Fandom

Harry Potter Wiki

Fawkes

7060stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze12 Udostępnij

Fawkes — feniks należący do Albusa Dumbledore'a.

Fawkes pomógł Harry'emu w zabiciu bazyliszka Salazara Slytherina i w wydostaniu się z Komnaty Tajemnic. Prawdopodobnie od niego wzięła się nazwa Zakonu Feniksa. Przybył z Dumbledore'em do Ministerstwa Magii, gdzie walczyli z Voldemortem, podczas bitwy w Departamencie tajemnic. Podczas pogrzebu Albusa feniks zaśpiewał Lament, po czym odleciał i nikt go już nigdy więcej nie zobaczył. Z jego piór zrobione były rdzenie różdżek Harry'ego Pottera i Lorda Voldemorta.

BiografiaEdytuj

Wczesne życieEdytuj

Przed Albusem, Fawkesem nie opiekował się żaden inny czarodziej, więc całe wczesne życie spędził jako dziki Feniks.

Nie ma informacji na temat młodości Fawkesa. Wiadomo tylko, że przed 1938 dwa jego pióra, z ogona zostały kupione przez wytwórcę różdżek, Garricka Ollivandera i wykorzystane jako rdzeń w dwóch różdżkach, jednej Cisowej, a drugiej z Ostrokrzewu.

Z Dumbledore'emEdytuj

AlbusFawkes.png

Dumbledore i odrodzony z popiołu Fawkes.

Nie wiadomo jak długo Dumbledore miał Fawkesa. W każdym razie feniks mieszkał i pomagał dyrektorowi Hogwartu przez co najmniej 59 lat.

W 1992 roku Harry został wezwany do gabinetu Dumbledore'a, wtedy pierwszy raz zobaczył Fawkesa. Ptak miał właśnie dzień spalenia, czyli moment, w którym dochodzi do samospalenia feniksa, by odrodził się z popiołów. Harry był bardzo zaskoczony, gdy zobaczył jak Fawkes płonie i obawiał się, że poniesie konsekwencje za jego „śmierć”, ale Dumbledore uspokoił go i wyjaśnił, jak wygląda życie feniksa.

Komnata TajemnicEdytuj

Kilka miesięcy później Harry, wraz z przyjacielem Ronem i nauczycielem obrony przed czarną magią Gilderoyem Lockhartem weszli

Phoenix fight.jpg

Walka z bazyliszkiem

do Komnaty Tajemnic, by uratować Ginny Weasley. Fawkes na polecenie Albusa poleciał tam za nimi z Tiarą przydziału, którą wręczył Harry'emu, a on (udowadniając w ten sposób, że jest prawdziwym gryfonem) wyciągnął z niej Miecz Gryffindora. Gdy wspomnienie Toma Riddle'a wezwało, mieszkającego w Komnacie bazyliszka, feniks wydłubał mu oczy, by jego zabójczy wzrok nie zagrażał Potterowi. Harry'emu udało się zabić stwora, ale został zatruty jego jadem z kła i pomału umierał na oczach Toma, który rósł w siłę dzięki umierającej Ginny. Wtedy Fawkes rzucił mu na kolana dziennik Toma, a Harry zniszczył go za pomocą kła bazyliszka, co zabiło również Riddle'a i uratowało dziewczynkę. Potter jednak nadal umierał, więc feniks użył swoich uleczających łez, by go uzdrowić i dzięki swojej wielkiej sile wyniósł wszystkich z Komnaty.

Łzy feniksa.jpg

Fawkes ulecza łzami ranę Harry'ego i ratuje go od śmieci.

Po Turnieju TrójmagicznymEdytuj

W 1995 roku odbył się w Hogwarcie Turniej Trójmagiczny, podczas którego doszło do odrodzenia Voldemorta. Harry, który był świadkiem tego wydarzenia, zaraz po ucieczce do szkoły i obezwładnieniu Barty'ego Croucha, trafił do gabinetu Dumbledore'a, by opowiedzieć Albusowi i Syriuszowi co się wydarzyło. Podczas rozmowy Fawkes swoimi łzami uleczył nogę Pottera, którą sobie zranił walcząc z Akromantulą. Harry dowiedział się wtedy o tym, że jego różdżka i różdżka Voldemorta mają rdzenie z piór Fawkesa, gdy próbowali nimi walczyć ze sobą doszło do efektu Priori Incantatem (różdżki o takich samych rdzeniach, inaczej nazywane różdżkami siostrzanymi nie mogą ze sobą walczyć).

Zakon FeniksaEdytuj

Pod koniec 1995 roku Dumbledore kontaktował się za pomocą Fawkesa z Zakonem Faniksa, po ataku Nagini na Artura Weasleya.

Jakiś czas później feniks wraz z Albusem opuścili Hogwart, gdy Korneliusz Knot oskarżył Dumbledore'a o próbę przejęcia Ministerstwa, za pomocą Gwardii Dumbledore'a i zażądał, by wrzucić dyrektora Hogwartu w Azkabanie.

Bitwa w Departamencie TajemnicEdytuj

Fawkes wraz z Albusem przybyli do Ministerstwa, by wziąć udział w bitwie w Departamencie Tajemnic. Podczas walki doszło do pojedynku między Dumbledore'em i Voldemortem. Gdy Czarny Pan rzucił na starszego czarodzieja zabójcze zaklęcie, Fawkes pochłonął je, co doprowadziło do samospalenia, ale dało czas dyrektorowi Hogwartu, by zaatakować. Feniks odrodził się z popiołów i wrócił do gabinetu Dumbledore'a.

WyjazdEdytuj

PrinceFawkes.png

Fawkes opuszcza Hogwart.

Rok później, gdy Dumbledore zginął podczas bitwy w wieży astronomicznej, Fawkes zaśpiewał Lament na jego pogrzebie, po czym odleciał i nikt go więcej nie widział.

WyglądEdytuj

Fawkes ma szkarłatne pióra na ciele i złoty ogon, tak długi, jak paw. Jego pazury i dziób są lśniące złote, a oczy czarne. Szkarłatne pióra ciała świecą.

Fawkes.jpg

Na chwilę przed spaleniem.

słabo w ciemności, podczas gdy złote pióra ogona są gorące w dotyku. Niedługo przed dniem spalenia wygląda żałośnie i brakuje mu niektórych piór.

CharakterEdytuj

Fawkes był bardzo lojalny wobec Albusa oraz odważny, co można zauważyć, gdy walczył z bazyliszkiem i bronił Dumbledore'a przed zaklęciem Voldemorta. Jego ważną cechą była również inteligencja, zaskakująco wysoka jak na zwierzę, zawsze doskonale rozumiał, co się do niego mówiło.

EtymologiaEdytuj

Fawkes został tak nazwany na cześć Guy Fawkesa, bo cyklicznie wybucha (by odrodzić się z popiołów jak każdy Feniks). Jest to żart ze strony autorki.

WystępowanieEdytuj

Więcej w Fandom

Losowa wiki