FANDOM

Expres

Hogwart Express

Hogwart Express — nazwa pociągu, który kursuje między peronem 9¾ na stacji King's Cross w Londynie i na stacji w Hogsmeade. Przejeżdża tę trasę przynajmniej sześć razy w roku. Przywozi studentów do Hogwartu na początku i na końcu roku szkolnego. Pociąg odjeżdża z peronu 9¾ 1 września o godzinie 11 rano, a dojeżdża do Hogsmeade późnym wieczorem. Większość uczniów wraca pociągiem do Londynu na czas Bożego Narodzenia i Wielkanocy. Pociąg kursuje również drogą powrotną na koniec semestru.

W kontraście do reszty systemu British Rail, Hogwart Express to ogromna, czerwona, parowa maszyna. Jest to magiczne urządzenie jak samochody Ministerstwa, Błędny Rycerz i Magiczna Sieć Radiowa.

W czasie podróży do Hogwartu uczniowie mogą kupować przysmaki z wózka: dyniowe paszteciki, Czekoladowe Żaby i Fasolki Wszystkich Smaków Bertiego Botta. Zazwyczaj w pociągu nie ma dorosłych, pomijając czarownicę z wózkiem i maszynistę oraz możliwe, że palacza, który jest potrzebny do wrzucania węgla łopatą do pieca lokomotywy, aby mogła dalej jechać. Jednakże pociąg może mieć zaczarowany stoker, obsługujący się sam. Okazjonalnie nowi nauczyciele (Remus Lupin, Horacy Slughorn) mogą się także znaleźć w pociągu. Prefekci szkoły jeżdżą oddzielnym wagonem, blisko początku pociągu. Kiedy zajdzie taka potrzeba, pojawiają się dodatkowe przedziały; w 1996 r. Klub Ślimaka spotkał się w Przedziale C.

Historia Edytuj

Z dawnych źródeł, takich jak drzeworyty lub grawerunki wiadomo, że wcześniej uczniowie musieli radzić sobie sami z dojazdem do Hogwartu. Wymyślano różne sposoby na dostanie się do szkół: na miotłach, na magicznych latających stworzeniach, za pomocą teleportacji, itp. Alternatywy zaczęto szukać wraz z wprowadzeniem Międzynarodowej Ustawy o Tajności w 1692 r. Dyrektorzy szkół sprzeciwiali się używaniu sieci Fiuu, więc zaczęto stosować świstokliki, które rozmieszczono w całej Wielkiej Brytanii. Pomysł ten jednak nie powiódł się. Wielu uczniów bowiem cierpiało na tzw. „chorobę świstoklikową”, wobec czego skrzydło szpitalne pękało w szwach. Na dodatek niektórzy uczniowie nie docierali do świstoklików w odpowiednim czasie, przez co nie mogli dostać się do szkoły.

Rozwiązanie ciężkiego problemu zasugerowała w końcu Minister Magii, pani Ottaline Gambol. Interesowała się ona mugolskimi wynalazkami, więc postanowiła wprowadzić do świata magii pociągi. Kolejnego dnia Ekspres Hogwart stał już na stacji Hogsmeade, gotowy do wyruszenia w drogę. Ulepszono go kilkoma magicznymi zaklęciami. Takiemu środkowi transportu sprzeciwili się jednak rodzice uczniów czystej krwi. Uważali oni, że jest to poniżające dla czarodziejów. Strajki zostały jednak szybko zagłuszone przez wprowadzony dekret mówiący, że uczniowie będą jeździli do szkoły pociągiem, albo w ogóle.

To w Ekspres Hogwart Harry po raz pierwszy spotkał Rona Weasleya w 1991 oraz innych ludzi, którzy odegrali w jego życiu znaczące role: Hermione Granger, Neville'a Longbottoma, Freda i Georga Weasleyów, w późniejszych latach Remusa Lupina i Lunę Lovegood. Pierwsza konfrontacja pomiędzy Harrym Potterem i Draco Malfoyem odbyła się w pociągu w trakcie podróży do Hogwartu. Draco szydził z Rona i zaproponował Harry'emu przyjaźń. Chłopiec odrzucił propozycję, zaczynając tym samym długi okres nienawiści i wrogości pomiędzy nimi.

W Ekspres Hogwart Harry po raz pierwszy napotkał dementora w 1993. W 1996 Harry i inni byli zaproszeni do przedziału zajmowanego przez Profesora Horacego Slughorna.

Galeria Edytuj

Występowanie Edytuj