Wikia

Harry Potter Wiki

Emma Watson

Komentarze32
4235stron na
tej wiki

Przekierowano z Emma Charlotte Duerre Watson

Emma Watson
Emma-watson
Informacje biograficzne
Data urodzenia 15 kwietnia 1990 roku
Narodowość Szkotka
Wygląd zewnętrzny
Płeć Kobieta
Kolor oczu brązowe
Kolor włosów ciemny blond (naturalny)
Wzrost 165 cm
Kariera aktorska
Lata aktywności od 1993 roku
W Harrym Potterze Hermiona Granger

Emma Watson (właśc. Emma Charlotte Duerre Watson; ur. 15 kwietnia 1990 r. w Paryżu) — aktorka i modelka, która w filmach o Harrym Potterze wcieliła się w postać przyjaciółki Harry'ego i Rona, Hermiony Granger, która przyniosła jej ogromną sławę.

BiografiaEdytuj

Wczesne życieEdytuj

Emma Watson, córka dwójki prawników, Jacqueline Duerre i Chrisa Watsona, urodziła się we Francji. Po rozwodzie rodziców przeprowadziła się do Oksfordu.

Imię Emma Charlotte otrzymała po swojej babci. Jej brat, Alex, urodził się w 1993 roku. Jako dziecko uczęszczała do The Dragon School, renomowanej szkoły w Oksfordzie. Od 2003 roku uczęszcza do żeńskiej Headington School, również w Oksfordzie.

Zanim zagrała w Harrym Potterze, występowała wyłącznie w szkolnych przedstawieniach, m.in. Młode lata Artura (Arthur: The Young Years) czy Szczęśliwy książę (The Happy Prince). W wieku siedmiu lat otrzymała także główną nagrodę w konkursie poetyckim Daisy Pratt Poetry Competition. Na casting do filmu wysłała ją nauczycielka.

Emma ma polskie korzenie. Można było dowiedzieć się o tym w programie "Się Kręci", zatem po trochu jest Francuzką, Brytyjką i Polką. 

KarieraEdytuj

Emma watson 2
W wieku jedenastu lat Emma znana była już jako Hermiona Granger w ekranizacji powieści J. K. Rowling Harry Potter i kamień filozoficzny (2001), zagrała także w sequelach serii: Komnacie Tajemnic (2002), Więźniu Azkabanu (2004) i Czarze Ognia (2005), a także w Zakonie Feniksa (2007). Rola młodej czarownicy jest jak na razie jej jedyną, chociaż według niektórych (m.in. Alfonso Cuaróna, reżysera Harry’ego Pottera i więźnia Azkabanu, oraz Mike’a Newella – reżysera Czary Ognia) ma ona olbrzymi potencjał, który nie zostaje wykorzystany, a do tego jest – jak na swój wiek – bardzo profesjonalną aktorką. Przygodę z aktorstwem traktuje poważnie, jednak mimo wszystko nie chce porzucać nauki.

W wieku trzynastu lat znalazła się na dziesiątym miejscu rankingu najseksowniejszych nastolatek. W 2004 roku zasiadła w jury przyznającym First Light Film Award, nagród dla najlepszych twórców filmów młodzieżowych. Oprócz niej w jury zasiadali m.in. Pierce Brosnan, Kenneth Branagh i Samantha Morton, a mając piętnaście lat została najmłodszą aktorką, która pojawiła się na okładce magazynu „Teen Vogue”.

Mimo młodego wieku, zyskała uznanie wśród widzów i krytyków, na swoim koncie ma także kilka nagród, m.in. Phoenix Film Critics’ Society Acting Award i Young Artists Awards.

CiekawostkiEdytuj

  • Emw tv
    Od maja 2011 roku Emma Watson była w związku z Johnnym Simmonsem, którego poznała na planie filmu The Perks of Being a Wallflower.
  • Zapozowała dla Teen Vogue w wieku piętnastu lat, będąc tym samym najmłodszą aktorką, jaka pojawiła się na okładce tego magazynu.
  • Zdała egzamin na prawo jazdy za pierwszym podejściem.
  • Uwielbia jeść truskawki z kremem czekoladowym.
  • Nie lubi warzyw, matematyki oraz geografii.
  • Jej ulubiony rekwizyt z filmów o Harrym Potterze to Myślodsiewnia.
  • Zdała egzaminy GCSE za osiem szóstek i dwie piątki.
  • The Bling Ring był jej pierwszym filmem, którego scenariusz nie jest oparty na powieści.
  • W czasie kręcenia filmu "Harry Potter i Komnata Tajemnic" złamała nadgarstek. W scenie z Eliksirem Wielosokowym można zauważyć gips na jej ręce.
  • Ma troje przyrodniego rodzeństwa ze strony ojca: brata Toby'ego i siostry bliźniaczki - Ninę i Lucy oraz dwóch przyrodnich braci ze strony matki.
  • Emma Watson powiedziała, że gdyby mogła jeść jedno danie do końca swojego życia to byłaby nutella.
  • Od lipca 2014 jest ambasadorką UN Woman Goodwill.
  • Współpracuję z kampanią HeForShe.
  • Jest feministką.

NagrodyEdytuj

OtrzymaneEdytuj

EmmaCharlotteDuerreWatson
  • najlepsza aktorka filmowa: Otto Awards, 2003 (ang. Best Female Film Star).
  • wybitna młoda aktorka: Young Artists Awards, 2002 (ang. Leading Young Actress Feature Film).
  • najlepsza aktorka dziecięca (za film Harry Potter i Komnata Tajemnic): Phoenix Film Critics’ Society (ang. Best Female Child Artist).
  • najlepszy całokształt (za film Harry Potter i Kamień Filozoficzny): Young Artist Awards (ang. Best Ensemble in Feature Film).
  • najlepsze wykonanie (za film Harry Potter i Kamień Filozoficzny): Young Artist Awards (ang. Best Performance in Feature Film).
  • najlepiej ubrana kobieta magazynu (za sukienkę Chanel), miejsce 10. (ang. The Best Dressed: July 2007)
  • najlepiej odegrana rola żeńska (ang. Best Female Performance) za Zakon Feniksa: National Movie Awards 2007 (wrzesień 2007)

NominacjeEdytuj

  • najlepsza młoda aktorka: Broadcast Film Critics Association Awards, 2005
  • najlepsze młodzieżowe wykonanie: Phoenix Film Critics Society, 2002
  • najlepszy całokształt: Young Artists Awards, 2002
  • wybitna aktorka drugoplanowa: American Moviegoer Awards, 2002
  • nagroda Saturn Award za film Harry Potter i Kamień Filozoficzny
  • nagroda Empire Award za film Harry Potter i Kamień Filozoficzny

Filmografia Edytuj

Linki zewnętrzne Edytuj

Więcej od Wikii

Losowa wiki