FANDOM

Czarodzieje

Czarodziej (ang. Wizardkind) — osoba, która rodzi się z magicznymi zdolnościami. Nie trzeba pochodzić z rodziny czarodziejskiej, by mieć owe zdolności. Odnosi się to też w drugą stronę – czasami osoba, której przodkowie są czarodziejami, sama nie przejawia magicznych zdolności.

Czarodziej już od najmłodszych lat objawia swój magiczny potencjał. Łatwo te zdolności zauważyć, ponieważ zdarzają mu się przypadkowe wybuchy magii, zwane magią przypadkową, które czarodziej uczy się kontrolować. Gdy jest już na tyle gotowy, by poszerzać swoje umiejętności, rozpoczyna naukę w Szkole Magii (np. Szkole Magii i Czarodziejstwa w HogwarcieAkademii Magii BeauxbatonsInstytucie Magii Durmstrang). Rozpoczyna naukę w wieku 11 lat (chodzi do ukończenia pełnoletności, w świecie magii – 17 lat).

Gdy kończy 11 lat, może czarować tylko w szkole – poza nią do czasu ukończenia pełnoletności nie może używać zaklęć (chyba że dojdzie do zagrożenia życia). Do tego czasu na każdym czarodzieju ciąży namiar, który pozwala kontrolować niepełnoletnią osobę.

Także w wieku 11 lat wybiera różdżkę (a właściwie to różdżka wybiera czarodzieja) – magiczny atrybut, przez który będzie wyzwalać moc magiczną tak, by móc ją kontrolować. Dzięki różdżce można używać zaklęć (bez niej także, lecz potrafią to tylko najpotężniejsi czarodzieje, między innymi Albus Dumbledore).

Statusy krwi czarodziejów Edytuj

  • Czarodziej, który urodził się od matki czarownicy i ojca czarodzieja (oboje czystej krwi) – jest nazywany czarodziejem czystej krwi
  • Urodzony od matki mugolki/mugolaczki/charłaczki lub półkrwi i ojca czystej krwi bądź odwrotnie jest nazywany czarodziejem półkrwi. Jest tak też, gdy jeden rodzic jest mugolem/mugolakiem/charłakiem, a drugi jest przynajmniej półkrwi.
  • Czarodzieje, których oboje rodzice są mugolami, nazywani są mugolakami, jednak istnieje obraźliwe określenie „szlama”, które nadane zostało przez wyznawców czystej krwi (tak Draco Malfoy nazywał Hermionę Granger).
  • Jeśli zdarzy się, że w czarodziejskiej rodzinie urodzi się człowiek niemagiczny lub z bardzo ograniczonymi zdolnościami, nazywany jest charłakiem (przykładem charłaka jest Argus Filch – woźny w Hogwarcie).
Status czarodziejski nie wpływa na zdolności i umiejętności magiczne. Wyjątkiem jest charłak, który ma bardzo ograniczone możliwości w czarowaniu.

Fizjologia Edytuj

Fizjologia czarodziei nieco różni się od fizjologii mugoli. Czarodziej inaczej niż mugol odczuje skutki kontaktu z magicznym stworzeniem, np. kiedy zostanie zaatakowany przez szczuroszczeta. Czarodzieje nie dają się zwieść pewnym typom magii i magicznym barierom, które są skuteczne w przypadku zwykłych ludzi.

Czarodzieje potrafią uleczyć "przyziemne" choroby i urazy, jednak nie mają takiej możliwości, kiedy problem jest natury magicznej. Znaczy to, że czarodziej może zachorować na to samo, co mugol, ale czarodziej może to wyleczyć, kiedy mugol takiej możliwości już nie posiada. To samo dotyczy urazów spowodowanych przez stworzenia – czarodziej przetrwa ukłucie skorpiona, który może zabić mugola, podczas gdy czarodziej może umrzeć, jeśli zostanie ugryziony przez Jadowitą Tentakulę.

Podtypy Edytuj

Niektórzy czarodzieje wykazują specjalne cechy wrodzone (lub nabyte), które czynią ich wyjątkowych w swoim rodzaju.

