Wikia

Harry Potter Wiki

Gellert Grindelwald

Komentarze12
4444strony na
tej wiki
Bez względu na to, kim stał się później, dla mnie był czarującym chłopcem
— Bathilda o Gellercie w wywiadzie dla Rity Skeeter

Gellert Grindelwald
Gellert Grindelwald
Informacje biograficzne
Data urodzenia 1883
Data śmierci Marzec 1998
Status krwi Nieznany
Tytuł(y) Czarnoksiężnik
Wygląd zewnętrzny
Płeć Mężczyzna
Kolor oczu Niebieskie
Kolor włosów Blond
Rodzina
Rodzina Bathilda Bagshot (ciotka)
Zdolności magiczne
Różdżka Różdżka (15 cali, brzoza, włos testrala)
Czarna Różdżka
Pozostałe informacje
Przynależność Durmstrang
Aktor Jamie Campbell Bower (młody)
Michael Byrne (w podeszłym wieku)
Stanisław Brudny (dubbing)

Gellert Grindelwald (ur. 1883, zm. 1998) — wielki czarnoksiężnik działający w pierwszej połowie XX wieku. Dawny przyjaciel Albusa Dumbledore'a, którego poznał podczas pobytu u swojej ciotki Bathildy Bagshot w Dolinie Godryka. To on ukradł Czarną Różdżkę Gregorowiczowi. Utracił ją podczas pojedynku z Albusem w 1945 roku.

OpisEdytuj

Grindelwald jest znany w świecie czarodziejów jako drugi Najniebezpieczniejszy czarnoksiężnik wszechczasów (po odebraniu mu zaszczytnego pierwszego miejsca przez Toma Riddle'a znanego pod imieniem Lord Voldemort), chociaż podobno u szczytu swej potęgi Gellert władał mocami, o których Czarny Pan może tylko marzyć. Cieszący się złą sławą czarodziej jest opisywany jako przystojny młodzieniec z sięgającymi ramion blond włosami. Jednak po wieloletnim pobycie we własnym więzieniu Nurmengardzie, stał się cherlawym, bezzębnym starcem. 

PochodzenieEdytuj

Nie wiadomo nic o miejscu narodzin Gellerta Grindelwalda. Istnieje jednak prawdopodobieństwo, że Gellert pochodzi z Europy Wschodniej, Centralnej lub Skandynawii, gdyż tam w późniejszych czasach zaczął siać terror. Mógł też urodzić się na Węgrzech na co wskazywałoby jego imię.

BiografiaEdytuj

Gellert Grindelwald school portrait

Gellert Grindelwald w czasach szkolnych

Wczesne życieEdytuj

Gellert uczęszczał do Durmstrangu, z którego został wyrzucony na szóstym roku za prowadzenie niebezpiecznych eksperymentów, które o mało co nie skończyły się śmiercią kilku uczniów tej szkoły. Przed opuszczeniem Instytutu, Grindelwald wydrapał na jednej ze ścian symbol Insygniów Śmierci.

Później młody czarodziej zamieszkał ze swoją krewną – znaną profesor historii magii Bathildą Bagshot w Dolinie Godryka, gdzie po raz pierwszy spotkał Dumbledore'a. W 7 tomie dowiadujemy się, że czarnoksiężnik udał się do miasteczka, aby zbadać grób Ignotusa Peverella – właściciela jednego z legendarnych Insygniów. Wraz z Albusem pragnął odnaleźć wszystkie trzy tajemnicze przedmioty i za ich pomocą zawładnąć nad mugolami, a także wyprowadzić czarodziejów z ukrycia.

