FANDOM

Biblioteka Hogwartu (ang. Hogwarts Library) — pomieszczenie znajdujące się na korytarzu na pierwszym piętrze[1]; ogromna sala z wieloma rzędami regałów i półek, na których stoją dziesiątki tysięcy książek. Po prawej stronie znajduje się biurko zapełnione woluminami, w głębi zaś stoi kilkanaście stolików i krzeseł, tworząc przytulną czytelnię. Nad porządkiem czuwa pani bibliotekarka, Irma Pince. Biblioteka zamykana jest o godzinie 20.00.

Biblioteka używana jest przede wszystkim przez uczniów, którzy chcą pozyskać informacje na dany temat do pracy domowej bądź w celu rozwijania swoich indywidualnych pasji. Jest to ciche miejsce, gdzie można w spokoju oddać się nauce. Książki oczywiście można wypożyczać na określony czas, ale zakazane jest wynoszenie ich poza teren Hogwartu.

Do biblioteki prowadziły schody z korytarza na drugim piętrze [2].

Historia Edytuj

Lata 40' XX wieku Edytuj

W swoich czasach szkolnych, bibliotekę odwiedzał Tom Marvolo Riddle. Pewnego razu w dziele ksiąg zakazanych znalazł książkę pt. Tajemnice Najczarniejszej Magii, z której pozyskał informacje o horkruksach. Przyszły Voldemort nie znalazł natomiast nic o tworzeniu więcej niż jednego horkruksa - zapewne z powodu, że nikomu wcześniej sztuka ta się nie powiodła. Aby zapobiec podobnym sytuacjom w przyszłości, Albus Dumbledore, po objęciu stanowiska dyrektora, usunął książki, które zawierały informacje o horkruksach z biblioteki i przeniósł je do swojego gabinetu.

Lucjusz Malfoy i inni rodzice oraz działacze postulujący poszanowanie czystości krwi wielokrotnie składali prośby usunięcia z biblioteki szkolnej książki Baśnie Barda Beedle'a, ponieważ w baśni Fontanna Szczęśliwego Losu zawartej w tym zbiorze propagowane jest małżeństwo mugola z czarodziejem. Wniosek nigdy nie spotkał się z oczekiwanym odzewem [3].

Rok szkolny 1991/1992 Edytuj

Na początku roku szkolnego Hermiona wypożyczyła z biblioteki szkolnej książkę Quidditch przez wieki, którą potem przekazała Harry'emu. Severus Snape pewnego dnia odebrał Harry'emu na błoniach Quidditch przez wieki twierdząc, że książek z biblioteki nie można wynosić poza teren szkoły i ukarał chłopaka ujemnymi punktami dla Gryfonów. Harry zirytowany powiedział potem przyjaciołom, że Snape pewnie właśnie wymyślił ten przepis [4].

Harry w dziale ksiąg zakazanych

Harry w dziale ksiąg zakazanych

Harry Potter, Hermiona Granger oraz Ron Weasley na swoim pierwszym roku szczególnie dużo czasu spędzali w bibliotece, kiedy szukali informacji o Nicolasie Flamelu, chcąc dowiedzieć się co takiego pilnuje Puszek. Był to okres dwóch tygodni, w grudniu przed przerwą świąteczną. Przeszukali bardzo dużą ilość książek na temat znakomitych czarodziejów współczesnych, ale nie znaleźli interesującej ich informacji. Trawiony ciekawością Harry postanowił więc przy użyciu swojej nowej peleryny-niewidki udać się do działu ksiąg zakazanych, gdzie miał nadzieję odnaleźć odpowiedź na nurtujące przyjaciół pytania. Chłopak nieszczęśliwie trafił na wrzeszczącą książkę, która zaalarmowała Filcha, więc Harry w pośpiechu uciekł [5].

