Wikia

Harry Potter Wiki

Cedrik Diggory

5019stron na
tej wiki
Komentarze113
Cedrik Diggory
CedrikDiggory
Informacje biograficzne
Data urodzenia 13 maj [1] 1977 (piątek)
Data śmierci 24 czerwca 1995 (sobota)
Status krwi czysta lub półkrwi
Tytuł(y) prefekt,
Szukający,
Reprezentant Hogwartu w Turnieju Trójmagicznym
Pseudonim(y) Ced (dla ojca)
Wygląd zewnętrzny
Płeć Mężczyzna
Kolor oczu szare
Kolor włosów brązowe
Rodzina
Rodzina Amos Diggory (ojciec)
Pani Diggory (matka)
Zdolności magiczne
Różdżka jesion, 12¼", włos jednorożca
Pozostałe informacje
Dom Hufflepuff
Przynależność Hufflepuff
Rodzina Diggory

Hogwart

Aktor Robert Pattinson
Cedrik był człowiekiem, który miał w sobie wiele cech wyróżniających dom Hufflepuffu. Był dobrym i wiernym przyjacielem, był pracowitym uczniem i zawsze cenił sobie czystą grę. Jego śmierć dotknęła nas wszystkich, bez względu na to, czy byliście jego bliskimi przyjaciółmi, czy nie. Każda próba udawania, że Cedrik zginął na skutek nieszczęśliwego wypadku, albo na skutek własnego błędu, byłaby obrazą jego pamięci.(...) Pamiętajcie o Cedriku Diggorym.
Albus Dumbledore[źródło]

Cedrik Diggory (ur. 13 maj 1977 r., zm. 24 czerwca 1995 r.) — czarodziej czystej krwi lub półkrwi. Najmłodszy znany członek rodziny Diggory'ch. Jedyny syn Amosa Diggory'ego i jego nieznanej z imienia żony. Od 1988 roku uczeń Szkoły Magii i Czarodziejstwa, Hogwart, przydzielony do Hufflepuffu.  Kapitan i szukający drużyny quidditcha swojego domu. Uczestnik Turnieju Trójmagicznego jako reprezentant Hogwartu w rywalizacji ze szkołami Akadamia Magii Beauxbattons i Instytut Magii Durmstrang.

W 1994 roku został pierwszym reprezentantem Hogwartu w Turnieju Trójmagicznym. Drugim, nieoczekiwanym (i nadprogramowym), był jego kolega Harry Potter. Wziął udział w trzech morderczych zadaniach i zdobył razem z Harrym Puchar Turnieju Trójmagicznego. Podczas pierwszego zadania zmierzył się ze smokiem i zdobył złote jajo stanowiące podpowiedź do drugiego. Kolejne wyzwanie wyszło mu równie dobrze - wydobył z jeziora swoją dziewczynę Cho Chang jako pierwszy. Został zamordowany przez Petera Pettigrew w 1995 roku, podczas trzeciego zadania na rozkaz Lorda Voldemorta. Zmarł po trafieniu zaklęciem Avada Kedavra na cmentarzu, prawdopodobnie w Little Hangleton, w obecności Harry'ego Pottera. Harry sprowadził ciało Cedrika do Hogwartu i wziął udział w jego pogrzebie. Okoliczności śmierci Cedrika znali tylko najbliżsi przyjaciele Harry'ego i niektórzy nauczyciele, co rodziło wiele plotek i podejrzeń. Jednak ani rodzice Diggory'ego ani jego dziewczyna Cho Chang, nie mieli pretensji do Harry'ego. Przeciwnie, byli mu wdzięczni za sprowadzenie ciała z miejsca śmierci Cedrika.

Biografia Edytuj

Wczesne życie

Moi drodzy, to jest Amos Diggory (...). I chyba znacie jego syna Cedrika?
— Artur Weasley

Cedrik Digorry urodził się w 1977 roku jako syn czarodzieja Amosa Diggory'ego i jego nieznanej z imienia żony, był więc czarodziejem czystej krwi lub półkrwi. W młodości mieszkał prawdopodobnie w mugolskiej wiosce Ottery St. Catchpole lub w jej okolicy.

