Wikia

Harry Potter Wiki

Eliksiry

6856stron na
tej wiki
Komentarze7

Eliksiry (ang. Potions) — przedmiot nauczany w Hogwarcie już od pierwszej klasy, mający na celu naukę eliksirów, która jest niezbędna kandydatom m.in. na aurora. Eliksiry odbywają się w lochach. Warzy się je w kociołkach, które jest łatwo znaleźć na ulicy Pokątnej.

Znani nauczyciele przedmiotuEdytuj

W serii przygód Harry'ego Pottera poznajemy dwóch nauczycieli eliksirów: Severusa Snape'a i Horacego Slughorna. Horacy Slughorn nauczał tego przedmiotu dwukrotnie: za czasów Toma Riddle'a i od 1996 roku.

Severus SnapeEdytuj

Severusek.jpg

Nauczycielem tego przedmiotu w latach 1980−1996 był Severus Snape. Zwykle zapisywał tylko na tablicy składniki eliksirów. Traktował wielu uczniów niesprawiedliwie. Znany był z tego, że wyraźnie faworyzował Dracona Malfoya i innych Ślizgonów kosztem Harry'ego. Perfekcjonista, zabezpieczał zbiory składników do eliksirów mocnymi zaklęciami. Podczas pierwszej lekcji Harry'ego powiedział, że na jego lekcji nie będzie bezmyślnego wymachiwania różdżkami.

Horacy Slughorn Edytuj

Horacy slughorn4242.jpg

Horacy Slughorn - czarodziej, który opowiedział Voldemortowi o Horkruksach

Został nauczycielem eliksirów w mniej więcej w 1960 roku. Do Hogwartu po raz drugi wrócił uczyć w 1996 roku za namową Dumbledore'a. Sprawiedliwy, jeśli chodzi o lekcje, dobroduszny i sympatyczny. Najpierw tłumaczył krótko jak zrobić dany eliksir, a potem robił co jakiś czas obchód, by sprawdzać postępy. Często faworyzował uczniów, a zwłaszcza tych, którzy byli sławni lub posiadali wpływowych krewnych. To dla nich stworzył elitarny Klub Ślimaka. Nauczycielem został z prośby Albusa Dumbledore'a, ponieważ Severus Snape objął posadę nauczyciela Obrony Przed Czarną Magią (OPCM). Uczniowie zdecydowanie woleli mieć eliksiry ze Slughornem.

Pierwsza lekcja eliksirów Edytuj

Jesteście tutaj, żeby się nauczyć subtelnej, a jednocześnie ścisłej sztuki przyrządzania eliksirów – zaczął. Mówił prawie szeptem, ale słyszeli każde słowo; Snape, podobnie jak profesor McGonagall, potrafił utrzymywać w klasie ciszę bez podnoszenia głosu. – Nie ma tutaj głupiego wymachiwania różdżkami, więc być może wielu z was uważa, że to w ogóle nie jest magia. Nie oczekuję od was, że naprawdę docenicie piękno kipiącego kotła i unoszącej się z niego roziskrzonej pary, delikatną moc płynów, które pełzną poprzez żyły człowieka, aby oczarować umysł i usidlić zmysły… Mogę was nauczyć, jak uwięzić w butelce sławę, uwarzyć chwałę, a nawet powstrzymać śmierć, jeśli tylko nie jesteście bandą bałwanów, jakich zwykle muszę nauczać.
—- Severus Snape

Snape po sprawdzeniu listy obecności oraz krótkiej przemowie zaczął pytać Harry'ego o skutek dodania asfodelusa do nalewki z piołunu, o to gdzie można znaleźć beozar oraz o to jaka jest różnica między mordownikiem a tojadem żółtym. Hermiona znała odpowiedzi na wszystkie pytania, podczas gdy Malfoy, Crabbe i Goyle trzęśli się ze śmiechu. Po zwróceniu przez Harry'ego uwagi, że może jednak Hermiona wie, Snape wyjawił odpowiedzi na wszystkie pytania. Zdziwiony, że uczniowie jeszcze nie zaczęli zapisywać tego co mówi, odebrał Gryffindorowi jeden punkt. Następnie podzielił uczniów na pary każąc im sporządzić prosty napój leczący z czyraków. Krytykował wszystkich oprócz Draco Malfoy'a. Neville niechcący zakołysał kociołkiem Seamusa i ich napój wylał się na podłogę robiąc dziiury w butach sąsiadów. Nad nimi unosił się zielony dym. Snape zaczął krzyczeć na Neville'a któremu bąble pokryły cały nos. Seamus zaprowadził kolegę do skrzydła szpitalnego podczas gdy Snape zaczął oskarżać Harry'ego o specjalne nie powiedzenie Longbottomowi o tym, aby nie dodawał kolców jeżozwierza przed zdjęciem kociołka znad ognia. Odjął Gryfonom jeszcze jeden punkt.

Podręczniki Edytuj

Występowanie Edytuj

Przedmioty w Hogwarcie

Obrona przed czarną magią · Eliksiry · Transmutacja · Historia magii · Wróżbiarstwo · Zielarstwo · Runy · Numerologia · Mugoloznawstwo · Opieka nad magicznymi stworzeniami · Zaklęcia i uroki · Astronomia · Latanie · Ksylomancja

Więcej od Wikii

Losowa wiki