FANDOM

Proclamation -27 Poster.jpg
Każdy uczeń przyłapany na posiadaniu magazynu „Żongler” zostanie wydalony ze szkoły.
— Treść dekretu.[źródło]

Dekret Edukacyjny Numer Dwadzieścia Siedem (ang. Educational Decree Number 27) — jeden z dekretów edukacyjnych wydanych przez Dolores Umbridge. Wielki Inkwizytor Hogwartu zakazała w nim posiadania magazynu Żongler.

HistoriaEdytuj

Powód wprowadzeniaEdytuj

W dniu 14 lutego 1996 roku podczas jednego z wypadów do Hogsmeade Harry Potter udzielił wywiadu Ricie Skeeter, w której opisał powrót Lorda Voldemorta. Wywiad ukazał się w marcowej edycji Żonglera opatrzony tytułem Harry Potter wreszcie przemówił: Prawda o Tym, Którego Imienia Nie Wolno Wymawiać i o nocy, w której byłem świadkiem jego powrotu. Harry dostał bezpłatny egzemplarz podczas śniadania, 23 marca 1996 roku od redaktora naczelnego gazety, Ksenofiliusa Lovegooda. Umbridge dowiedziawszy się o wywiadzie, skonfiskowała egzemplarz Żonglera należący do Harry'ego i wprowadziła w życie Dekret Edukacyjny Numer 27.

ReakcjaEdytuj

Umbridge ogłosiła dekret, który mówił, że każdy uczeń przyłapany z magazynem Żongler zostanie wydany ze szkoły. Wielka Inkwizytor zaczęła ogłaszać wejście w życie nowego prawa we wszystkich salach lekcyjnych, a nie tylko w pokojach wspólnych jak reszta dekretów. Jej zdaniem wywiad rozpowszechniał kłamstwa, które są niebezpieczne. Umbridge osiągnęła jednak efekt odwrotny od zamierzonego. Tajny artykuł zaczął interesować uczniów, którzy potajemnie zdobywali gazetę Żongler. Umbridge dokonywała rewizji toreb, jednak magazyn był magicznie ukryty tak, aby przypominał pustą kartkę papieru lub podręcznik, czego Dolores się nie domyśliła. Tak naprawdę Umbridge zamiast zatrzeć "kłamstwa", tylko je podsyciła.

Nauczyciele nie mogli wprost pochwalić Harry'ego za udzielenie odważnego wywiadu, ponieważ zakazywał tego Dekret Edukacyjny Numer 26, jednak Pomona Sprout przyznała 20 punktów Gryffindorowi za to, że Harry podał jej konewkę, Filius Flitwick obdarował chłopaka paczką cukrowych myszy, natomiast Sybilla Trelawney wywróżyła Harry'emu posadę Ministra Magii i dwanaścioro dzieci, zamiast zwyczajowego grożenia śmiercią.

Seamus Finnigan po przeczytaniu artykułu dołączył do GD, mimo że wcześniej był zdecydowanym przeciwnikiem Albusa Dumbledore'a. Cho Chang stwierdziła, że popłakała się po przeczytaniu artykułu.

ZniesienieEdytuj

Dekret został zniesiony po bitwie w Departamencie Tajemnic i wyrzuceniu Dolores Umbridge ze szkoły.

WystępowanieEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki