Wikia

Harry Potter Wiki

Dementor

Komentarze16
4150stron na
tej wiki
DEMENTOR
Dementor
Opis
Pokrycie ciała Płaszcz
Wysokość około 2,5-3 metry
Specjalność Wsysanie z ludzi wszelkiego szczęścia i  nadzieje, czasami duszy
Kolor Płaszcza Czarny/Szary
Informacje polityczne
'Klasyfikacja Ministerstwa Magii' XXXXX
Hodowanie Niedozwolone

Dementor (ang. Dementor) — jedne z najobrzydliwszych i najokropniejszych stworów, wysysające duszę magiczne stworzenie. Do czasu Bitwy w Departamencie Tajemnic dementorzy byli pod kontrolą  Ministerstwa Magii i służyli jako strażnicy Azkabanu,jednak potem przyłączyli się (tak jak olbrzymy) do Voldemorta.

Wygląd i właściwościEdytuj

Dementor2

Dementor w pelerynie.

Dementorzy mają humanoidalny kształt, osiągają wielkość do trzech metrów;  całe ich "ciało" jest okryte czarnym, postrzępionym płaszczem, pozostawiającym nieodsłonięte jedynie ręce i "twarz". Dementorzy nie posiadają oczu i ust, posiadają za to otwór w jej miejscu, który służy do wykonywania "Pocałunku Dementora", czyli aktu wyssania duszy z ciała ofiary. W przeciwieństwie do innych magicznych stworzeń, dementorzy unoszą się nad ziemią, nie mają bowiem nóg.

Dementorzy są bezpłciowi, rozmnażają się poprzez proces podobny do pączkowania lub podziału, o którym wspomina Korneliusz Knot podczas rozmowy z mugolskim premierem Wielkiej Brytanii (Knot mówi po prostu o "mnożeniu się" dementorów). W trakcie tego mnożenia się powstaje widzialna dla wszystkich ludzi (także dla mugoli) mgła, wywołująca uczucie przygnębienia i smutku. Ich charakterystyczną cechą jest też głośny świszczący oddech.

Dementorzy jako pojedyncze osobniki nie są widzialni dla mugoli oraz charłaków; ci ostatni są jednak zdolni je rozpoznać, tak jak zrobiła to Arabella Figg (późniejsze jej zeznania w Ministerstwie Magii jakoby zobaczyła na własne oczy dementorów były nieprawdą).

DementorDudley

Dementor próbujący wyssać szczęście z Dudley'a.

Dementorzy, jak zostało wcześniej wspomniane, są ślepi, swoje ofiary odszukują, wykrywając ślady pozytywnych uczuć, którymi się żywią. Dementorzy wysysają wszelkie pozytywne wspomnienia z człowieka, pozostawiając tylko te najgorsze. Stałe przebywanie w obecności dementorów może doprowadzić do trwałej zmiany osobowości oraz psychiki (od łagodnych postaci depresji nawet do skrajnych postaci szaleństwa) jak w przypadku długoletnich więźniów Azkabanu.

Obrona przed dementoramiEdytuj

Patronus

Patronus pod postacią jelenia.

Jedną z najskuteczniejszych metod walki z dementorami jest użycie Zaklęcia Patronusa. Patronus, jako emanacja dobra i skumulowanych pozytywnych uczuć i myśli jest w stanie przeciwstawić się dementorowi, o ile czarodziej jest na tyle silny, by przezwyciężyć swój lęk, strach i słabości. Nawet niecielesne patronusy, w postaci mgiełki potrafią odstraszyć na chwilę dementora, jednak dopiero zwierzęca forma Patronusa może go przepędzić. 

Po spotkaniu z dementorem skuteczna jest też czekolada jako sposób na pozbycie się skutków jego działania.

Pocałunek dementoraEdytuj

Dementorzy

Harry przeganiający dementory

Pocałunek dementora jest aktem pozbawienia duszy człowieka, w trakcie którego dementor przykłada swoje "usta" do twarzy ofiary i pozbawia go wszelkich uczuć, zamieniając go w niezdolną do myślenia i czucia " pustą" skorupę. Pocałunek dementora nie jest równoznaczny ze śmiercią, jest czymś o wiele gorszym: dalsza egzystencja jest bezcelowa, gdyż pozbawiając duszy, pozbawia się także człowieczeństwa. Pocałunek jest karą stosowaną przez Ministerstwo Magii w stosunku do najgorszych przestępców; chciano ją zastosować wobec Syriusza Blacka (kara za domniemane zamordowanie mugoli), zastosowano ją wobec Barty'ego Croucha Jr. za współpracę z Voldemortem. Nie jest wiadome, czy osoba, która stworzyła horkruksy jest w stanie przeżyć pocałunek dementora.

