FANDOM

Crystal 128 clock
Ta strona jest aktualnie edytowana przez użytkownika: Ciocia Gigi

Centaur — stworzenie, które Harry spotkał już na pierwszym roku nauki w Hogwarcie w Zakazanym Lesie. Mają mieszaną budowę ciała. Posiadają ludzką inteligencję, ale są zakwalifikowane jako Bestie. Są świetnymi łucznikami.

Etymologia Edytuj

Centaury pojawiły się po raz pierwszy w greckiej mitologii. Według wierzeń Greków były potomstwem Kentaurosa i klaczy magnezyjskich lub Iksjona i chmury Nefele. Tworzyły bardzo prymitywne plemię. Zamieszkiwały góry i lasy krainy zwanej Tesalą oraz Arkadię. Obyczaje mitologicznych centaurów były niezwykle dzikie. Żywiły się bowiem surowym mięsem upolowanych przez siebie zwierząt. Kilkakrotnie również usiłowały porwać lub zgwałcić kobiety. Jako, że nie były ludźmi w całej budowie, słabo reagowały na działanie alkoholu. Łatwo można było je upić. Wśród nieucywilizowanych centaurów były również wyjątki. Taki wyjątkiem był Chejron (bądź Chiron). Był on bardzo spokojny i zrównoważony. I to on jest najbardziej znanym centaurem. Był bohaterem paru mitów. Uczył herosów - potomków ludzi i bogów - na wojowników.
Centaury

Centaury w Zakazanym Lesie

Występowanie Edytuj

Centaury wolą mieszkać w dzikich lasach na uboczu, z dala od ludzi.

Zamieszkują m.in. Zakazany Las Hogwartu, choć jak wiadomo z Zakonu Feniksa, Ministerstwo Magii zagarnia wciąż ich ziemie.

Wygląd Edytuj

Centaur-głowa

Głowa centaurów

Są to stworzenia o mieszanej budowie, które od pasa w dół mają ciało koni a od pasa w górę ludzki tułów i głowę. Są wysokie w kłębie z różnym umaszczeniem. Mają umięśniony tors, ręce. Są niezwykle imponujące. Ich uszy były długie i bardziej przypominały końskie niż ludzkie, podobnie jak nos.

Charakter Edytuj

Centaur

Centaury są waleczne i mają swój honor. Każdą udzieloną ludziom pomoc uważają za "usługiwanie ludziom" i dyshonor. Pracę u ludzi i przekazywanie ich sekretów uważają za zdradę. Bardzo łatwo je obrazić, gdyż są wrażliwe. Charakteryzują się tajemniczością oraz w pewnym stopniu ignorowaniem świata innego niż ten, w którym same żyją. Są niezwykle honorowe i zaślepione swoją dumą. Nie jest łatwo namówić je do zmiany zdania, decyzji.

Zachowanie Edytuj

  • Nie powinno się zadzierać z centaurami, gdyż mogą zaatakować.
  • Unikają kontaktów z ludźmi, bez względu na to czy są to czarodzieje czy mugole.
  • Centaury żyją w stadzie i chronią siebie nawzajem. Wybierają z pośród siebie przywódcę. Mają swoje sposoby na osądzanie zbrodni. Nie honorują prawa czarodziejów.
  • Najważniejsze dla nich jest to, co ważne dla stada. Inne kwestie nie są takie istotne.
  • Przepowiadają przyszłość. Nie są jednak chętnie dzielić się tą wiedzą z ludźmi.
  • Kiedy czują, że ich bezpieczeństwo jest zagrożone atakują bez zbędnego gadania. W "Harry Potter i Zakon Feniksa" przytrafia się to Dolores Umbridge.
  • Żaden szanowany centaur nie pozwoli dosiąść się przez człowieka.
  • Kiedy któregoś z nich uznają za zdrajcę, odwracają się od niego i wykluczają ze stada. Nie uważają go za jednego ze swoich. Taka sytuacja spotkała Firenzo.

Zdolności Edytuj

  • Są świetnymi łucznikami.
  • Potrafią przepowiadać przyszłość z gwiazd, płomieni lub dymu.
  • Znają się na astronomii.
  • Doskonale znają się na magicznym uzdrawianiu.

Znane centauryEdytuj

1

Jeden z centaurów - Firenzo

  • Firenzo – centaur, najpierw mieszkający w Zakazanym Lesie, później w Hogwarcie. Pojawia się po raz pierwszy w tomie Harry Potter i Kamień Filozoficzny, gdzie uratował życie Harry'emu, który widział jak Quirrell pił krew jednorożca dla Voldemorta. W tomie piątym został nauczycielem wróżbiarstwa w Hogwarcie, za profesor Trelawney, którą profesor Umbridge zwolniła. Od momentu, kiedy Firenzo zaczął pracować w Hogwarcie, był uważany przez inne centaury za zdrajcę i stał się wyrzutkiem w Zakazanym Lesie.
  • Magorian – centaur; mieszka w Zakazanym Lesie jest przywódcą Centaurów. Nienawidzi zdrajców takich jak Firenzo. Nie lubi ludzi. Ma dumną twarz z wydatnymi kośćmi policzkowymi i długie czarne włosy.
  • Ronan – centaur z Zakazanego Lasu, znajomy Hagrida. Do pasa mężczyzna z rudymi włosami i brodą, od pasa kasztanowy koń z długim czerwonawym ogonem.
  • Zakała – stary centaur z Zakazanego Lasu. Pojawia się już w pierwszej części, gdy Firenzo uratował Harry'ego, i nazywa Firenza mułem. W piątej części atakuje Umbridge, gdyż nazwała go „mieszańcem”.

WystępowanieEdytuj

Magiczne stworzenia według klasyfikacji Ministerstwa Magii

X ChorbotekGumochłon

Więcej z Fandomu

Losowa wiki