Wikia

Harry Potter Wiki

Firenzo

Komentarze0
4056stron na
tej wiki
Firenzo

Firenzo na lekcji

Crystal 128 clock
Ta strona jest aktualnie edytowana przez użytkownika: Michnar
W celu zapobiegnięcia wojnom edycyjnym, proszę o nie edytowanie tego artykułu póki nie usunę tego komunikatu. Z góry dziękuje.

Firenzo (ang. Firenze) — centaur, najpierw mieszkający w Zakazanym Lesie, później w Hogwarcie. Od 1996 do 1998 roku nauczał wróżbiarstwa w Szkole Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie.

W seriiEdytuj

1991/1992Edytuj

Zakała: "Firenzo! Co ty wyprawiasz? Masz człowieka na grzbiecie! Co za wstyd! Zachowujesz się jak zwykły muł!"
Firenzo: "Nie widzisz, kto to jest? To chłopiec Potterów. Im szybciej opuści las, tym lepiej."
Zakała: "Co mu powiedziałeś? Pamiętaj, Firenzo, że zostaliśmy zaprzysiężeni. Nie możemy sprzeciwiać się wyrokom nieba. Czyż nie wiemy z biegu planet, co ma się wydarzyć? [...] A niby co my mamy z tym wspólnego? Centaury zajmują się odczytywaniem przyszłości z gwiazd! Nie jesteśmy po to, żeby uganiać się po lesie jak osły za jakimiś zbłąkanymi ludźmi!"
Firenzo: "Nie widzisz tego jednorożca? Nie wiesz, dlaczego musiał umrzeć? A może planety nie podzieliły się z tobą tym sekretem? Bo jeśli chodzi o mnie, Zakało, to będę walczył z wrogiem, który czai się w tym lesie! Tak, ramię w ramię z ludźmi, jeśli będę musiał."
[źródło]

Firenzo uratował Harry'ego Pottera przed widmem, które jak się okazało było Quirrellem. Ukrywający się w ciele nauczyciela obrony przed czarną magią Voldemort pił krew jednorożca, który był już martwy. Voldemort ruszył w kierunku przerażonego Pottera. Firenzo natarł na widmo i odstraszył je oraz uratował życie Harry'emu.

Po tym jak Harry odzyskał zmysły doszło do jego rozmowy z Firenzem. Centaur przedstawił się oraz obejrzał sławną bliznę Pottera. Uczynił także czyn wyjątkowy jak na centaura, ponieważ zgodził się przewieźć Harry'ego na własnym grzbiecie. Wobec takiemu postępowaniu zdziwili się Ronan i Zakała. Ten drugi stwierdził, że Firenzo ważąc człowieka na grzebiecie wygląda jak zwykły muł. Firenzo jednak odpowiedział, że jest to sławny Harry Potter i najlepiej jakby jak najszybciej opuścił las. Zakała miał wyrzuty także, że centaur sprzeciwia się przeznaczeniu, do którego przestrzegania zostali zaprzysiężeni. Firenzo odpowiedział pytaniem, czy Zakała nie wie, dlaczego musiał zginąć jednorożec i stwierdził, że jeżeli będzie taka potrzeba będzie walczył ramię w ramię z ludźmi ze wspólnym wrogiem.

Później Firenzo odgalopował, a Harry spytał mu się z czym będzie trzeba walczyć. Centaur powiedział, że zabicie jednorożca jest straszną zbrodnią i jasno zasugerował, że chodzi o Voldemorta. Nim jednak rozmowa się skończyła nadbiegła Hermiona Granger wraz z Hagridem. Firenzo powiedział, że teraz Harry już jest bezpieczny i pobiegł z powrotem w las.

1995/1996Edytuj

5dcd1790b4 64210208 o2

Firenzo w zakazanym lesie

W marcu 1996 został nauczycielem wróżbiarstwa w Hogwarcie za profesor Trelawney, którą Dolores Umbridge zwolniła. Umbridge była od początku zła, że dyrektor, Albus Dumbledore powołał się na przepis, w którym Ministerstwo Magii może wybrać nauczyciela tylko wtedy, jeśli dyrektor nie ma kandydata. Od momentu, kiedy Firenzo zaczął pracować w Hogwarcie, stał się wyrzutkiem w Zakazanym Lesie, ponieważ inne centaury nie mogły zrozumieć jak można nauczać ludzi i zdradzać im swoje tajemnice, odkryte dzięki badaniu gwiazd i innych ciał niebieskich. Inne centaury prawie go zabiły z furii i pewnie Firenzo byłby martwy, gdyby nie wtrącił się półolbrzym Rubeus Hagrid. Z tego powodu stosunki między centaurami a Hagridem również się popsuły.

Firenzo nie prowadził zajęć w Wieży Północnej, bo miałby zbyt duże trudności z wejściem na drabinę. Nauczał w klasie 11. Wygląd sali był dostosowany do nauczyciela. Podłoga była pokryta leciutkim mchem, z którego wyrastały drzewa, których liście sięgały do sufitu i okien. Na środku klasy, gdzie nie było żadnych drzew stawał Firenzo. Uczniowie siedzieli na trawie opierając się o drzewa i głazy.

LekcjeEdytuj

Połóżcie się na plecach i obserwujcie niebo. Tam są zapisane, dla tych, którzy potrafią widzieć, losy naszych ras. [...] Centaury od wieków zgłębiają tajemnice tych ruchów [planet]. Doszliśmy do wniosku, że na niebie zapisana jest przyszłość [...] Ja jednak jestem tutaj po to, żeby wam objaśnić mądrość centaurów, która jest bezosobowa i bezstronna. Obserwujemy niebiosa, aby wykryć wielkie przypływy zła, wielkie zmiany, które niekiedy są tam zapisane. Nabranie pewności co do charakteru owych zmian może zająć nawet dziesięć lat.
—Firenzo

Na pierwszej lekcji z Firenzem nauczyciel kazał położyć się na podłodze i obserwować niebiosa. Mówił, że w gwiazdach można wyczytać przyszłość. Mówił także, że Sybilla Trelawney może jest Widząca, ale zajmuje się niepotrzebnymi nonsensami, kiedy Parvati Patil stwierdziła, że przerabiali już astrologię. Twierdził, że wiążą ją ludzkie ograniczenia, że astrologia w jej wykonaniu pokazuje błahe przypadki. Mądrość centaurów natomiast objawia się w przepowiadaniu wielkich rzeczy, bardziej w przenośni. Przepowiedział, że od dekady Mars świeci jasno wskazując na bitwę, która już niedługo wznosi się na nowo - i rzeczywiście jak wiemy wybuchła druga wojna czarodziejów. Później spalili szałwię i malwę i wypatrywali kształt dymu, który się ze spalonych ziół unosił. Na końcu lekcji Firenzo zaczepił Harry'ego i powiedział mu, żeby przekazał Hagridowi, że powinien zaprzestać, tego co robi, bo jego próby nie przyniosą rezultatu. Chodziło zapewne o to, że Hagrid starał się zachować stanowisko profesora, jednak Umbridge wkrótce i tak go zwolniła.

1996/1997Edytuj

Po odejściu Dolores Umbridge Sybilla Trelawney wróciła do pracy. Ona i Firenzo podzielili między siebie klasy i nastąpiła sytuacja, kiedy jednego przedmiotu uczyło dwóch nauczycieli. Wiadomo, że Trelawney była zła na centaura, mówiła o nim pogardliwie i denerwowało ją, że Albus Dumbledore nie wyrzucił z pracy konia, jak o nim mówiła, kiedy miał ją. Firenzo na pewno uczył uczniów Ravenclawu piątego roku, ponieważ nauczał Lunę Lovegood. Sybilla nadal była zdenerwana i sam Dumbledore przyznał Harry'emu, że wróżbiarstwo zaczyna sprawiać dużo problemów. 1997/1998 Firenzo uczestniczył w Bitwie o Hogwart. Podczas walk został ranny. W przerwie między starciami leżał w Wielkiej Sali, gdzie urządzono tymczasowy szpital. Centaurowi krew ciekła z boku. Już po bitwie leżał w kącie Wielkiej Sali i zdrowiał, przeżył bitwę. 

Wygląd Edytuj

Firenzo wyglądał na młodszego od innych centaurów - Ronana i Zakały. Miał jasne włosy i złotawą sierść. Miał niesamowite niebieskie oczy porównane w książce do dwóch szafirów. [1] Jego tułów łączył się z kremowozłotym ciałem konia.

Przypisy

Więcej od Wikii

Losowa wiki