FANDOM

Fałszoskop (ang. Sneakoscope) — wynalazek Edgara Stroulgera, jest rodzajem wykrywacza czarnej magii. Przedmiot wygląda jak szklany bączek dla dzieci. Położony sam ustawia się pionowo na spiczastym końcu. Kręci się, świeci oraz gwiżdże, jak tylko w jego pobliżu pojawi się ktoś nieuczciwy lub niegodny zaufania.

W serii Edytuj

1993 rok Edytuj

Ron Weasley kupił fałszoskop w Egipcie jako prezent na trzynaste urodziny Harry'ego Pottera. Brat Rona, Bill, stwierdził, że to tylko śmieci sprzedawane turystom. Przekonał się o tym, kiedy fałszoskop zaczął się kręcić na stole podczas kolacji. Bill nie wiedział jednak, że Fred i George włożyli mu chrząszcza do zupy. W tym samym roku, kiedy posiadaczem fałszoskopu był już Harry Potter, przedmiot zaczynał gwizdać kiedy w pobliżu był szczur Rona - Parszywek (w rzeczywistości Peter Pettigrew). W końcu Potter musiał włożyć prezent do starej skarpety wuja Vernona.

1994 rok Edytuj

Barty Crouch Junior przebrany za Alastora Moody'ego miał wielki fałszoskop w swoim gabinecie. Wyłączył go tłumacząc, że wychwytywałby za dużo kłamstw uczniów, np. dotyczących nieodrobionych prac domowych. W rzeczywistości fałszoskop uaktywniłby się z powodu samego Moddy'ego, a właściwie przebranego za niego Croucha Jr.

1995 rok Edytuj

Types of sneakoscope

Rodzaje fałszoskopów

Kilka fałszoskopów (wraz z innymi urządzeniami wykrywającymi) pojawiało się w Pokoju Życzeń, gdy Gwardia Dumbledore'a używała go do ćwiczeń. Niestety, okazały się mało pomocne dla gwardii, gdyż profesor Dolores Umbridge w końcu odkryła, gdzie się znajdują.

1997 rok Edytuj

Hermiona Granger dała Harry'emu fałszoskop na siedemnaste urodziny. Później w namiocie zaalarmował ich o zbliżających się śmierciożercach.

Występowanie Edytuj