W 1988 roku, w wieku jedenastu lat dostał list ze Szkoły Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie informujący, że został zapisany do placówki. Jednym z podstawowych elementów wyposażenia w Hogwarcie była magiczna różdżka. Cedrik prawdopodobnie udał się z rodziną na Ulicę Pokątną w Londynie i kupił swoją pierwszą różdżkę w sklepie Ollivanderów, cieszących się sławą na skalę światową. Wybrał (a raczej różdżka wybrała jego) zrobioną z jesionu i włosa jednorożca o długości 12 i 1/4 cala. Pierwszego dnia Hogwartu, w dniu 1 września, odbyła się uroczystość zwana Ceremonią przydziału, podczas której został przydzielony do jednego z domów, Hufflepuffu. W pewnym okresie życia, po 1989 roku, stał się szukającym reprezentacji Hufflepuffu w quidditchu i jej kapitanem.

Prawdopodobnie był obecny podczas Ceremonii Przydziału w 1991 roku, kiedy to Harry Potter został przydzielony do Gryffindoru.

1993 -1994Edytuj

Podszedł Cedrik Diggory i pogratulował Harry'emu tak wspaniałego sprzętu (...)"
— Narrator
Hufflepuffquidditch

W 1993 roku Cedrik rozpoczął swój piąty rok nauki w Hogwarcie. Był on kapitanem domowej reprezentacji quidditcha i grał jako szukający w swoim pierwszym meczu sezonu - z Gryffindorem. Mecz ten odbył się zamiast planowanego Slytherin kontra Gryffindor, ponieważ szukający Ślizgonów, Draco Malfoy został zaatakowany przez hipogryfa, Hardodzioba, a drużyna nie miała rezerwowego. Pod koniec meczu Harry Potter i Cedrik zauważyli znicza mniej więcej w tym samym czasie. Warunki były okropne - padał deszcz, nad boiskiem zalegała gęsta mgła. Znicza ostatecznie złapał Cedrik, Harry bowiem spadł z miotły na skutek spotkania z dementorem. Cedrik, zaraz po wylądowaniu chciał rozegrać mecz jeszcze raz, ale Oliver Wood musiał przyznać, że Puchoni wygrali uczciwie.

Ostatecznie jednak Hufflepuffowi nie udało się zdobyć Pucharu Quidditcha - zwyciężyli Gryfoni pokonując w ostatnim meczu Ślizgonów. Cedrik gratulował Harry'emu dostania Błyskawicy i chciał ją obejrzeć z bliska.

1994 -1995Edytuj

Mistrzostwa świata w quidditchu Edytuj

Cedricdiggory

Cedrik Diggory wybierający się na mecz quidditcha.

W 1994 roku Cedrik wraz z ojcem oglądał odbywające się co cztery lata mistrzostwa świata w quidditchu. W miejscu skąd czarodzieje przenosili się na stadion przy pomocy świstoklików, spotkali Harry'ego PotteraHermioną Granger i rodziną Weasley'ów. Bliźniacy Fred i George ciągle nie wybaczyli Cedrikowi wygranej z Gryfonami rok wcześniej. Podczas pierwszej rozmowy Weasley'ów z Amosem, chwalił Cedrika'a za pokonanie wielkiego Harry'ego Pottera w meczu quidditcha. Cedrik tłumaczył mu jednak, że to był wypadek, a Harry spadł z miotły na widok dementorów. Po znalezieniu świstoklika i deportowaniu się, wszyscy wylądowali na polu namiotowym, opodal boiska do quidditcha. Na meczu finałowym (Bułgaria przeciwko Irlandii) Cedrik kibicował narodowej drużynie Irlandii. Reprezentant Bułgarii Wiktor Krum złapał znicza, lecz Irlandia wygrała przewagą 10 punktów.

Turniej Trójmagiczny Edytuj

„Reprezentant Hogwartu - Cedrik Diggory!”
— Albus Dumbledore
Ernie Cedric

1 września 1994 roku Cedrik zaczął swój przedostatni, szósty rok nauki w Hogwarcie. Jak wszyscy uczniowie, przyjechał do szkoły pociągiem Ekspres Londyn-Hogwart. Podczas uczty powitalnej, która odbywała się co rok, dyrektor Hogwartu - Albus Dumbledore wygłosił przemowę i odbyła się Ceremonia Przydziału dla pierwszoroczniaków. Chłopak był obecny przy tym, jak do Hufflepuffu dołączali nowi uczniowie. Po zakończeniu ceremonii Dumbledore powiedział, że w tym roku odbędzie się w Hogwarcie Turniej Trójmagiczny, do którego mogą się zgłosić uczniowie mający skończone 17 lat. Cedrik postanowił spróbować.

30 października do Hogwartu przyjechały delegacje Beauxbatons i Durmstrangu, aby rozpocząć Turniej Trójmagiczny. Dumbledore ogłosił, że magiczna Czara Ognia wybierze po jednym reprezentancie z każdej szkoły, czyli będzie ich trzech. Dyrektor narysował wokół Czary Linię Wieku, pozwalającą na zgłoszenie się tylko uczniów mających 17 lat. Cedrik wrzucił swoje imię i nazwisko, tego samego dnia, w którym Czara Ognia została umieszczona na środku Wielkiej Sali. W Halloween zostały ogłoszone nazwiska reprezentantów szkół. Reprezentantem Durmstrangu został Wiktor Krum, Beauxbatons Fleur Delacour, a Hogwartu Cedrik i - nieoczekiwanie, jako czwarty uczestnik turnieju - Harry Potter. Przedstawiciele szkół udali się do komnaty, gdzie mieli dostać wskazówki dotyczące Turnieju. Podczas tego spotkania odbyła się kłótnia, w jaki sposób Harry został drugim reprezentantem Hogwartu, lecz ostatecznie pozwolono mu brać udział w Turnieju, uznając wybór dokonany przez Czarę Ognia jako wiążący. Reprezentanci dowiedzieli się że pierwsze zadanie odbędzie się 24 listopada. Cedrik powiedział, że cieszy się że Harry jest drugim reprezentantem Hogwartu, nie wierzył mu jednak, że nie zgłosił się z własnej woli i dopytywał jak przekroczył Linię Wieku (w rzeczywistości nazwisko Pottera wrzucił do Czary Ognia Barty Crouch, Jr. pod postacią Alastora Moody'ego, na rozkaz lorda Voldemorta).

Następnego dnia odbyło się sprawdzanie różdżek reprezentantów przez Ollivandera. Lekcje zostały przerwane, a reprezentanci udali się do pustej sali lekcyjnej. Ollivander potwierdził, że różdżka Cedrika jest zdolna do rzucania czarów i bardzo zadbana. Później odbył się wywiad i sesja zdjęciowa z dziennikarką "Proroka Codziennego" Ritą Skeeter. Po publikacji artykułu o reprezentantach Turnieju Trójmagicznego w "Proroku Codziennym" okazało się, że nie było w nim ani słowa o Cedriku, a tekst poświęcony był głównie Harry'emu.

Wiele osób po wyborze Pottera na reprezentanta turnieju zaczęło nosić obraźliwe dla Harry'ego plakietki z napisem  POTTER CUCHNIE po jednej i KIBICUJ CEDRIKOWI DIGGORY'EMU po drugiej stronie. Diggory prosił swoich kolegów, żeby ich nie nosili.

Pierwsze zadanie Edytuj

„Cedrik wyciągnął niebieskawoszarego szwedzkiego smoka krótkopyskiego z numerem jeden.”
— Narrator
Cedric

Miesiąc przed pierwszym zadaniem Harry poinformował Cedrika, że będzie miało ono coś wspólnego ze smokami (dowiedział się tego od Rubeusa Hagrida). Harry wiedział, że sekret zadania znają także Krum i Fleur, więc poinformował o smokach również Cedrika, żeby było fair play.

Pierwszym zadaniem Turnieju Trójmagicznego było pokonanie smoka i zabranie mu złotego jaja, które stanowiło ważną podpowiedź do drugiego zadania. W dniu zadania wszyscy reprezentanci zebrali się w dużym namiocie, aby wylosować smoka, z którym będą musieli się zmierzyć. Cedrikowi przypadł szwedzki krótkopyski niebieskoszary. Aby pokonać smoka, Cedrik użył transmutacji kamienia w psa, czym odwrócił uwagę smoka i zdobył złote jajo. Smok oparzył Cedrika w twarz, więc po zadaniu chłopak leczył się w skrzydle szpitalnym u szkolnej pielęgniarki Poppy Pomfrey. Po wyzwaniu Diggory pogratulował Harry'emu, który od sędziów otrzymał największą liczbę punktów i wygrał zadanie.

Bal Bożonarodzeniowy Edytuj

„(...) bąknął Harry, który obserwował Cho i Cedrika”
— Narrator
Cedrikicho
Między pierwszym a drugim zadaniem Cedrik wziął udział w Balu Bożonarodzeniowym, który stanowił tradycję Turnieju Trójmagicznego. Wszyscy uczniowie od czwartej klasy wzwyż powinni wybrać partnerkę lub partnera do tańca. Cedrik zaprosił o rok młodszą od siebie Cho Chang, ubiegając Harry'ego, który również chciał ją zaprosić. Jako jedna z czterech par rozpoczęli bal tradycyjnym tańcem. Harry, który ostatecznie zaprosił na bal Parvati Patil, nie poświęcał uwagi swojej partnerce, lecz z zazdrością u przypatrywał się Cedrikowi i Cho.

