FANDOM

Elfias Dogeczarodziej czystej krwi, prawnik Ministerstwa Magii i przyjaciel Albusa Dumbledore'a. Należał do Zakonu Feniksa zarówno w pierwszej, jak i w drugiej wojnie czarodziejów. Chorował na smoczą ospę.

Był bliskim i wiernym przyjacielem Albusa Dumbledore'a. Wspierał go w jego działaniach i planował z nim podróżować po całym świecie. Po jego śmierci napisał szczery nekrolog o jego życiu. Uczestniczył w przenoszeniu Harry'ego Pottera z Privet Drive 4 do Grimmauld Place 12 oraz ślubie Billa i Fleur, skąd zdołał uciec przed pojawieniem się śmierciozerców.

Biografia Edytuj

Wczesne życie Edytuj

Elfias Doge urodził się około 1881 roku na Wyspach Brytyjskich w czarodziejskiej rodzinie czystej krwi – Doge. Około 1892 roku z niewiadomych przyczyn zachorował na smoczą ospę.

W jedenaste urodziny otrzymał list ze Szkoły Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie. Jak większość czarodziejów, swoje pierwsze magiczne zakupy zrobił prawdopodobnie na ulicy Pokątnej. Odziedziczył różdżkę lub kupił ją w sklepie Ollivanderów.

Nauka w Hogwarcie Edytuj

Pierwszego września 1892 roku razem z innymi pierwszoklasistami pojechał do magicznej szkoły pociągiem Hogwart Express z peronu 9¾. Brał udział w uczcie powitalnej oraz Ceremonii przydziału. Nie wiadomo, do jakiego domu Tiara Przydziału zdecydowała przydzielić Elfiasa. Jest prawdopodobne, że był to Gryffindor, co może świadczyć o jego dobrej znajomości z Albusem Dumbledore'em.

Rozpoczynając naukę w Hogwarcie, co prawda miał smoczą ospę, ale nie była ona zaraźliwa, więc swobodnie mógł podjąć naukę. Doge znał przeszłość Dumbledore'a i zaprzyjaźnił się z nim podczas pierwszego dnia w zamku. Oboje byli nietolerowani przez społeczeństwo: Doge przez swoją chorobę miał zielony odcień skóry, a Albus był znany przede wszystkim dla innych jako syn Percivala Dumbledore'a, który około roku wcześniej zaatakował trzech mugoli, znęcających się nad jego córką. Sprawa została dobrze nagłośniona, a on sam trafił do Azkabanu. Ich rówieśnicy w Hogwarcie często uważali Doge'a jako „tępego, ale oddanego towarzysza Dumbledore'a”.

Podróże Edytuj

Gdy w 1899 roku Doge ukończył Hogwart, razem z Albusem mieli zamiar udać się na zwiedzanie świata i odkrywanie innych kultur czarodziejskich. Podczas przebywania w pubie i omawiania wyprawy oraz przygotowywania na wyjazd do Grecji, dostali wiadomość, że matka Dumbledore'a, Kendra, zmarła. Albus musiał więc zrezygnować z wyjazdu i pomóc w przygotowaniu pogrzebu. Doge wziął udział w pogrzebie i wyjechał na zwiedzanie świata bez przyjaciela. Często pisał listy do niego, między innymi o jego „ucieczce z chimerami w Grecji by eksperymentować z greckimi alchemikami”. Wrócił do domu tuż po śmierci siostry Albusa, Ariany Dumbledore. W jej pogrzebie również wziął udział. Doszło do dyskusji między nim a Albusem. Dotyczyła ona działań Gellerta Grindelwalda. Kłótnie ochłodziły relacje między nimi.

Pierwsza wojna czarodziejów Edytuj

McKinnonDogeVance 1981

Doge wraz z Emmeliną Vance w 1981 roku

Podczas Pierwszej Wojny Czarodziejów w 1970 roku, Elfias Doge został członkiem Zakonu Feniksa – organizacji walczącej z Lordem Voldemortem i śmierciożercami, założoną przez jego przyjaciela, Albusa Dumbledore'a. Bardzo często nosił na głowie dziwną, a nawet określaną jako głupią czapkę. Biorąc pod uwagę jego działania i rolę w Zakonie Feniksa, jest bardzo prawdopodobne, że walczył w wielu bitwach w tym okresie.

Okres międzywojenny Edytuj

Podczas okresu międzywojennego Elfias służył w Ministerstwie Magii jako specjalny doradca Wizengamotu. Przygotowywał się też do kolejnej wojny, a jego relacje z Dumbledore'em były poprawne.

