FANDOM

Disambig-icon Ten artykuł dotyczy aktora. Zobacz też: inne osoby o tym imieniu.

David Thewlis (właśc. David Wheeler; ur. 20 marca 1963 roku) — brytyjski aktor, scenarzysta, poeta, gitarzysta i reżyser. W Harrym Potterze wcielił się w postać Remusa Lupina.

Życiorys Edytuj

Wczesne lata Edytuj

Urodził się w Blackpool jako syn właściciela sklepu z zabawkami Aleca Raymonda Wheelera i Maureen Wheeler[1][2]. Dorastał w Blackpool[3]. Grał w punkowym zespole Door 66[4]. W 1985 roku ukończył Guild Hall School of Music and Drama w Londynie[5].

Kariera Edytuj

Wystąpił na małym ekranie w sitcomie Valentine Park (1987–88), zanim zadebiutował na kinowym ekranie w melodramacie fantasy Vroom (1988) z Clive Owenem oraz adaptacji powieści Karola Dickensa Mała Dorrit (Little Dorrit, 1988) u boku Dereka Jacobi i Aleca Guinnessa. Wystąpił potem w komedio-dramacie Mike'a Leigh Życie jest słodkie (Life Is Sweet,1990) u boku Stephena Rea i Timothy'ego Spalla, dramacie Skaza (Fatale, 1992) z Jeremym Ironsem, Juliette Binoche i Mirandą Richardson oraz ekranizacji surrealistycznej powieści Franza Kafki Proces (The Trial, 1993) z Kyle MacLachlanem.

Uznanie krytyków zyskał dzięki kreacji energicznego, gadatliwego i trudnego w bezpośrednim kontakcie życiowego rozbitka w dramacie Mike'a Leigh Nadzy (Naked, 1993) otrzymał wiele nagród, w tym za najlepszą rolę męską na festiwalu filmowym w Cannes. Jego debiutancki film krótkometrażowy Hello, Hello, Hello (1995) zdobył nominację do nagrody Brytyjskiej Akademii Filmowej.

Zagrał potem w adaptacji powieści Anna Sewell Czarny Książę (Black Beauty, 1994) u boku Seana Beana, biograficznym melodramacie Agnieszki Holland Całkowitym zaćmieniu (Total Eclipse, 1995) w roli poety Paula Verlaine z Leonardo DiCaprio, dramacie Czas przemian (Restoration, 1995) u boku Roberta Downeya, Jr., Meg Ryan, Hugh Granta i Sama Neilla, filmie fantasy Roba Cohena Ostatni smok (Dragonheart, 1996) z Seanem Connery, Dennisem Quaidem, Julie Christiei Jasonem Isaacsem, w remake'u ekranizacji powieści H.G. Wellsa Wyspie Doktora Moreau (The Island of Dr. Moreau, 1996) u boku Marlona Brando i Vala Kilmera i biograficznym dramacie Siedem lat w Tybecie (Seven Years in Tibet, 1997) z Bradem Pittem.

Zwrócił na siebie uwagę młodych widzów jako profesor Remus Lupin w filmach - Harry Potter i więzień Azkabanu (Harry Potter and the Prisoner of Azkaban, 2004) i Harry Potter i Zakon Feniksa (Harry Potter and the Order of the Phoenix, 2007[6]). Można go było podziwiać również w filmie Ridleya Scotta Królestwo niebieskie (Kingdom of Heaven, 2005) u boku Orlando Blooma i Jeremy'ego Ironsa oraz thrillerze Nagi instynkt 2 (Basic Instinct 2, 2006) z Sharon Stone, Hugh Dancy i Davidem Morrisseyem.

W ekranizacji powieści Paulo Coelho Weronika postanawia umrzeć wystąpił u boku Sarah Michelle Gellar i Jonathana Tuckera.

Życie prywatne Edytuj

W kwietniu 1992 roku ożenił się z Sarą Jocelyn Sugarman[7], jednak w 1994 roku doszło do rozwodu. Z nieformalnego związku z aktorką Anną Friel (2001–2010) ma córkę Gracie Ellen Mary (ur. 9 lipca 2005 roku w Londynie)[8].

