Fandom

Harry Potter Wiki

Departament Tajemnic

7070stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze2 Udostępnij
Disambig-icon.png Ten artykuł dotyczy instytucji. Zobacz też: inne znaczenie tego słowa.
DepTaj.jpg

Korytarz prowadzący do Departamentu Tajemnic

Departament Tajemnic (ang. Department of Mysteries) — jeden z departamentów Ministerstwa Magii znajdujący się na IX piętrze, w lochach. Ludzi pracujących tam nazywa się Niewymownymi. Nie mogą oni zdradzić nad czym pracują, co przechowują i co ów departament zawiera.

Z nocy z 17 na 18 czerwca 1996 roku w pomieszczeniach tego departamentu doszło do bitwy między śmierciożercami a Zakonem Feniksa. Tego wieczora zginął Syriusz Black.

KorytarzEdytuj

Department of Mysteries.jpg

Od lewej: Ron, Luna, Neville, Hermiona, Harry i Ginny

Po wyjściu z windy idzie się długim, mrocznym korytarzem, bez okien i drzwi, z wyjątkiem portretu i czarnych drzwi, na samym końcu (o których Harry śnił przez wiele miesięcy).

PrzedsionekEdytuj

Następnie przechodzi się do wielkiego, kolistego przedsionku, w którym wszystko jest czarne - ściany, podłoga, sufit, szereg (około tuzin) drzwi bez klamek i bez tabliczek, pomiędzy którymi płoną w uchwytach świece. Ich bladoniebieskie, drżące światło odbija się w lśniącej marmurowej posadzce, co sprawia wrażenie, jakby znajdowała się tam ciemna woda. Kiedy zamyka się którekolwiek z drzwi, rozlega się głośny łoskot, a komnata zaczyna obracać się wokół własnej osi. Prawdopodobnie ma to udaremnić odnalezienie drogi powrotnej. Hermiona znalazła na to sposób naznaczając drzwi ognistymi znakami X.

Sala ze zmieniaczami czasuEdytuj

Na ścianach migoczą roztańczone światełka - ich źródłem jest wielki kryształowy klosz stojący w końcu sali. Wszędzie jest mnóstwo zegarów: dużych i małych, szafkowych i przenośnych, zajmujących każdą wolną przestrzeń między półkami na książki lub stojących na stolikach. Ich nieustanne tykanie wypełnia całe pomieszczenie.

Sala ŚmierciEdytuj

SalPrz.jpg

Harry w Sali Przepowiedni

Sala Śmierci - pomieszczenie, w którym zginął Syriusz Black. Sala prostokątna na środku której znajdowało się duże zagłębienie z podium i kamiennym łukiem, na którym powiewała postrzępiona kurtyna zza której dochodziły stłumione szepty, które słyszeli Luna Lovegood, Harry Potter, Neville Longbottom; prawdopodobnie dlatego, że tylko oni byli świadkami czyjejś śmierci. Wokół podium wznosiły się kamienne ławki na kształt amfiteatru.

Duża, słabo oświetlona, prostokątna sala. Wokół biegnie kilka rzędów kamiennych ławek, opadających w dół jak w amfiteatrze. Na jej środku wznosi się kamienne podium, a na nim stary, popękany, obtłuczony kamienny rów. Pod nim wisi postrzępiona czarna kurtyna, falująca lekko, pomimo braku wiatru, zza której dochodzą ludzkie głosy. Jednak po obejściu jej dookoła okazuje się, że nie ma tam nic (tylko rów). W tej sali odbyła się bitwa między śmierciożercami, a Zakonem Feniksa. Tam także umarł Syriusz, ojciec chrzestny Harry`ego, wpadając za tajemniczą zasłonę, po tym jak ugodziło w niego zaklęcie rzucone przez Bellatriks Lestrange. Sala Śmierci jest prawdopodobnie pomieszczeniem, gdzie dokonywano wyroków na czarodziejach skazanych na śmierć.

Mozgi.jpg

Mózgi pływające w akwarium

Zamknięta salaEdytuj

Jej drzwi są zawsze zamknięte. Jak mówił Dumbledore: „Kryje w sobie rów, który jest zarazem wspanialszy i straszniejszy od śmierci, od ludzkiej inteligencji, od sił przyrody. Jest ona również, być może, najbardziej tajemniczym obiektem badań w całym departamencie.” Harry próbował otworzyć sale nożem od Syriusza (otwierający każde drzwi) jednak ostrze uległo stopieniu.