Cedrik powiedział Harry'emu, że dowiedział się od Alastora Moody'ego (naprawdę był to Barty Crouch Jr. pod postacią Moody'ego) jak rozszyfrować zagadkę złotego jaja z pierwszego zadania: trzeba było zanurzyć je w wodzie w łazience prefektów. Harry początkowo nie potraktował rady poważnie, ponieważ myślał że Cedrik chce go podpuścić, ostatecznie jednak poszedł do łazienki prefektów. Obecna tam Jęcząca Marta opowiedziała Harry'emu jak Cedrik rozwiązał tajemnice złotego jaja i wyznała mu, że go podglądała podczas kąpieli. Okazało się, że jajo trzeba zanurzyć w wannie - zabrzmi wtedy pieśń będąca podpowiedzią do drugiego zadania.

II zadanieEdytuj

„(...) Cedrik wyciąga z kieszeni nóż i uwalnia Cho.”
— Narrator
Cedric Diggory saving Cho Chang at Hogwarts Lake for the 2nd Task of the 1994 Triwizard Tournament

Cedrik ratujący Cho podczas II zadania.

Drugie zadanie Turnieju Trójmagicznego polegało na odnalezieniu i wyłowieniu z głębi jeziora bliskiej osoby. Cedrik miał uratować swoją dziewczynę - Cho Chang. By móc oddychać przez godzinę pod wodą użył - podobnie jak Fleur Delacour - zaklęcia Bąblogłowy. Czar ten umożliwiał długi pobyt pod wodą, dzięki stworzeniu wokół główy bąbla wypełnionego powietrzem. Na powierzchnię Cedrik wypłynął jako pierwszy, przez co zdobył najwięcej punktów. Choć Harry wyłowił Rona Weasley'a (swoją bliską osobę) jako ostatni, sędziowie zapewnili mu drugie miejsce, za uratowanie dwóch osób (Fleur miała kłopoty z wyciągnięciem swojej młodszej siostry Gabrielle).

III zadanieEdytuj

„Cedrik stał, oddalony zaledwie o stopę od pucharu, który połyskiwał za jego plecami”
— Narrator
Goblet-11

Cedrik na cmentarzu w Little Hangleton

Z końca różdżki zaczęło się wydymać coś o wiele większego (...) głowa... teraz pierś, ramiona... tors Cedrika Diggory'ego.
—Narrator

Około tydzień później reprezentanci zebrali się na boisku quidditcha, aby dowiedzieć się na czym będzie polegać trzecie zadanie. Pan Ludo Bagman powiedział im, że będą musieli przejść przez labirynt i pokonać przeszkody, aby dotrzeć do Pucharu Turnieju Trójmagicznego. Dotknięcie trofeum zapewniało zdobywcy zwycięstwo i sławę oraz nagrodę pieniężną w wysokości tysiąca galeonów.

Trzecim zadaniem Turnieju Trójmagicznego był niebezpieczny labirynt. Przed zadaniem, dwudziestego czwartego czerwca, do Hogwartu przybyły rodziny reprezentantów aby ich wspierać podczas wyzwania. Do Cedrika przyjechali jego rodzice.

Ponieważ Cedrik i Harry zdobyli największą liczbę punktów co Harry, obydwaj weszli do labiryntu jako pierwsi. Na początku Harry i Cedrik wyczarowali strumień światła zaklęciem Lumos. Po przejściu około pięćdziesięciu jardów dotarli do rozwidlenia. Harry poszedł w lewo, a Cedrik zniknął w prawym korytarzu. Następnie ten pierwszy zobaczył jak Cedrik wychodzi z jednej ze ścieżek z podpalonym rękawem. Chłopak wyjaśnił mu, że zaatakowała go olbrzymia sklątka tylnowybuchowa. Później Cedrika zaszedł od tyłu Wiktor Krum i zaczął go torturować zaklęciem Cruciatus (był pod działaniem klątwy Imperius rzuconej przez Barty'ego Croucha Jr). Harry uratował kolegę i posłał w górę czerwone iskry mające symbolizować wyeliminowanie Kruma z zawodów. Mimo, że Harry i Cedrik znów na pewien czas się połączyli, szybko odbiegli w przeciwnych kierunkach.

