Fandom

Harry Potter Wiki

Expelliarmus

7086stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze9 Udostępnij

Expelliarmus (Zaklęcie rozbrajające) — zaklęcie rozbrajające, które wytrąca z ręki przeciwnika to, co trzyma w tym czasie w dłoni. Jest to popularne zaklęcie, używane w pojedynkach do wytrącania różdżki z ręki przeciwnika[1].

Historia Edytuj

Nie wiadomo, kto dokładnie stworzył owe zaklęcie. Niektórzy czarodziejscy historycy twierdzą, iż mogło zostać wynalezione przez samego Merlina, a według innych jego pierwsze powszechne stosowanie zaczęło się na Madagaskarze w XXI wieku[3]. Nawet jeśli cokolwiek z tego jest prawdą, faktem jest, że nie było bardzo popularne, aż do roku 1379, kiedy to Elizabeth Smudgling – najbardziej prawdopodobnia wynalazczyni, zdaniem Mirandy Goshawk – użyła go w turnieju w Dartmoor[3].

Zaklęcie stało się zaklęciem popisowym Harry'ego Pottera, to nim spowodował śmierć Lorda Voldemorta w bitwie o Hogwart poprzez odbicie jego Avada Kedavra.

Użycie zaklęciaEdytuj

Pierwszy raz zaklęcie jest użyte przez Snape'a, w II tomie podczas spotkania Klubu Pojedynków, Snape rozbroił wówczas Lockharta, aby pokazać uczniom czego będą się uczyć.W III tomie Harry rozbraja Snape'a we wrzeszczącej chacie podczas zdemaskowani Petera Pettigrew. Następnie w IV tomie zaklęcie jest używane przez Harry'ego w czasie Turnieju Trójmagicznego wobec Voldemorta co spowodowało Priori Incantatem – efekt odwrócenia zaklęć, bowiem Lord Voldemort użył wobec Harry'ego zaklęcia Avada Kedavra. Zaklęcie najwięcej razy pojawia się w tomie piątym, m.in. podczas spotkań Gwardii Dumbledore'a i Bitwy w Departamencie Tajemnic. Pojawia się również w tomie siódmym podczas przenoszenia Harry'ego do domu rodziców Tonks. Uratowało również Harry'ego przed Voldemortem. Zaklęcie Voldemorta odbiło się i trafiło w niego.

Ciekawostka Edytuj

  • W angielskiej wymowie tego zaklęcia akcent pada na literę „a”: ExpeliArmus. Natomiast w polskiej wymowie akcent pada na trzecią sylabę od końca: ExPELLiarmus.

Błędy Edytuj

  • W filmie Harry Potter i Komnata Tajemnic, Gilderoy Lockhart został uderzony zaklęciem i wyleciał do tyłu. W locie zgubił różdżkę, ale kiedy podniósł się z podłogi, miał różdżkę z powrotem w ręce.
  • W filmie Harry Potter i więzień Azkabanu Harry rzuca zaklęcie na prof. Snape'a. Kolor zaklęcia jest wtedy niebieski i Snape nie traci różdżki, lecz zostaje odrzucony do tyłu. Później Harry używa tego zaklęcia na Glizdogonie i zaklęcie trafia jedynie w różdżkę.
  • W filmie Harry Potter i Czara Ognia, Cedric i prof. Dumbledore używają tego zaklęcia. W obu przypadkach jego kolor jest niebieski i ofiary zaklęć nie tracą różdżek. Jednak kiedy Harry pojedynkował się na cmentarzu z Voldemortem błysk zaklęcia był czerwony.
  • W filmach to zaklęcie jest ukazane jako zaklęcie blokujące Avada Kedavra.

Galeria Edytuj

Występowanie Edytuj

Przypisy

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Expelliarmus

  • Expelliarmus

    2 wiadomości
    • Po raz pierwszy użyte w Klubie Pojedynków.Pamiętacie,jak Snape rzucił to zaklęcie na Gilderoya Lockharta,a tego odrzuciło i upadł...
    • Pamiętać pamiętam, ale mocna to raczej była końcówka książki :)

Ad blocker interference detected!


Wikia is a free-to-use site that makes money from advertising. We have a modified experience for viewers using ad blockers

Wikia is not accessible if you’ve made further modifications. Remove the custom ad blocker rule(s) and the page will load as expected.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki