FANDOM

Gnom z całą pewnością nie przypominał Świętego Mikołaja. Był mały, skórzasty, z dużą łysą głową pokrytą guzami, bardzo przypominającą kartofel.
— Opis gnoma w ogródku Weasleyów[źródło]

Gnom (ang. Gnome) — pospolity szkodnik ogrodowy, spotykany na całym obszarze północnej Europy, a także w Ameryce Północnej.

Zgodnie z twierdzeniem Ksenofiliusa Lovegoode'a, prawidłowa nazwa to Gernumbli gardensi i posiadanie przedstawicieli tych kreatur w ogrodzie jest rodzajem błogosławieństwa. Kiedy Luna została ugryziona przez gnoma, wykrzyknął, że jego ślina ma wiele niezwykłych i korzystnych właściwości, takich jak możliwość nagłego wzrostu kreatywności (w praktyce może nawet sprawić, że ktoś będzie wyśpiewywał arie operowe lub deklamował poematy w języku wodników).

Jeszcze jeden Weasley? Mnożycie się jak gnomy!
Ciotka Muriel widząc Harry'ego Pottera pod postacią Barny'ego.

Wygląd Edytuj

Ma stopę wzrostu (ok. 30 centymetrów), nieproporcjonalnie dużą głowę podobną do ziemniaka, kościste stopy i ostre zęby. Mieszka w norach pod ziemią.

Sposób na gnomy Edytuj

Images5

Aby pozbyć się gnoma z ogrodu, należy złapać go za nogi, okręcać nim wokół siebie, aż dostanie zawrotu głowy, a następnie wyrzucić za płot, żeby nie mógł powrócić. Można też użyć wozaka, ale w ostatnich czasach wielu czarodziejów uważa tę metodę pozbywania się gnomów za zbyt brutalną, wobec czemu rzadko się ją stosuje. Gnomy nie są inteligentnymi stworzeniami. Gdy zaczyna się odgnomianie, wychodzą z dziur, by sobie popatrzeć. Lubią jeść warzywa. Gnomy są też pożyteczne, bo swoim zachowaniem odstraszają inne szkodniki. Krzywołap, kot Hermiony, lubił je gonić. W książce Harry Potter i Komnata Tajemnic, opisana jest scena jak Fred Weasley, George Weasley, Ron i Harry odgnamiają ogród.

Ciekawostki Edytuj

  • W 1996 roku pomalowany na złoto i ubrany w kostium baletnicy gnom został umieszczony na czubku choinki w Norze. Pełnił on rolę anioła, ale Harry stwierdził, że to prawdopodobnie najbrzydszy anioł, jakiego widział w życiu.

Występowanie Edytuj

Magiczne stworzenia według klasyfikacji Ministerstwa Magii

X ChorbotekGumochłon