Wikia

Harry Potter Wiki

Dementor

Komentarz1
3708stron na
tej wiki
DEMENTOR
Dementor
Opis
Pokrycie ciała Płaszcz
Wysokość około 3 metry
Specjalność Wsysanie z ludzi wszelkiego szczęścia i  nadzieje, czasami duszy
Kolor Płaszcza Czarny/Szary
Informacje polityczne
'Klasyfikacja Ministerstwa Magii' XXXXX
Hodowanie Niedozwolone

Dementor (ang. Dementor) — jedne z najobrzydliwszych i najokropniejszych stworów, wysysające duszę magiczne stworzenie. Do czasu Bitwy w Departamencie Tajemnic dementorzy byli pod kontrolą  Ministerstwa Magii i służyli jako strażnicy Azkabanu, więzienia dla czarodziejów, potem  przyłączyli się tak jak olbrzymy do Voldemorta.

Wygląd i właściwościEdytuj

Dementor2
Dementor

Dementorzy mają humanoidalny kształt, osiągają wielkość do trzech metrów;  całe ich "ciało" jest okryte czarnym, postrzępionym płaszczem, pozostawiającym nieodsłonięte jedynie ręce i "twarz". Dementorzy nie posiadają oczu i ust, posiadają za to otwór w jej miejscu, który służy do wykonywania "Pocałunku Dementora", czyli aktu wyssania duszy z ciała ofiary. W przeciwieństwie do innych magicznych stworzeń, dementorzy unoszą się nad ziemią, nie mają bowiem nóg.

Dementorzy są bezpłciowi, rozmnażają się poprzez proces podobny do pączkowania lub podziału, o którym wspomina Korneliusz Knot podczas rozmowy z mugolskim premierem Wielkiej Brytanii (Knot mówi po prostu o "mnożeniu się" dementorów). W trakcie tego mnożenia się powstaje widzialna dla wszystkich ludzi (także dla mugoli) mgła, wywołująca uczucie przygnębienia i smutku. Ich charakterystyczną cechą jest też głośny świszczący oddech.

Dementorzy jako pojedyncze osobniki nie są widzialni dla mugoli oraz charłaków; ci ostatni są jednak zdolni je rozpoznać, tak jak zrobiła to Arabella Figg (późniejsze jej zeznania w Ministerstwie Magii jakoby zobaczyła na własne oczy dementorów były nieprawdą).

DementorDudley
Dementor próbujący wyssać szczęście z Dudley'a.

Dementorzy, jak zostało wcześniej wspomniane, są ślepi, swoje ofiary odszukują, wykrywając ślady pozytywnych uczuć, którymi się żywią. Dementorzy wysysają wszelkie pozytywne wspomnienia z człowieka, pozostawiając tylko te najgorsze. Stałe przebywanie w obecności dementorów może doprowadzić do trwałej zmiany osobowości oraz psychiki (od łagodnych postaci depresji nawet do skrajnych postaci szaleństwa) jak w przypadku długoletnich więźniów Azkabanu.

Obrona przed dementoramiEdytuj

Patronus
Patronus pod postacią jelenia.

Jedną z najskuteczniejszych metod walki z dementorami jest użycie Zaklęcia Patronusa. Patronus, jako emanacja dobra i skumulowanych pozytywnych uczuć i myśli jest w stanie przeciwstawić się dementorowi, o ile czarodziej jest na tyle silny, by przezwyciężyć swój lęk, strach i słabości. Nawet niecielesne patronusy, w postaci mgiełki potrafią odstraszyć na chwilę dementora, jednak dopiero zwierzęca forma Patronusa może go przepędzić. 

Po spotkaniu z dementorem skuteczna jest też czekolada jako sposób na pozbycie się skutków jego działania.

Pocałunek dementoraEdytuj

Dementorzy
Harry przeganiający dementory

Pocałunek dementora jest aktem pozbawienia duszy człowieka, w trakcie którego dementor przykłada swoje "usta" do twarzy ofiary i pozbawia go wszelkich uczuć, zamieniając go w niezdolną do myślenia i czucia " pustą" skorupę. Pocałunek dementora nie jest równoznaczny ze śmiercią, jest czymś o wiele gorszym: dalsza egzystencja jest bezcelowa, gdyż pozbawiając duszy, pozbawia się także człowieczeństwa. Pocałunek jest karą stosowaną przez Ministerstwo Magii w stosunku do najgorszych przestępców; chciano ją zastosować wobec Syriusza Blacka (kara za domniemane zamordowanie mugoli), zastosowano ją wobec Barty'ego Croucha Jr. za współpracę z Voldemortem. Nie jest wiadome, czy osoba, która stworzyła horkruksy jest w stanie przeżyć pocałunek dementora.