Trio w bibliotece

Nieco później, bibliotekę odwiedził Rubeus Hagrid i wypożyczył sporą ilość książek na temat hodowli smoków. Jak się później okazało, gajowy faktycznie wszedł w posiadanie norweskiego kolczastego i chciał się nim jak najlepiej zaopiekować [6].

Rok szkolny 1992/1993 Edytuj

Po pojawieniu się tajemniczego napisu o otwarciu Komnaty Tajemnic, uczniowie ruszyli do biblioteki, ponieważ każdy chciał przeczytać legendę o owej Komnacie, która została zamieszczona w Historii Hogwartu i tylko tam. W rezultacie powstała dwutygodniowa lista oczekujących, ponieważ wszystkie egzemplarze zostały wypożyczone [7].

Harry-potter2-library

Harry, Ron i Hermiona podczas szukania informacji o Eliksirze Wielosokowym na drugim roku.

W późniejszej części roku, Hermiona udała się do działu ksiąg zakazanych po uzyskaniu specjalnej zgody od Lockharta po sprawieniu mu paru komplementów. Pince, przed wpuszczeniem dziewczyny w odpowiednią sekcję porównała podpis profesora do szablonu, który miała przy sobie. Hermiona odnalazła w dziale ksiąg zakazanych książkę Najsilniejsze eliksiry, w której znajdował się przepis na Eliksir Wielosokowy, który był przyjaciołom potrzebny do realizacji ich działań mających na celu zbadanie kto stoi za atakami w Hogwarcie [8].

W roku szkolnym 1992/1993, Harry usłyszał w bibliotece rozmowę Erniego Macmillana, w której Puchon dzielił się ze znajomymi swoim spostrzeżeniem, że to z pewnością właśnie Potter jest dziedzicem Slytherina i wyraził zaniepokojenie o Justynie Finch-Fletchleya [9].

Pod koniec roku szkolnego, Hermiona po jednej z rozmów z Harrym nagle doznała olśnienia i pobiegła do biblioteki. Dziewczyna wpadła na to, że tajemnicze głosy, które słyszy Potter, a nikt inny nie muszą należeć do węża, ponieważ chłopak jako jedyny rozumie ich mowę. Faktycznie w bibliotece odnalazła informacje na temat bazyliszka, który właśnie zaatakował ją i spetryfikował, kiedy Hermiona wracała z biblioteki podzielić się z przyjaciółmi swoim odkryciem. Hermiona była tak podekscytowana, że wyrwała stronę z odpowiedniej książki, która mówiła o bazyliszku; kartkę tę później Harry i Ron znaleźli w ręce spetryfikowanej przyjaciółki [10].

Rok szkolny 1993/1994 Edytuj

Harry, Ron i Hermiona szczególnie dużo czasu spędzali w bibliotece na wiosnę 1994 roku, kiedy podjęli się zadania ułożenia sensownej linii obrony Hardodzioba w procesie przed Komisją Likwidacji Niebezpiecznych Stworzeń. Ich celem było znalezienie odpowiednich precedensów i sytuacji z przeszłości, które mogą pomóc Hagridowi w obecnej sytuacji. Hermiona, która pracowała samodzielnie po kłótni z Ronem, wyszukała wiele pasujących incydentów, które dały Hagridowi nadzieję na wygraną [11].

Rok szkolny 1994/1995 Edytuj

Hermiona, jako pilna uczennica także i na czwartym roku wiele czasu spędzała w bibliotece. Oprócz standardowych szkolnych prac, szukała informacji na temat skrzatów domowych, kiedy oburzona ich złym traktowaniem założyła Stowarzyszenie Walki o Emancypację Skrzatów Zniewolonych [12].

Po swojej kłótni z Ronem, Harry spędzał więcej czasu w bibliotece z Hermioną, aby nie czuć się samotnym. Dziewczyna narzekała na obecność Wiktora Kruma w bibliotece, który przyciągał cały czas tłum chichoczących fanek, nie pozwalających skupić się na nauce. Kiedy Harry dowiedział się, że pierwszy zadaniem Turnieju Trójmagicznego będą smoki, razem z Hermioną przeglądał książki na ich temat szukając sposobu na przeżycie spotkanie z wielkim ziejącymi ognie stworzeniami [13].