Sale rozprawEdytuj

Wiadomo o kilku salach rozpraw. Z głównego korytarza skręca się w lewo, do wejścia, za którym widać biegnące w dół schody. Harry kilkukrotnie znalazł się w Sali Rozpraw nr 10. Ściany są z pociemniałych kamiennych bloków, oświetlonych mdłym blaskiem pochodni. Po obu stronach wznoszą się rzędy pustych ław. Na środku sali stoi krzesło, z którego poręczy zwisają łańcuchy - ożywiające i oplatające każdego, kto na nim siada. Znajduje się tu również wiele mniejszych pomieszczeń pełniących funkcje magazynów.  

Zgodnie z prawdą, nie powinno się ich przydzielać do Departamentu Tajemnic, ponieważ są traktowane jako osobne piętro. W filmie Harry mija korytarz prowadzący do Departamentu (widzi na jego końcu drzwi), gdy udaje się na przesłuchanie do jednej z sal rozpraw (przesłuchanie w sprawie nieuprawnionego użycia czarów).  

Sala PlanetEdytuj

Jest to ciemny pokój, w którym jest pełno unoszących się w powietrzu planet. Widać tu też gwiazdy i niebo nocą.

Znani pracownicy Edytuj

Występowanie Edytuj

MINISTERSTWO MAGII
Ministerstwo Magii.png

Poziom I, Minister Magii i Personel Pomocniczy Biuro Ministra MagiiDoradca Ministra MagiiBiuro Starszego Podsekretarza Ministra MagiiMłodszy Asystent Ministra MagiiPersonel Pomocniczy
Poziom II, Departament Przestrzegania Prawa Czarodziejów Biuro AurorówDepartament Substancji OdurzającychUrząd Niewłaściwego Użycia CzarówUrząd Niewłaściwego Użycia Produktów MugoliBiuro Wykrywania i Konfiskaty Fałszywych Zaklęć Obronnych i Środków Ochrony OsobistejSłużby Administracyjne WizengamotuPatrol czarodziejskiej policjiRejestr animagów
Poziom III, Departament Magicznych Wypadków i Katastrof Czarodziejskie Pogotowie RatunkoweKwatera Główna AmnezjatorówKomitet Łagodzenia MugoliNiewidzialny Oddział ZadaniowyUrząd Łączności z Mugolami
Poziom IV, Departament Kontroli Nad Magicznymi Stworzeniami Wydział IstotWydział ZwierzątWydział DuchówUrząd Łączności z CentauramiUrząd Łączności z GoblinamiBiuro Doradztwa w Zwalczaniu SzkodnikówKomisja Likwidacji Niebezpiecznych StworzeńBiuro Dezinformacji
Poziom V, Departament Międzynarodowej Współpracy Czarodziejów Międzynarodowa Komisja Handlu MagicznegoMiędzynarodowy Urząd Prawa CzarodziejówMiędzynarodowa Konfederacja CzarodziejówBiuro Brytyjskiego Przedstawiciela Międzynarodowej Konferencji Czarodziejów
Poziom VI, Departament Transportu Magicznego Biuro Główne Sieci FiuuZarząd Nadzoru MiotlarskiegoUrząd ŚwistoklikówKomisja Kwalifikacyjna Teleportacji
Poziom VII, Departament Magicznych Gier i Sportów Siedziba Główna Brytyjskiej i Irlandzkiej Ligii QuidditchaZarząd Klubu GargulkowegoUrząd Patentów Absurdalnych
Poziom VIII, Atrium Przekąski MinisterskieFontanna Magicznego BraterstwaMagia to potęgaBiurko OchronyWindy w Ministerstwie Magii
Pozion IX, Departament Tajemnic Sala PrzepowiedniSala ŚmierciSala MózgówSala CzasuSala PlanetSala Miłości
Poziom X, Wizengamot Sala Rozpraw Numer 10
Nieznana lokalizacja Personel TechnicznyKomisja do spraw Eksperymentalnych ZaklęćPubliczny Serwis Informacyjny Ministerstwa MagiiCzarodziejska Komisja EgzaminacyjnaKomitet Badań Ministerstwa Magii

Więcej z Fandomu

Losowa wiki