W końcu Cedrik zauważył Puchar Turnieju Trójmagicznego i pobiegł do niego tak prędko, jak tylko mógł. Z lewej strony wyskoczyła wtedy na niego Akromantula i zaatakowała Diggory'ego. Siłą pająka wydarła Cedrikowi różdżkę z rąk, jednak przed wyeliminowaniem z turnieju, a może nawet śmiercią chłopaka uchroniła szybkie przybycie Harry'ego. Chłopak odwrócił uwagę wielkiego pająka, tak, że Cedrik mógł sięgnąć po swoją różdżkę. Następnie obaj rzucili w tym samym momencie zaklęcie oszałamiające, które znokautowało akromantulę. Harry uratował Cedrika dwukrotnie, dlatego Diggory nalegał, aby to Harry wziął puchar i został uznany za zwycięzce turnieju. Harry jednak zwracał uwagę, że Cedrik też mu pomagał. W końcu jednak doszli do kompromisu i chwycili Puchar jednocześnie wiedząc, że zwycięstwo przypadnie Hogwartowi. Puchar okazał się jednak świstoklikiem. Oboje zostali przeniesieni na Cmentarz w Little Hangleton.

Śmierć i wydarzenia na cmentarzu Edytuj

Peter pettigrew killing cedric

Peter Pettigrew zabija Cedrika

-voldemort- zabij niepotrzebnego

-peter petigrew- avada kedawra

Harry i Cedrik z początku byli bardzo zdziwieni sytuacją, w której się znaleźli. Brali pod uwagę to, że może być to część zadania. Zaraz potem jednak z ciemności wyszedł Peter Pettigrew niosąc ciałko Lorda Voldemorta. Voldemort dał krótki rozkaz swojemu słudze: "Zabij niepotrzebnego". Peter użył wtedy różdżki Czarnego Pana i zabił Cedrika za pomocą śmiertelnego zaklęcia Avada Kedavra.

Ced

Śmierć Cedrika Diggory'iego

I oto ów cień Cedrika wyprostował się i spojrzał na złotą nić, a potem... przemówił

—Narrator
Mimo, że nie żył, Cedrik miał pewną rolę w późniejszych wydarzeniach. Czarny Pan odrodził się i okazało się również, że właściwie przez cały czas trwania w Hogwarcie Turnieju Trójmagicznego trwały przygotowaniu do owego odrodzenia, które skrycie prowadził Barty Crouch Jr. Voldemort chciał zabić Harry'ego w eleganckim pojedynku. Po złączeniu się strumieni z różdżek obu czarodziei powstało Priori Incantatem, które miało związek z zastosowaniem w różdżkach tego samego rdzenia z pióra tego samego feniksa. Z różdżki Voldemorta zaczęły wychodzić kolejne widma symbolizujące osoby uśmiercone za jej pomocą w odwróconej kolejności.
Cedrik echo

Duch Cedrika

Pierwszym duchem był właśnie Cedrik. W następnej kolejności pojawiali się Frank Bryce, Berta Jorkins, Lily Potter i James Potter. Echo Cedrika powiedziało Harry'emu, żeby zabrał jego ciało do rodziców. Kiedy Harry rozłączył różdżkę z różdżką Voldemorta i popędził do świstoklika Cedrik wraz z innymi widmami osłaniały chłopaka. Harry'emu w rezultacie udało się chwycić ciało Diggory'ego, przyznać puchar i wrócić do Hogwartu.

Kiedy Harry wraz z Cedrikiem pojawili się na błoniach, kibice zgromadzeni na trybunach ryknęli radosnym śmiechem, ponieważ nikt nie miał podglądu na wydarzenia, które toczyły się najpierw w labiryncie, później na cmentarzu. Harry jednak leżał na nieruchomym Cedriku i głośno zawodził, tak, że po krótkim czasie do ludzi dotarła straszna prawda. Muzyka ustała, a z widowni wybiegli oszołomieni rodzice. Albus Dumbledore wręcz siłą musiał strząsnąć Harry'ego z ciała Cedrika. Ojciec nie mógł się pogodzić ze śmiercią ukochanego syna. Matka była również pogrążona w rozpaczy, chociaż próbowała się pocieszyć faktem, że Cedrik zginął od razu po zwycięstwie w Turnieju Trójmagicznym, czyli zdobył puchar, który uczynił go szczęśliwym na krótko przed jego końcem.

Po śmierci Edytuj

Śmierć Cedrika wywołała żal i przygnębienie w całej szkole. 26 czerwca 1995 roku odbyła się uczta pożegnalna w Szkole Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie podczas której Albus Dumbledore wygłosił mowę na temat uczciwości i lojalności Cedrika Diggory'ego. Wielką Salę obwieszono czarnymi szatami na znak żałoby. Wbrew woli Ministerstwa Magii, Albus Dumbledore powiedział prawdę - ucznia Hufflepuffu zabił Lord Voldemort.

Pomijając rodziców, najbardziej załamana była Cho Chang, dziewczyna ze wzajemnością zakochana w Cedriku. To właśnie jego wspominała w rozmowie z Harry'm w Pokój Życzeń, kiedy się pocałowali. Udział w GD Cho był w dużej mierze ukierunkowany śmiercią Cedrika, ponieważ dziewczyna chciała w jakiś sposób pomścić swoją miłość.

Ministerstwo Magii nie uwierzyło w opowieść Harry'ego o wydarzeniach na cmentarzu i powrocie Lorda Voldemorta. Prorok Codzienny przez całe wakacje szkalował Harry'ego. Świat czarodziejski podzielił się na dwa fronty: ci, którzy wierzą w powrót Lorda Voldemorta oraz ci, którzy twierdzili, że Potterowi pomieszało się w głowie, a śmierć Diggory'ego to tragiczny wypadek w labiryncie.

W roku szkolnym 1995/1996 Ministerstwo Magii wprowadziło do Hogwartu Dolores Umbridge, która siała nieprawidłową propagandę. Śmierć Cedrika Diggory'ego była wydarzeniem na tyle tragicznym i bolesnym dla uczniów, że wielu z tego powodu zdecydowało przyłączyć się do Gwardii Dumbledore'a, organizacji stanowiącej ruch oporu przeciwko Ministerstwu Magii. W Pokoju Życzeń, gdzie odbywały się spotkania grupy wisiało zdjęcie Cedrika. Śmierć Cedrika interesowała wielu uczniów, którzy przystępowali do GD, a temat ten został poruszony przez Harry'ego w rozmowie z Cho Chang chwilę przed tym jak się pocałowali.

Dopiero w następnym roku szkolnym czarodzieje mogli poznać prawdę z artykułu w gazecie "Żongler", napisanego przez Ritę Skeeter pod naciskiem Hermiony. Ministerstwo przyjęło wersję Harry'ego jeszcze później, po bitwie w Departamencie Tajemnic, kiedy Czarny Pan ujawnił się m.in. Knotowi. Podczas Drugiej Bitwy o Hogwart, cztery lata po śmierci Cedrika, Harry pomścił chłopca zabijając Voldemorta i niszcząc jego wszystkie horkruksy.

Wygląd Edytuj

Cedric photo DA

Zdjęcie Cedrika w Pokoju Życzeń

Angelina: „To taki wysoki przystojniak, prawda?
Katie: „Silny i milczący
Angelina Weasley i Katie Bell o Cedriku[źródło]

Cedrik był wysokim i bardzo przystojnym czarodziejem. Miał ciemne, lekko rozwichrzone włosy i brązowe oczy. Pełnił funkcję szukającego, a do tego fachu trzeba było być zwinnym i wysportowanym.

Cedrik uchodził za jednego z najprzystojniejszych chłopaków w szkole, podobał się wielu dziewczynom. Katie Bell stwierdziła kiedyś, że był on silny i milczący. Fred jednak, częściowo pewnie z zazdrości odpowiedział oschle, że był milczący, bo jest zbyt głupi, żeby złożyć razem dwa słowa.

Osobowość Edytuj

Cedrik był bardzo miłym chłopcem i zdolnym uczniem. Jak wspominał Dumbledore na pogrzebie, Cedrik miał wszystkie cechy swojego domu - Hufflepuffu, czyli uczciwość, prawość i wierność. Zawsze starał się żyć fair play. Po tym jak Harry zleciał z miotły w 1993 roku, Cedrik chciał powtórzyć mecz. Harry był bardzo trudnym przeciwnikiem, a jednak Diggory wolałby zaryzykować porażkę niż wygrać w sposób, który według niego był niehonorowy. Podczas Turnieju Trójmagicznego Harry zdradził mu co będzie w pierwszym zadaniu. Cedrik, aby postąpić według swojego moralnego kierunkowskazu, powiedział później Potterowi jak rozwiązać zagadkę złotego jajka. Przez cały turniej, prosił swoich znajomych, aby nie nosili plakietek, które ośmieszały Harry'ego.

Cedrik był chłopakiem bardzo towarzyskim. Dzięki swojemu dobrodusznemu sposobie bycia oraz po części popularności i atrakcyjności zawsze otaczany był wieloma przyjaciółmi. Katie Bell określiła go kiedyś mianem "cichego", co może znaczyć, że nie lubił dużo mówić i odzywał się w istotnych sytuacjach. Mimo popularności, Cedrik pozostał skromny. Cecha ta objawiała się w reakcjach na przechwałki jego ojca. Pani Diggory opisana była jako spokojna kobieta i wydaje się, że to właśnie po niej jej syn odziedziczył większość cech charakteru.