Jak się później okazało, Krum odwiedzał bibliotekę właśnie dla Hermiony, ponieważ wpadła mu ona w oko. Pewnego dnia odważył się odezwać i zaprosić dziewczynę na Bal Bożonarodzeniowy, prawdopodobnie właśnie w bibliotece [14].

Trio w bibliotece2

Trio w bibliotece szuka informacji przydatnych w turniejowym drugim zadaniu.

Harry spędzał w bibliotece sporo czasu głowiąc się nad drugim zadaniem Turnieju Trójmagicznego - szukał w magicznych księgach sposobu na przetrwanie godziny pod wodą. Rezultaty poszukiwań zdecydowanie nie były zadowalające. Sytuację pogorszył fakt, że zarówno Ron jak i Hermiona zostali uśpieni na potrzeby drugiego zadania i Harry został sam z problemem. Minerwa McGonagall dała Harry'emu specjalne pozwolenie na korzystanie z działu ksiąg zakazanych, ale również i tam Potter nie znalazł nic interesującego. W przeddzień ostatniego zadania, Harry wpadł w panikę. W nocy wykradł się z pokoju wspólnego i w pelerynie-niewidce zakradł się do biblioteki. Zmęczony, mimowolnie zasnął nad książkami i prawie zaspał na drugie zadanie. Uratował go Zgredek, który wręczył chłopakowi Skrzeloziele i na czas go obudził [15].

Ponownie trio zasiadło do książek z zaklęciami przed trzecim zadaniem szukając czegokolwiek co mogłoby się Harry'emu przydać w labiryncie [16].

Hermiona, kiedy nagle dowiedziała się, że Rita Skeeter jest niezarejestrowanym animagiem poszła do biblioteki, aby coś sprawdził. Można się domyślać, że chciała przejrzeć grożące za takie złamanie prawa kary [17].

Rok szkolny 1995/1996 Edytuj

Na początku roku szkolnego Harry i Ron spędzili w bibliotece lunch pracując nad esejem na temat wykorzystanie kamienia księżycowego w eliksirach. W październiku kończą ową pracę, a pomaga im w tym już Hermiona [18].

Miles Bletchley rzucił na Alicję Spinnet zaklęcie, kiedy pracowała w bibliotece przy czternastu świadkach [19].

Pewnego dnia w lutym Harry rozmawiał w bibliotece z Cho Chang. Ron i Hermiona odeszli wówczas dyskretnie, aby pozwolić parze być samemu. Niedługo później, po wyczerpującej lekcji oklumencji Harry przyszedł do Hermiony do biblioteki. Pomieszczenie zapełnione było wówczas prawie tylko i wyłącznie uczniami piątego roku Hogwartu - wszyscy przygotowywali się pilnie do Standardowych Umiejętności Magicznych, bardzo ważnego w magicznym świecie testu [20].

Po opublikowaniu artykułu w Żonglerze Harry pewnego dnia widział w bibliotece Malfoya, Crabbe'a, Goyle'a i Notta, który rozmawiali przyciszonymi głosami, a Harry'ego obdarzyli wściekłymi spojrzeniami. Chłopacy byli niezadowoleni z faktu, że Gryfon podał nazwiska ich ojców jako czynnych Śmierciożerców [21].

Po odkryciu Gwardii Dumbledore'a Dolores Umbridge wysłała kilku uczniów wiernych sobie uczniów do biblioteki, aby sprawdzili czy ktoś nie jest nadto zdyszany, co by znaczyło, że był na spotkaniu i uciekał w pośpiechu [22].

