Fandom

Harry Potter Wiki

Bazyliszek

7061stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze11 Udostępnij
Wśród wielu wzbudzających lęk bestii i potworów, które lęgną się w naszym kraju, nie ma dziwniejszego i bardziej złowrogiego stworzenia od bazyliszka, nazywanego również „Królem Węży”. Wąż ów, który może osiągać olbrzymie rozmiary i żyć wiele setek lat, rodzi się z kurzego jajka podłożonego ropusze. Zadziwiające są jego sposoby uśmiercania ofiar, bo prócz jadowitych kłów, bazyliszek dysponuje śmiertelnym spojrzeniem, a ten, w kim utkwi swoje złowrogie ślepia, pada natychmiast trupem. Bazyliszek jest śmiertelnym wrogiem pająków, które uciekają przed nim w popłochu, a on sam lęka się jedynie piania koguta, które jest dla niego zgubne.
—treść wyrwanej kartki z księgi biblioteki Hogwartu[źródło]

Bazyliszek (gr. basiliskos, łac. regulus, ang. Basilisk) — olbrzymi wąż hodowany przez czarnoksiężników. Ów potwór zabija ofiarę swym spojrzeniem oraz jadem ukrytym w kłach stworzenia.

Prawdopodobnie „Król Węży” rodzi się z kurzego jajka podłożonego ropusze lub z jaja koguta co 100 lat. Jego jedyną słabością jest pianie koguta.

WyglądEdytuj

Bazyliszek jest ogromnym, osiągającym do kilkudziesięciu metrów długości, wężem. Jego skórę pokrywają gadzie łuski o brudnej, szmaragdowozielonej barwie. Ma trójkątną głowę oraz jasne, żółtozielone oczy. Szczęki rozwierają się szeroko, są wyposażone w długie i gęsto umieszczone, ostre zęby. Brzuch węża jest nieco jaśniejszy niż grzbiet.

Samce bazyliszków, mają dodatkowo charakterystyczny, szkarłatny grzebień na grzbiecie. Jego jad, jest bardzo groźny. Bazyliszek posiada narośl na głowie, przypominającą koronę, skąd pochodzi jego przydomek – „Król Węży”. Jego nazwa pochodzi od słowa basiliskos, oznaczającego „mały król”. Według gry Harry Potter i Komnata Tajemnic bazyliszek może być o brudnym, fioletowym kolorze.

Szkielet bazyliszka posiada inną czaszkę niż wąż. Wyglądem przypomina bardziej czaszkę dinozaura. Masywna i dość lekka jak na swój rozmiar. Szczęka jest krótka i masywna.

Horkucksddoj.jpg

Groza mieszkająca w Komnacie Tajemnic – bazyliszek

OdżywianieEdytuj

Bazyliszek jest mięsożerny. Prawdopodobnie, do polowania wykorzystuje swoje zabójcze spojrzenie. Zęby węża skierowane ku przełykowi, pozwalają schwytać ofiarę, która nie może uciec z uścisku szczęk.

Bazyliszki odżywiają się gryzoniami, ptakami, gadami, ssakami, rybami (w razie głodu także ludźmi). Prościej mówiąc - wszelką zwierzyną.

Spojrzenie bazyliszkaEdytuj

Bazyliszek jest śmiertelnie jadowity i zabija samym spojrzeniem. Osoba, która spojrzy bazyliszkowi prosto w oczy, umiera. Jeśli jednak ofiara spojrzy w oczy węża, lecz nie bezpośrednio (w lustrze, kałuży lub w obiektywie aparatu), zostaje spetryfikowana, czyli „zamrożona” we własnym ciele. Pomóc takiej ofierze może jedynie wywar z mandragor.

Phoenix fight.jpg

Feniks Fawkes walczy z bazyliszkiem

Wąż przestaje być tak groźny, kiedy straci swoje oczy, tym samym wzrok. Przykładem tego, jest wyczyn Fawkesa, kiedy ptak ten, wydrapał szponami oczy węża. Mimo wszystko jednak potwór atakował wtedy, używając swojego czułego słuchu.

Jad bazyliszkaEdytuj

Kiedy ofiara węża zostanie przez niego ukąszona, jedynym antidotum są łzy feniksa. Powodują, że zarówno rana, jak i jad, znika z ciała ofiary.

Jad bazyliszka można także wykorzystywać do niszczenia magicznych przedmiotów, takich jak horkruksy. Trzeba wyrwać kieł ze szczęki węża, a następnie wbić go w przedmiot.

Inne cechyEdytuj

Z bazyliszkiem można się porozumieć, rozmawiając w mowie węży. Gad ten boi się piania koguta, które jest dla niego zgubne. Boją się go pająki (uciekają przed nim w popłochu). Wiadomo, że bazyliszki i akromantule to odwieczni wrogowie. Prawdopodobnie w większości walk zwyciężały bazyliszki (z pewnością do tych walk dochodziło rzadko, skoro obydwa gatunki unikały siebie jak mogły).

MitologiaEdytuj

Obazyliszku.jpg

Informacja zdobyta przez Hermionę o Bazyliszku.

W mitologii bazyliszek wyobrażany był czworako: jako wielki wąż, gigantyczna jaszczurka, mający metr wysokości kogut z ogonem węża lub smok.

Kiedyś czarodzieje hodowali bazyliszki. Większość z nich to czarnoksiężnicy. Hodowla została zakazana już w średniowieczu, jednak najpotężniejsi z magów nadal to czynili.

Znane bazyliszkiEdytuj

WystępowanieEdytuj

Martwybasilisk.jpg

Szkielet bazyliszka

Zobacz teżEdytuj

Walka z Bazyliszkiem w wersji LEGO10:13

Walka z Bazyliszkiem w wersji LEGO

Walka Harry'ego i Bazyliszka01:53

Walka Harry'ego i Bazyliszka

Walka Harry'ego i Bazyliszka

Magiczne stworzenia według klasyfikacji Ministerstwa Magii

X ChorbotekGumochłon
XXX BahankaBłotoryjChochlik kornwalijskiCiamarnicaCzerwony Kapturek HipogryfHipokampusJeżankaKorniczakKugucharLangustnik LadacoLeprokonusNiuchaczOgnisty krabPlumpkaPogrebinPopiełekPsidwakSalamandraSklątka tylnowybuchowaSzczuroszczetSzpiczakŚwiergotnikToksyczekTrzminorekWąż morskiWozakWsiąkiewkaŻądlibąk
XXXX AbraksanBuchorożecCentaurDemimozErklingFeniksGarborógGryfJednorożecKelpiaReemSfinksTeboTestralTrollTroll górski Troll leśnyTroll rzecznyTrytonWidłowążWodniki KappaYetiZnikaczŻmijoptak
XXXXX AkromantulaBazyliszekChimeraKwintopedMantykoraNunduSmokŚmierciotulaWilkołak

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Bazyliszek

Więcej w Fandom

Losowa wiki