Druga wojna czarodziejów Edytuj

Reaktywacja Zakonu Feniksa Edytuj

Nimfadora Tonks: "Dlaczego my wszyscy stoimy w ciemności? Lumos. Oooh, on (Harry) wygląda właśnie tak jak myślałam, że będzie wyglądać."
Kingsley Shacklebolt: "Tak, rozumiem co masz na myśli, Remus. Wygląda dokładnie tak jak James."
Elfias Doge: "Z wyjątkiem oczu. Oczy ma od Lily."
— Straż przednia, po przyjeździe na Privet Drive 4.
Advance Guard

Po odrodzeniu Lorda Voldemorta, 24 czerwca 1995 roku, Albus Dumbledore ponownie powołał do działania starych działaczy jak i nowych, działających w Zakonie Feniksa. Mieli bronić i walczyć z nim oraz śmierciożercami podczas trwania Drugiej Wojny Czarodziejów.

6 sierpnia 1995 roku wstąpił do Straży Przedniej. Uczestniczył i pomagał w eksportowaniu Harry'ego Pottera z Privet Drive 4 do Grimmauld Place 12. Kiedy zobaczył Harry'ego, skomentował na ile lat wygląda i że jest podobny do swojego ojca Jamesa, ale oczy ma po swojej matce, Lily. Po przybyciu na Grimmauld Place 12, Doge uczestniczył w spotkaniach Zakonu.

Śmierć Albusa Dumbledore'a Edytuj

DumbledoreObituary

Po śmierci Albusa Dumbledore'a 30 czerwca 1997 roku napisał szczery nekrolog dla Proroka Codziennego o życiu jego bliskiego przyjaciela, Albusa Dumbledore'a. Odmówił Ricie Skeeter udziału w książce Życie i kłamstwa Albusa Dumbledore'a, za co skrytykowała go w swoim dziele. Doge był zdenerwowany jej zachowaniem, dlatego oficjalnie nazwał ją wścibskim pstrągiem, co spowodowało, że Skeeter zaczęła rzucać w stronę Doge'a różne uwagi o jego poczytalności. Możliwe, że uczestniczył w pogrzebie Albusa Dumbledore'a, lecz nie jest to potwierdzone oficjalnie.

Ślub Billa i Fleur Edytuj

Harry Potter: "No cóż, w tym wywiadzie Rita Skeeter zasugerowała, że profesor Dumbledore był zaangażowany w czarną magię, gdy był młody."
Elfias Doge: "Nie wierzę w ani jedno jej słowo. Harry, niech nie gasną twoje dobre wspomnienia o Albusie Dumbledorze. Rita Skeeter jest straszna."
Muriel: "Och, Rita Skeeter, kocham ją! Czytam wszystko, co napisze. Napisała książkę o Dumbledorze, wiesz!"
— Rozmowa Harry'ego, Doge'a i Muriel na ślubie.
HarryMurielDoge

Rozmowa Muriel, Elfiasa i Harry'ego

1 sierpnia 1997 roku Elfias Doge uczestniczył w ślubie Billa Weasley i Fleur Delacour. Miał założony garnitur i siedział sam przy stoliku, pijąc szampana. Harry, przebrany za kuzyna Weasleyów, poznał go i po wcześniejszym przeczytaniu nekrologu Dumbledore'a przysiadł się do jego stolika i odbyli krótką rozmowę na temat dzieciństwa Albusa Dumbledore'a. Rozmowę przerwała Muriel. Doge uważał za nieprawdziwą i sfałszowaną biografię Albusa autorstwa Rity Skeeter. Pasją bronił Dumbledore'a i jego rodzinę oraz sprzeciwiał się wielokrotnie Muriel. Podczas ich rozmowy, śmierciożercy zabili ministra magii, Rufusa Scrimgeoura oraz przejęli Ministerstwo Magii. Dążyli do oblężenia Harry'ego Pottera, przez co dostali się na ślub i stoczyli kilka potyczek. Elfiasowi Doge'owi udało się zniknąć ze ślubu na kilka sekund przed pojawieniem się śmierciożerców.

Późniejsze życie Edytuj

Nie wiadomo, co się działo z Elfiasem po ataku podczas ślubu. Możliwe, że walczył w Bitwie o Hogwart i ją przeżył. Prowadził spokojne życie.

Wygląd Edytuj

Efias Doge miotła

Doge został opisany jako półłysy z pojedynczymi, siwymi włosami na głowie. Podczas nauki w Hogwarcie cierpiał na smoczą ospę, przez co miał zielone pryszcze na całym ciele. Wydaje się, że lubił często nosić ekstrawaganckie nakrycia głowy. Na ślubie Billa i Fleur miał założony pogryziony przez mole kapelusz, a w 1970 roku kapelusz określony przez Moody'ego jako głupi. Nosił luźne ubrania, rozpięte u góry.