Pod koniec roku uczniowie piątej oraz siódmej klasy spędzali większość wolnego czasu w bibliotece i przygotowywali się do egzaminów. Harry pewnego razu siedział samemu i dosiadła się do niego Ginny Weasley. Dziewczyna podała mu czekoladowe jajko, które dostała od mamy. Irma Pince, kiedy zobaczyła czekoladę w swojej bibliotece wywołała awanturę i kazała Harry'emu i Ginny się wynosić [23].

Rok szkolny 1996/1997 Edytuj

Harry i hermiona szósty rok biblioteka

Harry i Hermiona w bibliotece na szóstym roku.

Harry spędzał czas z Hermioną w bibliotece w okresie, w którym nie miał ochoty widzieć Rona. Pewnego razu dziewczyna powiedziała mu, żeby uważał na prezenty, które otrzymuje, bo Romilda Vane chce mu podać Eliksir Miłosny Braci Weasley, a Filch nie odróżnia owej mikstury od syropu na kaszel. Rozmowę podsłuchał Draco Malfoy i w ten sposób wpadł na pomysł otrucia Albusa Dumbledore'a za pomocą miodu pitnego. W pewnym momencie przyszła pani Pince i ostrzegła uczniów, że zaraz zamknięcie i mają odłożyć książki na miejsce. Biblioteka zobaczyła zniszczony podręcznik Eliksirów dla zaawansowanych i się przestraszyła tak karygodnym traktowaniem książek. Harry powiedział jednak, że to jego. Hermiona powiedziała przyjacielowi, żeby uważał, bo pani Pince może na drugi raz nie wpuścić ich do biblioteki [24].

W późniejszym czasie Hermiona szukała w bibliotece informacji na temat horkruksów. Znalazła o nich tylko pobieżną wzmiankę w dziele Najczarniejsze zakamarki magii [25]. Następnie dziewczyna próbowała znaleźć cokolwiek o Księciu Półkrwi, ale natrafiła tylko na informacje o Eileen Prince w starych wydaniach Proroka Codziennego [26]. Pod koniec roku natomiast próbowała z pomocą biblioteki rozszyfrować skrót R.A.B., ale nie trafiła na odpowiednią osobę [27].

Bezpieczeństwo Edytuj

PinceProfile

Pani Irma Pince, biblioterka

Nad bezpieczeństwem książek czuwała przede wszystkim oddana swojej profesji bibliotekarka, Irma Pince. Zabraniała ona wnoszenia w obręb biblioteki czegokolwiek zrobionego z czekolady i zapewne także innych substancji, które mogłyby uszkodzić książki.

Pani Pince kończyła pracę o godzinie dwudziestej, aczkolwiek nie wydaje się, żeby biblioteka zamykana była na klucz, bo w grudniu 1991 i lutym 1995 roku Harry wszedł do niej pod peleryną-niewidką w nocy. Wygląda na to, że nie spodziewano się, aby któryś z uczniów zamierzał włamywać się do księgozbioru. Dział ksiąg zakazanych też nie był ogrodzony zaawansowaną magią - zazwyczaj pilnowała go Pince, a w nocy można było w miarę swobodnie go zwiedzać. Właśnie z tego powodu zniknęły stamtąd książki o horkruksach - Dumbledore chciał, aby informacje o tym czarnomagicznym przedmiocie pozostały dla uczniów nieznane. Książki nie są raczej również zabezpieczone magią ochronną - w 1993 roku Hermiona wyrwała kartkę z jednej z ksiąg poświęconych magicznym stworzeniom - tą opowiadającą o bazyliszku.

