Fandom

Harry Potter Wiki

Fiona Shaw

6968stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Share

Fiona Mary Shaw Wilson (ur. 10 lipca 1958 roku w hrabstwie Cork w Irlandii) — irlandzka aktorka. Fiona Shaw urodziła się w katolickiej rodzinie. Jej tata był okulistą, a matka fizykiem. Dyplom zdobyła na Uniwersytecie w Corku. Następnie dostała się i ukończyła RADA (Royal Academy of Dramatic Act) w Londynie, specjalną uczelnie wyższą wyspecjalizowaną w kształceniu przyszłych aktorów i aktorek, jedną z najbardziej prestiżowych szkół tego typu na świecie.

Zagrała w wielu produkcjach, ale najbardziej znana jest z roli Petunii Dursley w serii filmów o Harrym Potterze. Wcieliła się też w role Marnie Stonebrook w czwartym sezonie serialu HBO "Czysta krew". Pracuje z Royal Shakespeare Company i Royal National Theatre, jednymi z największych brytyjskich zespołów teatralnych. Zresztą w teatrze, Fiona osiąga większe sukcesy i zdobywa za swoje sztuki prestiżowe nagrody.

Nagrody Edytuj

  • London Critics Circle Theatre Award (Nagroda Londyńskiego Koła Teatralnego) za najlepszy występ w sztuce "Electra" oraz "The Good Person of Sichuan" w 1989.
  • Laurence Olivier Theatre Award w 1990 roku (za 1989 rok) dla najlepszej aktorkLondon Critics Circle Theatre Award (Nagroda Londyńskiego Koła Teatralnego) za sztuki "Electra", "As You Like t", "The Good Person of Sichuan".
  • London Critics Circle Theatre Award (Nagroda Londyńskiego Koła Teatralnego) dla najlepszej aktorki w "Hedda Gabler"
  • Laurence Olivier Theatre Award w 1994 roku (za rok 1993) za sztukę "Machimal" w "Royal National Theatre".
  • Drama Desk Award za występ w "The Waste Land" w 1997 roku.
  • Uhonorowanie Orderem Imperium Brytyjskiego w 2001 roku.
  • London Evening Standard Theatre Award w 2001 roku dla najlepszej aktorki za sztukę "Medea" w Queen's Theatre in London.
  • Za sztukę "Medea" była nominowana do Broadway's 2003 Tony Award w kategorii najlepsza aktorka.
  • Nagroda specjalna największego festiwalu monodramu United Solo "The Testament of Mary" wystawioną w Walter Keer Theatre w Nowym Jorku.

Zobacz też Edytuj

Więcej w Fandom

Losowa wiki