Ciekawostki Edytuj

  • Jest wegetarianinem.
  • Jego ulubiona kwestią, którą wypowiedział jako Remus Lupin to po prostu „Bogin”.
  • Najbardziej chciałby się wcielić w rolę Luny Lovegood.
  • Był rozczarowany faktem, że rola Lupina w filmach była dużo mniejsza niż w książkach, gdyż chciał być bardziej zaangażowany.
  • Za rolę w filmie „Siedem lat w Tybecie”, jemu i Bradowi Pittowi zakazano wstępu na teren Chin.
  • Pierwotnie miał wcielić się w postać profesora Quirrella w filmie „Harry Potter i Kamień Filozoficzny”, jednak wówczas angaż otrzymał Ian Hart, zaś jemu powierzono później rolę profesora Lupina w „Harrym Potterze i Więźniu Azkabanu”.
  • W 1984 roku ukończył aktorstwo w Guildhall School of Music and Drama w Londynie (Anglia, Wielka Brytania).
  • Starał się o rolę dr. Stephena Maturina w filmie „Pan i władca: Na krańcu świata”, którą ostatecznie otrzymał Paul Bettany.
  • Zanim został aktorem, śpiewał i grał na gitarze w zespole „QED”, a następnie w „Door 66”.
  • Jako pierwszy otrzymał rolę Simona Grubera w filmie „Szklana Pułapka 3”, jednak został zastąpiony przez Jeremy’ego Ironsa.
  • Ma dwoje rodzeństwa. 
  • Początkowo miał wcielić się w postać Montgomery'ego w filmie pt. „Wyspa doktora Moreau”, jednak ostatecznie angaż otrzymał Val Kilmer, zaś jemu zaproponowano rolę Douglasa, którą przyjął. 
  • W 2007 roku wydał książkę pt. „The Late Hector Kipling”. 
  • W 2001 roku, razem z Anną Friel, wystąpił w reklamach skórzanych torebek firmy Mulberry.

Wybrana filmografia Edytuj

  • 2011: The Lady jako Micheal Aris
  • 2011: Harry Potter i Insygnia Śmierci: część druga (Harry Potter and the Deathly Hallows. Part II) jako Remus Lupin
  • 2010: arry Potter i Insygnia Śmierci: część pierwsza (Harry Potter and the Deathly Hallows. Part I) jako Remus Lupin
  • 2009: Weronika postanawia umrzeć (Veronika Decides to Die) jako dr Blake
  • 2009: Harry Potter i Książę Półkrwi (Harry Potter and the Halfblood Prince) jako Remus Lupin
  • 2008: Chłopiec w pasiastej piżamie (The Boy in the Striped Pyjamas) jako ojciec
  • 2007: Harry Potter i Zakon Feniksa (Harry Potter and the Order of the Phoenix) jako Remus Lupin
  • 2006: Omen (The Omen) jako Keith Jennings
  • 2005: Królestwo niebieskie (Kingdom of Heaven) jako ksiądz Hospitaller
  • 2005: Podróż do Nowej Ziemi (The New World) jako kapitan Edward Wingfield
  • 2005: Wszystkie niewidzialne dzieci (All The Invisible Children) jako Jonathan
  • 2004: Harry Potter i więzień Azkabanu (Harry Potter and the Prisoner of Azkaban) jako profesor Remus Lupin
  • 2004: Nagi instynkt 2 (Basic Instinct 2) jako Roy Washburn
  • 2001: Goodbye Charlie Bright jako ojciec
  • 2000: Gangster numer jeden (Gangster No. 1) jako Freddie Mays
  • 1999: Whatever Happened to Harold Smith? jako Nesbit
  • 1999: Spotkanie z Jezusem (The Miracle Maker) jako Judasz (głos)
  • 1998: Big Lebowski (The Big Lebowski) jako Knox Harrington
  • 1998: Rzymska opowieść (Besieged) jako Jason Kinsky
  • 1997: Siedem lat w Tybecie (Seven Years in Tibet) jako Peter Aufschnaiter
  • 1996: Wyspa doktora Moreau (The Island of Dr. Moreau) jako Edward Douglas
  • 1996: Ostatni smok (Dragonheart) jako król Einon
  • 1995: Czas przemian (Restoration) jako John Pearce
  • 1995: Całkowite zaćmienie (Total Eclipse) jako Paul Verlaine
  • 1994: Czarny książę (Black Beauty) jako Jerry Barker
  • 1993: Proces (The Trial) jako Franz
  • 1992: Skaza (Fatale) jako detektyw

Seriale TV Edytuj

  • 2002: Dinotopia (Dinotopia) jako Cyrus Crabb

Przypisy

Więcej z Fandomu

Losowa wiki