Magiczne zdolności i umiejętności Edytuj

  • Transmutacja - podczas pierwszego zadania Cedrik zaczarował kamień w psa, by odwrócić uwagę smoka. Dzięki temu zdobył złote jajo.
  • Zaklęcia i uroki - podczas drugiego zadania Cedrik użył zaklęcia Bąblogłowy, dzięki czemu poradził sobie z poleceniem i uratował Cho.
  • Obrona Przed Czarną Magią - podczas trzeciego zadania trzeba było pokonać wiele niebezpiecznych stworzeń. Ponieważ Cedrik dotarł do Pucharu Turnieju Trójmagicznego musiał je przezwyciężyć. Gdy był na cmentarzu chciał rzucić jakąś potężną klątwę na Petera Petiggrew, lecz ten go ubiegł i zabił chłopca.
Cedrik Diggory był kapitanem i szukającym drużyny Puchonów.
—Narrator
  • Quidditch - Cedrik był szukającym i kapitanem szkolnej reprezentacji Hufflepuffu. Podczas meczu z Gryfonami złapał znicza,dzięki czemu wygrali mecz. Amos Digorry był dumny, że jego syn pokonał w quidditchu słynnego Pottera.
Pan Weasley, pan Diggory i Cedrik stali pewnie na nogach, choć wiatr targał im włosy i ubrania, reszta leżała na ziemi
—Narrator
  • Teleportacja za pomocą świstoklika - przed Mistrzostwami Świata w quidditchu teleportował się z ojcem, Harrym, Hermioną i Wyasley'ami. Amos, Cedrik i pan Weasley pewnie wylądowali na nogach, co świadczy o tym, że miał doświadczenie w teleportowaniu się za pomocą świstoklika.

Majątek Edytuj

Cedric-Diggory-Wand

Różdżka Cedrika

  • Różdżka - Cedrik kupił swoją pierwszą różdżkę w sklepie Ollivanderów w wieku jedenastu lat. Podczas sprawdzania różdżek pan Ollivander stwierdził że jest to zrobiona z jesiona i włosa jednorożca o długości 12 1/4 cala. Powiedział także że Cedrik bardzo dobrze ją utrzymuje (jest czysta i zadbana). Podczas Turnieju Trójmagicznego różdżka bardzo mu się przydała.
  • Złote jajo - po ukończeniu pierwszego zadania Cedrik dostał złote jajo kryjące podpowiedź. Miał ją wykorzystać, aby dowiedzieć się na czym będzie polegać kolejne wyzwanie. Nie wiadomo co się stało z jajem po śmierci chłopca.
  • Miotła - zważając na fakt, że Cedrik był szukającym i kapitanem hogwarckiej reprezentacji Hufflepuffu w quidditcha, można wnioskować, że miał własną, dobrej jakości miotłę.
  • Szata wyjściowa - wszyscy uczestnicy Balu Bożonarodzeniowego powinni posiadać własną szatę wyjściową. Cedrik kupił ją prawdopodobnie podczas zakupów na ulicy Pokątnej w 1994 roku. Miał ją na sobie podczas uroczystości.

RelacjeEdytuj

Amos DiggoryEdytuj

AmosCedric

Cedrik był bardzo związany ze swoim ojcem Amosem, który był dumny ze sportowych osiągnięć syna, a przede wszystkim z jego wyboru na reprezentanta Hogwarta w Turnieju Trójmagicznym.

W czasie turnieju Amos krytykował Harry'ego (uważał, że Potter powinien sprostować artykuł Rity Skeeter, w którym redaktorka pominęła Cedrika), jednak po śmierci syna nie miał żadnych pretensji do Harry'ego, przeciwnie - był mu wdzięczny za sprowadzenie ciała.

Harry Potter Edytuj

Cedrik i Harry utrzymywali dobre relacje, choć ze sobą rywalizowali podczas Turnieju Trójmagicznego. Kiedy Harry spadł z miotły w 1993 roku, Cedrik chciał powtórzyć mecz. Harry i Cedrik pomagali sobie w Turnieju, wymieniając się podpowiedziami związanymi z zadaniami. Diggory prosił znajomych, aby nie nosili plakietek obraźliwych dla Harry'ego ("Potter cuchnie"). Harry był zazdrosny o Cho, która towarzyszyła Cedrikowi na balu i była przez niego "ratowana" w drugim zadaniu, jednak nigdy nie okazywał mu tego wprost.