Pocałunek dementora wygląda identycznie w przypadku mugoli; objawy spotkania z dementorem są rozpoznawane przez mugolskich lekarzy jako demencja (stąd może pochodzić nazwa) lub - w przypadku pocałunku - jako stały stan wegetatywny, jako że mózg ludzki, w przeciwieństwie do duszy, nie zostaje uszkodzony.

Dementorzy i Harry PotterEdytuj

Dementor123

Ręka dementora

Harry dowiaduje się o dementorach podczas podróży do Hogwatu,by kontynuować naukę. Po raz pierwszy widzi je właśnie tam, gdzie zostaje obroniony przez Remusa Lupina.

W trakcie nauki Albus Dumbledore wspomina uczniom o obecności dementorów w Hogwarcie w związku z poszukiwaniem Syriusza Blacka, radzi także by nie dawać dementorom powodów do ataku. Dementorzy pojawiają się także podczas meczu quidditcha, podczas którego Harry traci przytomność i spada z miotły. Po tym zdarzeniu postanawia poprosić Remusa Lupina o pomoc. Profesor Lupin używa boginów, by ucieleśnić dementora i nauczyć Harry'ego zaklęcia patronusa, ci bowiem mają zakaz wstępu do zamku. Harry spotyka dementorów później, podczas pościgu za Syriuszem, wtedy to nie udaje mu się wyczarować cielesnego patronusa w kształcie jelenia. Dementorzy zostają jednak odstraszeni przez patronusa osoby, którą Harry z początku wziął za swojego ojca. Jednak kiedy razem z  Hermioną cofnęli się w czasie, dzięki zmieniaczowi czasu , młody Potter uświadomił sobie, że nie zobaczył swojego ojca... Tylko siebie. 

Dement ooor

Twarz upiora

Dementor gh01

Dementor w grze video.

Podczas Trzeciego zadnia Turnieju Trójmagicznego Harry sądzi, że widzi dementora w labiryncie  jednak okazuje się jest to tylko bogin.

Dwaj dementorzy pojawiają się w alejce niedaleko Privet Drive i atakują Harry'ego i Dudleya Dursleya. Przez nielegalne użycie zaklęcia Patronusa, Potter został wydalony ze szkoły , ale dzięki staraniom Albusa Dumbledora Harry w niej pozostaje do czasu przesłuchania  w Ministerstwie Magii. Pojawienie się dementorów zostaje trafnie zidentyfikowane przez Dumbledora jako zapowiedź ich masowej ucieczki z Azkabanu.

Harry spotyka setki dementorów podczas ostatecznej Bitwy o Hogwart. Dementorzy zostali podówczas odpędzeni przez Seamusa Finnigana, Erniego Macmillana i Lunę Lovegood.

Dementor jako postać i magiczne stworzenieEdytuj

Demento5

Dementor bez twarzy

J. K. Rowling wspomina w rozmowie, że inspiracją dla postaci dementora była jej depresja i myśli samobójcze, które pojawiły się na krótko przed jej fenomenalnym sukcesem.

Jako ciekawostkę należy również zauważyć uderzające wręcz podobieństwo między książkową (i filmową) wizją dementorów z postacią pojawiającą się na obrazie polskiego malarza Artura Grottgera pt. "Puszcza" z cyklu Lithuania. Mglista postać jest personifikacją śmierci i tragedii Powstania Styczniowego, którego autor nie był jednak świadkiem.

CiekawostkiEdytuj

  • W Harry Potter i Więzień Azkabanu za każdym razem, kiedy pojawiają się dementorzy, mają kaptur, który zasłania im twarze. Natomiast w pozostałych częściach dementorzy występują bez kapturów, co ujawnia ich twarze dając uczucie jeszcze większej grozy i strachu.
  • Dementor to również imię przeciwnika Turbo-Man'a w filmie Briana Levanta "Świąteczna gorączka" (1996)
  • Specjaliści od efektów specjalnych spędzili sześć miesięcy kreując postacie dementorów.

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Dementor

  • Dementorzy

    25 wiadomości
    • Pisarz228 napisał(a):37.248.255.247 napisał(a): Jest jeszcze jedno pytanie. Czy oni są ciałem stałym, cieczą czy parą? Oni ma...
    • Wojti2000 napisał(a):Dementorzy to policjanci świata HP więc chyba byli dobrzy. Policjanci?... Policjantami jest raczej Brygada uderzenio...

Więcej od Wikii

Losowa wiki