FANDOM

Beatrix Bloxam (ur. 1794 – zm. 1910 r.) — czarownica czystej krwi lub półkrwi; autorka sławnych Opowieści spod muchomora, zbioru kontrowersyjnych bajek dla dzieci.

Biografia Edytuj

Wczesne życie Edytuj

Beatrix Bloxam przyszła na świat w 1794 roku w nieznanej z nazwiska rodzinie. Jej ojciec był czarodziejem, o matce nic nie wiadomo. Jako dziecko Beatrix usłyszała, (przez dziurkę od klucza) jak jej ciotka opowiadała bajkę Włochate serce czarodzieja jej starszym kuzynom. Wiele lat po tym wydarzeniu Beatrix mówiła: Wyobrażam sobie, że musiałam być wprost sparaliżowana ze strachu, bo nieopatrznie wysłuchałam tej bajki od początku do końca, a była jeszcze bardziej odrażająca niż niezdrowa przygoda z miejscową wiedźmą i workiem złośliwych skaczących cebulek, w którą się wplątał mój wuj Nobby. Szok, jakiego doznałam, spowodował, że byłam bliska śmierci, przez tydzień nie wychodziłam z łóżka, a później nabrałam traumatycznego zwyczaju wędrowania co noc w letargu do owych drzwi i przystawiania ucha do dziurki od klucza, aż w końcu mój kochany papcio położył temu kres, rzucając co wieczór Zaklęcie Czasowego Przylepca na drzwi mojej sypialni[1]. Możliwe, że w wieku 11 lat dostała list z Hogwartu i pojechała pociągiem do szkoły. Nie wiadomo jednak, do którego domu została przydzielona.

Późniejsze życie Edytuj

Jeśli Beatrix uczęszczała do Hogwartu, to prawdopodobnie ukończyła szkołę. W późniejszych latach wyszła za mąż za pewnego mężczyznę i przejęła od niego nazwisko Bloxam.

Beatrix przerobiła wiele bajek i opowieści zgodnie ze swoimi ideałami, które ujęła w takich słowach: Trzeba wypełnić nieskażone umysły naszych milusińskich zdrowymi, szczęśliwymi myślami, chroniąc ich słodkie dziecięce sny przed okropnymi koszmarami i pielęgnując przeczysty kwiat ich niewinności. Kierowana traumatycznymi wspomnieniami z dzieciństwa próbowała dostosować znane powszechnie opowiadania do młodej publiczności, a Włochatego serce czarodzieja w ogóle w zbiorze nie uwzględniła[1].

Przerobiła także mądrą opowieść Czarodziej i skaczący garnek. Głównym bohaterem w niej był Wiluś Siusialik, który wyleczył wszystkie laleczki i całował złoty garnuszek. Jak wiadomo, baśń jest dużo bardziej ponura. Bajka pani Bloxam nieodmiennie wywołuje taką samą reakcję u kolejnych pokoleń dzieci czarodziejów: spontaniczne wymioty, po których następuje kategoryczne żądanie, by rodzice natychmiast wzięli książkę i stłukli ją na miazgę[2].

W pewnym momencie swojego życia została uwieczniona na kartach z czekoladowych żab.

Etymologia Edytuj

Beatrix (po polsku Beatrycze) jest imieniem żeńskim pochodzenia włoskiego. Oznacza przynoszącą szczęście.

Za kulisami Edytuj

  • Beatrix jest uważana przez wielu fanów za parodię prawdziwych rodziców i nauczycieli, którzy uważają, że przeczytanie Harry'ego Pottera przez ich dzieci lub wychowanków okaże się dla nich traumatyczne.
  • Pierwotnie za datę śmierci Bloxam uważano 1810 rok i takowa wystąpiła na kartach słynnych czarodziejów w pierwszych grach serii. Nie pasowało jednak to, że Bloxam miałaby 16 lat w chwili śmierci, a na rysunku została przedstawiona jako staruszka. W Baśniach barda Beedle'a pojawiła się już prawdziwa data skorygowana przez JKR: 1910 rok.

Występowanie Edytuj

Przypisy

  1. 1,0 1,1 Komentarz Albusa Dumbledore'a do baśni Włochate serce czarodzieja, Baśnie barda Beedle'a
  2. Komentarz Albusa Dumbledore'a do baśni Czarodziej i skaczący garnek, Baśnie barda Beedle'a

Czarodzieje z Kart z Czekoladowych Żab

Czarodzieje ze złotych kart Harry PotterAlbus DumbledoreRowena RavenclawHelga HufflepuffSalazar SlytherinGodryk GryffindorMontague KnightleyBertie BottCarlotta PinkstoneParacelsusHerpon Podły
Czarodzieje ze srebrnych kart Daisy DodderidgeDymphna FurmageAlberyk GrunnionXavier RastrickSacharissa TugwoodAlberta ToothillThaddeus ThurkellBlenheim StalkOswald BeamishMopsusKrólowa MaeveLeopoldina SmethwyckKirley DukeGondoline OliphantIgnatia WildsmithLaverne de MontmorencyGrzegorz PrzymilnyGideon CrumbHonoria NutcombeGaspard ShingletonFelix SummerbeeDunbar OglethorpeCyprian YoudleCrispin CronkGwenog JonesChauncey OldridgeJoscelind WadcockBowman WrightDonaghan TremlettArtemisia LufkinMirabella PlunkettGlenda ChittockKirkeWendelina DziwożonaMorgana le FayCliodnaFulbert BojaźliwyAndros NiezwyciężonyDerwent ShimplingElfrida Clagg
Czarodzieje z brązowych kart Hengist z WoodcroftYardley PlattMerton GravesHeathcote BarbaryWilfred ElphickCelestyna WarbeckDorcas WellbelovedRoland KeggRoderick PlumptonQuong PoBeatrix BloxamOrsino ThrustonNorvel TwonkMyron WagtailMungo BonhamJustus PilliwickleFlavius BelbyJocunda SykesHerman WintringhamHavelock SweetingGlover HipworthGifford OllertonGreta CatchloveEthelred Ever–ReadyMusidora BarkwithElladora KetteridgeEdgar StroulgerMiranda GoshawkDevlin WhitehornKasandra VablatskyBeaumont MarjoribanksBridget WenlockBalfour BlaneArchibald AldertonTilly TokeAlmerik SawbridgePerpetua FancourtAdalbert WafflingStoddard WithersNewton SkamanderUlrik NiegodziwyMerwyn ZłośliwyBurdock MuldoonGunhilda z GorsemoorHesper StarkeyGlanmore PeakesGulliver PokebyGrogan KikutKorneliusz AgryppaMerlin