Wikia

Harry Potter Wiki

Dementor

6839stron na
tej wiki
Komentarze53
Drzwi rozsunęły się powoli, zanim zdążył ich dosięgnąć. Drżący blask oświetlił wysoką postać w ciemnej pelerynie, sięgającą prawie do sufitu. Twarz była całkowicie ukryta pod kapturem. A to,co zobaczył Harry, spowodowało, że żołądek podskoczył mu do gardła. Spod peleryny wystawała ręka... błyszcząca, szarawa, dość oślizgła i pokryta liszajami, jak ręka topielca, którego ciało długo przebywało w wodzie... Widział ją tylko przez ułamek sekundy, bo straszna istota jakby wyczuła jego spojrzenie i natychmiast cofnęła rękę, chowając ją w fałdach czarnej peleryny. A potem to coś , co ukrywało się pod kapturem, wzięło długi, świszczący oddech, jakby chciało wciągnąć w siebie nie tylko powietrze, ale i wszystko, co było w przedziale. Ogarnął ich straszliwy ziąb. Harry poczuł, że brak mu tchu. Lodowate zimno przenikało głęboko przez skórę, było już wewnątrz klatki piersiowej, mroziło serce... Popatrzył nieprzytomnie. Nic nie widział. Tonął w zimnie.
—fragment książki Harry Potter i więzień Azkabanu[źródło]

Dementor — jedno z najobrzydliwszych i najokropniejszych stworów istniejących w świecie czarodziejskim.Wysysające duszę magiczne stworzenie, siejące postrach wśród czarodziejów. Do czasu Bitwy w Departamencie Tajemnic dementorzy byli pod kontrolą Ministerstwa Magii i służyli jako strażnicy Azkabanu, jednak potem (tak jak olbrzymy) przyłączyli się do Voldemorta. Sprzeciwili się Ministerstwu Magii, w co jego urzędnicy z początku nie wierzyli.

Wygląd i właściwościEdytuj

Dementorzy mają humanoidalny kształt. Osiągają wielkość do trzech metrów; całe ich "ciało" jest okryte czarnym, postrzępionym płaszczem, pozostawiającym odsłonięte jedynie dłonie i twarz, którą jednak ciężko zobaczyć dokładnie spod kaptura. Dementorzy nie posiadają oczu i ust, posiadają za to otwór w ich miejscu, który służy do wykonywania "Pocałunku Dementora", czyli aktu wyssania duszy z ciała ofiary. W przeciwieństwie do innych magicznych stworzeń, dementorzy unoszą się nad ziemią, gdyż nie posiadają nóg.

Dementorzy są bezpłciowi, rozmnażają się poprzez proces podobny do pączkowania lub podziału, o którym wspomina Korneliusz Knot podczas rozmowy z mugolskim premierem Wielkiej Brytanii (Knot mówi po prostu o "mnożeniu się" dementorów). W trakcie tego mnożenia, powstaje widzialna dla wszystkich ludzi (także dla mugoli) mgła, wywołująca uczucie przygnębienia i smutku. Ich charakterystyczną cechą, jest też głośny świszczący oddech.

Dementorzy jako pojedyncze osobniki nie są widzialni dla mugoli oraz charłaków; ci ostatni są jednak zdolni je rozpoznać, tak jak zrobiła to Arabella Figg (późniejsze jej zeznania w Ministerstwie Magii, jakoby zobaczyła na własne oczy dementorów, były nieprawdą).

Dementorzy, jak zostało wcześniej wspomniane, są ślepi, swoje ofiary odszukują, wykrywając ślady pozytywnych uczuć, którymi się żywią. Dementorzy wysysają wszelkie pozytywne wspomnienia z człowieka, pozostawiając tylko te najgorsze. Stałe przebywanie w obecności dementorów może doprowadzić do trwałej zmiany osobowości oraz psychiki (od łagodnych postaci depresji nawet do skrajnych postaci szaleństwa) jak w przypadku długoletnich więźniów Azkabanu.