Sekcje Edytuj

Książki Edytuj

Biblioteka w grach Edytuj

  • W grze Harry Potter i Kamień Filozoficzny w wersji na PC biblioteka jest większa niż w wersji filmowej i przypomina swoisty labirynt. Podłogi wyłożone są czerwonymi dywanami, a kilka pomieszczeń zapełnionych jest regałami z książkami oraz stolikami do czytania. Część regałów jest tak naprawdę tajnymi przejściami, których używa Filch do szybkiego przemieszczenia się między pokojami. W niektórych oknach znajdują się witraże. Wszystko umiejscowione jest na dolnych piętrach Wieży Astronomicznej - ponad poziomem biblioteki znajduje się miejsce prowadzenia badań astronomicznych.
  • W wersji na GBC Harry Potter i Kamień Filozoficzny biblioteka znajduje się na drugim piętrze Hogwartu i ma dwie kondygnacje. Niższa jest dużym pomieszczeniem zapełnionym regałami i wąskimi ścieżkami pomiędzy nimi, na niej również znajduje się dział ksiąg zakazanych. Na wyższej, na poziomie trzeciego piętra Hogwartu, jest balkon z widokiem na kondygnację niższą. Natomiast w wersji na GBA biblioteka jest dużym pomieszczeniem ze ścianami w kolorze wina i aneksem, w którym znajduje się sala wykładowa. Dział ksiąg zakazanych jest natomiast pokojem z dużą liczbą tajnych przejść oraz głębokich dziur w podłożu.
  • W grze Harry Potter i Komnata Tajemnic biblioteka jest również bardzo duża - rozciągająca się na prawo i na lewo od wejścia. Książki latają niczym ptaki, a pośrodku pomieszczenia znajduje się specjalne miejsce przeznaczone dla bibliotekarza. Gracz ma możliwość eksplorowania sporego terytorium poprzez rzucanie odpowiednich zaklęć na obiekty znajdujące się w bibliotece. W pomieszczeniu znajduje się również kociołek, w którym można wykonać Eliksir Wiggenowy dodający energii. Dział ksiąg zakazanych pilnowany jest w każdą noc przez prefektów. Jego wnętrze jest przerażające: ciemne wnęki i znikąd pojawiające się duchy - niektóre atakujące Harry'ego, gdy ten podejdzie zbyt blisko. Cały ów teren jest pełen pułapek, znajduje się tam również ektoplazma. W wersji na GBC biblioteka wygląda podobnie jak w poprzedniej wersji gry.
  • W grze Harry Potter i więzień Azkabanu biblioteka również jest przestronna i składa się z dwóch kondygnacji, z czego wyższa to balkonik. Pomiędzy regałami znajdowały się zbroje oraz skrzynie, z których gracz ma okazje pozyskać nieco fasolek. W bibliotece znajdowały się również czerwone fotele i stoliki przeznaczone do nauki. Pewnego razu Harry, Ron i Hermiona uznali, że powinni znaleźć coś, co ułatwi Hagridowi obronę Hardodzioba przed Malfoyem. W bibliotece zostali zaatakowani przez latające książki, które należało pokonać zaklęciem Rictusempra. Dodatkowym utrudnieniem zadania okazało się to, że latające książki strzelały w przyjaciół magicznymi, niebieskimi kulami, które zabierały bohaterom nieco życia. Po pokonaniu książek, Ron musiał dostać się na wyższą kondygnację za pomocą zaklęcia Carpe Retractum, a następnie znaleźć sposób na rozwinięcie schodów na owe piętro. Wspięła się po nich Hermiona i ruszyła w dalszą wędrówkę. Po pokonaniu kilku przeszkód dotarła do książki, której szukała.
