FANDOM

Disambig-icon Ten artykuł dotyczy jednego z działów biblioteki Hogwartu. Zobacz też: inne znaczenie tego słowa.

Dział ksiąg zakazanych (ang. Restricted Section) — dział w bibliotece Hogwartu znajdującej się na pierwszym piętrze zamku[1]. Miejsce to zamknięte jest dla większości uczniów, ponieważ zawiera treści książki z treścią niebezpieczną dla młodego czarodzieja, czyli praktyczne informacje o czarnej magii. Dostęp do działu ksiąg zakazanych można uzyskać tylko i wyłącznie po pisemnej zgodzie nauczyciela uczącego w szkole. Może ona być wyrażona w przypadku prowadzenia przez ucznia szczególne rodzaju badań, lub kiedy przygotowuje się do obrony przed czarną magią na poziomie Owutemów. Kartki z zezwoleniami sprawdza bibliotekarka Irma Pince.

Historia Edytuj

Księgi zakazane

1991–1992 Edytuj

W Boże Narodzenie 1991 roku Harry Potter wkradł się do działu ksiąg zakazanych w środku nocy pod peleryną-niewidką. Chłopak chciał odszukać informacje o Nicolasie Flamelu i jego związku z tajemnicą Kamienia Filozoficznego. Niestety, Harry wziął do ręki wrzeszczącą książkę, która spowodowała niewiarygodny hałas w całym pomieszczeniu. Harry szybko schował się pod peleryną uciekł przez woźny, Argusem Filchem, który już szedł w jego stronę.

1992–1993 Edytuj

W 1992 roku Hermiona Granger weszła do działu ksiąg zakazanych używając autografu Gilderoya Lockarta, który uczył obrony przed czarną magią. Pani Pince miała wątpliwości, ale ostatecznie zgodziła się, żeby dziewczyna weszła do zakazanej części biblioteki. Hermiona wypożyczyła księgę Najsilniejsze eliksiry zawierającą przepis na uwarzenie eliksiru wielosokowego, który był potrzebny przyjaciołom do sprawdzenia czy na pewno Draco Malfoy nie jest Dziedzicem Slytherina.

1994–1995 Edytuj

W 1994 roku Harry dostał pozwolenie od profesor McGonagall na wejście do działu ksiąg zakazanych, aby znaleźć skuteczny sposób jak wytrzymać godzinę pod wodą podczas drugiego zadania Turnieju Trójmagicznego. Nie znalazł jednak niczego, co by mu się przydało.

Harry dzial ksiag zakazanych

1996–1997 Edytuj

1996 roku we wspomnieniu profesora Horacego Slughorna w dziale ksiąg zakazanych pojawił się Tom Riddle, który szukał książki opisującej proces rozszczepienia duszy, tj. tworzenia horkruksów. Kiedy Hermiona dowiedziała się do Harry'ego o tych przedmiotach, również odwiedziła dział ksiąg zakazanych, ale nie znalazła żadnych ciekawych informacji o tej dziedzinie czarnej magii. Prawdopodobnie po przekroczeniu pewnego wieku np. osiągnięcia pełnoletności, która u czarodziejów wynosi siedemnaście lat, nie trzeba już mieć pozwolenia od nauczyciela, aby wejść do tej części biblioteki.

Hermiona przywołała później z gabinetu Dumbledore'a książki o horkruksach, które wcześniej były w Dziale Ksiąg Zakazanych. Dyrektor jednak umieścił je u siebie, ponieważ uznał, że ten temat jest zbyt niebezpieczny, aby ktokolwiek mógł uzyskać o nim wiedzę.

Znane księgi Edytuj

Za kulisami Edytuj

  • W filmie Harry Potter i Kamień Filozoficzny do działu prowadzi specjalna brama. W książce znajduje się informacja, że bibliotekę dzieli na części zwykła linia.
  • W filmie Harry Potter i Komnata Tajemnic Hermiona znalazła książkę o silnych eliksirach w dozwolonej dla wszystkich części biblioteki, nie potrzebowała zgody Lockharta.

Występowanie Edytuj

Przypisy

  1. Informację tę można wywnioskować uważnie czytając serię o Harrym Potterze, nie jest ona podana wprost. W rozdziale 11 książki Harry Potter i Komnata Tajemnic Harry wychodzi z biblioteki, a następnie idzie po schodach i dochodzi do korytarza, w którym za rogiem znajduje się Gabinet Dyrektora Hogwartu. Z rozdziału 28 Harry Potter i Czara Ognia dowiadujemy się, że gabinet ten jest na drugim piętrze, co przesuwa bibliotekę na pierwsze. Dodatkowo w rozdziale 8 Harry Potter i więzień Azkabanu Harry kieruje się do biblioteki, ale zmienia zdanie i udaje się po schodach do gabinetu Remusa Lupina, który był również na drugim piętrze.

Pierwsze piętro Hogwartu

Klasy Klasa 1Klasa 1AKlasa 1CKlasa 1DKlasa 1EKlasa historii magiiKlasa mugoloznawstwaKlasa numerologii dla zaawansowanychPusta klasa na pierwszym piętrze (I)Pusta klasa na pierwszym piętrze (II)
Korytarze Korytarz na pierwszym piętrzeKorytarz GobelinowyPassage of the FoulsKorytarz biblioteki
Pomieszczenia, pokoje Komnata SzlabanuTylna SalaMagazyn Severusa Snape'aWschodnie skrzydłoSkrzydło szpitalneBiblioteka HogwartuDział ksiąg zakazanychŁazienka dziewczyn na pierwszym piętrze
Gabinety Gabinet Minerwy McGonagallGabinet Poppy Pomfrey
Inne Kamienny Most
Portrety, rzeźby Elizabeth BurkeHrabiaGruby MnichPortret pielęgniarki w skrzydle szpitalnymPortret pielęgniarza w skrzydle szpitalnymBeaumont MarjoribanksGrzegorz PrzymilnyHengist RawkesGoogle StumpPortret uczonegoTemeritus Shanks
Schody Schody między korytarzami pierwszego i drugiego piętraSchody między pierwszym piętrem a Korytarzem SerpentynowymSchody między biblioteką a korytarzem na drugim piętrzeTajne przejście między korytarzami na pierwszym i trzecim piętrze