FANDOM

Fineas Nigellus Black (ur. 1847 r. − zm. 1925 r.) — czarodziej czystej krwi z rodu Blacków. Znienawidzony dyrektor Hogwartu, do którego niegdyś uczęszczał.

Pojawia się wyłącznie jako postać z magicznego portretu. Jedna z jego podobizn wisiała w gabinecie dyrektora Hogwartu, inna na Grimmauld Place 12. Jego portret, podobnie jak portrety innych kierowników szkoły, był zobowiązany do pomocy obecnemu dyrektorowi Hogwartu, jednak Fineas niechętnie wypełniał te obowiązki.

Rodzina Edytuj

Fineas Black był mężem Ursuli Flint, z którą miał pięcioro dzieci: czterech synów (Syriusza, Fineasza, Cygnusa i Arkturusa) oraz córkę Belvinę. Przez zawieranie przez jego potomków związków małżeńskich ze sobą Fineas był prapradziadkiem Syriusza Blacka III zarówno ze strony ojca, jak i matki. Fineas miał brata, Syriusza, który zmarł w młodym wieku, a także dwie siostry, Elladorę i Iolę, która została wydziedziczona, ponieważ zawarła ślub z mugolem.

Wygląd Edytuj

Fineas miał szpiczastą brodę i chytrą twarz. Na portrecie został przedstawiony w szatach w barwach Slytherinu i jedwabnych rękawiczkach. Często z lekkim grymasem twarzy.

W serii Edytuj

W tomach Harry Potter i Zakon Feniksa oraz Harry Potter i Insygnia Śmierci pojawia się jako Fineas (imię spolszczone), jednak w tomie Harry Potter i Książę Półkrwi jego imię pisane jest Phineas.

W tomie Harry Potter i Zakon Feniksa z pomocy Fineasa kilkakrotnie korzysta Albus Dumbledore, między innymi przekazując informacje Syriuszowi i Harry'emu na Grimmauld Place 12.

GEneal

Fineas na drzewie genealogicznym Blacków

W siódmej części serii jego możliwość podróżowania między własnymi portretami próbuje wykorzystać Severus Snape, ówczesny dyrektor Hogwartu, aby śledzić ruchy Harry'ego Pottera, Rona Weasleya i Hermiony Granger, którzy - próbując się ustrzec przed takim ruchem Snape'a − trzymali portret Fineasa oślepiony i ukryty. Próbowali również wydobyć z niego informacje o sytuacji w Hogwarcie w czasie, kiedy oni sami nie mogli wrócić do szkoły. To od Fineasa Severus dowiaduje się, że Harry obozuje w Lesie Dziekana.

Etymologia Edytuj

  • Hebrajskie imię Fineas pochodzi od egipskiego imienia Pa-Nehasy oznaczającego czarnoskórego lub czarnego. Innym znaczeniem tego słowa może być pysk węża, co może być nawiązaniem do Slytherinu, domu, w którym był Fineas.
  • Imię Nigellus przetłumaczyć można jako "czarniawy".
  • Podsumowując, imiona Fineasa Nigellusa Blacka przetłumaczyć można jako czarny, czarny, czarny, co podkreśla jego przynależność do rodu Blacków.

Opinie Edytuj

Zdaniem Syriusza Blacka najmniej lubiany dyrektor Hogwartu. Sam Fineas powiedział w rozmowie z Harrym, że nienawidził pracy nauczyciela ze względu na postawę młodych ludzi, którzy uważają, że zawsze mają we wszystkim rację.

Występowanie Edytuj

Członkowie Arcturus Black IIIAlexia BlackArcturus Black IArcturus Black IICassiopeia BlackCygnus Black ICygnus Black IICygnus Black IIIDruella RosierElladora BlackFineas Nigellus BlackHesper BlackIrma BlackLicorus BlackLycoris BlackLysandra BlackMagenta BlackMelania BlackOrion BlackPhoebe BlackPollux BlackRegulus Black IRegulus BlackSyriusz Black ISyriusz Black IIUrsula BlackVioletta BlackWalburga BlackJames BlishwickMisapinoa BlishwickBelvina BurkeHerbert BurkeCaspar CrouchCharis CrouchBellatriks LestrangeCallidora LongbottomCórka Harfanga LongbottomaHarfang Longbottom Syn Harfanga LongbottomaNarcyza MalfoyElla MaxAraminta Meliflua BlackDorea PotterLukrecja Prewett

Dyrektorzy

Dyrektorzy Hogwartu Pierwszy dyrektor HogwartuBrian GagwildeHeliotrope WilkinsPhillida SporeEdessa SakndenbergFytherley UndercliffeElizabeth BurkeVulpusEverardVindictus ViridianAmbrose SwottDilys DerwentEupraxia MoleQuentin TrimbleLimebertDexter FortescueFineas Nigellus BlackBazyl FronsacWalter AragonArmando DippetAlbus Persival Wulfryc Brian DumbledoreDolores Jane UmbridgeSeverus SnapeMinerwa McGonagallNastępca Minerwy McGonagall
Wicedyrektorzy Hogwartu Albus Dumbledore (prawdopodobnie)Minerwa McGonagallAmycus Carrow
Dyrektorzy Durmstrangu Nerida VulchanovaHarfang Munter • Nieznany/a dyrektor/ka • Igor Karkarow
Dyrektorzy Beauxbatons Nieznany/a dyrektor/ka • Olimpia Maxime
Dyrektorzy Castelobruxo Benedita Dourado