Wikia

Harry Potter Wiki

Cormac McLaggen

6773strony na
tej wiki
Komentarze2
Przy tym McLaggenie to chyba nawet Graup jest dżentelmenem...
—Hemiona Granger
Cormac McLagenn.jpeg

Cormac McLaggen (ur. 1979 r.) — czarodziej czystej krwi; uczeń Gryffindoru i członek Klubu Ślimaka.

BiografiaEdytuj

Wczesne życieEdytuj

Cormac urodził się w 1979 roku w rodzinie czarodziejów czystej krwi. W 1990 roku zaczął uczęszczać do Hogwartu, gdzie Tiara Przydziału ulokowała go w Gryffindorze. W ekranizacjach filmowych w jego rolę wcielił się Freddie Stroma.

Szósty rokEdytuj

McLaggen w wieku szesnastu lat dla zakładu zjadł funt bahanich jaj i przez pewien czas musiał przebywać w skrzydle szpitalnym. Nie mógł przez to wziąć udziału w sprawdzianach do drużyny Quidditcha, nad czym bardzo ubolewał.

Siódmy rokEdytuj

Po raz pierwszy w serii siedemnastoletni Cormac pojawił się w pociągu Hogwart Ekspres, gdy Horacy Slughorn przyjął go do Klubu Ślimaka ze względu na znajomość z wujem McLaggena pracującym w Ministerstwie Magii.

Gdy Harry Potter został kapitanem drużyny quidditcha, Cormac postanowił wziąć udział w naborze, chcąc zagrać jako obrońca. Pojawił się tylko na ostatnim sprawdzianie i rywalizował z Ronem Weasleyem o miejsce w składzie, na co, biorąc pod uwagę jego umiejętności, miał duże szanse. Wówczas Hermiona Granger - nie chcąc, by McLaggen dostał się do drużyny - użyła zaklęcia Confundus, sprawiając, że ten nie obronił jednej bramki. Cormac był wściekły i oskarżył Ginny Weasley o łatwe do obrony strzały, które przeznaczyła bratu. Ostatecznie został rezerwowym.

W ciągu roku szkolnego Cormac był wielokrotnie zapraszany na spotkania Klubu Ślimaka, na których Slughorn, ze względu na znajomości krewnych chłopaka, chciał mu się przypodobać.

Przyjęcie u Slughorna.jpg

Cormac na przyjęciu w Klubie Ślimaka

Cormac miał okazję się wykazać podczas meczu z Hufflepuffem, w którym Ron nie mógł wziąć udziału, ponieważ został otruty. Jednak zamiast skupić się na obronie, McLaggen chciał rozstawiać zawodników po kątach, a na koniec, tylko z sobie znanemu powodu, pozbawił Harry'ego przytomności kijem pałkarza. Gryffindor przegrał mecz 60 do 320 punktów. McLaggen został (ku uciesze Rona) wyrzucony z drużyny, a Harry, Ron i reszta zespołu jeszcze bardziej zniechęcili się do Cormaca.

Cormac-Mclaggen-gryffindor-28517114-372-480.jpg

Cormac podczas przerwy w Bitwie o Hogwart w 1998 roku

McLaggen pojawił się także na Świątecznym spotkaniu Klubu Ślimaka jako partner Hermiony Granger, która chciała wzbudzić w ten sposób zazdrość w Ronie Weasleyu. Jednak Cormac okazał się zapatrzonym w siebie prostakiem, a Hermiona unikała go przez cały wieczór. W filmowej adaptacji siódmej części Harry'ego Pottera Cormac ciągle uczęszcza do Hogwartu, więc najprawdopodobniej (tak jak Cho Chang i Katie Bell) nie zaliczył owutemów. Zaciągnął się do Gwardii Dumbledore'a i wziął udział w Drugiej Bitwie o Hogwart, którą przeżył.

WyglądEdytuj

"[...] zapytał Harry, mierząc wzrokiem jego bary; był pewien, że dryblas zablokowałby wszystkie trzy pętle, nie ruszając się z miejsca"
—Harry Potter o posturze McLaggena

McLaggen jest opisywany jako wysoki i niezwykle rozrośnięty. Miał kędzierzawe włosy i ciemne oczy. Gdy był bardzo zdenerwowany robił się czerwony na twarzy i pulsowała mu żyła na czole (podobnie było u Vernona Dursleya).