Śmierć Ariany i dalsze poczynania GellertaEdytuj

Aberforth, młodszy brat Albusa, nie zgadzał się na te plany, gdyż bał się, że wiedzeni wielkimi ambicjami porzucą niepełnosprawną siostrę Albusa, Arianę. Grindelwald oskarżał Aberfortha o to, że jest ślepy i twierdził, iż nie trzeba będzie ukrywać Ariany, gdy czarodzieje zapanują nad światem. Punktem kulminacyjnym sporu była bitwa pomiędzy Aberforthem, Albusem i Gellertem, w której jeden z nich przypadkiem zabił Arianę. Grindelwald uciekł, bojąc się kary. Wtedy Albus zerwał z nim wszelkie kontakty.

Young Grindelwald

Fotografia przedstawiająca Gellerta

Grindelwaldowi udało się zdobyć jedno Insygnium – Czarną Różdżkę. Został mistrzem tego legendarnego przedmiotu, kradnąc ją jej poprzedniemu właścicielowi – wytwórcy różdżek – Gregorowiczowi. Dzięki mocy różdżki, czarnoksiężnik zabił wiele osób, co mocno dotknęło wielu studentów Durmstrangu, np. Wiktora Kruma, którego dziadek stał się jedną z ofiar. W wyniku tego, w szkole nie jest zbyt dobrze przyjmowane nic, co jest związane z tym czarnoksiężnikiem (także symbol Insygniów Śmierci, który przez wielu jest nazywany Znakiem Grindelwalda). Nie wiadomo co Gellert zrobił ze swoją starą różdżką po zdobyciu Berła Śmierci.

Walka z Dumbledore'emEdytuj

Albus Dumbledore przez wiele lat odkładał ponowne spotkanie z Gellertem, gdyż bał się stanąć twarzą w twarz z faktem śmierci siostry oraz tego, że to on mógł być tym, który ją przypadkowo zabił. Obaj czarodzieje byli mistrzami magii, a ci, którzy widzieli ich pojedynek, twierdzą, że żaden inny nie mógłby się z nimi równać. Grindelwald, który posiadał wtedy Czarną Różdżkę (uważaną za niezwyciężoną), przegrał z Dumbledore'em. Wtedy dawny przyjaciel odebrał czarnoksiężnikowi Insygnium.

Dla większego dobraEdytuj

Dla większego dobra to hasło, które miało usprawiedliwiać poczynania Gellerta Grindelwalda w dążeniu do władzy. Pomysłodawcą sloganu był najprawdopodobniej dawny przyjaciel czarnoksiężnika – Albus Dumbledore. Hermiona Granger powiedziała Harry'emu Potterowi, że hasło to zostało wyryte nad wejściem do Nurmengardu. 
Nurmengard

Twierdza Nurmengard

Armia GellertaEdytuj

Ale gdy ja zajmowałem się szkoleniem młodych czarodziejów, Grindelwald organizował swoją armię.
— Albus Dumbledore w rozmowie z Harrym Potterem

Nie ma żadnych informacji o osobach przynależących do armii tego właśnie czarnoksiężnika. Mogli to być zarówno czarodzieje i czarownice, jak i różne potwory (np. olbrzymy, inferiusy). Po upadku Grindelwalda w 1945 roku, prawdopodobnie zostali wyłapani przez aurorów lub przez nich zabici. Niektórym być może udało się uniknąć kary i uciec.

Grindelwald w NurmengardzieEdytuj

Gellert Grindelwald w Nurmengardzie

Grindelwald uwięziony w Nurmengardzie

Po pojedynku czarnoksiężnik trafił do więzienia, które sam wybudował dla swoich wrogów. Przebywał tam latami uwięziony w najwyższej wieży mrocznej twierdzy. W marcu 1998 roku złożył mu wizytę sam Lord Voldemort, poszukujący Czarnej Różdżki. Gellert jednak przyznał, że nie boi się Riddle'a i nie zdradził mu swoich informacji. Czarny Pan w napadzie furii zabił Grindelwalda. W rozmowie z Harrym, Albus Dumbledore przyznał, że jego dawny przyjaciel pod koniec życia zaczął odczuwać skruchę.