Po śmierci Cedrika, Harry nie mógł zapomnieć o wydarzeniach na cmentarzu, które do niej doprowadziły i często śnił o  nim. Harry także zawsze stawał w obronie pamięci Cedrika, m.in. gdy Umbridge powiedziała, że jego śmierć była skutkiem nieszczęśliwego wypadku. Śmierć kolegi pomścił, kiedy podczas Bitwy o Hogwart zabił Voldemorta.

Cho ChangEdytuj

Cedrik ratujący Cho podczas II zadania.

Cho zaczęła spotykać się z Cedrikiem, kiedy poprosił ją, żeby została jego partnerką podczas Balu Bożonarodzeniowego. Drugie zadanie polegało na wyłowieniu z jeziora bliskiej dla zawodnika siebie osoby. Tą osobą była dla Cedrika Cho. Uratował ją z rąk trytonów i tym samym zajął pierwsze miejsce.

Cho bardzo przejęła się śmiercią Cedrika. Kiedy Harry powiedział, że chłopak umarł, wbiegła na arenę i zaczęła płakać nad jego ciałem. Pod koniec roku wzięła udział w Ceremonii na cześć Cedrika.

W następnym roku szkolnym spotykała się z Harrym, jednak już na pierwszej randce było jasne, że nie zapomniała o Cedriku - wciąż go wspominała, wypytywała jak zginął.

Pomona SproutEdytuj

Pomona była opiekunką Hufflepuffu za czasów nauki Cedrika w Hogwarcie. Bardzo przeżywała śmierć chłopca podczas trzeciego zadania.

Inni reprezentanciEdytuj

Rita greases up to champs
Ja lubił Diggory'ego. On zawsze był dla mnie uprzejmy. Zawsze. Chociaż jestem z Durmstrangu... od Karkarowa.
Wiktor Krum o Cedrku[źródło]

Cedrik miał dobre relacje z innymi reprezentami Turnieju Trójmagicznego.

Najprawdopodobniej nie był zainteresowany Fleur, mimo, że większość chłopców była nią zachwycona (Fleur była w 1/4 wilą). Co prawda podczas Mistrzostw Świata w quidditchu kibicował reprezentacji Irlandii, jednak dobrze się dogadywał z Wiktorem Krumem (szukającym w reprezentacji Bułgarii).

Fred i George WeasleyEdytuj

„ Wszyscy, prócz Freda i George'a, odpowiedzieli mu "cześć". Bliźniacy tylko kiwnęli głowami. Do tej pory nie wybaczyli Cedrikowi wygranej z drużyną Gryfonów, w pierwszym w ubiegłym roku meczu quidditcha."
— Narrator

Od 1993 roku, kiedy to Cedrik złapał znicza przed Harrym, Fred i George Weasley'owie nie lubili Cedrika. Przed podróżą świstoklikiem w 1994 r. wciąż mu pamiętali przegraną Gryfindoru i na powitanie ledwie mu skinęli głowami.

EtymologiaEdytuj

  • Imię Cedrik po angielsku brzmi Cedric. Imię to zostało po raz pierwszy użyte w 1819 roku w powieści Ivanhoe Waltera Scotta. Po tej dacie imie Cedric zaczęto nadawać mężczyznom w Wielkiej Brytanii.
  • Diggory jest bardzo mało popularnym nazwiskiem w Wielkiej Brytanii. J.K Rowling mogła je zaczerpnąć z serii książek Opowieści z Narnii. Występował tam profesor Diggory Kirke.

Za kulisamiEdytuj

Imageshh
  • Śmierć Cedrika jest pierwszą śmiercią ucznia Hogwartu, której Harry był świadkiem - na zawsze pozostała w jego pamięci.
  • Zarówno Harry, jak i Dumbledore mówiąc o śmierci Cedrika zawsze wymieniali Voldemorta jako mordercę. W rzeczywistości zabił go Glizdogon, jednak z rozkazu Riddle'a.
  • W adaptacji filmowej "Harry Potter i Czara Ognia " Cedrika gra Robert Pattinson. Sam odtwórca stwierdził, że bardziej podoba mu się rola Cedrika, niż Edwarda Cullena z sagi Zmierzch.
  • W adaptacji filmowej "Harry Potter i Więzień Azkabanu" w chłopca wciela się nieznany z imienia aktor.

Przypisy

Występowanie Edytuj

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Cedrik Diggory

  • xd

    4 wiadomości
    • Tak, urodził się trzy lata po swojej śmierci -.-
    • 32Polak napisał(a):Tak, urodził się trzy lata po swojej śmierci -.- OMG :D

Więcej od Wikii

Losowa wiki