Charakter Edytuj

Dementor Wysysa Dusze Harremu.jpeg

Dementor i Harry Potter, kadr z filmu "Harry Potter i Zakon Feniksa"

Dementorzy to okropne istoty, wysysają całe światło i duszę z człowieka. Są na tyle rozumne że mogą znaleźć ofiarę i zaatakować po cichu. Będąc w Azkabanie, Dementorzy pilnowali więzienia by nikt nie uciekł, było ich tam bardzo dużo. W Hogwarcie Dementorzy zaatakowali Harry'ego przez co mógł zginąć. Gdy przebywają w miłym miejscu mają skłonność do zniszczenia dobrej atmosfery. Są zdradzieckie, to Dementorzy doprowadzili Lorda Voldemorta do Ministerstwa Magii.

Obrona przed dementoramiEdytuj

Patronus.jpg

Patronus pod postacią jelenia

Jedną z najskuteczniejszych metod walki z dementorami jest użycie Zaklęcia Patronusa. Patronus, jako emanacja dobra i skumulowanych pozytywnych uczuć i myśli jest w stanie przeciwstawić się dementorowi, o ile czarodziej jest na tyle silny, by przezwyciężyć swój lęk, strach i słabości. Nawet niecielesne patronusy, w postaci mgiełki potrafią odstraszyć na chwilę dementora, jednak dopiero zwierzęca forma Patronusa może go przepędzić. 

Po spotkaniu z dementorem skuteczna jest też czekolada jako sposób na pozbycie się skutków jego działania.
Dementorzy.jpg

Harry przeganiający dementorów

Pocałunek dementoraEdytuj

Pocałunek dementora jest aktem pozbawienia duszy człowieka, w trakcie którego dementor przykłada swoje "usta" do twarzy ofiary i pozbawia go wszelkich uczuć, zamieniając go w niezdolną do myślenia i czucia "pustą" skorupę. Pocałunek dementora nie jest równoznaczny ze śmiercią, jest czymś o wiele gorszym: dalsza egzystencja jest bezcelowa, gdyż pozbawiając duszy, pozbawia się także człowieczeństwa. Pocałunek jest karą stosowaną przez Ministerstwo Magii w stosunku do najgorszych przestępców; chciano ją zastosować wobec Syriusza Blacka (kara za domniemane zamordowanie mugoli), zastosowano ją wobec Barty'ego Croucha Jr. za współpracę z Voldemortem. Nie jest wiadome, czy osoba, która stworzyła horkruksy jest w stanie przeżyć pocałunek dementora.
Demetorzy.jpeg

kadr z filmu "Harry Potter i więzień Azkabanu"

Pocałunek dementora wygląda identycznie w przypadku mugoli; objawy spotkania z dementorem są rozpoznawane przez mugolskich lekarzy jako demencja (stąd może pochodzić nazwa) lub - w przypadku pocałunku - jako stały stan wegetatywny, jako że mózg ludzki, w przeciwieństwie do duszy, nie zostaje uszkodzony.

Dementorzy i Harry PotterEdytuj

Dementor123.jpg

Ręka dementora

Harry dowiaduje się o dementorach podczas podróży do Hogwatu, by kontynuować naukę. Po raz pierwszy widzi je właśnie tam, gdzie zostaje obroniony przez Remusa Lupina.

W trakcie nauki Albus Dumbledore wspomina uczniom o obecności dementorów w Hogwarcie w związku z poszukiwaniem Syriusza Blacka, radzi także by nie dawać dementorom powodów do ataku. Dementorzy pojawiają się także podczas meczu quidditcha, podczas którego Harry traci przytomność i spada z miotły. Po tym zdarzeniu postanawia poprosić Remusa Lupina o pomoc. Profesor Lupin używa boginów, by ucieleśnić dementora i nauczyć Harry'ego zaklęcia patronusa, ci bowiem mają zakaz wstępu do zamku. Harry spotyka dementorów później, podczas pościgu za Syriuszem, wtedy to nie udaje mu się wyczarować cielesnego patronusa w kształcie jelenia. Dementorzy zostają jednak odstraszeni przez patronusa osoby, którą Harry z początku wziął za swojego ojca. Jednak kiedy razem z  Hermioną cofnęli się w czasie, dzięki zmieniaczowi czasu , młody Potter uświadomił sobie, że nie zobaczył swojego ojca... Tylko siebie. 

