FANDOM

Fascynujące zwierzęta, feniksy. Mogą przenosić niezwykle ciężkie ładunki, ich łzy mają lecznicze zdolności i są bardzo wiernymi zwierzętami.
— Albus Dumbledore

Feniks (ang. Phoenix) — wspaniały szkarłatny ptak wielkości łabędzia, o złotym ogonie, dziobie i szponach, posiadający ogromną moc magiczną, blisko spokrewniony z gromoptakiem[1]. Jego piór używało się jako rdzeni różdżek, a jego pieśń określana była jako nieziemska i budząca dreszcze. Tylko nielicznym czarodziejom udało się go oswoić, co uwzględnione zostało przy przyznawaniu klasyfikacji Ministerstwa Magii. Albus Dumbledore miał w swoim gabinecie feniksa o imieniu Fawkes. Inny feniks, o imieniu Iskierka, należał do nowozelandzkiej drużyny quidditcha, Papug z Moutohory i był jej maskotką.

Zachowanie i natura Edytuj

Feniksy zakładały gniazda na szczytach gór. Mogły żyć wiecznie, a spowodowane to było ich umiejętnością reinkarnacji. Stawały w płomieniach, a następnie odradzały się z popiołów jako pisklęta.

Feniksy były to niezwykle łagodne stworzenia. Nigdy nie zabijały, żywiły się jedynie ziołami. Były bardzo związane ze swoimi właścicielami. Przykładem tego był Fawkes – feniks Albusa Dumbledore'a.

Magiczne właściwości Edytuj

Feniks patrzący na Harrego Pottera

Fawkes patrzy na Harry'ego

  • Potrafił znikać i pojawiać się w dowolnym miejscu (także w Hogwarcie).
  • Uważa się, że jego pieśń umacniała odwagę osób o czystym sercu i zasiewał strach w sercach nieczystych.
  • Łzy feniksa miały silne właściwości lecznicze, potrafiły uleczyć wiele ciężkich ran oraz były jedynym antidotum na jad bazyliszka.
  • Feniksy potrafiły przenosić ogromne ciężary.
  • Z ich piór wytwarzało się rdzenie różdżek.

Występowanie feniksa Edytuj

Fawkes WB F2 FawkesCloseUpIllustration Illust 100615 Port-0

Feniksa można było spotkać w Egipcie, Indiach i Chinach, najczęściej na szczytach gór.

Pióro feniksa jako rdzeń Edytuj

Był to najrzadszy rodzaj rdzenia. Różdżki zrobione z tym rdzeniem wskazywały większą inicjatywę, czasem działały z własnej woli, przez co wielu czarodziei je odrzucało. Były to różdżki najtrudniejsze do oswojenia i personalizacji, a dopasowanie do odpowiedniego czarodzieja nie było łatwe. Wskazywały się lojalnością wobec swoich właścicieli, jednak na tę lojalność czarodziej musiał zapracować. Taki rdzeń w różdżce miał m.in: Harry Potter.

Symbol Edytuj

Feniks symbolizuje: kult słońca, powietrze, burze, ogień, wieczną młodość, odrodzenie, nieśmiertelność, poświęcenie się, dziewictwo, samowystarczalność, męskość, nadzieje, wytrwałość, sen, zmianę, czuwanie.

Występowanie Edytuj

TheMakingofHarryPotter8

Zobacz też Edytuj

Przypisy

Magiczne stworzenia według klasyfikacji Ministerstwa Magii

X ChorbotekGumochłon
XXX BahankaBłotoryjChochlik kornwalijskiCiamarnicaCzerwony Kapturek HipogryfHipokampusJeżankaKołkogonekKorniczakKozłagKugucharLangustnik LadacoLeprokonusNiuchaczOgnisty krabPlumpkaPogrebinPopiełekPsidwakSalamandraSklątka tylnowybuchowaSzczuroszczetSzpiczakŚwiergotnikToksyczekTrzminorekWąż morskiWozakWsiąkiewkaŻądlibąk
Nieznana klasyfikacja AetonanAkwawirusyBoginCaiporaChrapak krętorogiCurupiraCzerwony Trutniowiec KrwiopijcaDementorDukuwaqaDwurożecDżinFioletowy Trutniowiec KrwiopijcaGlędatek NiepospolityGnębiwtryskGranianHeliopaciHopekMucha siatkoskrzydłaNargleOgnisty ślimakPonurakPuszek PigmejskiRogate ślimakiTraszka dwuogonowaTrutniowiec KrwiopijcaTrzygłowy piesWeetimorousbeastieWielka KałamarnicaWielki nawałnik burzowyWiwern z Wye