CharakterEdytuj

Ron cormac.jpg

Cormac i Ron przed meczem Quidditcha

Powinieneś usłyszeć co mówił o Ronie i Ginny! Ma paskudny temperament. Nie chciałbyś mieć kogoś takiego w drużynie, Harry...
—Hermiona opisująca Cormaca

Agresywny i obłudny - te cechy były nierozłącznie przypisywane McLaggenowi, który budził najbardziej negatywne cechy uczniów z Gryffindoru. Choć był odważny, był zarazem lekkomyślny i arogancki, przez co często próbował umocnić swoją pozycję. Uwielbiał chwalić się swoimi osiągnięciami w Quidditchu. Według Hermiony Granger, McLaggen był niegrzeczny, nieczuły i nadmiernie zmieniał dziewczyny, które wykorzystywał. Robił wszystko, byle zwrócić na siebie uwagę i zrobić szum wokół swojej osoby. Doprowadziło to nawet do tego, że Hermiona zauważyła, że Graup (przyrodni brat Hagrida) był bardziej uprzejmy niż Cormac. McLaggen również bywał złośliwy, przez co pewnego razu Harry był niemal pewny, że chłopak go uderzy, jeśli ten nie przyjmie go do drużyny na stanowisko obrońcy. Corman obwiniał innych, na przykład Ginny Weasley, za niewłaściwe strzelanie do bramek (gdy pudłowała), czy obrażał Rona, gdy dostał się do drużyny . W filmie, gdy ponownie pojawia się w Hogwarcie w 1997 roku, przebywał z innym uczniami zmuszonymi ukrywać się przed Carrowami w Pokoju Życzeń, więc jest oczywiste, że on też nie popierał nowego reżimu.

Relacje Edytuj

Z Hermioną Granger Edytuj

Właśnie uciekłam - To znaczy, po prostu zostawiłam Cormaca. Pod jemiołą ... Cormac nie zadał żadnego pytania o mnie, no cóż, właśnie zostałam potraktowana jak setka wspaniałych zdobyczy Cormaca McLaggena, które poznał... O nie, on tu idzie...
—Hermiona w rozmowie z Harrym o Cormacu
Dh1 hermione granger headshot 01.jpg

Hermiona Granger

Na swoim siódmym roku, McLaggen zapoznał się z Hermioną Granger, kiedy obaj zostali członkami Klubu Ślimaka. Hermiona odebrała McLaggena jako aroganckiego i nieuprzejmego, a kiedy usłyszała jak obraża Rona i Ginny Weasley podczas treningu quidditcha, rzuciła na niego zaklęcie Confundusa.

Jednak, gdy Hermiona i Ron później pokłócili się z powodu romansu Rona z Lavender Brown, Hermiona próbowała wywołać w rudzielcu zazdrość zadając się z McLaggenem. W tym celu zaprosiła McLaggena, by był jej partnerem podczas bożonarodzeniowego spotkania u profesora Slughorna. Cormac się zgodził, ale spędził większość wieczoru mówiąc wyłącznie o sobie, co tylko ją zdenerwowało. Gdy znalazł się z Hermioną pod jemiołą, zapędził się. To skłoniło ją do porzucenia Cormaca i odszukania Harry'ego Pottera i Luny Lovegood, by uniknąć reszty wieczoru w towarzystwie partnera. Był bardzo zły, gdy nie był w stanie jej znaleźć. Oznacza to, że McLaggen w rzeczywistości żywił romantyczne uczucie względem Hermiony, niestety poprzez swoje egoistyczne zachowanie nie mogło nic między nimi być.

Z Harrym Potterem Edytuj

Cormac McLaggen: "Jego siostra w ogóle się nie stara. Dała mu fory."
Harry Potter: "Bzdury. O mało nie wbiła mu bramki."
Cormac McLaggen: "Daj mi jeszcze jedną szansę."
Harry Potter: "Nie. Miałeś już swoją kolej. Obroniłeś cztery bramki, Ron pięć. Ron będzie obrońcą, bo wygrał uczciwie. Zejdź mi z drogi..."
— Rozmowa Harry'ego i Cormaca na temat Rona
HarryPotter.jpg

Harry Potter

Mimo, że byli w tym samym domu, Harry zdecydowanie nie lubił McLaggena. Pierwsze raz spotkali się w 1996 roku, kiedy oboje zostali pochwaleni przez profesora Slughorna. Spotkali się ponownie, gdy McLaggen próbował dostać się do drużyny quidditcha Gryffindoru, którego Harry był kapitanem. Wydawało się, że McLaggen był niesłusznie traktowany przez Harry'ego (zdaniem Cormaca). Oboje byli członkami w Klubie Ślimaka.