Pocałunek dementora wygląd identycznie w przypadku mugoli; objawy spotkania z dementorem są rozpoznawane przez mugolskich lekarzy jako demencja (stąd może pochodzić nazwa) lub - w przypadku pocałunku - jako stały stan wegetatywny, jako że mózg ludzki, w przeciwieństwie do duszy, nie zostaje uszkodzony.

Dementorzy i Harry PotterEdytuj

Dementor123
Ręka dementora

Harry dowiaduje się o dementorach podczas podróży na trzeci roku swej nauki w Hogwarcie. Po raz pierwszy widzi je w Ekspresie do Hogwartu, gdzie zostaje obroniony przez Remusa Lupina.

W trakcie nauki Albus Dumbledore wspomina uczniom o obecności dementorów w Hogwarcie w związku z poszukiwaniem Syriusza Blacka, radzi także by nie dawać dementorom powodów do ataku. Dementorzy pojawiają się także podczas meczu quidditcha, podczas którego Harry traci przytomność. Po tym zdarzeniu postanawia poprosić Remusa Lupina o pomoc. Profesor Lupin używa boginów, by ucieleśnić dementora i nauczyć Harry'ego zaklęcia patronusa, ci bowiem mają zakaz wstępu do zamku. Harry spotyka dementorów później, podczas pościgu za Syriuszem, wtedy to nie udaje mu się wyczarować cielesnego patronusa w kształcie jelenia. Dementorzy zostają jednak odstraszeni przez patronusa osoby, którą Harry z początku wziął za swojego ojca. Jednak kiedy razem z  Hermioną cofnęli się w czasie, dzięki zmieniaczowi czasu , młody Potter uświadomił sobie, że nie zobaczył swojego ojca... Tylko siebie. 

Dement ooor
Twarz upiora
Dementor gh01
Dementor w grze video.
Podczas Trzeciego zadnia Turnieju Trójmagicznego Harry sądzi, że widzi dementora w labiryncie  jednak okazuje się jest to tylko bogin.

Dwaj dementorzy pojawiają się w alejce niedaleko Privet Drive i atakują Harry'ego i Dudleya Dursleya. Przez nielegalne użycie zaklęcia Patronusa, Potter został wywalony ze szkoły , ale dzięki staraniom Albusa Dumbledora Harry w niej pozostaje do czasu przesłuchania  w Ministerstwie Magii. Pojawienie się dementorów zostaje trafnie zidentyfikowane przez Dumbledora jako zapowiedź ich masowej ucieczki z Azkabanu.

Harry spotyka setki dementorów podczas ostatecznej Bitwy o Hogwart. Dementorzy zostali podówczas odpędzeni przez Seamusa Finnigana, Erniego Macmillana i Lunę Lovegood.

Dementor jako postać i magiczne stworzenieEdytuj

Demento5
Dementor bez twarzy

J. K. Rowling wspomina w rozmowie, że inspiracją dla postaci dementora była jej depresja i myśli samobójcze, które pojawiły się na krótko przed jej fenomenalnym sukcesem.

Jako ciekawostkę należy również zauważyć uderzające wręcz podobieństwo między książkową (i filmową) wizją dementorów z postacią pojawiającą się na obrazie polskiego malarza Artura Grottgera pt. "Puszcza" z cyklu Lithuania. Mglista postać jest personifikacją śmierci i tragedii Powstania Styczniowego, którego autor nie był jednak świadkiem.

CiekawostkiEdytuj

  • W Harry Potter i Więzień Azkabanu za każdym razem, kiedy pojawiają się dementorzy, mają kaptur, który zasłania im twarze. Natomiast w pozostałych częściach dementorzy występują bez kapturów, co ujawnia ich twarze dając uczucie jeszcze większej grozy.
  • Dementor to również imię przeciwnika Turbo-Man'a w filmie Briana Levanta "Świąteczna gorączka" (1996)

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Dementor

  • Dementorzy

    11 wiadomości
    • Tak.Ale oni nie byli żli ani dobrzy.Poprostu musieli coś jeść!
    • A kto tak powiedział? Po pierwsze, dementorzy nie jedzą, oni wysysają. Po drugie, "coś jesć", to nie jest zbyt adekwatne określenie. ...

Więcej od Wikii

Losowa wiki