  • W grze Harry Potter i Zakon Feniksa biblioteka jest stosunkowo mała i znajduje się na drugim piętrze Hogwartu. Pośrodku znajduje się stół, przy którym uczniowie spędzają czas na nauce i korzystaniu z książek. Regały są niższe i jest ich mniej niż w poprzednich odsłonach gry. Biblioteka składa się zasadniczo na dwa pomieszczenia, a wejście do działu ksiąg zakazanych jest możliwe. Przyjaciele odwiedzili bibliotekę po fatalnym szlabanie Harry'ego u Umbridge. Hermiona stwierdziła, że jest w stanie zrobić Wywar ze szczuroszczeta, który uśmierzy ból, ale musi sprawdzić dokładny przepis. Książka, która zawierała potrzebne dane znajdowała się na jednym z regałów. Harry musiał dostawiać do półek stół zaklęciem Wingardium Leviosa. Książka parokrotnie zmieniała swoją pozycję przelatując na inne regały, ale finalnie dała się "złapać". Hermiona stwierdziła, że jest to jedna z książek z działu ksiąg zakazanych i musiała stamtąd uciec, a następnie uznała, że najlepiej przejrzeć ją w ustronnym miejscu - łazience Jęczącej Marty. W bibliotece znajduje się Zachariasz Smith - jeden z członków GD, którego Harry informuje o terminie spotkania. Zadanie Smitha polegało na znalezieniu Potwornej księgi potworów - leżała ona w drugiej części biblioteki, więc jej szukanie nie powinno sprawić zbyt wiele trudności. W bibliotece znajduje się również jeden z mistrzów szachowych, których musi pokonać Harry, aby stać się najlepszym w tej grze w Hogwarcie. Biblioteka była również miejscem, gdzie wisiał portret Temeritusa Shanksa, który strzegł tajnego przejścia dla pracowników na trzecie piętro. Zrobił jednak wyjątek dla Harry'ego, ponieważ pasjonował się najnowszymi wydarzeniami i plotkami, a chłopaka ciągle opisywał Prorok Codzienny. W zamian dostał kolejną "sensacyjną" wiadomość o śmierci Broderyka Bode'a.
  • W grze Harry Potter i Książę Półkrwi biblioteka wygląda niemal identycznie jak w poprzedniej odsłonie gry. Gracz ma możliwość podziwianiu jej pewnej nocy, kiedy dzieli się z Hermioną przypuszczeniem, że Draco coś knuje i zastanawia się jak to możliwe, że Malfoy czasami znika z Mapy Huncwotów. W bibliotece Harry ma możliwość zebrania paru tarcz, znajduje się tam również skrót do Wielkich Schodów w postaci portretu Temeritusa Shanksa, również podobnie jak w poprzedniej odsłonie gry. Tym razem Shanks zdradza hasło do przejścia, kiedy dowiaduje się o niecnych planach Malfoya i zainteresowany tą nowiną chce pomóc w szybszym udaremnieniu owych zamierzeń. Różnicą między piątą a szóstą częścią jest tylko możliwość wejścia do działu ksiąg zakazanych - w "Księciu Półkrwi" lokalizacja ta jest niedostępna dla gracza.
  • Biblioteka występuje również w LEGO Harry Potter: Lata 1−4 oraz LEGO Harry Potter: Lata 5−7, gdzie jest miejscem jednej z wielu zręcznościowych gier. Irma Pince przechadza się tylko po jednym zakątku biblioteki - przy wejściu do Działu Ksiąg Zakazanych. Dodatkowym zabezpieczeniem jest wyrysowana Linia wieku. Gry z serii LEGO cechują się specyficznym humorem - również i w bibliotece jest wielkie radio i krata, za którą siedzą szkielety. W chwili uruchomienia radia tańczą. Bibliotekarka natomiast w pewnym miejscu zatyka uszy, ponieważ koło niej stoi wielki gramofon. W odsłonie z lat 5-7 uczniowie leżą na podłodze, tylko jeden siedzi.

Występowanie Edytuj

Przypisy

  1. Informację tę można wywnioskować uważnie czytając serię o Harrym Potterze, nie jest ona podana wprost. W rozdziale 11 książki Harry Potter i Komnata Tajemnic Harry wychodzi z biblioteki, a następnie idzie po schodach i dochodzi do gabinetu dyrektora. Z rozdziału 28 Harry Potter i Czara Ognia dowiadujemy się, że gabinet ten jest na drugim piętrze, co przesuwa bibliotekę na pierwsze. Dodatkowo w rozdziale 8 Harry Potter i więzień Azkabanu Harry kieruje się do biblioteki, ale zmienia zdanie i udaje się po schodach do gabinetu Remusa Lupina, który był również na drugim piętrze.
  2. Harry Potter i Komnata Tajemnic, roz. 11
  3. Baśnie Barda Beedle'a
  4. Harry Potter i Kamień Filozoficzny, roz. 9 "Pojedynek o północy", roz. 11 "Quidditch"
  5. Harry Potter i Kamień Filozoficzny, roz. 12 "Zwierciadło Ain Eingarp"
  6. Harry Potter i Kamień Filozoficzny, roz. 14 "Norweski smok kolczasty"
  7. Harry Potter i Komnata Tajemnic, roz. 9 "Napis na ścianie"
  8. Harry Potter i Komnata Tajemnic, roz. 10 "Złośliwy tłuczek"
  9. Harry Potter i Komnata Tajemnic, roz. 11 Klub pojedynków"
  10. Harry Potter i Komnata Tajemnic, roz. 14 "Korneliusz Knot"
  11. Harry Potter i więzień Azkabanu, roz. 12 "Patronus", roz. 15 "Finał quidditcha"
  12. Harry Potter i Czara Ognia, roz. 14 "Zaklęcia Niewyczalne"
  13. Harry Potter i Czara Ognia, roz. 19 "Rogogon węgierski", roz. 21 "Pierwsze zadanie"
  14. Harry Potter i Czara Ognia, roz. 23 "Bal"
  15. Harry Potter i Czara Ognia, roz. 26 "Trzecie zadanie"
  16. Harry Potter i Czara Ognia, roz. 29 "Sen"
  18. Harry Potter i Zakon Feniksa, roz. 13 "Profesor Umbridge", roz. 16 "W gospodzie Pod Świńskim Łbem"
  19. Harry Potter i Zakon Feniksa, roz. 19 "Lew i wąż"
  20. Harry Potter i Zakon Feniksa, roz. 24 "Oklumencja"
  21. Harry Potter i Zakon Feniksa, roz. 26 "Widziane i nieprzewidziane"
  22. Harry Potter i Zakon Feniksa, roz. 27 "Centaur i donosiciel"
  23. Harry Potter i Zakon Feniksa, roz. 29 "Porady zawodowe"
  24. Harry Potter i Książę Półkrwi, roz. 15 "Przysięga Wieczysta"
  25. Harry Potter i Książę Półkrwi, roz. 18 "Urodzinowe niespodzianki"
  26. Harry Potter i Książę Półkrwi, roz. 25 "Podsłuchana przepowiednia"
  27. Harry Potter i Książę Półkrwi, roz. 30 "Biały grobowiec"

Pierwsze piętro Hogwartu

Klasy Klasa 1Klasa 1AKlasa 1CKlasa 1DKlasa 1EKlasa historii magiiKlasa mugoloznawstwaKlasa numerologii dla zaawansowanychPusta klasa na pierwszym piętrze (I)Pusta klasa na pierwszym piętrze (II)
Korytarze Korytarz na pierwszym piętrzeKorytarz GobelinowyPassage of the FoulsKorytarz Biblioteczny
Pomieszczenia, pokoje Komnata SzlabanuTylna SalaMagazyn Severusa Snape'aWschodnie skrzydłoSkrzydło szpitalneBiblioteka HogwartuŁazienka dziewczyn na pierwszym piętrze
Gabinety Gabinet Minerwy McGonagallGabinet Poppy Pomfrey
Inne Kamienny Most
Portrety, rzeźby Elizabeth BurkeHrabiaGruby MnichPortret pielęgniarki w skrzydle szpitalnymPortret pielęgniarza w skrzydle szpitalnymBeaumont MarjoribanksHengist RawkesGoogle StumpPortret uczonego
Schody Schody między korytarzami pierwszego i drugiego piętraSchody między pierwszym piętrem a Korytarzem SerpentynowymSchody między biblioteką a korytarzem na drugim piętrzeTajne przejście między korytarzami na pierwszym i trzecim piętrze