Wrodzone zdolności Edytuj

Jasnowidz Edytuj

510

Sybilla Trelawney, nauczycielka wróżbiarstwa w Hogwarcie

Niektórzy czarodzieje rodzą się ze zdolnościami wykraczającymi poza umiejętności przeciętnego czarodzieja. Jasnowidzowie, na przykład, mają umiejętność wglądu w wydarzenia mające miejsce w przyszłości. Osiągają to poprzez wizje i sny lub dzięki wróżbom z obiektów fizycznych, takich jak np: fusy z herbaty, kryształowa kula czy karty tarota. Znani jasnowidze to Sybilla Trelawney i jej babka, Kasandra.

Metamorfomag Edytuj

Inni czarodzieje mogą mieć możliwość zmiany tylko wyglądu fizycznego, a nie cielesnego. Ten typ czarodziaja jest nazywany metamorfomagiem. Taki czarodziej może zmienić kształt nosa, kolor włosów oraz inne cechy wyglądu, bez użycia zaklęć czy eliksirów. Znani metamorfomadzy to Nimfadora i Teddy Lupin.

Wężousty (komunikujący się ze zwierzętami) Edytuj

Harry i wąż

Harry Potter rozmawiający z wężem

Niektórzy czarodzieje i czarownice posiadają zdolność rozmawiania ze zwierzętami. Na przykład wężouści potrafią rozmawiać z wężami. Ta zdolność jest niezwykle rzadka. Salazar Slytherin był znanym wężoustym, a jego potomkowie, tacy jak Lord Voldemort, odziedziczyli tę cechę. Harry Potter również nabył tę umiejętność, gdy część duszy Voldemorta związała się z nim tej nocy, kiedy Tom próbował zabić Harry'ego.

Rubeus Hagrid wykazał się niesamowitą zdolnością komunikacji i tworzenia więzi z wieloma zwierzętami, m.in. z Akromantulą Aragogiem, Smokiem Norbertem czy Olbrzymem Graupem. Być może nie jest to prawdziwa magiczna cecha, lecz jedynie dar, zwykły talent interpretowania zachowań zwierząt, który teoretycznie mogliby posiadać również mugole

Newton Skamander również posiadał niezwykły talent komunikacji z magicznymi stworzeniami, m.in. potrafił poskramiać smoki, zaprzyjaźnił się z nieśmiałkami i gromoptakiem, prawie uspokoił obskurusa oraz umiał złapać żmijoptaka.

Nabyte zdolności Edytuj

Animag Edytuj

Animagus

Minerwa McGonagall zmieniająca się w kota.

Nabytą przez niektórych czarodziejów zdolnością jest to, że potrafią zmienić się w zwierzęta. Czara Mara, bohaterka baśni Czara Mara i jej gdaczący pieniek, była animagiem z umiejętnością przemiany w królika[1], a Minerwa McGonagall potrafiła przemienić się w kota. Pierwszym znanym animagiem był Falco Aesalon, który przemieniał się w sokoła.

Animag musi być zarejestrowany w Ministerstwie, ponieważ czasem przemiany mogą pójść bardzo źle. Mimo to istnieją również niezarejestrowani animagowie. Przykładami są James Potter, który zamieniał się w jelenia; Syriusz Black, który zamieniał się w dużego czarnego psa; Peter Pettigrew, który zmieniał się w szczura oraz Rita Skeeter, która zamienia się w żuka, by zbierać informacje do artykułów.

Posługujący się legilimencją i oklumencją Edytuj

Snape

Snape w trakcie lekcji oklumencji w 1995 roku

Czarodzieje posługujący się legilimencją potrafią wtargnąć do umysłu innej osoby, wydobywać z niego wspomnienia i uczucia. Mugole określają te zdolności jako czytanie w myślach.

Aby uchronić się przed legilimencją, czarodzieję stosują oklumencję, która polega na wyzbyciu się emocji i zamknięciu umysłu. Severus Snape dawał lekcje oklumencji Harry'emu Potterowi na jego piątym roku nauki.

Występowanie Edytuj

Przypisy

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Czarodziej

  • Czarodzieje czystej i półkrwi

    7 wiadomości
    • słuchajcie,a co jeśli rodzice są pólkrwi? :D (oboje)
    • Wtedy dziecko zapewne też jest półkrwi.
  • Rzucam czar....

    93 wiadomości
    • A ja rozwalam stronę pobierak.jeja.pl bo mnie wkurza, rzucam na siebie przeciwzaklęcie Obliviate i wszystkich Cruciatusuje.
    • I przeciwzaklęcie śpiewania Jesteś zaje...ista na siebie.