Gdy Ron Weasley pokonał McLaggena i zdobył miejsce w drużynie quidditcha jako obrońca, Cormac oskarżył Ginny Weasley o to, że celowo dawał chłopakowi fory. McLaggen miał też nieprzyjemną konfrontację z Harrym na ten temat, lecz Potter chłodno obalił jego oskarżenia. Harry czuł przez chwilę, że McLaggen może go nawet uderzyć. Na tym samym roku, kiedy McLaggen czasowo zastępował Rona w drużynie, Harry był bardzo zirytowany, gdy Cormac wielokrotnie próbował zaoferować pomoc i obmyślić własną strategię gry. Był tak zajęty kolegami z zespołu i uderzaniem kaflem w głowę Harry'ego zamiast bronieniem bramek, że ostatecznie Gryffindor przegrał mecz.

Cormac nie lubił też Harry'ego, bo był najlepszym przyjacielem Hermiony Granger. Cormac i Harry wydawali się reprezentować różne aspekty i cechy Gryffindoru: Cormac uosabiał negatywne cechy, takie jak arogancja czy nierówne traktowanie, podczas gdy Harry przedstawiał pozytywne cechy: rycerstwa czy odwagi. Jednak oboje wykazywali od czasu do czasu zarówno miłe, jak i paskudne zachowanie.

Z Ronem Weasleyem Edytuj

Cormac McLaggen: "Będę się starał o pozycję obrońcy w drużynie, wiesz... To nic osobistego."
Ron Weasley: "Naprawdę? Taki duży, masywny człowiek jak ty? Wyglądasz na kogoś kto się bije... To znaczy, obrońca powinien być szybki, zwinny i zachowywać zdrowy rozsądek..."
Cormac McLaggen: "Poradzę sobie. Tak swoją drogą, jesteś przyjacielem Hermiony Granger, prawda? Nie miałbym nic przeciwko, gdybyś mnie z nią zapoznał, żebyśmy mówili sobie po imieniu... Jeśli wiesz co mam na myśli...."
— Rozmowa Rona i Cormaca przed treningiem quidditcha
DH1 Ron Weasley promo 02.jpg

Ron Weasley

McLaggen i Ron Weasley natychmiast się znienawidzili w 1996 roku, kiedy oboje startował na stanowisko obrońcy w drużynie Gryffindoru. McLaggen uważał, że kapitan zespołu, Harry Potter, wyraźnie faworyzował swojego przyjaciela, Rona, podczas gdy zdaniem Harry'ego, Cormac był po prostu zbyt arogancki żeby należeć do drużyny.

Niechęć Rona i McLaggena pogorszyła Hermiona Granger, która (żeby wzbudzić zazdrość) zaprosiła Cormaca na spotkanie bożonarodzeniowe organizowane przez Horacego Slughorna. Ku niezadowoleniu Rona, McLaggen zgodził się na towarzyszenie dziewczynie. Ron był jeszcze bardziej zirytowany, kiedy McLaggen przejął jego stanowisko jako obrońcy drużyny, gdy został otruty. Wasley był zadowolony, gdy dowiedział się, że Cormac przepuścił wiele bramek i tym samym przez niego Gryffindor przegrał mecz.

Etymologia Edytuj

Imię Cormac jest noszone przez wielu bohaterów w legendach irlandzkich. Należy do nich Cormac mac Airt, zwierzchni król Irlandii z dynastii Milezjan. Tygrys Cormac, niezwykle brutalny morderca, to jeden z bohaterów powieści sir Arthura Conana Doyle'a[1]. Imię jest najczęściej tłumaczone jako „woźnica”, jednakże może ono oznaczać kruka - ptaka, który jest silnie związany z wojną w mitologii celtyckiej. W tym przypadku może być to nawiązanie do wybuchowego charakteru młodego McLaggena.

McLaggen to szkockie nazwisko, które może być tłumaczone z gaelickiego szkockiego jako „syn sługi Adriana”. J. K. Rowling wyznała, że odkryła nazwisko pisząc „Księcia Półkrwi”. Poczuła się zmuszona użyć go do jakiejś postaci, bo jak powiedziała, „było zbyt dobre, by mogło się zmarnować”.

