FANDOM

Harry: "Mówiłaś, że zabrałaś pelerynę-niewidkę i ubrania, ale..."
Hermiona: "Tak, mam je tutaj."
Ron: "Jak, do jasnej anielki..."
Hermiona: "Niewykrywalne zaklęcie zmniejszająco–zwiększające. Nie jest łatwe, ale chyba mi się udało, w każdym razie jakoś upchałam tu wszystko, czego potrzebujemy."
Hermiona Granger wyjaśniająca użycie zaklęcia w 1997 roku[źródło]

Capacious extremis (zaklęcie zmniejszająco–zwiększające) — zaklęcie, które rozciąga wewnętrzne wymiary danego obiektu, nie zmieniając jego wymiarów zewnętrznych, a także sprawia, że jego zawartość staje się lżejsza.

Historia użycia Edytuj

Torebeczka

Torebka Hermiony Granger

Zaklęcie zmniejszająco–zwiększające jest bardzo zaawansowanym czarem. Podlega ścisłej kontroli Ministerstwa Magii ze względu na możliwość jego niewłaściwego użycia i naruszenia Międzynarodowego Kodeksu Tajności. Dlatego też Ministerstwo ustanowiło ścisłą zasadę zabraniającą używania tego zaklęcia na użytek prywatny, ustanawiając wyjątek dla produkcji przedmiotów (takich jak szkolne kufry czy rodzinne namioty), które otrzymają indywidualną aprobatę ze strony odpowiedniego Departamentu w Ministerstwie[1].

Artur Weasley użył tego zaklęcia między innymi na swoim latającym Fordzie Anglii. Samochód był w stanie zmieścić bez problemu wszystkich Weasleyów mieszkających w Norze w owym czasie, a także Harry'ego Pottera i wszystkie ich bagaże. Molly nie zorientowała się, że było to skutkiem zaklęcia, stwierdzając, że „Ci mugole chyba potrafią więcej niż nam się wydaje”. Mundungus Fletcher rzucił ten czar na samochód, który ukradł w Boże Narodzenie w 1995 roku w celu transportu Weasleyów i ich towarzystwa do Szpitala Świętego Munga. Udało się zmieścić wszystkich powyższych poza Arturem i Percym[2].

Przełacznik

Przełącznik

Newton Skamander użył zaklęcia zmniejszająco-zwiększającego do zaczarowania wnętrza swojej walizki, tak aby mogła ona pomieścić w środku wiele różnych wybiegów dla całych stad magicznych zwierząt oraz szopę z pracownią magizoologa. Również same wybiegi były zaczarowane w ten sposób, żeby dawały stworzeniom przestrzeń do życia, zbliżoną do warunków naturalnych, choć w rzeczywistości były małymi zagrodami wydzielonymi za pomocą zasłon. Walizka posiadała magiczny przełącznik, którego ustawienie w pozycji "Mugole" ukazywało po otworzeniu walizki jedynie zwykłe jej wnętrze.

Hermiona Granger użyła tego zaklęcia latem 1997 r. na swojej torebce. Dzięki temu do środka zmieściły się wszystkie przedmioty niezbędne podczas wyprawy w poszukiwaniu horkruksów. Oprócz ubrań i książek znajdowały się tam także większe rzeczy jak np. namiot Perkinsa albo portret Fineasa Nigellusa Blacka. Przedmioty znajdujące się w torebce często mieszały się i przemieszczały podczas jej noszenia.

Występowanie Edytuj

Przypisy