Fandom

Harry Potter Wiki

Gary Oldman

7129stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze3 Udostępnij

Leonard Gary Oldman ( ur. 21 marca 1958 r.) — brytyjski aktor, scenarzysta, reżyser i producent filmowy wcielający się w postać Syriusza Blacka w Harrym Potterze.

Biografia Edytuj

Urodził się jako Leonard Gary Oldman w Londynie i został wychowany przez matkę i dwie siostry. Jego ojciec z zawodu spawacz opuścił rodzinę, kiedy Gary miał siedem lat. W wieku 16 lat Oldman zakończył naukę w szkole średniej i rozpoczął pracę w sklepie. W wolnym czasie studiował literaturę, a potem aktorstwo pod kierunkiem Rogera Williamsa. Pracował w Greenwich Young People's Theatre, a po odbyciu nauki w szkole teatralnej, do której mógł uczęszczać dzięki otrzymanemu stypendium, pracował w Citizens Theatre w Glasgow. Później związał się z zespołem z londyńskiego West End i w 1985 roku otrzymał nagrody dla najlepszego aktora i najciekawszej nowej twarzy za rolę w sztuce "The Pope's Wedding". Pierwszym przełomem w jego karierze była rola w dokumencie "Sid i Nancy". Mrożąca krew w żyłach kreacja pogrążonego życiowo rockmana, którą stworzył Oldman, zebrała entuzjazm krytyki. Zupełnie różna od poprzedniej rola w filmie Stephena Frearsa "Nadstaw uszu", przyniosła mu nominację do nagrody dla najlepszego aktora, przyznawanej przez Brytyjską Akademię Sztuki Filmowej i Telewizyjnej.

W filmach o Potterze Edytuj

Gary oldman.jpg

W serii Harry'ego Pottera po raz pierwszy pojawił się w trzeciej części, w więźniu Azkabanu jako Syriusz Black. Podczas gdy w książce Black pozostaje bardziej opanowany, Oldman dodał swojej postaci nieokiełznania - w filmie Syriusz bardziej się ekscytował zemstą, po jego zachowaniu było widać, że wiele lat spędził w odosobnieniu. Epizod w czwartej części reżyser (Mike Newell) ograniczył do niewyraźnego wizerunku twarzy w ogniu. Natomiast w piątej części Black jest spokojniejszy, bardziej przygnębiony faktem, iż uwięziono go w znienawidzonym domu, ale i uczuciowo mocno związany z Harrym, jako ojciec i brat jednocześnie.

Kariera Edytuj

Reklamy Edytuj

  • 1998 r. – kolekcja odzieżowa H&M;
  • 2000 r. – kolekcja odzieżowa DKNY Donny Karan; wódka Absolut;
  • 2001 r. – usługi telefonii komórkowej One 2 One;
  • 2004 r. – usługi bankowe Barclays;
  • 2006 r. – telefon komórkowy Nokia N93;
  • 2008 r. – kampania reklamowa programów sportowych telewizyjnego kanału ITV.

Teledyski Edytuj

  • 1986 r. – "Love Kills" – Joe Strummer;
  • 1994 r. – "Since I Don't Have You" – Guns N' Roses;
  • 2013 r. – "The Next Day" – David Bowie.

Ciekawostki Edytuj

Gary Oldman 1.jpg
  • Jest jednym z ulubionych aktorów Daniela Radcliffe'a.
  • Jeśli chodzi o jego życie prywatne, aktor był żonaty czterokrotnie i ma trzech synów. Był mężem: Lesley Manville (1 syn), Uma'y Thurman , Dony Fiorentino (2 synów), Alexandry Edenborougha.
  • Mimo wielu uznanych ról, Oldman otrzymała tylko jedną nominację do Oscara. Był nominowany do najlepszego aktora za film "Szpieg" z 2011r.
  • Był zobowiązany, aby schudnąć do roli Sida Viciousa. Stracił zbyt dużo kilogramów, co skończyło się wizytą w szpitalu.

Zobacz też Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki