień Filozoficzny

Gobliny (ang. Goblins) — niewysokie, człekokształtne stworzenia o długich palcach i stopach oraz niebywałej inteligencji. Gobliny prowadzą Bank Gringotta, w którym czarodzieje przechowują swoje pieniądze oraz inne cenne przedmioty.

Gobliny znają się na metalurgii jak nikt inny. Z wytwarzanego przez siebie metalu potrafią zrobić niezniszczalne elementy uzbrojenia (np. hełmy[1]). Zajmują się też biciem monet, używanych przez czarodziejów. Każdy knut, sykl czy galeon posiada numer seryjny, oznaczający goblina, który go stworzył. Stworzenia te potrafią też bezbłędnie odróżnić podrobiony przedmiot od oryginalnego. Przed wiekami gobliny wykuły Miecz Gryffindora, ich pracą jest też Tiara Muriel.

Rebelie goblinów Edytuj

Goblin

Goblin

Przez szereg wieków Gobliny często upominały się o swoje prawa. Najczęściej stosowaną przez nie metodą było wzniecanie rebelii przeciwko zbyt dużej władzy czarodziejów. Jedno z powstań miało miejsce w 1612 roku[2]. Kwatera główna rebeliantów mieściła się w gospodzie, w miejscowości Hogsmeade. Jedną z przyczyn buntu goblinów w osiemnastym wieku było wprowadzenie ustawy regulującej użycie różdżek[3]. W myśl zawartych tam przepisów, różdżka mogła być używana jedynie przez ludzi. Stosunki czarodziejów z goblinami mógł też pogorszyć fakt, że podczas tworzenia się Międzynarodowej Konfederacji Czarodziejów nie wpuszczono na obrady przedstawicieli goblinów[4].

Wygląd Edytuj

Gobliny są bardzo niskie i i blade, ponieważ mało czasu spędzają na zewnątrz. Mają bardzo długie palce i stopy, kopułowate głowy i są nieznacznie większe od skrzatów domowych. Gryfek, jeden z ponad stu skrzatów pracujących w Gringotta był łysy, miał spiczasty nos i uszy. Zazwyczaj mają ciemne oczy.

Pojęcie własności Edytuj

Gobliny mają inne niż ludzie pojęcie własności. Zdaniem goblinów, właścicielem przedmiotu zawsze jest wytwórca, a nie kupujący. Po śmierci czarodzieja rodzina powinna zwrócić daną rzecz prawowitemu właścicielowi, w przeciwnym wypadku będzie to kradzież. Jeśli wytwórca przedmiotu umarł przed kupującym, to ich zdaniem cała społeczność goblinów może być uznana za właściciela.

Znane gobliny Edytuj

Gringott

Występowanie Edytuj

Zobacz też Edytuj

Przypisy