Osobowość Edytuj

W młodości nie ufał swoim rówieśnikom, ponieważ dokuczali mu z powodu jego choroby. Dopiero podczas spotkania Albusa zrozumiał co to przyjaźń. Był bardzo oddanym przyjacielem. Nie lubił nieuczciwości, jak się dowiedział od Muriel, że Dumbledore'owie przytrzymywali Arianę.  Był też zaprzyjaźniony z dużą częścią Zakonu Feniksa. Był wykształconym człowiekiem, o czym świadczyło jego stanowisko i praca w Ministerstwie Magii. Skeeter opisała go też jako chorego umysłowo, ale było to prawdopodobnie spowodowane odmową z jego strony na udział w jej artykule.

Magiczne zdolności i umiejętności Edytuj

Teleportacja Edytuj

Elfias Doge podczas ślubu Billa i Fleur bardzo szybko przeteleportował się prawdopodobnie do swojego domu, jeszcze zanim śmierciożercy zdążyli zaatakować. To świadczy o tym, że potrafił wykonywać bez problemu trudne zaklęcia i teleportować się.

Latanie na miotle Edytuj

Doge potrafił bardzo dobrze latać miotle, jego loty były szybkie i stabilnie. Podczas przenosin Harry'ego trzymał swoją miotłę, na której chwilę później leciał z jednym z przemienionych Potterów.

Relacje Edytuj

Rodzina Dumbledore Edytuj

Albus Dumbledore (HBP promo) fjfhffjksara3etyh2

Albus Dumbledore

Elfias był bliskim przyjacielem Dumbledore'a. Już podczas pierwszego dnia w Hogwarcie połączyła ich nietolerancja ze strony innych osób. Razem chcieli zwiedzać cały świat. Doge uczestniczył we wszystkich ważnych wydarzeniach rodziny Dumbledore, takiej jak np. pogrzeby. Tolerował to, że ojciec Albusa jest w Azkabanie, jak również jego ciężko chorą siostrę Arianę. Podczas samodzielnej podróży ciągle był w kontakcie z Albusem, co świadczy o jego przywiązaniu. Elfias miał wysokie mniemanie o Albusie, nie dopuszczał myśli, że artykułu Skeeter mogą być prawdą. Krytykował Muriel za obrażanie tej rodziny. Znał Albusa najdłużej, jeżeli nie liczyć jego brata, Aberfotha. 

Również z Aberfothem wydawał się mieć dobre stosunki. Aberfoth miał też dość duże mniemanie o Doge'u. Szanował Elfiasa, jako przyjaciela swojego brata. Był on wsparciem dla Albusa, nawet w najgorszych chwilach. Jego związek z tą rodziną był bardzo silny.

Harry Potter Edytuj

PromoHP7 Harry Potter

Wydawało się, że Doge lubił Pottera. Podczas ich pierwszego spotkania doszło do miłej rozmowy między nimi. Odprowadził Harry'ego na Grimmauld Place 12. Na weselu Billa i Fleur nie odmówił mu rozmowy na temat Dumbledore'a i jego rodziny. Wspierał Pottera w jego działaniach.

Muriel Edytuj

Muriel była całkowitym przeciwieństwem Elfiasa. Plotkowała o wszystkim i o każdym. Czytała i wierzyła w brednie wypisywane przez Ritę Skeeter w Proroku Codziennym o rodzinie Dumbledore. Elfias nie pałał entuzjazmem na jej widok. Podczas ślubu kłócił się z nią o niewiarygodne artykuły Skeeter. Nie lubił Muriel również z powodu braku zaufania do niej. Sam Elfias określał ją jako straszną jędzę. Ona też nie zdawała się go lubić.

Zakonfull

Pierwszy skład Zakonu Feniksa

Zakon Feniksa Edytuj

Elfias Doge był członkiem pierwszego, jak i drugiego Zakonu Feniksa. Znał większą jego część, którą także lubił. Pomagał w przeniesieniu Harry'ego oraz walkach podczas Pierwszej Wojny Czarodziejów.

Występowanie Edytuj

Założyciel Albus Dumbledore
Oryginalny skład Aberforth DumbledoreAlastor MoodyAlicja LongbottomArabella FiggBenio FenwickCaradoc DearbornDedalus DiggleDorcas MeadowesEdgar BonesElphias DogeEmmelina VanceFabian PrewettFrank LongbottomGideon PrewettHestia Jones James PotterLily Potter • • Marlena McKinnonMinerwa McGonagallMundungus FletcherPeter PettigrewRemus LupinRubeus HagridSeverus SnapeSyriusz Black IIISturgis Podmore
Reaktywowany skład Aberforth DumbledoreAlastor MoodyArabella FiggArtur WeasleyBill WeasleyCharles WeasleyDedalus DiggleElphias DogeEmmelina VanceFleur DelacourFred WeasleyGeorge WeasleyHarry PotterHermiona GrangerHestia JonesKingsley ShackleboltMinerwa McGonagallMolly WeasleyMundungus FletcherNimfadora TonksRemus LupinRon WeasleyRubeus HagridSeverus SnapeSyriusz Black IIISturgis Podmore