FANDOM

Wiki Ta strona mówi o miejscu, które wystąpiło tylko w filmach i grach, więc nie należy do oficjalnego kanonu o Harrym Potterze. Wiki

Dziedziniec wiaduktu (ang. Viaduct Courtyard) — kamienny dziedziniec otoczony krużgankiem w Szkole Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie. Dziedziniec ten jest częściowo betonowy, w sposób krzyżowy[1]. Jedno z popularnych wśród uczniów miejsc na spędzanie czasu wolnego. Został zniszczony w czasie bitwy o Hogwart.

Historia Edytuj

Rok szkolny 1994/1995 Edytuj

Dziedziniec wiaduktu pojawił się w czwartym filmie - Harry Potter i Czara Ognia - uczniowie oglądali tam przyjazd reprezentacji ze innych szkół magii: Beauxbatons i Durmstrangu na odbywający się w Szkole Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie Turniej Trójmagiczny. To również na nim nastąpiło pożegnanie uczniów Hogwartu z wyjeżdżającymi uczniami pod koniec roku szkolnego.

Rok szkolny 1995/1996 Edytuj

W filmie na dziedzińcu tym doszło do wyrzucenia Sybilli Trelawney, długoletniej nauczycielki wróżbiarstwa przez Wielkiego Inkwizytora Hogwartu oraz nauczycielkę obrony przed czarną magią - Dolores Umbridge. W książce wydarzenie to rozegrało się w sali wejściowej.

Rok szkolny 1997-1998 Edytuj

Students under Snape

Przemarsz uczniów Hogwartu wraz z dyrektorem Severusem Snape'em

1 września 1997 roku przez ten dziedziniec przemaszerowali uczniowie szkoły w towarzystwie dyrektora szkoły, Severusa Snape'a oraz bliźniaków Śmierciożerców Alecto i Amycusa Carrow.

78395 gal-2

Ostateczne starcie Voldemorta z Harrym Potterem przedstawione w filmowej adaptacji.

W czasie bitwy o Hogwart dziedziniec został bardzo zniszczony, jednakże bardzo prawdopodobnym jest jego odbudowanie po wygranej bitwie i pokonaniu Czarnego Pana. To w tym miejscu Tom Marvolo Riddle zgromadził się ze swoimi Śmierciożercami i przekazał obrońcom Hogwartu wieść, że Harry Potter zginął. Spośród poruszonych czarodziejów wyłonił się Neville Longbottom, który zapowiedział dalszą walkę i zabił Nagini. Następnie Harry wykorzystał sprzyjający moment i uciekł, przestając udawać zmarłego. Obrońcy ruszyli z powrotem w obręb murów zamkowych, a część Śmierciożerców w popłochu uciekła. Voldemort wznowił natarcie. Również i na tym dziedzińcu odbył się wielki pojedynek między Harrym Potterem a Lordem Voldemortem (w książce była to Wielka Sala).

Rola w grach Edytuj

W piątej odsłonie gry - Harry Potter i Zakon Feniksa na dziedzińcu wiaduktu zaczyna się akcja tocząca się na terenie Szkoły Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie. Harry gratuluje w owej scenie Ronowi zostania prefektem. W dalszej części rozgrywki Potter musi uratować Susan Bones, którą zaczepiają Vincent Crabbe i Gregory Goyle. Wtedy dziewczyna będzie mogła iść do Pokoju Życzeń na spotkanie GD. Na dziedzińcu wiaduktu znajdują się jedne z trzech Insygniów Hogwartu, które ukryte są pod liśćmi, które należy pozamiatać miotełką przy użyciu zaklęć.

W Harry Potter i Książę Półkrwi na dziedzińcu znajduje się przejście do Gabinetu Dyrektora Hogwartu. Również tutaj w gargulki grał Matthew Kettletoft.

Za kulisami Edytuj

12 harry-potter-set-d3esign lg

Zauważalna zmiana wielkości dziedzińca w kolejnych filmach

  • Wiadukt nie występuje w żadnej z książek. Pojawia się tylko w filmach i grach. W książkach drzwi wejściowe prowadzą na trawnik, a nie na dziedziniec.
  • W filmowej adaptacji Harry Potter i Komnata Tajemnic oraz w LEGO Harry Potter: Lata 1-4 można dostrzec mury dziedzińca, jednakże nic nie wiadomo na temat filmów: Harry Potter i Kamień Filozoficzny i adaptacji filmowej Harry Potter i więzień Azkabanu, ponieważ z zewnątrz Hogwart jest pokazywany z daleka.
  • W kolejnych adaptacjach serii można zauważyć jak dziedziniec "rośnie" do rozmiaru, który osiągnął w ostatniej części przygód młodego czarodzieja. W ostatnim filmie wiadukt został przeniesiony - łączy dziedziniec z partiami Zakazanego Lasu.
  • Jest to jeden z dwóch wybudowanych przez ekipę dziedzińców w Leavesden Studios. Drugim jest dziedziniec Wieży Zegarowej, który został wykorzystany jako ten dziedziniec po adaptacji filmu Harry Potter i więzień Azkabanu.
  • Dziedziniec wiaduktu jest jedynym wiaduktem posiadającym swoją miniaturową wersję w Magicznym Świecie Harry'ego Pottera.

Występowanie Edytuj

Przypisy