FANDOM

Dyptam (łac. Dictamnus albus, ang. Dittany) — roślina z rodziny rutowatych; potężne źródło lecznicze i regeneracyjne, którego używano do sporządzania eliksirów.

Opis Edytuj

Dyptam występuje od południowej Europy po Syberię, a także na północnych rejonach Chin. Można wyróżnić łodygę, liście, kwiaty i owoc. Roślina wymaga głęboko uprawionej gleby i promieni słonecznych. Sadzi się go grupami, albo pomiędzy innymi krzewami ozdobnymi. Dyptam źle toleruje przesadzanie[1].

Zastosowanie Edytuj

Dittany1

Rozszczepienia i rany skóry najlepiej leczy się dyptamem

Z dyptamu pobierano esencję, która służyła do gojenia ran. Sama roślina mogła też być spożywana na surowo i leczyć zarówno płytkie, jak i nieco głębsze rany.

Dyptam użyty w mieszaninie ze srebrem mógł wyleczyć ugryzienie wilkołaka. Zapobiegał wówczas wykrwawieniu się ofiary z powodu głębokiego ukąszenia, ale nie był w stanie wyleczyć wilkołaka z nabytej likantropii. Rozdrobniony dyptam był także składnikiem do uwarzenia eliksiru Wiggenowego. Roślina była lekiem stosowanym wobec chorych dzieci, które można było wyleczyć aplikując im dyptam.

W serii Edytuj

  • Podczas swojego pierwszego roku Harry Potter opisywał dyptam i jego właściwości na zajęcia z zielarstwa jako pracę domową.
  • Na szóstym roku szkolnym Harry'ego Pottera, Severus Snape zasugerował Draconowi Malfoyowi, aby ten używał dyptamu na swoją ranę, będącą wynikiem rzuconego na niego zaklęcia Sectumsempra przez Harry'ego Pottera. Stwierdził, że jeśli natychmiast go zacznie stosować, to może zapobiec trwałemu zbliznowaceniu w miejscu rany.
  • Dyptam często był używany przez panią Pomfrey.
  • Esencji dyptamu użyła również Hermiona Granger w siódmej części, gdy Ron rozszczepił się podczas teleportacji. Ponownie użyła go, gdy Harry został zaatakowany przez Nagini w Dolinie Godryka. Granger wykorzystała właściwości lecznicze dyptamu także przy okazji poparzeń powstałych wskutek wysokich temperatur w skarbcu Bellatriks Lestrange.

Etymologia Edytuj

Angielska nazwa "Dittany" pochodzi od greckiego słowa "Δικτή", nazwy góry Dikti (Dicte). Góra ta jest naturalnym miejscem występowania dyptamu.

Wygląd Edytuj

Roślina ma duże, różowe kwiaty i owoce w kształcie torebek. Wywar z dyptamu był opisywany jako brązowy płyn.

Ciekawostki Edytuj

Występowanie Edytuj

Przypisy