Dement ooor.jpg

Twarz upiora

Podczas Trzeciego zadania Turnieju Trójmagicznego Harry sądzi, że widzi dementora w labiryncie  jednak jak okazuje się jest to tylko bogin.
DementorDudley.jpg

Dementor próbujący wyssać szczęście z Dudleya.

Dwaj dementorzy pojawiają się w alejce niedaleko Privet Drive i atakują Harry'ego i Dudleya Dursleya. Przez nielegalne użycie zaklęcia Patronusa, Potter został wydalony ze szkoły, ale dzięki staraniom Albusa Dumbledore'a Harry w niej pozostaje do czasu przesłuchania w Ministerstwie Magii. Pojawienie się dementorów zostaje trafnie zidentyfikowane przez Dumbledore'a jako zapowiedź ich masowej ucieczki z Azkabanu.

Harry spotyka setki dementorów podczas ostatecznej Bitwy o Hogwart. Dementorzy zostali podówczas odpędzeni przez Seamusa Finnigana, Erniego Macmillana i Lunę Lovegood.

Dementor jako postać i magiczne stworzenieEdytuj

Demento5.jpg

Dementor bez twarzy

J. K. Rowling wspomina w rozmowie, że inspiracją dla postaci dementora była jej depresja i myśli samobójcze, które pojawiły się na krótko przed jej fenomenalnym sukcesem.

Jako ciekawostkę należy również zauważyć uderzające wręcz podobieństwo między książkową (i filmową) wizją dementorów z postacią pojawiającą się na obrazie polskiego malarza Artura Grottgera pt. "Puszcza" z cyklu Lithuania. Mglista postać jest personifikacją śmierci i tragedii Powstania Styczniowego, którego autor nie był jednak świadkiem.

CiekawostkiEdytuj

  • W Harry Potter i Więzień Azkabanu za każdym razem, kiedy pojawiają się dementorzy, mają kaptur, który zasłania im twarze. Natomiast w pozostałych częściach dementorzy występują bez kapturów, co ujawnia ich twarze dając uczucie jeszcze większej grozy i strachu.
  • Dementor to również imię przeciwnika Turbo-Mana w filmie Briana Levanta "Świąteczna gorączka" (1996).
  • Specjaliści od efektów specjalnych spędzili sześć miesięcy kreując postacie dementorów.

WystępowanieEdytuj

Magiczne stworzenia według klasyfikacji Ministerstwa Magii

X ChorbotekGumochłon
XX Chropianek DirikrakDruzgotekElfGhulGnomImpKudłońLelek Wróżebnik LunaballaMemortekNieśmiałek PufekRamoraSowaŻabert
XXX BahankaBłotoryjChochlik kornwalijskiCiamarnicaCzerwony Kapturek HipogryfHipokampusJeżankaKorniczakKugucharLangustnik LadacoLeprokonusNiuchaczOgnisty krabPlumpkaPogrebinPopiełekPsidwakSalamandraSklątka tylnowybuchowaSzczuroszczetSzpiczakŚwiergotnikToksyczekTrzminorekWąż morskiWozakWsiąkiewkaŻądlibąk
XXXX AbraksanBuchorożecCentaurDemimozErklingFeniksGarborógGryfJednorożecKelpiaReemSfinksTeboTestralTrollTroll górski Troll leśnyTroll rzecznyTrytonWidłowążWodniki KappaYetiZnikaczŻmijoptak
XXXXX AkromantulaBazyliszekChimeraKwintopedMantykoraNunduSmokŚmierciotulaWilkołak

Śmierciożercy i ich poplecznicy

Przywódca Lord Voldemort
Stworzenia Nagini · Golgomat · Olbrzymy · Dementorzy

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Dementor

  • Dementorzy

    38 wiadomości
    • jak Voldek werbował dementorów? Oni nie mogli mu wyssać duszy, a on ich przegonić Patronusem
    • 87.206.158.160 napisał(a): jak Voldek werbował dementorów? Oni nie mogli mu wyssać duszy, a on ich przegonić Patronusem On nie musiał ...
  • Zapytanie na temat Patronusów, ( i dementorów)

    6 wiadomości
    • DeXart napisał(a):Patronus według mnie nie może przybrać postać dementora. I tak, zależy od osoby, która używa patronusa. Lupin b...
    • Jakbym był czarodziejem to pewnie tak XD

Więcej od Wikii

Losowa wiki