FANDOM

No więc... dzisiaj zaczniemy przerabiać zaklęcia powodujące znikanie. Są łatwiejsze od zaklęć powodujących pojawianie się, które poznacie dopiero na poziomie owutemów, ale i tak należą do najtrudniejszych czarów, jakich wam przyjdzie dokonać podczas suma.
Minerwa McGonagall o zaklęciach powodujących znikanie i pojawienie się.[źródło]

Evanesco (Zaklęcie znikania) — zaklęcie transmutacyjne, które sprawia, że jakiś przedmiot, ożywiony lub nieożywiony, znika.

Jest to jedno z najbardziej skomplikowanych zaklęć nauczanych na poziomie owutemów[1]. Poprawne rzucenie zaklęcia staje się coraz trudniejsze wraz z większą złożonością zwierzęcia, które ma zniknąć. Na przykład ślimak jako bezkręgowiec jest dość prosty w porównaniu z myszą, która jako ssak stanowi duże wyzwanie[2]. Największym wyzwaniem jednak jest spowodowanie zniknięcia kota, czego dokonała Hermiona Granger w połowie piątego roku nauki[3].

Zaklęcie Evanesco głównie było używane w 1995 roku, za pierwszym razem podczas zebrania Zakonu Feniksa, kiedy Bill Weasley sprawił, że trzymane przez niego pergaminy znikły. Później zaklęcia używał głównie Severus Snape, aby opróżnić kociołek Harry'ego, chociaż raz tym zaklęciem kubełek opróżnił Lee Jordan.

Występowanie Edytuj

Przypisy