FANDOM

Wśród wielu wzbudzających lęk bestii i potworów, które lęgną się w naszym kraju, nie ma dziwniejszego i bardziej złowrogiego stworzenia od bazyliszka, nazywanego również „Królem Węży”. Wąż ów, który może osiągać olbrzymie rozmiary i żyć wiele setek lat, rodzi się z kurzego jajka podłożonego ropusze. Zadziwiające są jego sposoby uśmiercania ofiar, bo prócz jadowitych kłów, bazyliszek dysponuje śmiertelnym spojrzeniem, a ten, w kim utkwi swoje złowrogie ślepia, pada natychmiast trupem. Bazyliszek jest śmiertelnym wrogiem pająków, które uciekają przed nim w popłochu, a on sam lęka się jedynie piania koguta, które jest dla niego zgubne.
— treść wyrwanej kartki z księgi biblioteki Hogwartu[źródło]

Bazyliszek (gr. basiliskos, łac. regulus, ang. Basilisk) — olbrzymi wąż hodowany przez czarnoksiężników. Ów potwór zabija ofiarę swym spojrzeniem oraz jadem ukrytym w kłach stworzenia. Potrafił on ponoć dożyć wieku 900 lat.

Król Węży” rodzi się raz na sto lat, z koguciego jaja podłożonego ropusze. Jego jedyną słabością jest pianie koguta.

WyglądEdytuj

Bazyliszek jest ogromnym, osiągającym do kilkudziesięciu metrów długości, wężem. Jego skórę pokrywają gadzie łuski o brudnej, szmaragdowozielonej barwie. Ma trójkątną głowę oraz jasne, żółtozielone oczy. Szczęki rozwierają się szeroko, są wyposażone w długie i gęsto umieszczone, ostre zęby. Brzuch węża jest nieco jaśniejszy niż grzbiet.

Samce bazyliszków mają dodatkowo charakterystyczny, szkarłatny grzebień na głowie. Jego jad, jest bardzo groźny. Bazyliszek posiada narośl na głowie, przypominającą koronę, skąd pochodzi jego przydomek – „Król Węży”. Jego nazwa pochodzi od słowa basiliskos, oznaczającego „mały król”. Według gry Harry Potter i Komnata Tajemnic bazyliszek może mieć brudny, fioletowy kolor.

Szkielet bazyliszka posiada inną czaszkę niż wąż. Wyglądem przypomina bardziej czaszkę dinozaura, szczęka jest krótka i masywna.

Horkucksddoj

Groza mieszkająca w Komnacie Tajemnic – bazyliszek

OdżywianieEdytuj

Bazyliszek jest mięsożerny, prawdopodobnie do polowania wykorzystuje swoje zabójcze spojrzenie. Zęby węża skierowane ku przełykowi, pozwalają schwytać ofiarę, która nie może uciec z uścisku szczęk.

Bazyliszki odżywiają się gryzoniami, ptakami, gadami, ssakami, rybami (w razie głodu także ludźmi). Prościej mówiąc - wszelką zwierzyną.

Spojrzenie bazyliszkaEdytuj

Bazyliszek jest śmiertelnie jadowity i zabija samym spojrzeniem. Osoba, która spojrzy bazyliszkowi prosto w oczy, umiera. Jeśli jednak ofiara spojrzy w oczy węża nie bezpośrednio (zobaczy go w lustrze, kałuży lub w obiektywie aparatu), zostaje spetryfikowana, czyli „zamrożona” we własnym ciele. Pomóc takiej ofierze może jedynie wywar z mandragor.

Phoenix fight

Feniks Fawkes walczy z bazyliszkiem

Wąż przestaje być tak groźny, kiedy straci swoje oczy, tym samym wzrok. Przykładem tego, jest wyczyn Fawkesa, kiedy ptak ten wydrapał szponami oczy węża, który nadal pozostał ogromnym zagrożeniem poprzez swój doskonały słuch.

Jad bazyliszkaEdytuj

Kiedy ofiara węża zostanie przez niego ukąszona, jedynym antidotum są łzy feniksa. Powodują, że zarówno rana, jak i jad, znika z ciała ofiary.

Jad bazyliszka można także wykorzystywać do niszczenia magicznych przedmiotów, takich jak horkruksy. Trzeba wyrwać kieł ze szczęki węża, a następnie wbić go w przedmiot.

Jad jako potężna substancja magiczna został zaabsorbowany przez miecz Gryffindora, który posiadał moc wchłaniania np.substancji, które mogły go wzmocnić.

Inne cechyEdytuj

Z bazyliszkiem można się porozumieć, rozmawiając w mowie węży. Gad ten boi się piania koguta, które jest dla niego zgubne. Budzi on przerażenie w pająkach (uciekają przed nim w popłochu). Wiadomo, że bazyliszki i akromantule to odwieczni wrogowie. Prawdopodobnie w większości walk zwyciężały bazyliszki (z pewnością do tych walk dochodziło rzadko, skoro obydwa gatunki unikały siebie jak mogły).

MitologiaEdytuj

Obazyliszku

Informacja zdobyta przez Hermionę o Bazyliszku.

W mitologii bazyliszek wyobrażany był czworako: jako wielki wąż, gigantyczna jaszczurka, mający metr wysokości kogut z ogonem węża lub smok.

Hodowla Edytuj

Pierwszy bazyliszek został wyhodowany przez Herpona Podłego, greckiego wężoustego czarnoksiężnika, który po wielu eksperymentach odkrył, jak można doprowadzić do wyklucia się stwora.

Inni czarodzieje hodowali bazyliszki, jednak przeważnie byli to czarnoksiężnicy. Hodowla została zakazana już w średniowieczu, jednak najpotężniejsi z magów nadal to czynili.

Znane bazyliszkiEdytuj

WystępowanieEdytuj

Martwybasilisk

Szkielet bazyliszka

Zobacz teżEdytuj

Walka z Bazyliszkiem w wersji LEGO10:13

Walka z Bazyliszkiem w wersji LEGO

Walka Harry'ego i Bazyliszka01:53

Walka Harry'ego i Bazyliszka

Walka Harry'ego i Bazyliszka

Magiczne stworzenia według klasyfikacji Ministerstwa Magii

X ChorbotekGumochłon

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Bazyliszek