FANDOM

Posłuchaj, Harry, ja znałem tę Bertę Jorkins. Była ze mną w Hogwarcie, parę klas wyżej ode mnie i twojego taty. Straszna idiotka. Bardzo wścibska, ale rozumu ani za grosz. A to nie jest dobre połączenie. Według mnie, bardzo łatwo wciągnąć ją w pułapkę.
— Syriusz Black o Bercie

Berta Jorkins (ang. Bertha Jorkins; zm. lipiec 1994 r.) — czarownica nieznanego statusu krwi. Była pracownicą Ministerstwa Magii, która w 1994 roku została porwana przez Petera Pettigrew i wykorzystana do odrodzenia Voldemorta.

Biografia Edytuj

Wczesne życie Edytuj

Berta urodziła się w Wielkiej Brytanii lub Irlandii. W wieku jedenastu lat otrzymała list z Hogwartu, a następnie zrobiła zakupy prawdopodobnie na ulicy Pokątnej. Również można przypuszczać, że różdżkę odziedziczyła, lub zakupiła w sklepie Ollivandera. 1 września razem z innymi pierwszoklasistami udała się do zamku, a następnie uczestniczyła w ceremonii przydziału. Nie jest wiadome, do którego domu została przydzielona.

Lata szkolne Edytuj

Berta była kilka lat starsza od Syriusza Blacka i Jamesa Pottera. Syriusz twierdził, że dziewczyna była bardzo wścibska, a nie było w niej za grosz rozumu[2]. Mimo że nie była ona zbyt bystra, miała znakomitą pamięć i z łatwością przyswajała wszystkie plotki. Berta często wpadała w kłopoty, ponieważ nie wiedziała, kiedy trzymać język za zębami[3]. W pewnym momencie swojego życia tłumaczyła Albusowi Dumbledore'owi, że jakiś chłopak rzucił na nią zaklęcie, a ona się tylko z nim drażniła, że widziała jak ów chłopak całuje się z Florence w zeszły czwartek [4].

Praca w Ministerstwie Magii Edytuj

Berta Jorkins po zakończeniu Hogwartu, rozpoczęła pracę w Ministerstwie Magii. Była roztargniona i w sumie sprawiała więcej problemów niż pożytku, więc koniec końców trafiła do Departamentu Magicznych Gier i Sportów, gdzie jej przełożonym był Ludo Bagman. Pewnego razu przyszła do domu Bartemiusza Croucha, aby przynieść mu parę papierów do podpisania. Przypadkowo poznała ona rodzinny sekret Crouchów - starszy Bartemiusz ukrywa pod peleryną niewidką i kontroluje klątwą Imperius swojego syna o tym samym imieniu. Berta usłyszała, jak Mrużka rozmawia z przestępcą i wywnioskowała o co chodzi. Bartemiusz nie mógł sobie pozwolić, aby ten sekret się rozniósł - Berta na pewno nie zatrzymałaby tajemnicy dla siebie. Rzucił na nią zaklęcie zapomnienia, odrobinę za mocne, które trwale uszkodziło jej mózg.

1994 rok Edytuj

W 1994 roku, Berta Jorkins wyjechała do Albanii do swojej kuzynki na wakacje i już nie wróciła. Wielu czarodziejów twierdziło, że Jorkins przez swoje roztargnienie po prostu straciła poczucie czasu, jednak prawda była inna. Berta opuściła swoją kuzynkę i chciała odwiedzić również ciotkę, która mieszkała bardziej na południu kraju. Pewnego dnia w podróży, Berta spotkała Petera Pettigrew, który od dawna uznawany był za zmarłego przez społeczność czarodziejską. Berta Jorkins rozpoznała go, jednak dała się namówić na nocny spacer z Glizdogonem. Peterowi udało się porwać Bertę i doprowadzić przed oblicze swojego pana, Lorda Voldemorta, który wracał do zdrowia pod okiem Glizdogona. Czarny Pan torturował Bertę Jorkins tak strasznie, że zdołał przełamać potężne zaklęcie niepamięci rzucone na nią przez Croucha. Wtedy łatwo z niej wyciągnął informację o Bartemiuszu Crouchu Juniorze i wysłał do Wielkiej Brytanii Glizdogona, który doprowadził do przerwania kontroli starszego Barty'ego nad młodszym i swoistą zamianę ról. Berta wyznała też prawdę o organizowanym w tym roku w szkole Turnieju Trójmagicznym, który Voldemort zdecydował się wykorzystać do próby odrodzenia się i zabicia Harry'ego Pottera. Po tym, jak Berta przestała być mu już potrzebna bestialsko ją zabił, a jej śmierć wykorzystał do stworzenia kolejnego horkruksa ze swojego węża, Nagini.

Po śmierci Edytuj

Berta 1

Berta Jorkins została uznana za zaginioną przez społeczność czarodziejów, jednak mimo nagłaśniania całej sprawy przez prasę, nie było dobrze zorganizowanego śledztwa. Sam Ludo Bagman bagatelizował sprawę, mówiąc w 1994 roku do Harry'ego, że nie zdziwiłby się, gdyby Berta źle spojrzała na mapę i dotarła do Australii, a nie Albanii. Wiadomo było tylko tyle, że pojechała ona do kuzynki i po prostu zniknęła. Nie pełniła ona w ministerstwie bardzo ważnej roli, dlatego po jakimś czasie, zwłaszcza w świetle ostatnich wydarzeń, jej zniknięcie prawie zignorowano.

W 1995 roku, echo Berty Jorkins pojawiło się w pojedynku Harry'ego Pottera i Lorda Voldemorta na cmentarzu w Little Hangleton po tym jak obie różdżki się złączyły i utworzyły efekt Priori Incantatem. Życzyła ona powodzenia Harry'emu.

Wygląd Edytuj

Została opisana jako pulchna i nadąsana dziewczyna[4].

Osobowość Edytuj

Z jednej z rozmów Harry'ego z Syriuszem Blackiem wiadomo, że Berta była straszną niezdarą i plotkarą. Syriusz twierdził, że nie miała za grosz rozumu i zupełnie nie potrafiła trzymać języka za zębami.

Etymologia Edytuj

Jej imię oznacza tyle, co inteligentna czy błyskotliwa - jak na ironię - była tego zupełnym przeciwieństwem, bo w rzeczywistości Berta była roztrzepana i nierozumna.

Ciekawostki Edytuj

Występowanie Edytuj

Przypisy

  1. To musiały być te lata, skoro była starsza od Hunctwotów i chodziła z nimi do Hogwartu.
  2. Harry Potter i Czara Ognia (książka), roz. 19 "Rogogon węgierski"
  3. Harry Potter i Czara Ognia (książka), roz. 27 "Powrót Łapy"
  4. 4,0 4,1 Harry Potter i Czara Ognia (książka), rozdz. 30 "Myślodsiewnia"

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Berta Jorkins

  • Nowe Opowiadania!

    2 wiadomości
    • Bardzo długo nie było nowych opowiadań wiec tym razem zatrzymamy się na czwartej części: http://pokazywarka.pl/qixy87/
    • Super opowiadanie :D (myślałem że Glizdogon zabije ją w tym lesie :D )

Więcej z Fandomu

Losowa wiki