FANDOM

Wylądował na czymś miękkim. Odetchnął z ulgą, usiadł i pomacał naokoło, bo jeszcze się nie przyzwyczaił do ciemności. Wyglądało na to, że siedział na czymś w rodzaju rośliny.
— Narrator[źródło]

Diabelskie sidła (ang. Devil's snare) — magiczna roślina spotykana w świecie czarodziejów. Jest to nic innego jak lubująca się w wilgoci i ciemności bylina, która oplatała się wokół potencjalnej ofiary, co mogło doprowadzić nawet do jej śmierci.

Historia Edytuj

1991−1992 Edytuj

Sidlaharryronhermiona

1991 roku Pomona Sprout umieściła diabelskie sidła w pierwszej z podziemnych komnat chroniących dostępu do Kamienia Filozoficznego. Do pokoju z rośliną prowadziła klapa na trzecim piętrze pilnowana przez trójgłowego psa – Puszka.

1992 Kwiryniusz Quirrell wszedł do komnaty z diabelskimi sidłami, aby przedostać się do Kamienia Filozoficznego. Nie wiadomo, jakim sposobem przedostał się dalej. Później, tego samego dnia, jego tropem podążyli Harry PotterRonald Weasley i Hermiona Granger. Kłącza oplotły się wokół dzieci, ale Hermiona Granger wyczarowała niebieskie płomienie i roślina wypuściła ich. Spadli wtedy na podłogę pod sidłami i mogli kontynuować przeprawę.

1995−1996 Edytuj

Sidlaolbrzym1998

Olbrzym oplatywany przez diabelskie sidła podczas Bitwy o Hogwart

1995 roku diabelskie sidła zostały podstępem dostarczone przez śmierciożercę do Szpitala Świętego Munga. Osoba ta przekazała personelowi roślinę w doniczce, mówiąc, że jest to dar bożonarodzeniowy dla Broderick Bode, jednego z pacjentów. Niedługo potem, roślina udusiła mężczyznę.

1997−1998 Edytuj

2 maja 1998 roku diabelskie sidła użyte były podczas Bitwy o Hogwart. Pomona Sprout i Neville Longbottom umieścili je dookoła zamku. W objęcia kłączy wpadło wiele śmierciożerców i olbrzymów.

Wygląd Edytuj

Jedyna znana nam forma diabelskich sideł to system przylegających do siebie grubych, miękkich i długich macek. Mają ciemny kolor.

Właściwości Edytuj

Diabelskie sidła to roślina wykorzystująca swoje liczne macki do zgniatania wszystkiego, co stoi jej na drodze. Ma ona zmysł dotyku, co sprawia, że gdy tylko ktoś lub coś jej dotknie, zaczyna oplatać się wokół ofiary, wiążąc jej ręce i nogi. Mocne ściskanie rośliny może spowodować nawet śmierć.

Diabelskie sidła lubują się w ciemności i wilgoci. Mogą poprawnie wykonywać funkcje życiowe tylko wtedy, gdy spełniony są te dwa wymagania. Niezawodnym sposobem uniknięcia śmierci z rąk macek jest więc odebranie im tych rzeczy. Najlepiej jest rozpalić ogień lub światło, np. dzięki zaklęciu Lumos.

Są ogólnodostępne dla zielarzy. Przypuszczalnie diabelskie sidła można znaleźć na terenie cieplarnii w Hogwarcie.

Media Edytuj

Diabelskie sidła w angielskiej wersji filmu "Harry Potter i Kamień Filozoficzny"02:16

Diabelskie sidła w angielskiej wersji filmu "Harry Potter i Kamień Filozoficzny"

Za kulisami Edytuj

Występowanie Edytuj