Ciekawostki Edytuj

  • W szóstym filmie McLaggen dostaje miesiąc szlabanu od Snape'a za zwymiotowanie na jego buty, po tym, jak Harry nabrał go, że ten jadł „smocze jądra”. W książce nic takiego się nie dzieje.
  • W filmie nie jest wspomniane, że jest on na swoim ostatnim roku. Jednak nie ma nic, co by sugerowało, że jest w tym samym wieku, co Harry.
  • Pojawia się w obu adaptacjach filmowych Insygniów Śmierci, mimo że nie pojawia się w siódmej książce.

Galeria Edytuj

WystępowanieEdytuj

Przypisy

  1. "Dolina strachu"
Poprzednik
Ron Weasley
Obrońca Gryffindoru Następca
Ron Weasley

Pozycje quidditcha w Hogwarcie

Kapitanowie Astrix A. · Filemina A. · Angelina B. · Oona B. · Concepta · David Hamblin · Natalie Holkham · Stephen Gould · Ashley Sanders · Hamish Frater · Richard Carter · James Potter · Charlie Weasley · Oliver Wood · Angelina Johnson · Harry Potter · Cedrik Diggory · Roger Davies · Winky Crockett · Neil Lament · Andrew Snowyowl · Jo King · Rufus Winickus · Jody Jacknife · Stuart Craggy · Steve Laughalot · Emma Vanity · Lucinda Talkalot · Marcus Flint · Graham Montague · Urquhart · Katie Rayknolls · Vicky Bishopper · Robin Higgy · Mark Sommertime · Russell Lucky · Dan Darker · Jess Lafington · Kris Kolumbiko · David Makehay · Mark Overcliff · Isobel McGonagall
Ścigający Alicja Spinnet · Angelina Johnson · Dean Thomas · Demelza Robins · Ginny Weasley · James Potter · Katie Bell · Cadwallader · Heidi Macavoy · Malcolm Preece · Zachariasz Smith · Tamsin Applebee · Bradley · Chambers · Jeremy Stretton · Randolph Burrow · Roger Davies · Eekins · Jarrett · Marcus Flint · Adrian Pucey · Kasjusz Warrington · Graham Montague · Urquhart · Vaisey · Blaise Zabini · Niezidentyfikowany ścigający Gryffindoru I · Niezidentyfikowany ścigający Gryffindoru II · Niezidentyfikowany ścigający Gryffindoru III
Pałkarze Andrew Kirke · Fred Weasley · George Weasley · Jack Sloper · Jimmy Peakes · Ritchie Coote · Anthony Rickett · Maxine O'Flaherty · Michael McManus · Duncan Inglebee · Jason Samuels · Niezidentyfikowany pałkarz Slytherinu I · Niezidentyfikowany pałkarz Slytherinu II · Gregory Goyle · Lucjan Bole · Peregrine Derrick · Vincent Crabbe · Dobbin
Szukający Charlie Weasley · Ginny Weasley · Harry Potter · Niezidentyfikowany szukający Gryffindoru · Niezidentyfikowany szukający Hufflepuffu · Cedric Diggory · Summerby · Niezidentyfikowany szukający Ravenclawu · Niezidentyfikowany zastępca szukającego Ravenclawu · Cho Chang · Gilderoy Lockhart · Draco Malfoy · Harper · Regulus Black · Terence Higgs
Obrońcy Cormac McLaggen · Oliver Wood · Ron Weasley · Geoffrey Hooper · Herbert Fleet · Grant Page · Miles Bletchley · Niezidentyfikowany obrońca Slytherinu · Kevin Bletchley
Nieznane pozycje Minerwa McGonagall · M. G. McGonagall · R. King · Vicky Bishopper · Robin Higgy · Katie Rayknolls
Prawdopodobni gracze Abigail Nicola · Alexander William · Alexis Marie · Amber Noel · Brandon Angel · Christian Alexander · Ella Jo · Emily Taylor · Erica J. · Ethan Gerard · Fay Dunbar · Gianna Marie · Haley Dakota · Jackson Sheppard · Jada Angela · Jennifer Dawn · Owen Anthony · Phelan Noel · Remy Olivier · Richard Sky · Riley Frazer · Ryan Henry · Tanner Van Burm · Timothy Justin · Trev Mallory · Trinity Lynn · Sage Kelleen

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Cormac McLaggen

  • cormac mclaggen

    7 wiadomości
    • 83.31.14.147 napisał(a):To jakim cudem Cormac siedział w Insygni w pociągu? W filmach jest strasznie dużo błędów
    • W filmach Cormac jest na tym samym roku co Harry, a w książce jest od niego rok starszy!

Więcej od Wikii

Losowa wiki