Fandom

Harry Potter Wiki

Gary Oldman

7061stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze2 Udostępnij

Leonard Gary Oldmanbrytyjski aktor, scenarzysta, reżyser i producent filmowy wcielający się w postać Syriusza Blacka w Harrym Potterze.

Biografia Edytuj

Urodził się jako Leonard Gary Oldman w Londynie i został wychowany przez matkę i dwie siostry. Jego ojciec z zawodu spawacz opuścił rodzinę, kiedy Gary miał siedem lat. W wieku 16 lat Oldman zakończył naukę w szkole średniej i rozpoczął pracę w sklepie. W wolnym czasie studiował literaturę, a potem aktorstwo pod kierunkiem Rogera Williamsa. Pracował w Greenwich Young People's Theatre, a po odbyciu nauki w szkole teatralnej, do której mógł uczęszczać dzięki otrzymanemu stypendium, pracował w Citizens Theatre w Glasgow. Później związał się z zespołem z londyńskiego West End i w 1985 roku otrzymał nagrody dla najlepszego aktora i najciekawszej nowej twarzy za rolę w sztuce "The Pope's Wedding". Pierwszym przełomem w jego karierze była rola w dokumencie "Sid i Nancy". Mrożąca krew w żyłach kreacja pogrążonego życiowo rockmana, którą stworzył Oldman, zebrała entuzjazm krytyki. Zupełnie różna od poprzedniej rola w filmie Stephena Frearsa "Nadstaw uszu", przyniosła mu nominację do nagrody dla najlepszego aktora, przyznawanej przez Brytyjską Akademię Sztuki Filmowej i Telewizyjnej.

W filmach o Potterze Edytuj

Gary oldman.jpg

W serii Harry'ego Pottera po raz pierwszy pojawił się w trzeciej części, w więźniu Azkabanu jako Syriusz Black. Podczas gdy w książce Black pozostaje bardziej opanowany, Oldman dodał swojej postaci nieokiełznania - w filmie Syriusz bardziej się ekscytował zemstą, po jego zachowaniu było widać, że wiele lat spędził w odosobnieniu. Epizod w czwartej części reżyser (Mike Newell) ograniczył do niewyraźnego wizerunku twarzy w ogniu. Natomiast w piątej części Black jest spokojniejszy, bardziej przygnębiony faktem, iż uwięziono go w znienawidzonym domu, ale i uczuciowo mocno związany z Harrym, jako ojciec i brat jednocześnie.

Wygląd zewnętrzny Edytuj

Gary Oldman.jpg

Syriusz stworzony przez Gary'ego Oldmana jest chudym mężczyzną średniego wzrostu. Ma brązowe włosy i zarost, twarz raczej zniszczoną, liczne tatuaże. W więźniu Azkabanu jego postać nosi stare więzienne szaty, natomiast w Zakonie Feniksa ubiera się w stroje z młodości, wykonane z drogich materiałów.

Kariera Edytuj

Wystąpił w następujących reklamach: 1998 r. - kolekcja odzieżowa H&M; 2000 r. - kolekcja odzieżowa DKNY Donny Karan; wódka Absolut; 2001 r. - usługi telefonii komórkowej One 2 One; 2004 r. - usługi bankowe Barclays; 2006 r. - telefon komórkowy Nokia N93; 2008 r. - kampania reklamowa programów sportowych telewizyjnego kanału ITV.

Wystąpił w następujących teledyskach: 1986 r. -"Love Kills"-Joe Strummer; 1994 r. -"Since I Don't Have You"-Guns N' Roses; 2013 r. -"The Next Day"-David Bowie.

Ciekawostki Edytuj

  • Jest jednym z ulubionych aktorów Daniela Radcliffe'a.
  • Jeśli chodzi o jego życie prywatne, aktor był żonaty czterokrotnie i ma trzech synów. Był mężem: Lesley Manville (1 syn), Uma'y Thurman , Dony Fiorentino (2 synów), Alexandry Edenborougha.
  • Mimo wielu uznanych ról, Oldman otrzymała tylko jedną nominację do Oscara. Był nominowany do najlepszego aktora za film "Szpieg" z 2011r.
  • Był zobowiązany, aby schudnąć do roli Sida Viciousa. Stracił zbyt dużo kilogramów, co skończyło się wizytą w szpitalu.

Więcej w Fandom

Losowa wiki