RelacjeEdytuj

Albus DumbledoreEdytuj

Albus i gellert

Albus Dumbledore z Grindelwaldem

Obaj chłopcy poznali się w Dolinie Godryka. Byli bardzo sprytni, inteligentni oraz ambitni, nic więc dziwnego, że tak dobrze się rozumieli. Grindelwald wraz z Albusem postanowili wyruszyć na wspólne poszukiwania Insygniów Śmierci. Jak mówiła Bathilda Bagshot, młodzieńcy ciągle rozprawiali o swoich wielkich planach i do głów przychodziły im coraz to nowe pomysły. W pewnym momencie ich przyjaźni, Dumbledore zaczął zauważać drzemiące w Gellercie zło, które ostatecznie ujawniło się podczas kłótni, w której zginęła Ariana. Wtedy czarnoksiężnik uciekł, a Albus nie szukał z nim więcej kontaktu. Po kilkunastu latach doszło między nimi do legendarnego pojedynku, w którym zwyciężył Dumbledore.

Bathilda BagshotEdytuj

Ciotka zawsze bardzo lubiła Gellerta. Była dla niego miła i z ochotą przyjmowała go w swoim domu. To właśnie Bathilda zapoznała Grindelwalda z Albusem. Nigdy nie brała na poważnie planów dwójki przyjaciół. W wywiadzie dla Rity Skeeter powiedziała, że nie obchodzi ją kim Gellert stał się później, ale dla niej zawsze był czarującym chłopcem. W jej domu było kilka starych fotografii Grindelwalda.

Aberforth DumbledoreEdytuj

Aberforth nigdy nie lubił Gellerta Grindelwalda. Uważał, że czarnoksiężnik próbuje odsunąć Albusa od rodziny, a w szczególności od niezrównoważonej siostry Ariany. Doszło między nimi do kłótni na tym tle. Grindelwald rzucił zaklęcie Cruciatus na młodszego brata swojego najlepszego przyjaciela. Albus próbował powstrzymać Gellerta, a spór przerodził się w prawdziwy pojedynek. Podczas walki, jedno z zaklęć zabiło Arianę, a Grindelwald pospiesznie opuścił Dolinę Godryka.

Mykew GregorowiczEdytuj

Grindelwald prawdopodobnie zakupił swoją pierwszą różdżkę właśnie w sklepie Gregorowicza, jednak nie jest to potwierdzona informacja. Po latach czarnoksiężnik dowiedział się, że wytwórca różdżek posiada różdżkę o niespotykanej mocy, nawet sam się tym chwalił. Gellert postanowił odebrać Czarną Różdżkę Gregorowiczowi, oszałamiając go (nie zabijając!) w jego pracowni. Istnieją dwie opcje. Pierwsza, że Mykew naprawdę nie
Young Gellert Grindelwald

Gellert kradnie Czarną Różdżkę

wiedział kto ukradł mu Berło Śmierci, a druga, że wytwórca rozpoznał Grindelwalda, lecz nie chciał powiedzieć o tym Czarnemu Panu, aby tak potężny przedmiot magiczny nie dostał się w jego ręce.

Lord VoldemortEdytuj

Poszukując Czarnej Różdżki, Tom Marvolo Riddle odwiedził Gellerta w Nurmengardzie. Grindelwald uważał, że Voldemort nie rozumie wielu rzeczy i nie zdradził mu położenia jednego z trzech Insygniów. Czarny Pan w napadzie furii zabił Gellerta Grindelwalda, rzucając na niego Zaklęcie Uśmiercające.
Grindelwald and Voldemort

Voldemort rozmawia z Grindelwaldem

Wiktor KrumEdytuj

Znany na całym, czarodziejskim świecie szukający nienawidził Gellerta Grindelwalda. Uważał, że ubił on wielu ludzi, w tym jego własnego dziadka. Krum był agresywny wobec osób które w jakikolwiek sposób wiązały się z tzw. Znakiem Grindelwalda (symbolem Insygniów Śmierci). Jedną z takich osób był Ksenofilius Lovegood.

Harry PotterEdytuj

Grindelwald próbował powstrzymać Voldemorta od poszukiwania różdżki. Kłamał, powiedział, że nigdy jej nie miał.
— Harry Potter o Gellercie
Harry Potter nigdy nie spotkał Gellerta Grindelwalda. Jednak niejednokrotnie natknął się na jego nazwisko np. na odwrocie karty Albusa Dumbledore'a. Widział go również w dwóch wizjach. W pierwszej dotyczącej kradzieży Czarnej Różdżki z pracowni Gregorowicza, a w drugiej zaś dotyczącej poszukiwań legendarnego Insygnium przez Voldemorta, podczas których odwiedza on Grindelwalda w więzieniu, gdzie zabija go w
Fotografia Grindelwalda

Zdjęcie w domu Bathildy Bagshot

napadzie furii. Trudno określić jakie zdanie miał o czarnoksiężniku Harry. W rozmowie z Dumbledore'em, wysunął teorię dotyczącą tego, że Gellert chciał powstrzymać Riddle'a przed zbezczeszczeniem grobu Albusa.

Umiejętności magiczneEdytuj

Grindelwald był bardzo zdolnym czarodziejem. Już w wieku szesnastu lat rzucał Zaklęcia Niewybaczalne. Umiał także znakomicie się ukryć używając Zaklęcia Zwodzącego. Prawdopodobnie był także bardzo dobry w oklumencji, gdyż Lord Voldemort nie mógł odczytać jego myśli.

EtymologiaEdytuj

  • Imię Gellert jest węgierskim odpowiednikiem imienia Gerard, pochodzącego od germańskiego ger (włócznia) oraz hard (wytrzymały).
  • Święty Gellert był włoskim misjonarzem i męczennikiem, niegdyś pracującym na Węgrzech.
  • Grindel to starogermański odpowiednik słowa piorun, a wald oznacza las
    Różdżka Gellerta Grindelwalda

    Różdżka Grindelwalda

  • Grin w języku angielskim znaczy szczerzyć zęby, a Grindelwald słynął ze swojego aroganckiego uśmieszku.

CiekawostkiEdytuj

  • Postać Grindelwalda przypomina pod wieloma względami Adolfa Hitlera. Data pojedynku Gellerta z Albusem zbiega się z datą upadku nazistowskich Niemiec, Gellert przyjął starożytny symbol (Insygniów Śmierci), podobnie jak zrobili to naziści (swastyka), a więzienie Nurmengard kojarzy się z Frakonią Norymbergią, gdzie odbyły się procesy nazistów.
  • W adaptacji filmowej, Gellert mówi Voldemortowi o tym, że Czarna Różdżka leży w grobie Dumbledore'a. Oprócz tego, w filmie Voldemort nie zabija Grindelwalda.
  • Dziwne jest to, że po wyrzuceniu Gellerta ze szkoły nie skonfiskowano i nie przełamano jego różdżki.
  • Pierwsza wzmianka o czarnoksiężniku pojawia się w książce Harry Potter i Kamień Filozoficzny (w filmie scena ta została usunięta).

  • W wywiadzie z lipca 2005, Joanne Kathleen Rowling powiedziała, że Gellert Grindelwald zmarł w roku 1945 (w tym samym, w którym został pokonany przez Dumbledore'a).

  • Kiedy Grindelwald został zabity przez Voldemorta w Nurmengardzie, miał 115 lat.

Poprzednik
Mykew Gregorowicz
Posiadacz Czarnej Różdżki Następca
Albus Dumbledore

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Gellert Grindelwald

  • Śmierć Gellerta...

    10 wiadomości
    • W ktorym kwalku byl w filmie?! podajcie mi 
    • Gordon223 napisał(a):W ktorym kwalku byl w filmie?! podajcie mi  W prawdzie po angielsku... Ale powinno wszystko wyjaśnić ;) Harry Potte...

Więcej od Wikii

Losowa wiki