Fandom

Harry Potter Wiki

Dziennik Toma Riddle'a

7071stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarz1 Udostępnij

Dziennik Toma Riddle'a (ang. Tom Riddle's diary) — dziennik, który Tom Marvolo Riddle używał jako pamiętnik, później, jeden z siedmiu horkruksów czarnoksiężnika. Riddle zapisał go, gdy miał szesnaście lat. Umieścił w nim informacje o Komnacie Tajemnic, którą odkrył na piątym roku pobytu w Hogwarcie

Tom zakupił ten dziennik na Vauxhall Road 422, w kiosku, prowadzonym przez niejakiego Winstanleya. Dziennik został zniszczony kłem bazyliszka przez Harry'ego Pottera w drugiej części.

Historia Edytuj

Komnata Tajemnic Edytuj

Hogwart został założony ponad tysiąc lat temu przez czworo największych czarodziejów i czarownic tamtych czasów: Godryka Gryfindora, Helgę Hufflepuff, Rowenę Ravenclaw i Salazara Slytherina. Do dziś ich nazwiska noszą cztery domy w Hogwarcie. Razem zbudowali ten zamek z dala od wścibskich spojrzeń mugoli, była to bowiem epoka, w której ludzie bali się magii, a czarownice i czarodzieje byli prześladowani. Przez kilka lat założyciele szkoły pracowali razem w zgodzie, wyszukując młodych, którzy wykazywali cechy właściwe rodzajowi czarodziejskiemu i sprowadzając ich do zamku, aby uczyć ich tutaj magii. Później jednak doszło między nimi do brzemiennych w skutki sporów. Wszystko zaczęło się od Slytherina, który zażądał, aby nabór uczniów był bardziej selektywny. Uważał on, że nauczanie magii powinno być zastrzeżone wyłącznie dla rodów czarodziejskich czystej krwi. Sprzeciwiał się przyjmowaniu uczniów z mugolskich rodzin, uważając, że nie są godni zaufania. Po jakimś czasie doszło na tym tle do poważnego sporu między Slytherinem i Gryffindorem, w wyniku którego Slytherin opuścił zamek. Odchodząc Slytherin zbudował w zamku tajemną komnatę, w której zamknął przerażającego węża – Bazyliszka. O Komnacie Tajemnic nie wiedzieli inni założyciele Hogwartu. Slytherin zapieczętował ją magicznym zaklęciem, tak że nikt nie może jej otworzyć, dopóki w szkole nie pojawi się jego prawdziwy i prawowity dziedzic. Tylko ów dziedzic może przełamać pieczęć, otworzyć Komnatę Tajemnic, uwolnić uwięzioną w niej grozę i oczyścić szkołę ze wszystkich, którzy nie są godni, by studiować magię.

Dziedzic Slytherina Edytuj

W latach czterdziestych w szkole pojawił się Tom Marvolo Riddle i jako potomek Slytherina otworzył Komnatę Tajemnic. Dzięki mowie węży miał władzę nad legendarnym wężem Bazyliszkiem. Pod koniec roku Bazyliszek zabił dziewczynę – Jęczącą Martę (ducha zamieszkującego łazienkę dla dziewczyn, bo tam bazyliszek dokonał morderstwa) Przyszły Voldemort obawiał się jednak zamknięcia szkoły, gdyż był to jego jedyny, prawdziwy dom. Zamknąwszy komnatę zrzucił więc podejrzenia na znanego z zamiłowania do potworów Rubeusa Hagrida. Hagrid został wyrzucony ze szkoły, a Riddle dostał nagrodę za zasługi dla szkoły za to, że szkoła mogła dalej funkcjonować normalnie. Tylko ówczesny nauczyciel transmutacjiAlbus Dumbledore (przyszły dyrektor) nie uwierzył Riddle'owi i zaczął go odtąd uważnie obserwować.

Horkruksy Edytuj

Dziennik.jpg

Dziennik w chwili zniszczenia

Młody Voldemort stworzył horkruks – przelał w dziennik cząstkę swej duszy. Później kazał Lucjuszowi Malfoyowi przechować ten dziennik. Śmierciożerca nie wiedział, jaką wartość ma ten dziennik i po pięćdziesięciu latach, gdy Voldemort był pokonany, podczas pobytu w księgarni „Esy i Floresy” wsunął go w książkę od transmutacji niczego niepodejrzewającej Ginny Weasley. Jedenastolatka pisząc w nim przez cały rok swojego pobytu w Hogwarcie poznała szesnastoletniego Toma Riddle'a. Zwierzała mu się ze swoich problemów: o tym, jak dręczyli ją bracia, jak musiała pójść do szkoły z używanymi szatami i podręcznikami, o tym, jak słynny Harry Potter nie zwracał na nią uwagi. Przelała swoją duszę w dziennik, dzięki czemu Voldemort łatwo ją opętał. Myślał, że w jakiś sposób dziennik dostanie się w ręce Pottera, jednak gdy Ginny go nie oddawała postanowił zwabić go do Komnaty Tajemnic i zabić. Kazał więc opętanej uczennicy otworzyć salę i wypuścić Bazyliszka.

Zniszczenie dziennika Edytuj

Kiel.jpg

Zniszczenie dziennika kłem

Jedenastolatka pisząc w nim przez cały rok swojego pobytu w Hogwarcie poznała szesnastoletniego Toma Riddle'a. Zwierzała mu się ze swoich problemów: o tym jak dręczyli ją bracia, jak musiała pójść do szkoły z używanymi szatami i podręcznikami, o tym, jak słynny Harry Potter nie zwracał na nią uwagi. Przelała swoją duszę w dziennik, dzięki czemu Voldemort łatwo ją opętał (Zrobił to, gdy Ginny zaczęła już coś podejrzewać i próbowała utopić dziennik w toalecie). Zwabił Harry'ego Pottera do Komnaty i próbował go zabić, ale Harry dzięki Fawkesowi i Tiarze Przydziału, z której wyciągnął miecz Gryffindora zabił Bazyliszka i jego kłem zniszczył dziennik. Harry w późniejszych latach dowiedział się od Dumbledore'a, że zniszczył horkruks.

Dalsze losy  Edytuj

Ginny i dziennik.jpg

Ginny chcąc pozbyć się dziennika

Po wyjściu z gabinetu Dumbledore'a Lucjusza Malfoya i skrzata domowego Zgredka Harry zdjął swoją skarpetkę i wsunął w nią dziennik. Dogonił Malfoya i podał mu zawiniątko. Śmierciożerca odrzucił na bok skarpetkę i obrzucił Harry'ego pogardliwym spojrzeniem. Zawołał Zgredka, ale skrzat domowy złapał wcześniej rzuconą skarpetkę, co oznaczało, że jest wolny. Malfoy wściekł się, nakrzyczał na Harry'ego i chciał na niego rzucić zaklęcie, lecz gdy Zgredek swoją mocą go powstrzymał, odszedł razem z dziennikiem. Gdy Voldemort dowiedział się o zniszczeniu dziennika ukarał Lucjusza Malfoya. Co więcej, w filmie Lucjusz Malfoy po odkryciu, iż podarował skrzatowi wolność, próbował rzucić na Harry'ego Mordercze Zaklęcie – Avada Kedavra.

Ciekawostki Edytuj

  • Jest to pierwszy horkruks opisany w serii.

Występowanie Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki